Balanced Scorecard (vyvážený soubor měřítek) ESF MU J.Skorkovský KPH Cíle a měřítka BSC vCíle a měřítka BSC – zbavit se strnulého modelu finančního účetnictví a přitom zachovat tradiční finanční měřítka v Tato měřítka vypovídají o minulých finančních transakcích. V průmyslové éře nebyly investice do dlouhodobých schopností a CRM kritickými faktory úspěchu v Co je kritické ? Aby investice do zákazníků, dodavatelů, zaměstnanců, procesů a technologií a inovací přinesly HODNOTU Cíle BSC vCíle BSC vycházejí ze 4 perspektiv vFinanční vZákaznické vInterních procesů vUčení a růstu vO co jde ? Měřítka hybných sil budoucí výkonnosti v Cíle BSC-finanční v Finanční (vnější měřítko) v Abychom měli finanční úspěch, jak bychom měli vystupovat před akcionáři ? v Cíle BSC-zákaznické v Zákaznické (vnější měřítko) vAbychom naplnili naši vizi, jak bychom měli vystupovat před zákazníky ? Cíle BSC-interní podnikové procesy v Interní podnikové procesy (vnitřní měřítko) v Abychom uspokojily zákazníky a akcionáře, v jakých procesech musíme být nejlepší ? v Cíle BSC – perspektiva učení se a růstu v Učení a růst (vnitřní měřítko) v Abychom naplnili naši vizi, jak si udržíme schopnost měnit se a zlepšovat ? Rámec pro převedení strategie do operačních úkonů Vize a strategie Cíle, měřítka záměry, iniciativy. Jak vystupovat před zákazníky Cíle, měřítka záměry, iniciativy Zákazníci Procesy Učení-růst- schopnost se lepšit Finance Cíle, měřítka záměry, iniciativy. Jak vystupovat před akcionáři? Cíle, měřítka záměry, iniciativy BSC-taktický systém měřítek vBSC se používá k realizaci kritických manažerských procesů vvyjasnění a předvedení vize a strategie do cílů vkomunikace a propojení strategických plánů vplánování strategických iniciativ vzdokonalení zpětné vazby a procesu učení se vKdyž to nemůžete měřit, pak to nemůžete řídit !!! Možný cíl : Optimalizace Cash-to-Cash I v Pracovní kapitál (pohledávky, zásoby a závazky), jsou důležitou součástí kapitálového majetku . jedním z měřítek efektivnosti řízení kapitálu je cyklus Cash-to-Cash (hodnota prodaného zboží v zásobách a doby splatnosti pohledávek minus doba splatnosti závazků. v Kapitál je vázán v zásobách od okamžiku nákupu do okamžiku prodeje. Délka splatnosti pohledávek měří dobu potřebnou k přeměně plateb dodavatelům za vstupy do okamžiku plateb od zákazníků. Cash-to-Cash představuje dobu potřebnou k přeměně plateb dodavatelům na platby od zákazníků. v Když podnik rychle inkasuje a s dodavateli má výhodné termíny, je schopen kapitál v každém cyklu získávat a ne spotřebovávat. v Cíl : zkracovat co nejvíce Cash- to-Cash Cash-to-Cash II Nákup surovin nebo zboží od dodavatelů Prodej výrobku Platba dodavateli Příjem hotovosti od zákazníka Počet dnů na skladě Splatnost závazků Splatnost pohledávek Cyklus Cash-to-Cash Zákaznická perspektiva I vpodíl na trhu vudržování zákazníků vzískávání nových zákazníků vspokojenost zákazníků vziskovost zákazníků vvlastnosti výrobku a služby vimage a pověst dodavatele vznačka Hodnotová výhoda zákazníka Hodnotová měřítka Atributy výrobku Image Vztahy se zákazníky Cena Módnost Jakost Jméno značky Dostupnost Zkušenost z nákupu Četnost neshod Míra reklamací Tržní segment/podíl Strategická měřítka Hodnotový řetězec interních podnikových procesů vinovační proces vprovozní proces vpoprodejní servis Obecný model hodnotového řetězce Zjištění potřeb zákazníka Inovační proces Určení trhu Vytvoření nabídky výrobku/služeb Provozní proces Dodání výrobku/služeb Vytvoření nabídky výrobku/služeb POPRODEJNÍ SERVIS Poskytnutí servisu Uspokojení potřeb zákazníka Perspektiva učení a růstu vKlíčové měřítka vspokojenost zaměstnanců vudržení zaměstnanců vproduktivita zaměstnanců Propojení kritérií (vztahy příčin a důsledků) Zvýšení produktivity zaměstnanců Segmentace Opakovaný prodej Vývoj Důvěra zákazníků Spokojenost zákazníků Rychlá odezva Zlepšení návratnosti Stanovení cíle a cesty k jeho dosažení Pomáhá dodavatel s formulací cíle? ANO .. „pomáhá“ Balanced Scorecards: systematický řetěz na sebe navazujících ukazatelů a cílů v perspektivách: Finanční Zákaznické Interních procesů Inovací a růstu Jednostránková strategie (JSS) shoda procesů a cílů • Míra schopností a znalostí vpro firmy často není rozhodující co nový zdroj umí, ale jaký zdroj je (charakteristika osobnosti budoucího zaměstnance) : v vschopnost vést kolektiv vmíra sebevědomí zdroje vkreativita vflexibilita vIQ v v „Není důležité CO, ale KDO“ v 19/11 Míra schopností a znalostí vdiskrepance mezi stávajícím portfoliem znalostí (SZ) a firmami poptávanými znalostmi (PZ) v Znalosti získané studiem Požadované specifické znalosti nebo předpoklady pro jejich rychlé osvojení firmy tento segment znalostí bohužel často neumí využít jako svoji budoucí konkurenční výhodu Na ESF potřeba maximalizovat potřeba umět využít („prodat „) (SZ) (PZ) 20/11 ANd9GcR6I9HgfGtDmV7wXIcqLE8lPfZx_v13fEfRtlgzQgqS0MOE4BM&t=1&usg=__0jw2_M8p9sxU-cY8B-ofPT5_vXQ= ANd9GcSFhSanublsKGNHyzI_yRPb6rrMBdPgB2Rr3ONFmbBUfggWbJU&t=1&usg=__7poJWUXNXs4wV9HPLhVSHQZL0pU= Míra schopností a znalostí vmíra sebevědomí zdrojů (často zbytečně nízká – zvláště u stávajících znalostí) v vzdroje a jejich představy o svém ohodnocení (často přehnaně vysoká) v v v 21/11 Strategy Map-The Simple Model of Value Creation To achieve our vision, how must our organization learn and improve ? To satisfy our customer, which processes must we excel at ? To achieve our vision, how must we look to our customers? If we succeed, how will we look to our shareholders ? Resource : Strategy Maps, Kaplan and Norton Learning and growth perspective Internal perspective Customer perspective Financial perspective Strategy Strategická mapa (BSC)- velmi zjednodušené schéma Potřeba unikátních zdrojů-znalostí Vyhledávání zdrojů Náklady na zdroje Parametry výběru zdroje IQ kreativita flexibilita míra shody SZ a PZ Zdroj Školení PZ Testy Vyškolený zdroj nízká míra úspěšnosti Dodávka služeb Spokojený zákazník Konkurenční výhoda Vyšší tržní podíl Zisk Spokojení majitelé profil zdroje TOC CONWIP Workflow 23/11 Zvýšení produktivity pomocí zrušení přestávek na kávu Časté představy i velice kvalifikovaných manažerů o úsporách nákladů. 24/11 Tabulka jako podklad pro konstrukci grafu JSELIT Výsledný graf po aplikaci JSS Literatura vRobert Kaplan, David Norton : Balanced Scorecard – strategický systém měření výkonnosti podniku