PF_PPT pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB Zápatí prezentace Finanční správa v ČR v organizačním a funkčním pojetí (se zaměřením na správu daní) Damian Czudek damian@czudek.cz, PF_PPT pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB Obsah přednášky Zápatí prezentace www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled nFinanční právo a jeho systematizace nPojem finanční správy a její systém, předmět finanční správy a finančního práva, realizace finanční správy nPrávní úprava organizačního pojetí správy daní nSpráva daní v rezortu Ministerstva financí ČR nDaňová správa (zákon o finanční správě) nCelní správa (zákon o celní správě) nNěkolik slov k dělené správě nSpráva daní ve funkčním pojetí nPojem správy daní, nPrávní úprava funkčního pojetí daňové správy a vztah k dalším předpisům nPředmět správy daní n n n n n Zápatí prezentace 3 PF_PPT pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB Systém finančního práva Zápatí prezentace www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Finanční právo nObecná část nZvláštní část -Fiskální – Rozpočtové právo, Berní právo, Právní regulace veřejných výdajů, Bilanční právo - -Nefiskální – Měnové právo, devizové právo, Právo finančního trhu (veřejné bankovní a pojišťovnické právo), Puncovní právo n nFinanční právo procesní nFinanční právo správní (organizační) nFinanční právo trestní Zápatí prezentace 5 PF_PPT pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB Pojem finanční správy a její systematizace… Zápatí prezentace www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 7 Pojem finanční správy nFinanční správa = specifický úsek veřejné správy jehož posláním je péče o materiální základ poskytování veřejných statků a dozor (dohled) nad finančními činnostmi n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Finanční správa nPrastaré pojítko mezi financemi a veřejnou správou, správním právem a finančním právem. nMerkl: pomocná funkce - slouží realizaci ostatních činností státu, negoval její samostatnost (Merkl, A. Obecné právo správní. Díl II. Praha – Brno: Orbis 1932) nX Pošvář: samostatný díl veřejné správy nSiblík: nástroj zajišťování dostatku peněžních prostředků pro státní správu, ale také jako bankovní dohled, dohled nad spořitelnami a pojišťovnami, správu majetku státu … (1947) n Zápatí prezentace 8 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Finanční správa sensu largo nveškerá činnost, která metodami a formami VS působí na materiální základ veřejného sektoru včetně dopadů na soukromý sektor n Zápatí prezentace 9 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Finanční správa sensu stricto nčinnost dekoncentrovaných orgánů, do jejichž působnosti patří realizace výkonné moci při nakládání s veřejnými peněžními prostředky njedná se de facto pouze o správu veřejných financí nTj. i správa daní – daň ve smyslu zkratky dle DŘ – daně, cla, poplatky, pokuty, atd.. n Zápatí prezentace 10 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Finanční správa sensu stricticimo nOd 1.1.2013 (zákon o finanční správě ČR) nFinanční správa České republiky nNástupce územních finančních orgánů n n Zápatí prezentace 11 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Pojetí finanční správy Finanční správa ve smyslu organizačním ve smyslu funkčním Činnost Instituce nStejně je možné pojímat celou veřejnou správu i jednotlivé její díly (tj. i pro daňovou správu sensu largo) nFinanční správa je specifickým a výjimečným dílem veřejné správy – v čem? ► www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Specifika a výjimečnost finanční správy nFinanční správa je nástrojem realizace finančního práva za podmínky, že zákonodárce předpokládá pro uskutečnění finančního práva formy a metody vlastní veřejné správě. nFinanční správa je výjimečná svým předmětem, svojí právní regulací a tím, …. že je všude! ► n n ………..FINANCE…. Zápatí prezentace 13 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled nPředmět finančního práva n> nPředmět finanční správy nNe všechny společenské vztahy tvořící předmět finančního práva jsou přímo vystaveny působení veřejné správy. Ne všechny normy finančního práva jsou realizovány formami a metodami veřejné správy. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Předmět finančního práva nSpolečenské vztahy, které vznikají, realizují se a zanikají: nV procesu tvorby, rozdělování a užití veřejných peněžních fondů, nV souvislosti s fungování peněžního systému, nV rámci veřejnoprávních ingerencí do finančního trhu. n(segmenty klasického pojetí finančního práva) www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled nTyto společenské vztahy jsou regulovány normami finančního práva s využitím metody založené na administrativně právní metodě regulace: n nFormy, metody, cíle, instituty a instituce veřejné správy. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Šíře předmětu finanční správy nJe dána šíří záběru finančního práva ► n►různorodost forem a metod správních ingerencí n►institucionální rozmanitost n►obtížná systematizace n►dekoncentrace vykonavatelů finanční správy. n n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Prostředí realizace finanční správy Finanční správa PRIMÁRNÍ SEKUNDÁRNÍ Finanční správa Ministerská (vládní) Centrální banka s postavením správního úřadu jiná www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Podřazení segmentů finanční správy nPrimární FS: speciální dekoncentráty – ÚFO, CSČR, ČNB nSekundární FS: svěřený výkon finanční správy v návaznosti na primární předmět správy, resp. Primární účel existence instituce, nerespektuje se dělba moci. nPř.: výkon finanční správy soudy – správa veřejných financí, správa majetku … PF_PPT pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB Systém organizace finanční správy Zápatí prezentace www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled n nvěcné principy nteritoriální principy nkoncentrace x dekoncentrace ncentralizace x decentralizace nduální správa ndělená správa norganizační x funkční n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Věcný princip organizace finanční správy nSoučasná finanční správa v ČR není organizována na principu koncentrace a centralizace nRezortní správa financí nSpeciální finanční správa – institucionalizované veřejné peněžní fondy n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Finanční správa Správa veřejných financí Správa peněžního systému Správa finančního trhu Správa veřejných příjmů Správa veřejných výdajů Správa daní Správa cel Správa ostatních příjmů www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Teritoriální principy nCentrální finanční správa – MF, ČNB nAdministrativní členění státu – obec, okres, kraj (1960) nObvody podle systému územních samosprávných celků – obec (typ), VÚSC nVlastní obvody podle potřeb FS nKombinovaný systém teritoriální a funkční (pobočky ČNB) n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Koncentrace x dekoncentrace nRelativní nKoncentrace v systému národních výborů nDekoncentrace – vytváření speciálních orgánů k výkonu finanční správy nTendence dílčí koncentrace – specializace – specializované a odvolací fin. ředitelství www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Centralizace x decentralizace nCentralizovaná finanční správa – pobočky nČNB nFondy nDecentralizace – fiskální federalismus nSpráva státních financí nSpráva financí územních samospráv nSpráva financí profesních (zájmových) veřejných korporací www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Duální správa nSpráva vykonávaná dvěma orgány finanční správy bez vzájemného vrchnostenského vztahu nUrčující kritérium působnosti/příslušnosti: charakter (statut) adresáta FS nPříklady: devizové orgány – MF, ČNB n ÚFO: obecné FÚ, Specializovaný FÚ www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Dělená správa – funkční princip n§§ 161-162 Daňového řádu nProcesně dělená správa nInstitucionálně dělená správa n nNalézací řízení n nInkasní správa n nVymáhání www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Potřeby finanční správy nJednotné zásady fungování finanční správy, zejména v případě správy veřejných financí nSplnění požadavků dobré správy nEfektivnost nHospodárnost nStabilita PF_PPT pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB Dobrá finanční správa Zápatí prezentace www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Východiska nPostavení jedince ve státě nStát jako nebezpečí nStát jako garant práv jednotlivce nPrávní stát www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Dobrá správa ndobré mravy veřejné správy nnestrannost - impartiallness nsprávnost – fairness nvčasnost –reasonable time www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Formování obsahu dobré správy ndoktrína njudikatura n▼ nPrávo na dobrou správu nListina základních práv Evropské unie čl.41 (7.12.2000) n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Listina 2007 n(2007/C 303/01) nPrávo na řádnou správu n1. Každý má právo na to, aby jeho záležitosti byly orgány, institucemi a jinými subjekty Unie řešeny nestranně, spravedlivě a v přiměřené lhůtě. n2. Toto právo zahrnuje především: n a) právo každého být vyslechnut před přijetím jemu určeného individuálního opatření, které by se jej mohlo nepříznivě dotknout; n b) právo každého na přístup ke spisu, který se jej týká, při respektování oprávněných zájmů důvěrnosti a profesního a obchodního tajemství; nc) povinnost správních orgánů odůvodňovat svá rozhodnutí. n3. Každý má právo na to, aby mu Unie v souladu s obecnými zásadami společnými právním řádům členských států nahradila škodu způsobenou jejími orgány nebo jejími zaměstnanci při výkonu jejich funkce. n4. Každý se může písemně obracet na orgány Unie v jednom z jazyků Smluv a musí obdržet odpověď ve stejném jazyce. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Text Listiny nhttp://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2007:303:0001:0016:CS:PDF n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Právo na dobrou správu nv katalogu občanských práv LZPEU n„lidské právo“ - …Každá osoba …. nvztahuje se na orgány EU n n n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Kodex dobré správy nMorální kodex veřejné správy EU nInspirace pro vnitrostátní kodexy veřejné právy www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Principy dobré správy VOP 1.Dodržování právního řádu. 2.Nestrannost 3.Včasnost 4.Předvídatelnost 5.Přesvědčivost 6.Přiměřenost 7.Součinnost 8.Odpovědnost 9.Otevřenost 10.Vstřícnost www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Dobrá finanční správa nDobrá správa veřejných financí, peněžního systému a dohledu nad finančním trhem nEfektivní nPřátelská nModerní nEtické kodexy daňové správy PF_PPT pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB Právní úprava správy daní v organizačním pojetí Zápatí prezentace www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled nZákon č.2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy, ve znění pozdějších předpisů nZákon č. 456/2011 Sb., o Finanční správě České republiky, ve znění pozdějších předpisů nZákon č. 17/2012 Sb., o Celní správě České republiky, ve znění pozdějších předpisů, nDalší podzákonné předpisy, např. vyhláška o územních pracovištích finančních úřadů, která se nenacházejí v jejich sídlech, vyhláška o vzorech služebních průkazů… Zápatí prezentace 41 PF_PPT pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB Ministerstvo financí Zápatí prezentace www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Ministerstvo financí nÚstřední orgán státní správy n nOkruh činností vymezen zákonem č.2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy, ve znění pozdějších předpisů (§4) n -Úsek státních příjmů -Úsek finančního trhu -Ostatní úseky n Zápatí prezentace 43 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Organizace Ministerstva financí ČR nMinistr financí nodbor 10 - Kabinet ministra nodbor 29 - Legislativní nodbor 30 - Personální nodbor 56 - Interní audit a inspekce nsekce 02 - Finanční trh nsekce 03 - Hospodaření s majetkem státu a informatiky nsekce 04 - Finanční, auditní a provozní nsekce 05 - Daně a cla - viz dále nsekce 06 - Veřejné rozpočty nsekce 07- Mezinárodní vztahy a finanční politika nBlíže viz http://www.mfcr.cz/cps/rde/xchg/mfcr/xsl/orgstru.html n 44 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled MF ČR, sekce 05 - Daně a cla nodbor 18 - Nepřímé daně nodbor 25 – Strategie daňové politiky a správy nodbor 26 - Majetkové daně, daň silniční a oceňování nodbor 28 - Účetnictví a audit nodbor 32 - Daňová legislativa n nodbor 39 - Správní činnosti n nResortní organizace - Generální finanční ředitelství (viz dále) § nResortní organizace - Generální ředitelství cel (viz dále) Zápatí prezentace 45 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Vykonavatelé daňové správy Zápatí prezentace 46 Správce daně Primární Sekundární Finanční správa České republiky Celní správa České republiky PF_PPT pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB Daňová správa (finanční správa dle zákona o finanční správě) Zápatí prezentace www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Základní pilíře nové právní úpravy nNahrazení současného zákona o ÚFO novým zákonem reflektujícím aktuální legislativní standardy, včetně eliminace možných rizik vyplývajících z legislativního procesu komplexní novely zákona o ÚFO provedené zákonem č. 199/2010 Sb. nVytvoření Finanční správy České republiky jako jednotné centrálně řízené soustavy orgánů podřízené MF v čele s ředitelstvím s celostátní působností – tato soustava nahradí současnou soustavu ÚFO. nZachování GFŘ a jeho 14 územních pracovišť umístěných v sídlech finančních úřadů (viz dále). Zápatí prezentace 48 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled nZachování koncepce jediné účetní jednotky pro celou integrovanou soustavu daňové správy (GFŘ). nReorganizace orgánů daňové správy na regionální a lokální úrovni v podobě transformace současných 8 FŘ a 199 FÚ na Odvolací finanční ředitelství a 14 finančních úřadů (FÚ) se sídly totožnými se sídly současných samosprávných krajů a na jejich 199 územních pracovišť. Tímto krokem došlo k vytvoření třístupňové soustavy orgánů pro výkon správy daní. nZavedení principu výkonu práva daňového subjektu nahlížet do spisu tam, kde je spis umístěn. nVytvoření Specializovaného finančního úřadu pro velké a specifické daňové subjekty na obdobném principu jako aktuálně upravený, avšak dosud nerealizovaný SFÚ Zápatí prezentace 49 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled nPonechání souhrnné věcné působnosti současných ÚFO beze změny též v rámci Finanční správy ČR, úzká návaznost na ta řešení současného zákona o ÚFO, která se osvědčila a odpovídají současným legislativním požadavkům. nÚčinnost dnem 1. ledna 2013. nInstitucionální kompatibilita s Projektem JIM, kdy navržená soustava Finanční správy ČR bude schopna k 1. lednu 2014 převzít správu pojistného na veřejnoprávní pojištění (tento případný krok bude řešen pozdějšími samostatnými legislativními materiály). Zápatí prezentace 50 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Finanční orgány do 31.12.2012 nÚstřední orgán nMinisterstvo financí n nÚzemní finanční orgány (ÚFO) nGenerální finanční ředitelství (1, Praha) n nFinanční ředitelství (8) n nFinanční úřady (199) a SFÚ n Zápatí prezentace 51 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Finanční správa ČR od 1.1.2013 nZákon č. 456/2011 Sb. (ZFS) nCharakteristika: nFSČR nahrazuje ÚFO nFSČR = soustava správních orgánů pro výkon správy daní n Zápatí prezentace 52 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Soustava Zápatí prezentace 53 Generální finanční ředitelství Odvolací finanční ředitelství Finanční úřad pro … (14) Specializovaný FÚ (1 pro ČR) www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled GFŘ – rozpočtové a bilanční postavení nBilanční subjektivita – GFŘ je účetní jednotkou nRozpočtová forma – organizační složka státu nKapitola: MF n nsídlo Praha 1, Lazarská 7 nIČ 72080043 n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled GFŘ - působnost nSprávní delikty nCentrální evidence a registry nezbytné pro FSČR nPodíl na přípravě návrhů NP(S)A nAnalytické a koncepční úkoly nMezinárodní agenda n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled GFŘ – působnost z pověření MF nPůsobnost ústředního kontaktního orgánu: npro mezinárodní administrativní spolupráci nPři vymáhání některých finančních pohledávek nMezinárodní pomoc při správě daní n n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled GFŘ – audit a dozor nZ pověření MF – přezkoumání hospodaření nkrajů nHl.m.Praha nRegionální rada regionů soudržnosti nDozor nad přezkoumáváním hospodaření: nObce nDobrovolné svazky obcí a DSMČ hl.m.Prahy www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Odvolací finanční ředitelství - působnost nSprávní delikty nEvidence a registry nII. instance k FÚ n n„Nově vzniklé Odvolací finanční ředitelství se sídlem v Brně bude jako čistě odvolací orgán vykonávat svou působnost pro celé území České republiky. Vznikem jediného odvolacího orgánu je plně završena snaha o jednotnost v postupech odvolacího řízení.“ z tiskové zprávy MF ČR n nKontakt: Masarykova 31, 60200 BRNO n n n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Finanční úřady nObecné finanční úřady - 14 n nSpecializovaný finanční úřad www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Obecná věcná působnost I nSpráva daní nSprávní delikty nPřevod výnosů daní nSpráva splátek MZ (1991-1995) nDozor nad loteriemi a jinými podobnými hrami nInkasní správa v rámci FSČR nRegistry a evidence nAd. ze zákona www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled + Specializovaný finanční úřad nPro celou ČR (existence od 1.1.2012) nKontakt: Praha 7, Nábřeží kpt. Jaroše 1000/7 n nPro „vybrané subjekty“: nPO - podnikatel s obratem n vyšším než 2 mld. Kč nBankovní sektor nPojistný sektor nČlen skupiny podle zákona o DPH www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Negativní výčet působnosti SFÚ nDzN nTransferové daně www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Územní pracoviště FÚ n nZřizují se a ruší vyhláškou MF č. 48/2012 Sb. n nStávající FÚ (dle ex-ÚFO) = územní pracoviště FÚ pro daný kraj www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Bilanční, majetkové a pracovněprávní postavení ofs nFÚ, SFÚ, OFŘ mají postavení organizačních jednotek GFŘ nNejsou: účetní jednotkou, nejsou správci majetku, nejsou zaměstnavatelem n n PF_PPT pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB Celní správa ČR Zápatí prezentace www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Charakteristika nZákon č.17/2012 Sb. (ZCS) nCSČR nahrazuje CSČR podle 185/2004 Sb.- stejný název, ale jiná soustava nCSČR = a)soustava správních orgánů b)ozbrojený bezpečnostní sbor n n Zápatí prezentace 66 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Organizace celní správy ČR do 31.12.2012 nSoustava celních orgánů (2010) n 1.GŘC (1) 2.CŘ (8) 3.CÚ (nyní 54, původně 91) 4. n+ SON (Skupina operativního nasazení) n Zápatí prezentace 67 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Soustava od 1.1.2013 Zápatí prezentace 68 Generální ředitelství cel Celní úřad pro … (14) Celní úřad Praha Ruzyně www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled GŘC n n n n n nNejvyšší orgán Celní správy v ČR nPřímo podřízeno MF ČR nLokace: Praha - Budějovická nGenerální ředitelství cel je účetní jednotkou, má vlastní IČ 71214011 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled GŘC – rozpočtové a bilanční postavení nBilanční subjektivita – GCŘ je účetní jednotkou nRozpočtová forma – organizační složka státu nKapitola: MF www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled GŘC – působnost I nII. Instance k CÚ nPřevod cel podle Nařízení Rady (ES,Euratom) č. 1150/2000 ze dne 22.5.2000, kterým se provádí rozhodnutí 94/728/ES Euroatom o systému vlastních zdrojů Společenství nRozhoduje ve věcech působnosti o charakteru významu případu cs/mezinár. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled GŘC – působnost II nPodíl na: nPříprava předpisů nZabezpečení analytických a koncepčních úkolů nSjednávání mezinár. smluv, rozvoj styků a spolupráce, plnění závazků www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Celní úřady – působnost I nObecná působnost celního orgánu podle práva EU nSpráva cel nSpráva určených daní nPověřený celní orgán v případech ne cs nebo mezinár. významu n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Celostátní věcná působnost vybraných CÚ nCÚ OK: závazné informace o sazebním zařazení (celní editační povinnost) nCÚ JmK: svobodná celní pásma, svobodný sklad, dotčený orgán územního a stavebního řízení v SCP, ručení, celní doklady podle MS nCÚ JčK: osvědčení podle práva EU, povolení k nezjišťování CD v tranzitu nCÚ Pha: gen.CÚ www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Bilanční, majetkové a pracovněprávní postavení CÚ nCÚ mají postavení organizačních jednotek GŘC nNejsou: účetní jednotkou, nejsou správci majetku, nejsou zaměstnavatelem pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB PF_PPT ad celní správa ve funkčním pojetí: problematika dělené správy www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled nCÚ a dělená správa - § 8 odst. 2 písm. a n(dříve 5 odst. 4 písm. m) starého zákona o CS ČR): n nCelní úřad je nobecným správcem daně podle správního řádu a vykonává správu placení peněžitých plnění v rámci dělené správy, která jsou příjmem státního rozpočtu, státních fondů nebo rozpočtů územních samosprávných celků www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Dělená správa z pohledu DŘ n§ 2/3 Daní se pro účely tohoto zákona rozumí n … nc) peněžité plnění v rámci dělené správy. n nCo je to dělená správa? www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Dělená správa - §§ 161-162 DŘ n n K dělené správě dochází, je-li rozhodnutím orgánu veřejné moci, který není správcem daně, vydaným při výkonu veřejné moci uložena platební povinnost k peněžitému plnění určenému do veřejného rozpočtu a postupuje-li se při jeho placení podle tohoto zákona nebo podle jeho jednotlivých ustanovení. n nTo platí i tehdy, pokud vznikla platební povinnost k peněžitému plnění určenému do veřejného rozpočtu přímo ze zákona bez vydání rozhodnutí. nOrgán veřejné moci věcně příslušný ke správě placení peněžitého plnění je v tomto rozsahu správcem daně. Osoba povinná k placení tohoto peněžitého plnění má stejná práva a povinnosti jako daňový subjekt při placení daní. n n n K dělené správě rovněž dochází, jestliže zákon stanoví, že ke správě placení peněžitého plnění je příslušný jiný správní orgán než orgán veřejné moci, který platební povinnost k peněžitému plnění uložil. n n pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB PF_PPT_en Správa daní Zápatí prezentace www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Správa daní ve funkčním pojetí nDaňový řád (zákon č. 280/2009 Sb.) nSubsidiární povaha DŘ nSpeciální úprava – „daňové“ zákony nZákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů nZákon č. 235/2004 Sb., o DPH nZákon č. 16/1993 Sb., o dani silniční nZákon č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitostí nZákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních nZákon č. 357/1992 Sb., o dani dědické, darovací a z převodu nemovitostí nZákon č. 261/2007 Sb., o stabilizaci veřejných rozpočtů n+ další zákony upravující daně ve smyslu legislativní zkratky daň a obsahující procesněprávní úpravu Zápatí prezentace 81 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 82 Zásadní změna v českém daňovém procesu -Nový zákon upravující správu daní -Zákon č. 280/2009 Sb., Daňový řád -Účinnost – 1. ledna 2011 -Nahradil dříve platný zákon č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů n www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Zápatí prezentace 83 Základní cíle a přínosy Daňového řádu -vytvoření systematicky uspořádaného a přehledného textu, který umožní snadnou a přehlednou orientaci - krátké paragrafy v souladu s legislativními pravidly vlády -vymezení a upřesnění použitých pojmů a jejich vazeb v jednotlivých institutech, -rozšíření základních interpretačních zásad uplatňujících se při správě daní v souladu s ústavním pořádkem, judikaturou a s reflexí obecných zásad činnosti správních orgánů obsažených ve správním řádu, při současném zachování zásad typických pro berní právo, -zkvalitnění výkonu daňové administrativy a podpora klientského přístupu při jednání s daňovými subjekty, - - - - n n n www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Zápatí prezentace 84 Základní cíle a přínosy Daňového řádu -širší míra zapojení výpočetní techniky v návaznosti na projekt jednotné elektronické komunikace (e-government), -nová úprava doručování korespondující s obdobnými instrumenty v jiných procesních řádech tak, aby postavení adresáta bylo totožné a zamezilo se možným obstrukcím a vyhýbání se doručení, -změnu v systému opravných a dozorčích prostředků, kde se rozšířil specificky daňový postup umožňující podání dodatečných daňových tvrzení na nižší daň na úkor obnovy řízení, -jednoznačné nastavení lhůty pro stanovení daně, která ohraničuje prostor, do kdy lze zvyšovat i snižovat daňovou povinnost, - - - - n n n www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Zápatí prezentace 85 Základní cíle a přínosy Daňového řádu -zavedení jednoznačných pravidel pro možnost opakování daňové kontroly; -zavedení transparentních pravidel pro vedení spisu a nahlížení do něj, které přispěje ke zkvalitnění kontaktů mezi správci daně a veřejností a usnadní orientaci daňového subjektu ve spisovém materiálu. - - - - n n n pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB PF_PPT_en Konstrukce Daňového řádu Zápatí prezentace www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Konstrukce DŘ n266 paragrafů (38 861 slov) nšest částí 1.ÚVODNÍ USTANOVENÍ §§ 1-9 2.OBECNÁ ČÁST O SPRÁVĚ DANÍ §§ 10-124 3.ZVLÁŠTNÍ ČÁST O SPRÁVĚ DANÍ §§ 125-245 4.NÁSLEDKY PORUŠENÍ POVINNOSTÍ PŘI SPRÁVĚ DANÍ §§ 246-254 5.USTANOVENÍ SPOLEČNÁ, ZMOCŇOVACÍ, PŘECHODNÁ A ZÁVĚREČNÁ §§ 255-265 6.ÚČINNOST § 266 nObsahuje jak procesní normy, tak i normy hmotněprávní www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Subsidiární použití předpisů o obecném správním řízení n§ 262 DŘ – „při správě daní se správní řád nepoužije“ n§ 177 SŘ – „Základní zásady činnosti správních orgánů uvedené v § 2 až 8 se použijí při výkonu veřejné správy i v případech, kdy zvláštní zákon stanoví, že se správní řád nepoužije, ale sám úpravu odpovídající těmto zásadám neobsahuje. “ n nZásadně nelze ! Zápatí prezentace 88 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Definice správy daní nJeden z dílů veřejné správy nObecně se tím rozumí správa veřejných záležitostí realizovaná jako projev výkonné moci ve státě nSpráva daní je účelový správní proces (postup) k zjištění a stanovení daní a zabezpečení jejich úhrady nPojem širší než daňové řízení nVeškerá činnost (funkční pojetí) správce daně při péči o příslušnou daň, jež se děje v rámci právem regulovaných i neregulovaných procesních postupů nZvláštní díl veřejné správy – od ostatních částí VS ji odlišuje její předmět = daň n n Zápatí prezentace 89 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Vztah řízení a správy nSpráva daní nPostupy nŘízení nDaňové řízení n nDaňový proces www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Definice správy daní nSpráva daní je účelový správní proces (postup) k zjištění a stanovení daní a zabezpečení jejich úhrady n§1 odst. 2 DŘ n nCíl: zjištění a stanovení daní a zabezpečení jejich úhrady !!! Zápatí prezentace 91 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Definice daňového procesu nŠirší pojem než správa daní nPřekračuje rámec DŘ nZahrnuje postupy účastníků všech daňových vztahů (např. postupy v rámci vztahu poplatník X plátce v rámci jedné daně a nikoli jen vztahu poplatníka a správce daně) Zápatí prezentace 92 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Definice postupu nZákon přímo neobsahuje nMůžeme dovodit – postup je obecné označení pro veškeré úkony a soubory úkonů (tvořící postupy a řízení) které jsou činěny v rámci správy daní, a to primárně správcem daně (za součinnosti osob zúčastněných na řízení, které k tomu zavazuje zákon nebo správce) Zápatí prezentace 93 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Daňové řízení podle DŘ nNově koncipován jako do jisté míry kontinuální proces nZahájen vznikem daňové povinnosti nSkončení řízení: splnění nebo zánik daňové povinnosti n(úhrada, uplynutí lhůty pro stanovení daně) n nÚčel: správné zjištění a stanovení daně a zabezpečení její úhrady nPosouzení daně: k zdaňovacímu období, k jednotlivým skutečnostem nDílčí daňová řízení → www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Dílčí daňová řízení Nalézací Při placení daní O opravných a dozorčích prostředcích vyměřovací o ŘOP doměřovací posečkání nebo splátkování o ŘOP exekuční zajištění daně pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB PF_PPT_en Předmět správy daní Zápatí prezentace www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Předmět správy daní - §2 DŘ n„Daň“ •– příjem veřejného rozpočtu •– snížení příjmu veřejného rozpočtu, vratka n nDaň je peněžité plnění: a)Daň, clo, poplatek b)Použití DŘ (pokud zákon stanoví, že se při jeho správě postupuje podle DŘ) c)V rámci dělené správy d)Daňový odpočet, daňová ztráta, příslušenství daně n nPříslušenstvím daně se rozumějí úroky, penále, pokuty a náklady řízení. První tři vyjmenované sledují osud daně. www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Daň nSensu stricto nSensu largo - Ve smyslu legislativní zkratky daň (brněnská škola – berně) nDaň superlargo – soc. pojištění, příspěvek na státní politiku zaměstnanosti, zdravotní pojištění?? – OECD (Složená daňová kvóta) nDoktrinální definice - daň jako povinnou, zákonem předem stanovenou částku, kterou se více méně pravidelně odčerpává na nenávratném principu část nominálního důchodu ekonomického subjektu ve prospěch veřejného peněžního fondu. nNULLUM TRIBUTUM SINE LEGE nČl. 11 odst. 5 Listiny, n Zápatí prezentace 98 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Veřejný rozpočet nStátní rozpočet, státní finanční aktiva nebo rezervní fond organizační složky státu nRozpočet ÚSC nRozpočet SF nebo NF nRozpočet Evropské unie nRozpočet, o kterém to stanoví zákon n Zápatí prezentace 99 pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB PF_PPT Zápatí prezentace 100 Děkuji za pozornost