1 Zásady pro stanovování cíle PhDr. Milada Blažková 2014 golf 2 Stanovování cíle q Proč potřebujeme cíle? q Důležitost stanovování cíle pro koučování. q Parametry pro stanovování cíle q q Pozitivně formulovaný cíl q Míra naší kontroly nad cílem q SMARTer q 2E q golf-green 3 Proč potřebujeme cíle? q PRIORITA q q KONEČNÝ CÍL q q VÝKONNOSTNÍ CÍL golf3 4 CÍL „Když nevíme, jaký je náš cíl, žádný vítr není ten pravý.“ lod2 5 „Život je střelba na pohyblivý cíl“. strelec terc2, terc2, terc2, 6 Cíl musí být vždy pozitivně formulovaný cervený_slon „Nemyslete na červeného slona!“ 7 SMART qSpecifikovaný q qMěřitelný q qAkceptovaný q qReálný q qTermínovaný q qSpecific q qMesurable q qAgreed q qRealistic q qTime q q SMART 8 er q q 2E - energetický, - ekologický q r - recorded zarovka 9 SMARTer - Specifikovaný qCíl je dostatečně jasně a přesně popsán. q q q q Co chcete? q Čeho chcete dosáhnout? q Představte si, že jste cíle dosáhl, jak to vypadá? Co vidíte, slyšíte, cítíte? q golf_jamka 10 SMARTer - Měřitelný q Cíl je definován tak, aby bylo možné jednoznačně rozhodnout, zda je splněný. q q q q Jak to poznáte, že jste dosáhl cíle? q Jak to změříte? q(Jak měřit spokojenost/pocit štěstí?) centimetr 11 SMARTer- Akceptovaný qKlient je dostatečně motivovaný a má qo splnění cíle zájem opice_s_mladetem q Nakolik je pro vás cíl skutečně důležitý? q Vychází cíl z vašich přání a potřeb? 12 SMARTer - Reálný qKlient má všechny zdroje, aby dokázal cíl splnit q Jaká je realita? q Nakolik je podle vás v současné situaci reálné cíl splnit? q q pretizeny-osel 13 SMARTer -Termínovaný qJe určen termín, do kdy má být cíl splněn q q Do kdy chcete cíl dosáhnout? q Co se stane do týdne? q Co se stane do tří měsíců? q q q q„Cíle jsou sny, které mají konkrétní termíny“ hodiny 14 2E q q Ekologický q Energizovaný zarovka_strom 15 r q q recorded q „Kouč je externí vůle“ q q zaznamenaný q„Co je psáno, to je dáno“ záznamník sesit_tuzka 16 2e - ekologický qCíl nemá negativní dopady na okolí q q Jaké může mít dosažení cíle dopady na lidi ve vašem okolí? q Jaké může mít dosažení cíle dopady na vztahy, které udržujete (rodina, přátelé, spolupracovníci, obchodní partneři aj.)? ekologie 17 2e - energizovaný q Máte na dosažení cíle dost energie? q Těšíte se na dosažení cíle? q Když si představíte, že jste cíle dosáhl, jaký máte pocit? q Jak se zavážete ke splnění cíle? q Jak se odměníte? energie2 18 r - zaznamenaný q Jak cíl zaznamenáte? q Jak budete o průběhu dosahování cíle podávat zprávy? q Koho budete o plnění cílů informovat? videokamera 19 SMARTer q Co chcete? q Čeho chcete dosáhnout? q Představte si, že jste cíle dosáhl, jak to vypadá? Co vidíte, slyšíte, cítíte? q Jak poznáte, že jste dosáhl cíle? q Jak to změříte? q Nakolik je dosažení cíle pod vaší kontrolou? 20 SMARTer q Nakolik je pro vás cíl skutečně důležitý? q Vychází cíl z vašich přání a potřeb? q Do kdy chcete cíle dosáhnout? q Jaké jsou důležité milníky? q Co se stane do týdne, do tří měsíců, do jednoho roku? 21 2e q Jaké může mít dosažení cíle dopady na prostředí, ve kterém se pohybujete? q Jaké může mít dosažení cíle dopady na lidi ve vašem okolí? q Jaké může mít dosažení cíle dopady na vaše vztahy? q Těšíte se na dosažení cíle? q Máte na dosažení cíle dost energie? q Jak se zavážete ke splnění cíle? q Jak se odměníte? 22 r q Jak cíl zaznamenáte? q Jak budete i průběhu dosahování cíle podávat zprávy? q Koho budete o plnění cílů informovat? 23 Karteziánské otázky q Co se stane, když dosáhnu cíle? q Co se nestane, když dosáhnu cíle? q Co se stane, když cíle nedosáhnu? q Co se nestane, když cíle nedosáhnu? 24 Principy koučování q q Klient je naprosto v pořádku a je schopný a svéprávný. q Klient má k dispozici všechny zdroje, které ho dovedou k jeho cíli. q Klient je schopen tyto zdroje využít ve svůj prospěch. q 25 Cvičení (fáze G) qV následujícím cvičení uplatněte principy koučování. q q Proč si kladete tak nerealistický cíl? q Máte pocit, že ten cíl je váš? q Možná po vás chce vedení něco jiného, že? q Myslíte si, že to zvládnete? q Je váš cíl měřitelný? q