Obchodní rozpětí Úkol 1: Obchodní rozpětí —obchodní rozpětí = rozdíl mezi prodejní a nákupní cenou —U kterých z následujících produktů je obvykle obchodní rozpětí v maloobchodě relativně nízké a u kterých relativně vysoké: —(1) cukr —(2) zlaté cihly —(3) zlaté šperky —(4) květiny —(5) cigarety —(6) orientální koberce —(7) benzín —(8) automobily —(9) léky —(10) starožitnosti — — Úkol 1: Řešení —U kterých z následujících produktů je obvykle obchodní rozpětí v maloobchodě relativně(vzhledem k ceně produktu) nízké a u kterých relativně vysoké: —(1) cukr - nízké —(2) zlaté cihly - nízké —(3) zlaté šperky - vysoké —(4) květiny - vysoké —(5) cigarety - nízké —(6) orientální koberce - vysoké —(7) benzín - nízké —(8) automobily - nízké —(9) léky - vysoké —(10) starožitnosti - vysoké — — Úkol 2: Determinanty obchodního rozpětí —Vyjděte z příkladů uvedených v úkolu 1 a jmenujte některé faktory na nichž závisí obchodní rozpětí! —Výši obchodního rozpětí určují dva velké příčinné komplexy —Stav trhu —Náklady obchodu Ad stav trhu —Čím méně dokonalé trhy, tím je zpravidla vyšší obchodní rozpětí. Heterogenita statků je spojena s chybějícími znalostmi zboží a nedostatečným přehledem o trhu (např. orientální koberce, starožitnosti) To vede zpravidla k vyššímu obchodnímu rozpětí. U takových statků, jejichž heterogenita, jde tak daleko že mají své milovníky, je rozhodování o koupi méně závislé na konečné kupní ceně, než u statků jako cukr, benzín apod. Ad náklady obchodu —Náklady obchodu jsou ovlivněny různými faktory. Tyto faktory působí jako jednotlivé příčiny na vnější obchodní rozpětí: —Osobní náklady —Pro dosažení obratu 1000 Kč musí zelinář vynaložit podstatně více práce než prodavač šperků —Kapitálové náklady —Čím nižší je rychlost obratu zásob zboží, tím musí být vyšší obchodní rozpětí. Příklad vysoké (nízké) rychlosti obratu – benzínové pumpy (obchod se starožitnostmi) —Sortiment —Čím širší a hlubší je sortiment obchodního produktu, tím bývá vyšší obchodní rozpětí. Jestliže lékárna musí např. vést léky, které jsou zřídka žádány, snižuje to rychlost obratu a zvyšuje kapitálové náklady. Nadto jsou skladovací náklady při velkém sortimentu podstatně vyšší než při malém (benzínové pumpy) – správa skladu! —Ztráty zkažením zboží —Kvůli zvýšenému nebezpečí zkažení zboží potřebuje obchod s květinami a zeleninou podstatně vyšší obchodní rozpětí než obchod s bramborami a obilím —Heterogenita —Prodej zboží hromadné spotřeby – 1 kg cukru, krabičky cigaret proběhne rychle bez nutnosti vést obchodní rozhovor s prodávajícím. Koupě automobilu nebo zlatého náramku obvykle znamená několik návštěv, prohlížení a vysvětlování před koupí. S tím souvisí vysoké personální náklady a kapitálové náklady a tedy také vysoké obchodní rozpětí. Úkol 3: Specializované prodejny - diskontní prodejny —Proč je zpravidla uváděno, že specializované prodejny elektrospotřebičů nabízející velké elektrospotřebiče (televizory, pračky, sporáky, myčky), jsou stále konkurenceschopné, když jiní, kteří částečně nabízejí i toto zboží, je nabízí za značně nižší tzv. velkoobchodní ceny? — — —Specializované prodejny jsou zpravidla úspěšné: pro osobní kontakty a poradenství před uzavřením koupě, ale především pro bezproblémové zajištění služby zákazníkům – v případě potřeby i po prodejní době (televizory)… Úkol 4: VELKOOBCHOD vs. maloobchod —Podnik produkuje ročně 100 000 kusů výrobku A s náklady 160,- Kč na kus. Dosud prodával své produkty velkoobchodu (s odběrem v podniku) za cenu 190, Kč/ks. Svou celkovou produkci by ale také mohl prodávat maloobchodníkům za cenu 215,- Kč/ks. V tom případě by ale musel nést přepravní náklady v částce 20,- Kč/ks a náklady spojené s činností dvou obchodních cestujících (+ automobil) ve výši 850 000,- Kč/rok. —Otázka a) Kterou odbytovou cestu by měl podnik zvolit? —Otázka b) Jak velké by muselo být odbytové množství (při lineárním průběhu funkce celkových nákladů), aby (za jinak stejných podmínek) byl výhodnější přímý prodej maloobchodníkům než odbytová cesta využívající velkoobchod. Otázka a) —Kterou odbytovou cestu by měl podnik zvolit? — —Bude jako dosud využíván velkoobchod. Dosažený zisk ZV tedy bude činit: —ZV = (190 Kč – 160 Kč) * 100 000 ks = 3 000 000 Kč — —Pokud bude dodávat přímo maloobchodu, bude zisk ZM činit —ZM = (215 Kč – 160 Kč – 20 Kč) * 100 000 Kč – 850 000 Kč = 2 650 000 Kč — —Odbytová cesta využívající velkoobchod je tedy při daném odbytovém množství 100 000 ks výhodnější. Otázka b) —Jak velké by muselo být odbytové množství (při lineárním průběhu funkce celkových nákladů), aby (za jinak stejných podmínek) byl výhodnější přímý prodej maloobchodníkům než odbytová cesta využívající velkoobchod. — —Pro jednotlivé odbytové cesty (velkoobchod nebo maloobchod) platí následující ziskové funkce —ZV = 30 * m —ZM = 35 * m – 850 000 —Dodávky maloobchodu tedy budou výhodnější než dodávky velkoobchodu když ZM > ZV —Tzn. 35m – 850 000 > 30m → 5m > 850 000 → m > 170 000 —Pokud odbytové množství bude vyšší než 170 000 ks/rok bude maloobchod výhodnější Úkol 5: Obchodní zástupce - obchodní cestující —Permon a.s. vyrábí kompresory a k jejich prodeji využívá odbytové cesty přímého prodeje. Stojí před volbou, zda má realizovat své výrobky prostřednictvím nezávislých obchodních zástupců nebo podnikových obchodních cestujících. Úkol 5: Obchodní zástupce - obchodní cestující —Obchodní zástupce: Odměna je vázána výhradně na prodané množství v částce 3 000,- Kč/ks. Na cestovních nákladech obchodního zástupce se a.s. Permon se podílí částkou 300 000,- Kč za rok. Vedle toho mu ještě proplácí částku 100 000,- Kč/rok na úhradu fixních nákladů (režie). —Obchodní cestující: Obchodní cestující získává od a.s. Permon roční hrubý plat v částce 900 000,- Kč. Vedlejší osobní náklady na obchodního cestujícího za rok činí 300 000,- Kč. Vedle toho nese podnik náklady na jeho vozidlo v částce 400 000,- Kč/rok. Jestliže prodá obchodní cestující více než 500 kompresorů za rok, získává od 501 kusu prodejní prémii 1 000,- Kč/ks. —Jak velké je roční odbytové množství m*, při kterém jsou pro a.s. Permon obě odbytové alternativy stejně nákladné? Úkol 5: Početní řešení —Náklady na obchodního zástupce NZ —NZ = 400 000 + 3000 m —Náklady na obchodního cestujícího NC —NC = 1 600 000 (pro 0 < m < 501) —NC = 1 600 000 + 1000 (m - 500) (pro m >500) —Pro m* platí NZ = NC —400 000 + 3000 m* = 1 600 000 — m* = 400 Úkol 5: Grafické řešení Prodá-li cestující více než 400 kompresorů, je jeho zaměstnávání výhodnější než využití zástupce —Konec cvičení