Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Public relations a řízení vztahů se zákazníky Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Public relations - PR (vztahy s veřejností) qDefinice PR: ØPR je komunikační nástroj používaný pro podporu dobrého jména pojišťovny. ØPR je plánovaným a trvalým úsilím, jehož cílem je vybudovat a udržet dobré vztahy, dobré jméno, vzájemné porozumění a sympatie s cílovými skupinami, které nazýváme veřejnost, klienti či stakeholdeři. ¡ ¡Blíže viz Pelsmacker, P., Geuens, M., Van den Bergh, J. Marketingová komunikace, s. 301 Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Public relations - PR (vztahy s veřejností) qCílové skupiny PR: Øinterní – zaměstnanci, příbuzní a známí zaměstnanců, odbory, management, akcionáři; Øexterní – státní a veřejné instituce, asociace, investoři, poradci a zprostředkovatelé, Burza cenných papírů, televize, rozhlas, tisk. ¡ ¡ ¡Blíže viz MK s. 306 Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Public relations - PR (vztahy s veřejností) qCíle a úkoly PR: Øinterní – informace, školení, motivace, vztah k pojišťovně; Øexterní – znalost pojišťovny, informace, kladné ohlasy, řešení stížností, image pojišťovny, důvěryhodnost, dobré jméno. ¡ ¡ ¡Blíže viz MK s. 307 Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Public relations - PR (vztahy s veřejností) qNástroje a kanály PR: Øinterní – konzultace, dny otevřených dveří, interní prezentace, školící programy, týmové porady, společenské aktivity, bulletin pojišťovny, noviny, video, výroční zprávy, propagační materiály pojišťovny; Øexterní – reklama pojišťovny, výroční zprávy, sponzorování, noviny, letáky a brožury, tiskové zprávy a konference, interview, rozhlasové a televizní zprávy. ¡ ¡Blíže viz MK, s. 311 a MŘKP, s. 126 - 129 ¡ Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Public relations - PR (vztahy s veřejností) qRozpočet PR: Øhistorické porovnání – srovnání s tím, co bylo vynaloženo v minulém období, Øzdrojové rozpočtování – posouzení jaké zdroje jsou potřebné a kolik to bude stát, Ørozpočtování podle aktivit – nejdříve se naplánují aktivity a pak se vypočte kolik to bude stát, ¡ ¡ ¡Blíže viz MK, s. 314 ¡ Ø ¡ Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Public relations - PR (vztahy s veřejností) qRozpočet PR: Ørozpočet pomocí podílu na příjmu – spolu s růstem předepsaného pojistného roste rozpočet na PR a naopak, Øodvětvové porovnání – srovnání s konkurenčními pojišťovnami (přináší však spíše údaje pro benchmarking než pro tvorbu rozpočtu), Ørozpočet metodou paušálního ratingu (bodování) – např.:30% znalost pojišťovny a 70% příznivý ohlas u veřejnosti na konci roku. ¡ ¡Blíže viz MK, s. 314 Ø ¡ Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Public relations - PR (vztahy s veřejností) qMěření výsledků PR: Øukazatel vstupů – měří aktivity PR (počet obchodních jednání, počet rozeslaných brožurek a letáků), Øukazatel výstupu – měří výsledky PR (počet článků o pojišťovně v tisku, čas věnovaný pojišťovně v rozhlase nebo televizi), Øukazatel úspěchu – měří rozsah dosažení předem stanovených cílů ve vztahu k cílovým skupinám klientů (změny ve znalostech pojišťovny, vývoj image pojišťovny, změny v chování klientů ve vztahu k pojistným potřebám). ¡ ¡Blíže viz MK, s. 315 ¡ Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Řízení vztahů se zákazníky – CRM (Customer Relationship Management) qZásady řízení vztahů se zákazníky. qStrategie vztahů se zákazníky. qFáze vztahu mezi klientem a komerční pojišťovnou: Ønavázání vztahu, Ørozvíjení vztahu, Øukončení vztahu. ¡ ¡Blíže viz MŘKP s. 95 – 98, DSO Marketing v pojišťovnictví, s. 82 - 83 ¡ Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Mezinárodní marketingová komunikace qVýhody mezinárodního marketingu v pojišťovnictví. qNevýhody mezinárodního marketingu v pojišťovnictví. qKulturní rozdíly. qMezinárodní regulace. qStandardizace a adaptace. ¡ ¡Blíže viz MŘKP s. 139 - 140 ¡