pruh_TITL logo_econ_W text Ing. Oleksandra Lemeshko 1 Orgány EU a ČR text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Obsah nInstituce Evropského společenství qEvropský parlament qRada EU qEvropská komise nStruktura statní moci v ČR qPrezident qParlament qVláda qSoudnictví nInterakce mezi orgány EU a ČR qVztah mezi komunitarním právem a právním řadem členských států EU qVýbor pro EU nZávěr a užitečné rady n 2 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Instituce Evropského společenství nInstituce Evropského společenství qkdyž v 50. letech 20. století vznikla tři Evropská společenství (ESUO, EURATOM, EHS), mělo každé z nich vlastní instituce. qza účelem hospodárnosti a zlepšení koordinace mezi činnostmi těchto společenství však došlo na základě slučovacích smluv (roky 1957a 1965) ke sjednocení stávajících institucí qmezi hlavní instituce Evropských společenství patří Rada EU, Evropský parlament a Evropská komise. nUžitečné odkazy: http://europa.eu/about-eu/institutions-bodies/index_cs.htm nRada EU: qsídlí v Bruselu. qskládá se z ministrů vlád členských států. qnejčastěji se schází Rada pro všeobecné záležitosti složená z ministrů zahraničních věcí členských států. nRada EU plní tyto úkoly: qschvaluje zákony EU qkoordinuje hlavní směry hospodářských politik členských států EU §členské státy EU se dohodly na nutnosti celkové hospodářské politiky EU, která bude koordinována ministry hospodářství a financí jednotlivých států. n 3 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Instituce Evropského společenství qpodepisuje dohody mezi EU a dalšími zeměmi §Rada podepisuje jménem EU dohody, které se týkají různých oblastí: životní prostředí, obchod, rozvoj, textilní průmysl, rybolov, věda, technika a doprava. q schvaluje roční rozpočet EU qrozvíjí zahraniční a obrannou politiku EU §vlády členských států mají tyto oblasti plně ve své pravomoci, ale dohromady rozvíjejí společnou zahraniční a obrannou politiku. Rada je hlavní platformou pro tuto spolupráci. §Evropská unie nemá svoji vlastní armádu. Avšak v případě, že je nutné rychle zareagovat na mezinárodní konflikty nebo přírodní katastrofy, nasazují některé státy EU jednotky rychlé reakce, jejichž úkolem je humanitární činnost, záchranné akce a udržení míru. qkoordinuje spolupráci mezi soudními orgány a policejními složkami členských států §občané EU by měli mít rovnocenný přístup k právu na území celé EU. To např. znamená, že soudní rozsudky jednoho státu EU (např. rozvody) by měly být uznávány ve všech státech EU §Ministři spravedlnosti a vnitra koordinují ochranu vnějších hranic EU a boj proti terorismu a mezinárodnímu organizovanému zločinu. n 4 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Instituce Evropského společenství nEvropská komise: qsídlící rovněž v Bruselu qtvoří od 1. listopadu 2004 jeden komisař za každou členskou zemi. nEvropská komise je obdobou jakési evropské vlády. qjako každá národní vláda má i Evropská komise legislativní iniciativu, tedy právo podávat návrhy právních předpisů. qna rozdíl od vnitrostátních úprav má Evropská komise monopol na legislativní iniciativu. nEvropští komisaři qřídí místo ministerstev tzv. generální direktoráty neboli generální ředitelství, která sídlí převážně v Bruselu qmají mandát na dobu pěti let, což odpovídá délce mandátu poslance Evropského parlamentu qnevolí Evropský parlament nKomise dohlíží na řádné provádění politik EU: qpředkládá návrhy právních předpisů Parlamentu a Radě §Komise má tzv. právo iniciativy – může navrhovat nové právní předpisy na ochranu zájmů EU a jejích občanů. §Při navrhovaní právních předpisů se Komise snaží uspokojit co nejširší spektrum zájmů. 5 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Instituce Evropského společenství qspravuje rozpočet EU a přerozdělování finančních prostředků §spolu s Radou a Parlamentem Komise stanovuje dlouhodobé finanční priority EU, a sice prostřednictvím tzv. finančního rámce. Kromě toho Komise každoročně předkládá Parlamentu a Radě ke schválení roční rozpočet a dohlíží na to, jak se svěřenými prostředky EU nakládají agentury a vnitrostátní a regionální orgány. Postup Komise při správě rozpočtu EU kontroluje Účetní dvůr. §Komise řídí také financování politik EU (např. zemědělské politiky nebo politiky zaměřené na rozvoj venkova) a zvláštních programů (např. studentského Erasmus). qdohlíží na dodržování evropského práva (spolu s Evropským soudním dvorem) §Komise coby „strážkyně smluv“ také dohlíží na to, aby členské státy řádně uplatňovaly právní předpisy EU. §Pokud zjistí, že orgány v některé zemi evropské právo porušují, zašle vládě tohoto státu oficiální žádost o nápravu. Pokud všechny opravné prostředky selžou, Komise postoupí případ Soudnímu dvoru. Soudní dvůr může členskému státu za porušení povinností uložit pokutu. Jeho rozsudek je závazný pro všechny členské státy a orgány EU. qreprezentuje Evropskou unii na mezinárodní scéně (např. při uzavírání dohod mezi EU a ostatními zeměmi) n 6 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Instituce Evropského společenství nEvropský parlament: qsídlí ve Strasburku, nicméně jeho sekretariát se nachází v Lucemburku a výbory parlamentu a některá zasedání se scházejí v Bruselu. qpůvodně se skládal ze zástupců národních parlamentů. §Česká republika je v Evropském parlamentu v současné době zastoupena 24 poslanci, kteří však nesmějí být současně poslanci národního parlamentu. qbyl původně konstituován pouze jako poradní orgán Rady a Komise v rámci legislativního procesu. Postupné změny zřizovacích smluv však jeho pozici posílily tak, že byl v rámci legislativního procesu zaveden postup spolupráce a spolurozhodování, kde bylo nutné brát názor Evropského parlamentu v potaz. qna rozdíl od národních parlamentů nemá Evropský parlament právo legislativní iniciativy. nEvropský parlament má tři hlavní úlohy: §společně s Radou projednává a schvaluje právní předpisy EU vv řadě oblastí (např. ochrana spotřebitele nebo životní prostředí) spolupracuje Evropský parlament s Radou (ta v EU reprezentuje vlády členských států). Společně rozhodují o tom, co bude obsahem právních předpisů EU, a následně tyto předpisy i společně schvalují. Tento postup se nazývá řádný legislativní postup(bývalý postup spolurozhodování). 7 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Instituce Evropského společenství vParlament také dává souhlas k některým důležitým rozhodnutím, mezi něž patří i přijímání nových zemí do EU. §vykonává dohled nad dalšími orgány EU, zejména Evropskou komisí, a kontroluje tak demokratičnost jejich fungování vNově jmenovaní členové Komise (celkem 28, z každého členského státu jeden) se nemohou ujmout úřadu, dokud je neschválí Evropský parlament. Pokud se poslanci Evropského parlamentu rozhodnou, že neschválí některého z nominovaných kandidátů na komisaře, mohou zamítnout celý seznam kandidátů. vEvropský parlament také může členy Evropské komise vyzvat, aby odstoupili ze svých funkcí. Jedná se o tzv. návrh na vyslovení nedůvěry. vEvropský parlament Komisi kontroluje také tím, že pečlivě zkoumá zprávy, které Komise předkládá, a pokládá otázky jednotlivým komisařům. Nezastupitelnou úlohu při tom sehrávají výbory Parlamentu. §společně s Radou projednává a přijímá rozpočet EU vParlament společně s Radou Evropské unie přijímá roční rozpočet EU. vJeden z výborů Parlamentu sleduje čerpání prostředků z rozpočtu a každoročně vydává posudek toho, jak Komise nakládala s rozpočtem v uplynulém roce. 8 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Struktura statní moci v ČR nStátní moc - je realizována státním mechanismem ČR, který podle Ústavy ČR je tvořen Prezidentem (hlava státu, Parlamentem (nejvyšší zastupitelský orgán), Vládou (nejvyšší výkonný orgán), a Soustavou soudů nUžitečné odkazy: http://www.vlada.cz/, http://www.hrad.cz/cs/prezident-cr, http://www.psp.cz/sqw/hp.sqw nPrezident ČR: qpravomoci a povinnosti prezidenta ČR jsou zakotveny v Ústavě ČR. §Prezidentem ČR může být zvolen státní občan ČR, který dovršil věku 40 let a má právo volit. §Volební období prezidenta ČR je pětileté, nikdo nemůže být zvolen více než 2x za sebou. §Prezident ČR není z výkonu své funkce nikomu odpovědný. §Návrh kandidáta na Prezidenta ČR musí podat nejméně 10 poslanců nebo 10 senátorů. §Prezidentem je zvolen ten kandidát, který získal nadpoloviční většinu v každé z komor Parlamentu. Nezíská-Ii žádný kandidát tento počet hlasů, koná se do 14dnů kolo druhé, do něhož postupuje: vkandidát, který získal nejvyšší počet hlasů v Poslanecké sněmovně, vkandidát, který získal nejvyšší počet hlasů v Senátu. n 9 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Struktura statní moci v ČR §Jestliže tento stav nenastává, např. je více kandidátů, kteří v jedné z komor dostali stejný počet hlasů, sčítají se hlasy z obou komor a postupuje ten, který má více souhlasných hlasů. §V druhém kole je pak ze dvou kandidátů zvolen ten, který získal nadpoloviční většinu jak v Poslanecké sněmovně, tak v Senátu. V případě nouze počítá Ústava LR i s třetím kolem, poté je však nutno vypsat nové volby. §Prezident nemůže být odvolán, ale sám se může vzdát svého úřadu do rukou předsedy Poslanecké sněmovny. nPrezident republiky: qjmenuje a odvolává předsedu a další členy vlády a přijímá jejich demisi, odvolává vládu a přijímá její demisi, qsvolává zasedání Poslanecké sněmovny, qrozpouští Poslaneckou sněmovnu, qpověřuje vládu, jejíž demisi přijal nebo kterou odvolal. Vykonáváním jejích funkcí až do jmenování nové vlády, qjmenuje soudce Ústavního soudu, jeho předsedu a místopředsedy, qjmenuje ze soudců předsedu a místopředsedu Nejvyššího soudu, qodpouští a zmírňuje tresty uložené soudem, nařizuje, aby se trestní řízení nezahajovalo, a zahlazuje odsouzení, n 10 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Struktura statní moci v ČR qmá právo vrátit Parlamentu ČR přijatý zákon s výjimkou zákona ústavního, qpodepisuje zákony ČR, qjmenuje členy Bankovní rady České národní banky. nPrezident ČR dále: q zastupuje stát navenek q sjednává a ratifikuje mezinárodní smlouvy q je vrchním velitelem ozbrojených sil q pověřuje a odvolává vedoucí zastupitelských misí ČR q vyhlašuje volby do Poslanecké sněmovny a Senátu q jmenuje a povyšuje generály q propůjčuje a uděluje státní vyznamenání nPrezident ČR má právo účastnit se zasedání Parlamentu ČR i vlády. nNelze ho trestně ani správně stíhat, pouze za velezradu, a to před Ústavním soudem na základě žaloby Senátu. n nParlament ČR: qjeho pravomoci a povinnosti stanoví Ústavy ČR. §je vrcholným představitelem demokratické státní moci, neboť se skládá z lidem volených poslanců. q n 11 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Struktura statní moci v ČR §je tvořen dvěma komorami - Poslaneckou sněmovnou a Senátem. Poslanecká sněmovna má 200 poslanců, starších 21 let, občanů ČR, kteří jsou voleni na dobu 41et a jsou voleni systémem poměrného zastoupení. Senát má 81 senátorů, občanů ČR, starších 40 let, kteří jsou voleni na základě většinového systému na 6 let, ovšem každé 2 roky se volí nová 1/3 senátorů. qvolby do Parlamentu ČR se konají ve lhůtě počínající 30. dnem před uplynutím volebního období a končí dnem jeho uplynutí. qbyla-Ii Poslaneská sněmovna rozpuštěna, konají se volby do 60 dnů po jejím rozpuštění. qnikdo nemůže být členem obou komor. qs funkcí poslance či senátora je neslučitelný výkon úřadu Prezidenta ČR, funkce soudce a další funkce, které stanoví zákon. qmandát poslance nebo senátora zaniká odepřením slibu nebo složenin slibu s výhradou, vzdáním se mandátu, ztrátou volitelnosti, u poslanců rozpuštěním Poslanecké sněmovny, vznikem neslučitelnosti funkcí apod. qposlanec či senátor požívá tzv. imunitu, nestíhatelnost - poslance či senátora nelze stíhat trestně pro hlasování, za projevy učiněné v Poslanecké sněmovně nebo v Senátu. qposlance či senátora lze zadržet, jen byl-li dopaden při spáchání trestného činu nebo bezprostředně poté. n 12 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Struktura statní moci v ČR qPředsedy a místopředsedy jednotlivých komor volí plénum těchto komor. qZasedání Poslanecké sněmovny svolává prezident republiky do 30 dnů po dni voleb. qPokud toto prezident ČR neučiní, sejde se Poslanecká sněmovna sama 30. den. qZasedání komory může být přerušeno. §celková doba přerušení nesmí překročit 120 dnů v roce. qPrezident republiky může poslaneckou sněmovnu rozpustit, jestliže: §nevyslovila důvěru vládě, jejíž předseda byl prezidentem republiky jmenován na návrh předsedy Poslanecké sněmovny, §neusnese se do 3 měsíců o vládním návrhu zákona, s jehož projednáváním spojila vláda otázku důvěry, §zasedání Poslanecké sněmovny bylo přerušeno na dobu delší, než je přípustné, §nebyla po dobu delší než 3 měsíce způsobilá se usnášet, ačkoli nebylo její zasedání přerušeno a ačkoli byla v té době opakovaně svolána ke schůzi. qPoslaneckou sněmovnu nelze rozpustit 3 měsíce před skončením jejího volebního období. qKomory jsou způsobilé se usnášet za přítomnosti alespoň 1/3 svých členů. qK přijetí usnesení komory je třeba souhlasu nadpoloviční většiny přítomných poslanců (senátorů). nestanoví-Ii Ústava ČR jinak. 13 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Struktura statní moci v ČR nnejdůležitější činností Parlamentu ČR je přijímání ústavních zákonů a zákonů. qnávrh zákona může podat poslanec, skupina poslanců, Senát, vláda nebo zastupitelstvo vyššího územního samosprávného celku. qVláda má právo vyjádřit se ke všem návrhům zákonů. Nevyjádří-Ii se vláda do 30 dnů poté, co jí byl návrh zákona doručen, platí, že se vyjádřila kladně. qNávrh zákona, který Poslanecká sněmovna schválí, postoupí bez zbytečného odkladu Senátu. §ten návrh projedná a usnese se k němu do 30 dnů. Buď návrh schválí, zamítne, vrátí Poslanecké sněmovně s pozměňovacími návrhy nebo vyjádří svou vůli dále se jím nezabývat. §jestliže se Senát do 30 dnů nevyjádří, platí, že návrh zákona je přijat. §jestliže Senát návrh zákona zamítne, Poslanecká sněmovna o něm hlasuje znovu. qNávrh zákona je pak přijat, jestliže je schválen nadpoloviční většinou všech poslanců. qPrezident republiky má právo vrátit přijatý zákon (s výjimkou zákona ústavního) s odůvodněním, a to do 15dnů ode dne, kdy mu byl postoupen. §o takto vráceném zákonu hlasuje Poslanecká sněmovna znovu, přičemž nejsou již přípustné pozměňovací návrhy. q 14 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Struktura statní moci v ČR §jestliže Poslanecká sněmovna setrvá na vráceném zákonu nadpoloviční většiny všech poslanců, zákon se vyhlásí. Jinak platí, že zákon nebyl přijat. §přijaté zákony podepisuje prezident republiky, předseda Poslanecké sněmovny a předseda vlády. §další činností Poslanecké sněmovny je kontrola činnosti vlády. qKaždý poslanec má právo interpelovat vládu nebo její členy ve věcech jejich působnosti. qInterpelovaní členové vlády odpovídají přímo v Poslanecké sněmovně, pokud si nevyhradili 30 dnů na písemnou odpověď. n nVláda ČR: qjejí pravomoci a povinnosti stanoví Ústava ČR. qje vrcholným orgánem výkonné moci v ČR. §skládá se z předsedy vlády, místopředsedů vlády a ministrů. Vládu jmenuje prezident republiky §je odpovědná ze své činnosti Poslanecké sněmovně. §po svém jmenování předstoupí vláda do 30 dnů před Poslaneckou sněmovnu a požádá ji o vyslovení důvěry. n 15 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Struktura statní moci v ČR §může předložit Poslanecké sněmovně žádost o vyslovení důvěry v průběhu volebního období §Poslanecká sněmovna však sama může vyslovit vládě nedůvěru, jestliže návrh na vyslovení nedůvěry podá písemně nejméně 50 poslanců. §k přijetí návrhu je třeba souhlasu nadpoloviční většiny všech poslanců. §může podat demisi jako celek, jestliže Poslanecká sněmovna zamítla její žádost o vyslovení důvěry nebo jestliže jí vyslovila nedůvěru, nebo vždy po ustavující schůzi nově zvolené Poslanecké sněmovny. vindividuálně může Podat demisi kterýkoli člen vlády, předseda vlády do rukou Prezidenta ČR, ministři do rukou prezidenta ČR prostřednictvím předsedy vlády. §vždy rozhoduje ve sboru, k přijetí usnesení vlády je třeba souhlasu nadpoloviční většiny všech jejích členů. vjednání vlády řídí její předseda nebo Pověřený místopředseda. vk provedení zákona a v jeho mezích je vláda oprávněna vydávat nařízení. n 16 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Struktura statní moci v ČR nSoudnictví ČR: qzákladním právním pramenem pro soudnictví je Ústava ČR. Součástí ústavního pořádku ČR je Listina základních práva svobod přijatá společně s Ústavou. qvýkon soudnictví je podstatně rozdílný od ostatních funkcí státu. qspecifickým rysem soudnictví je, že jej uskutečňují soudy jménem státu, zákonem stanovenými metodami a v zákonem stanovených procesních formách. qorganizace a činnost soudů tvoří soudní soustavu, která je zákonem konstituovanou hierarchií o několika úrovních. qfunkcionálně a institucionálně se soudní soustava liší od ostatních státních orgánů. §činnost soudu je charakteristická svojí nezávislostí, vázaností pouze zákonem. §přestože soud nižší instance je v konkrétní projednávané věci vázán právním názorem soudu vyšší instance, své rozhodnutí vynáší na základě vnitřního přesvědčení, založeného na zjištěných skutečnostech. qna osobu soudce jsou kladeny velké nároky. §musí mít jak odborné vzdělání, tak morální předpoklady, které jsou pro soudce nutné. n 17 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Interakce mezi orgány EU a ČR nDne 1. května 2004 se Česká republika stala novým členským státem Evropské unie: qinterakce mezi orgány EU a ČR se projevuje oboustranně: na straně EU ve formě Zastoupení Evropské komise v ČR a na stranně ČR ve formě Výboru pro EU qtyto úřady reprezentují instituce EU a ČR, informují média a veřejnost o politikách EU a podávají EU a vládě ČR zprávy o významných událostech v legislativně, politické, ekonomické, sociální a kulturní sférách. nVztah mezi komunitarním právem a právním řadem členských států EU qřídí se dvěma zásadami přednost komunitárního práva a zásadou přímého (či bezprostředního) účinku §přednost komunitárního práva je dána i ve vztahu k vnitrostátním předpisům ústavního práva. Tato zásada formulovaná Evropským soudním dvorem vychází ze skutečnosti, že komunitární právo by nebylo možné v praxi prosadit a vynutit si jeho dodržování, pokud by nemělo přednost před právem vnitrostátním §zásada přímého (či bezprostředního) účinku je o něco složitější. Přímý účinek spočívá v tom, že je možné se dovolávat přímo komunitárního práva, aniž by jeho ustanovení musela být převedena do vnitrostátního právního řádu. n 18 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Interakce mezi orgány EU a ČR vVertikální bezprostřední účinek znamená, že se jednotlivec (fyzická či právnická osoba) může dovolávat ustanovení komunitárního práva na členském státu a naopak. vHorizontální bezprostřední účinek znamená, že se komunitárního práva mohou dovolávat jednotlivci mezi sebou navzájem qpokud není směrnice dostatečně jednoznačná a určitá pro to, aby jí Evropský soudní dvůr mohl přiznat bezprostřední účinek, může jednotlivec v případě liknavosti státu s převedením směrnice do vnitrostátního právního řádu dosáhnout náhrady škody, která mu vznikla v důsledku nečinnosti příslušného členského státu. Žalobu o náhradu škody však jednotlivec podává u národního soudu. nVýbor pro EU: qje pracovním orgánem vlády pro stanovování a koordinaci pozic ČR v EU. Výbor pro Evropskou unii zasedá na úrovni svých členů nebo na pracovní úrovni. §na úrovni členů se podílí na formulování strategických zájmů ve vztahu k členství ČR v EU, na definování postoje ČR k zásadním otázkám projednávaným v orgánech EU a projednává další otázky zásadní důležitosti, které souvisejí s členstvím ČR v EU. Výbor pro EU schvaluje mandát na Evropskou radu. 19 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Interakce mezi orgány EU a ČR §na pracovní úrovni projednává a schvaluje instrukce pro jednání Výboru stálých zástupců (COREPER), mandáty pro jednání ministrů na zasedání Rad ministrů EU a další materiály související s aktuální agendou EU. Předsedou Výboru pro Evropskou unii je předseda vlády ČR. Činnost Výboru se řídí jeho statutem a jednacím řádem. § §Předseda vlády může pověřit řízením Výboru pro Evropskou unii na pracovní úrovni státního tajemníka pro evropské záležitosti. § § Sekretariát Výboru pro Evropskou unii je organizačně začleněn do Sekce pro evropské záležitosti Úřadu vlády České republiky. § nUžitečné odkazy: http://ec.europa.eu/ceskarepublika/cr_eu/index_cs.htm n n 20 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Závěr nMezi hlavní instituce Evropských společenství patří Rada EU, Evropský parlament a Evropská komise. nRada EU schvaluje zákony EU, koordinuje hlavní směry hospodářských politik členských států EU, podepisuje dohody mezi EU a dalšími zeměmi, schvaluje roční rozpočet EU, rozvíjí zahraniční a obrannou politiku EU, koordinuje spolupráci mezi soudními orgány a policejními složkami členských států. nEvropská komise je obdobou jakési evropské vlády. Komise předkládá návrhy právních předpisů Parlamentu a Radě, spravuje rozpočet EU a přerozdělování finančních prostředků, dohlíží na dodržování evropského práva (spolu s Evropským soudním dvorem), reprezentuje Evropskou unii na mezinárodní scéně (např. při uzavírání dohod mezi EU a ostatními zeměmi). nEvropský parlament má tři hlavní úlohy: společně s Radou projednává a schvaluje právní předpisy EU, vykonává dohled nad dalšími orgány EU, zejména Evropskou komisí, a kontroluje tak demokratičnost jejich fungování, společně s Radou projednává a přijímá rozpočet EU. nVztah komunitárního práva a vnitrostátního práva řídí se dvěma zásadami: přednost komunitárního práva a zásadou přímého účinku. Přednost komunitárního práva je dána i ve vztahu k vnitrostátním předpisům ústavního práva. Zásada přímého účinku spočívá v tom, že je možné se dovolávat přímo komunitárního práva, aniž by jeho ustanovení musela být převedena do vnitrostátního právního řádu. n 21 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Závěr nPolitický systém České republiky je charakterizován rozdělením politické moci a jejím institucionálním zakotvením ve státě. nČeská republika je unitární stát, zastupitelská demokracie a parlamentní republika s více-stranickým systémem. nVýkonná moc je delegována na Prezidenta a Vládu, v jejímž čele stojí Předseda. nZákonodárnou moc tvoří dvoukomorový Parlament. nSoudní moc realizuje čtyř-článková soudní soustava a Ústavní soud. nDne 1. května 2004 se Česká republika stala novým členským státem Evropské unie. nInterakce mezi orgány EU a ČR se projevuje oboustranně: na straně EU ve formě Zastoupení Evropské komise v ČR a na stranně ČR ve formě Výboru pro EU. nTyto úřady reprezentují instituce EU a ČR, informují média a veřejnost o politikách EU a podávají EU a vládě ČR zprávy o významných událostech v legislativně, politické, ekonomické, sociální a kulturní sférách. n 22 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Užitečné rady nPokud jste členem nějakého společenství vždy je potřeba mít aspoň všeobecné znalosti o jeho politickém systému a institucích. Je to základní předpoklad inteligentního voliče a vzdělaného občana. nV rámci celého světa a ČR jsou organizace a programy na podporu sociálně slabých a lidí v tísni: qADRA (anglicky Adventist Development and Relief Agency) je mezinárodní humanitární organizace poskytující pomoc lidem v nouzi. ADRA Česká republika je součástí mezinárodní sítě organizací ADRA, které působí ve více než 125 zemích světa. V České republice pracujeme od roku 1992. q qČesko proti chudobě n je kampaň českých humanitárních a rozvojových nevládních neziskových organizací, probíhající jako součást celosvětové kampaně Globální výzva k akcím proti chudobě. Vznikla v roce 2005 před světovým summitem OSN v New Yorku. Jejím cíle je snížení chudoby na globální úrovni na 1/2 a dosažení Rozvojových cílů tisíciletí do roku 2015. q qČlověk v tísni (anglicky People in Need) je česká humanitární, rozvojová, vzdělávací a lidskoprávní organizace. Je obecně prospěšnou společností, jejím ředitelem je Šimon Pánek. Organizace Člověk v tísni již působila ve více než 50 zemích světa. q n 23 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Užitečné rady qCharita Česká republika je nezisková humanitární organizace zřizovaná římskokatolickou církví na území České republiky. Jde o největšího nestátního poskytovatele zdravotnických a sociálních služeb v ČR. Hlavní náplní její činnosti je pomoc potřebným v ČR, mimo to ale také organizuje humanitární pomoc a dobročinné programy pro zahraničí. n qDětský fond OSN – UNICEF, hlavní světová organizace pro pomoc dětem, trvale pracuje ve více než 190 zemích. Od počátku svého vzniku poskytuje okamžitou pomoc a dlouhodobou podporu v nouzi dětem a ženám v zemích a oblastech postižených válečným konfliktem nebo přírodní katastrofou. q qDMS - dárcovská SMS je společným projektem Fóra dárců, občanského sdružení usilujícího o podporu filantropie v České republice, a Asociace provozovatelů mobilních sítí. q qSpolečnost Český červený kříž je humanitární společností působí na celém území České republiky. Mezi její základní činnosti patří poskytnuti první pomoci, psychosociální pomoci, dárcovství krve, působení humanitárních jednotek, provedení sociální činnosti atd. 24 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Doporučená literatura a internetové zdroje nMARYÁŠ, Jaroslav a Lucie OHÁŇKOVÁ. Evropská unie a euroregiony. první. Brno: Masarykova univerzita, Ekonomicko-správní fakulta, 2006. 241 s. ISBN 80-210-4204-4. nTýč, Vladimír. Evropské právo. Základní dokumenty. Ostrava : Sagit, 2007. 240 s. edice ÚZ č.625. ISBN 80-720-8439-9. nSPIRIT, Michal. Základy práva pro neprávníky. 2. rozš. vyd. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk,, 263 s. 2008. ISBN 978-80-7380-116-8. nŠÍMA, Alexander a Milan SUK. Základy práva pro střední a vyšší odborné školy. 12., dopl. vyd. Praha: C.H. Beck, 2012. xviii, 406. ISBN 9788071793434. n nhttp://europa.eu/about-eu/institutions-bodies/index_cs.htm nhttp://www.vlada.cz/ nhttp://www.hrad.cz/cs/prezident-cr nhttp://www.psp.cz/sqw/hp.sqw nhttp://ec.europa.eu/ceskarepublika/cr_eu/index_cs.htm n 25