Vzdělávání v praxi organizací veřejné správy (na příkladu Krajského úřadu Jihomoravského kraje) o Přednáška do předmětu Ekonomika vzdělávání o Duben 2014 O čem dnešní seminář bude… • Role organizací veřejné správy ve vzdělávání svých zaměstnanců (zejm. úředníků) • Vzdělávání v pojetí Krajského úřadu Jihomoravského kraje – Vstupní vzdělávání, vzdělávání průběžné, vzdělávání vedoucích pracovníků, zvláštní odborná způsobilost – Proces sestavení, plnění a hodnocení plánu vzdělávání – Vzdělávání realizované v rámci projektů – Hodnocení efektivnosti – Výdaje na vzdělávání + mezikrajský benchmarking Ing. Jarmila Beránková, Ph.D., manažerka kvality, KrÚ JMK Proč vzdělávat? Potřeba vzdělávání zaměstnanců veřejné správy vychází z obecné potřeby komplexního a kvalitního fungování veřejné správy, která bude schopna reagovat na neustále měnící se podmínky a rostoucí požadavky občanů a klientů/zákazníků veřejné správy. Ing. Jarmila Beránková, Ph.D., manažerka kvality, KrÚ JMK Cíl veřejné správy a pojetí kvality ve veřejné správě Cíl veřejné správy Zvyšovat kvalitu života při respektování udržitelného rozvoje (UR) Lze ji vyjádřit např. jako spokojenost občanů nebo pomocí indikátorů UR Týká se občanů (veřejnosti) Možné řešení? ÚSC zjišťuje potřeby a zapojuje veřejnost např. pomocí místní Agendy 21/projektu Zdravé město, CSR a provádí benchmarking DĚLAT SPRÁVNÉ VĚCI Zvyšovat kvalitu a výkonnost veřejných služeb Týká se zákazníků veřejných služeb Lze ji vyjádřit např. jako spokojenost zákazníků s poskytovanými službami, standardem, nebo porovnáním se s nejlepšími Možné řešení? Úřad ÚSC se snaží služby poskytovat kvalitně, efektivně, včas. Pomoci může benchmarking, uplatnění norem ISO, procesní řízení, CAF… DĚLAT VĚCI SPRÁVNĚ Důležitájesprávnákomunikace!!Ing. Jarmila Beránková, Ph.D., manažerka kvality, KrÚ JMK • Kvalita ve veřejné správě = „Míra naplňování oprávněných požadavků zákazníků na požadovanou veřejnou službu nebo občanů na kvalitu života v dané obci, městě, či kraji.„ (Kol. autorů, 2004) definice v pojetí TQM Kdo, co…. Ministerstvo vnitra • koordinuje prohlubování kvalifikace úředníků, stanoví obsah obecné části zkoušky, určuje soubor zkušebních otázek pro obecnou část zkoušky, vede seznam odborníků na obecnou a na zvláštní část zkoušky, vydává osvědčení, rozhoduje o námitkách proti rozhodnutí, zřizuje, materiálně a finančně zabezpečuje akreditační komisi, rozhoduje o udělení akreditace vzdělávacích institucí, vypracovává a zveřejňuje výroční zprávu o stavu vzdělávání úředníků ÚSC…. ÚSC • je povinen úředníky zajistit prohlubování kvalifikace dle z. č. 312/2002 Sb., o úřednících ÚSC, postupuje přitom dle plánu vzdělávání • zajišťuje prohlubování kvalifikace úředníka prostřednictvím vzdělávacích institucí akreditovaných pro příslušný vzdělávací program, náklady na prohlubování kvalifikace nese ÚSC Úředník • je povinen prohlubovat si kvalifikaci účastí na • vstupním vzdělávání • průběžném vzdělávání a • přípravě a ověření zvláštní odborné způsobilosti (nestanoví-li zákon jinak) • Vedoucí úředník a vedoucí úřadu jsou povinni prohlubovat si kvalifikaci též účastí na vzdělávání vedoucích úředníků (nestanoví-li zákon jinak) Ing. Jarmila Beránková, Ph.D., manažerka kvality, KrÚ JMK Krajský úřad Jihomoravského kraje (dále jen KrÚ JMK) • Cca 650 zaměstnanců zařazených do KrÚ JMK • Personální agendu spravuje: Odbor kancelář ředitelky – oddělení personálních věcí a vzdělávání (OPVV), které dle organizačního řádu zajišťuje (kromě jiných): – komplexně zabezpečuje personální správu kraje • …. komplexně zabezpečuje agendu vzdělávání zaměstnanců a členů ZJMK, • zpracovává systémy vzdělávání zaměstnanců, • odpovídá za využití ročních plánů finančních prostředků pro oblast vzdělávání a sleduje jejich čerpání, • zajišťuje zkoušky zvláštní odborné způsobilosti pro zaměstnance a organizuje účast zaměstnanců na dalším prohlubování jejich kvalifikace, • zabezpečuje a odpovídá za řádnou evidenci a uložení dokladů na všech úsecích personální správy… • Péče o zaměstnance – pracovní řád: – JMK dbá o soustavný rozvoj lidských zdrojů a vytváří příznivé podmínky pro rozvoj zaměstnanců a pro celoživotní vzdělávání, které má zabezpečit vysokou odbornost a profesionalitu zaměstnanců. Ing. Jarmila Beránková, Ph.D., manažerka kvality, KrÚ JMK Co se rozumí „vzděláváním“ na KrÚ JMK Vzdělávání = proces získávání a formování všeobecných znalostí, dovedností a sociálních vlastností, které jsou nezbytným základem pro získání a rozvíjení pracovních schopností Principy vzdělávání: - soustavného vzdělávání - zvyšování výkonnosti a motivace - rovných příležitostí ke vzdělávání - efektivity a kvality vzdělávacího procesu - kvality obsahu vzdělávání apod. Využívány jsou tyto formy: - prezenční externí nebo interní vzdělávání, - e-learning, - sebevzdělávání a samostudium, - předávání si dobrých praxí Hlavní části systému vzdělávání: - proces orientace, - adaptace a vstupní vzdělávání, - příprava a ověření zvláštní odborné způsobilosti, - průběžné vzdělávání a vzdělávání středního a vyššího managementu Ing. Jarmila Beránková, Ph.D., manažerka kvality, KrÚ JMK Cíle systému vzdělávání na KrÚ JMK • dosáhnout rozvoje zaměstnanců a umožnit jejich případný kariérní růst (především horizontální) a tak uspokojit v maximální možné míře potřeby lidských zdrojů úřadu. Umožněním rozvoje zaměstnanců zvyšovat spokojenost, flexibilitu a identifikaci s nastavenými cíli KrÚ Dílčí cíl v oblasti vzdělávání • prohlubování kvalifikace ve znalostech a zavádění nových metod řízení a rozvoj manažerských dovednost Dílčí cíl v oblasti vzdělávání středního a vyššího managementu • prostřednictvím vytvoření systému namátkových kontrolních mechanismů ve vzdělávacím procesu napomoci zvýšení kvality vzdělávacích akcí, což by se mělo projevit ve zvýšení účinnosti celého vzdělávacího procesu. Účelem je dosažení maximální efektivnosti vzdělávacích akcí, a to i s přihlédnutím k ceně za vzdělávací kurz, přičemž kvalita vzdělávání může přispět ke zvýšení pracovní výkonnosti, kvality práce, zlepšení komunikace uvnitř i navenek KrÚ a k uplatnění odborné a řídící způsobilosti Dílčí cíl v oblasti efektivnosti • pomocí kontinuálního vzdělávání a osobnostního rozvoje zajistit kvalifikované a odborně způsobilé zaměstnance, schopné účinně aplikovat získané poznatky při výkonu veškerých činností a tím docílit co nejvyšší spokojenosti u občanů, jimž KrÚ poskytuje své služby Stěžejní cíl Ing. Jarmila Beránková, Ph.D., manažerka kvality, KrÚ JMK Vzdělávání = součástí Vize a Strategie KrÚ JMK Ing. Jarmila Beránková, Ph.D., manažerka kvality, KrÚ JMK Vzdělávání = součástí Vize a Personální strategie KrÚ JMK Vzdělávání úředníků v praxi Vstupní vzdělávání •znalosti základů veřejné správy, zvláště obecných zásad organizace a činnosti veřejné správy a územního samosprávného celku, základy veřejného práva, veřejných financí, evropského správního práva, práv a povinností a pravidel etiky úředníka, (na KrÚ JMK navíc korupce a genderové rovnosti) •základní dovednosti a návyky potřebné pro výkon správních činností, •znalosti základů užívání informačních technologií, •základní komunikační, organizační a další dovednosti vztahující se k jeho pracovnímu zařazení Zahrnuje: •rychlou adaptaci nově přijatého úředníka popř. zaměstnance na konkrétním pracovišti •vybavenost ho základními informacemi o činnosti úřadu a jeho kompetencích vč. zařazení úřadu ve veřejné správě •zabezpečit plnou a rychlou integraci do pracovního prostředí •informovat o systému dalšího profesního vzdělávání ve smyslu z. o úřednících, případ. Zákoníku práce, informovat o právech a povinnostech z těchto zákonů plynoucích Zajišťuje/umožňuje: Není povinné pro úředníka, který má zvláštní odbornou způsobilost (ZOZ) KrÚ JMK je držitelem akreditace pro vstupní vzdělávání úředníků Tři moduly vč. testů probíhají elearningovou formou, další tři jsou realizovány prezenční formou Úředník je povinen ukončit vstupní vzdělávání do tří měsíců ode dne vzniku pracovního poměru, prokazuje osvědčením Ing. Jarmila Beránková, Ph.D., manažerka kvality, KrÚ JMK Vstupní vzdělávání Organizuje se zpravidla ve čtyřech bězích/rok Nově přijatí úředníci jsou zařazováni vždy do nejbližšího možného běhu v průběhu zkušební doby a současně jsou informováni o organizaci, termínech a průběhu tohoto vzdělávání Nabídky účasti na vstupním vzdělávání využívají též obce JMK Ing. Jarmila Beránková, Ph.D., manažerka kvality, KrÚ JMK Rok 2008 2009 2010 2011 2012 2013 Počet kurzů 5 5 3 4 4 4 Účastníci z KrÚ 42 28 24 18 21 17 Účastníci z obcí 149 119 85 87 86 92 Průběžné vzdělávání •prohlubující, aktualizační a specializační vzdělávání úředníků zaměřené na výkon správních činností v územním samosprávném celku, včetně získávání a prohlubování jazykových znalostí •komunikační a manažerské dovednosti (není v zákoně) •jazykové vzdělávání (není v zákoně) (bude dále popsáno) •informační technologie (není v zákoně) Zahrnuje: •Individuálních vzdělávacích akcí: externí akreditované, příp. neakreditované vzdělávací instituce v programech prezenčního, distančního nebo e-learningového vzdělávání •Hromadných vzdělávacích akcí: organizované OPVV v prostorách úřadu na základě plánu hromadných vzdělávacích akcí, konkrétních požadavků vedoucích odborů (VO) Uskutečňuje se formou: O účasti úředníka na jednotlivých kurzech rozhoduje vedoucí úřadu nebo vedoucí úředník na základě potřeb ÚSC a s přihlédnutím k plánu vzdělávání úředníka Úředník je povinen se kurzu zúčastnit, účast na kurzu se prokazuje osvědčením vydaným vzdělávací institucí, která kurz pořádala Ing. Jarmila Beránková, Ph.D., manažerka kvality, KrÚ JMK Průběžné vzdělávání – individuální vzdělávací akce •Základní rámec pro plánování prohlubování kvalifikace úředníka je obsažen v jednotlivých plánech vzdělávání (PV) •Zaměstnanec se přihlašuje sám elektronicky - formuláře Interní přihláška na individuální vzdělávací akci, přihlášku posoudí VOD, schválí VO, předá na OPVV, které zajistí přihlášení na akci •Po skončení akce je zaměstnanec povinen prokázat účast – osvědčení o absolvování, daňový doklad nebo Potvrzení o účasti na vzdělávací akci (vyhotovené VO) Organizace: •referentem OPVV; průběžně a sumárně prováděno 1x/rok: •počet individuálních vzdělávacích akcí za rok •počet proškolených úředníků a zaměstnanců zařazených do KrÚ za rok Monitorování a měření: V roce 2013 se uskutečnilo celkem 400 individuálních vzdělávacích akcí pořádané externími vzdělávacími institucemi Proškoleno 854 účastníků Primárně jsou využívány vzdělávací instituce v Brně, Jihomoravském kraji Ing. Jarmila Beránková, Ph.D., manažerka kvality, KrÚ JMK Průběžné vzdělávání – hromadné vzdělávací akce • Plánovány souhrnně v rámci rozpočtu OKŘ • Žádost o realizaci podává VO elektronicky prostřednictvím formuláře Požadavek na realizaci hromadné vzdělávací akce, zašle k odsouhlasení VO OKŘ, OPVV zajistí účast lektora, vypracuje program a pozvánku, zajistí místnost a techniku • VO OKŘ informuje na poradách vedení o pořádání hromadných vzdělávacích akcí, zaměstnanci se přihlašují elektronicky • Evidenci o účasti absolvovaných hromadných vzdělávacích akcí vede referent OPVV na základě prezenčních listin • Účastníci absolvované vzdělávání hodnotí – elektronický dotazník „spokojenosti“ Organizace: • referentem OPVV; průběžně a sumárně prováděno 1x/rok: • počet hromadných vzdělávacích akcí za rok (z toho akreditované) • počet proškolených úředníků a zaměstnanců zařazených do KrÚ za rok (z toho akreditované) Monitorování a měření: V roce 2012 proběhlo 45 hromadných vzdělávacích akcí v 89 termínech Proškoleno bylo 2533 účastníků a 486 zaměstnanců obcí Ing. Jarmila Beránková, Ph.D., manažerka kvality, KrÚ JMK Zvláštní odborná způsobilost • souhrn znalostí a dovedností nezbytných pro výkon činností stanovených prováděcím právním předpisem. ZOZ má obecnou a zvláštní část. • Obecná část zahrnuje znalost základů veřejné správy, zvláště obecných principů organizace a činnosti veřejné správy, znalost zákona o obcích, zákona o krajích, zákona o hlavním městě Praze a zákona o správním řízení, a schopnost aplikace těchto znalostí. • Zvláštní část zahrnuje znalosti nezbytné k výkonu správních činností stanovených prováděcím právním předpisem, zvláště znalost působnosti orgánů územní samosprávy a územních správních úřadů vztahující se k těmto činnostem, a schopnost jejich aplikace. Zahrnuje: • Úředník vykonávající 2 a více správních činností, musí prokázat ZOZ k jedné, kterou určí vedoucí úřadu (v OÚ, kde nejsou zřízeny alespoň 2 odbory OÚ nebo kde není zřízen pověřený OÚ, v ostatních případech prokazuje pro každou jím vykonávanou správní činnost, u druhého a u dalších ověření se zkouška vykonává jen ze zvláštní části) • Vedoucí úřadu je povinen prokázat ZOZ jen z obecné části • Vedoucí úředník, který řídí úředníky vykonávající správní činnosti, prokazuje ZOZ z obecné části a ze zvláštní části alespoň pro jednu ze správních činností, které vykonávají jím řízení úředníci Povinnosti , výjimky: Povinná pro úředníky vykonávající správní činnosti Ověřuje se zkouškou a prokazuje osvědčením, ÚSC přihlašuje úředníka na zkoušku u Institutu pro veřejnou správu Praha Ing. Jarmila Beránková, Ph.D., manažerka kvality, KrÚ JMK Skutečný počet zaměstnanců k 31.12.2012 650 Celkový počet absolvovaných ZOZ 350 Počet absolvovaných ZOZ v roce 2012 17 Počet opakovaných ZOZ v roce 2012 1 Počet přihlášených studentů k ZOZ v roce 2014 9 Počet uznaných zvláštních částí ZOZ v roce 2013 4 0 10 20 30 40 50 60 70 80 skutečně obsazená prac. místa počet předepsaných ZOZ počet splněných ZOZ k 31. 12. 2013 Ing. Jarmila Beránková, Ph.D., manažerka kvality, KrÚ JMK Vzdělávání vedoucích úředníků a vedoucích úřadů •Obecná část zahrnuje: obecný úvod do managementu ve veřejné správě,; stanovování cílů, plánování, organizování, kontrola; tvorba a hodnocení projektů ve veřejném sektoru; komunikace s veřejností, PR, lobbing, marketing ve veřejném sektoru; vedení pracovních týmů, komunikace, motivace; regionální politika EU; řízení informací ve veřejné správě; zakončení všeobecnou skupinovou rozpravou a obhajobou písemné práce •Zvláštní část zahrnuje: přehled o činnostech stanovených vyhláškou o ZOZ, vykonávaných podřízenými úředníky, je výběrová, kdy si každý vedoucí úředník volí tu variantu zvláštní části, která je pro jeho práci významná a rozhodující: oblast koncepcí a rozvoje; oblast lidských zdrojů; oblast finanční a kontrolní; oblast územního rozvoje a technické infrastruktury; oblast vnitřní správy a administrativy; oblast zemědělství a ŽP; oblast bezpečnosti a ochrany obyvatel Zahrnuje: •Vedoucí úředníci musí mít ukončeno vzdělávání vedoucích úředníků nejdéle po dobu 2 let ode dne, kdy začal vykonávat funkci vedoucího úředníka/úřadu •Účast se prokazuje osvědčením •Úředník, který se účastnil vzdělávání vedoucích úředníků, za kterého náklady hradil ÚSC, je povinen setrvat po ukončení vzdělávání v pracovním poměru po dobu 3 let povinnosti: V roce 2013 – z celkového počtu 59 vedoucích zaměstnanců byli proškoleni: 2 ve vzdělávání vedoucích úředníků – obecné části 2 byla uznána rovnocennost vzdělávání vedoucích úředníků – zvláštní část Ing. Jarmila Beránková, Ph.D., manažerka kvality, KrÚ JMK Další vzdělávání… (zařaditelné do průběžného) •Skupinové na základě návrhu VO v souladu s popisem pracovního místa, v prostorách KrÚ ve skupinách dle pokročilosti, 1x/týden v rozsahu dvou vyučov. hodin (angličtina, němčina, český znakový jazyk) •Individuální na základě požadavků VO, ve vzdělávacích institucí (francouzština, ruština, popř. další jazyky) •Účast zařazených zaměstnanců/úředníků do jazykových kurzů je výkonem práce v souladu se zákoníkem práce a je povinností se kurzů účastnit. •Na začátku výukového období: vstupní test znalostí, •Na konci výukového období: závěrečný test (prospěl/neprospěl) •Pro zařazení do dalšího výukového období nutno splnit: •Účast v jazykovém kurzu v předchozím roce alespoň 60 % •Absolvování závěrečného testu s výsledkem prospěl(a) Jazykové kurzy: •V pravidelných cyklech (poprvé je součástí vstupního vzdělávání) BOZP: •V pravidelných cyklech Školení řidičů referentských vozidel: Účast v jazykových kurzech v úrovních: Pokročilý začátečník (ANJ, NJ) Mírně pokročilý (ANJ, NJ) Středně pokročilý (ANJ, NJ) Konverzace (ANJ, NJ) Obchodní angličtina Individuální jazyková výuka vedoucích zaměstnanců byla zabezpečena pro 10 zaměstnanců JMK Český znakový jazyk - přihlášeno 14 studentů v pokročilosti začátečník Ing. Jarmila Beránková, Ph.D., manažerka kvality, KrÚ JMK Další vzdělávání na KrÚ JMK Ing. Jarmila Beránková, Ph.D., manažerka kvality, KrÚ JMK 75 68 64 55 16 12 13 14 0 20 40 60 80 100 2010 2011 2012 2013 počet účastníků NJ počet účastníků ANJ Plán vzdělávání úředníka (PV) • PV je vypracován individuálně v rozsahu nejvýše 18 pracovních dnů po dobu následujících tří let pro každého úředníka na základě činností, které vykonává dle popisu pracovního místa – přihlíží se: – ke kvalifikaci úředníka, – k aktuálním potřebám úřadu a – k očekávaným rozsáhlejším legislativním změnám • První PV je zpracován nejpozději do 4 měsíců od vzniku pracovního poměru nebo od přeřazení zaměstnance do kategorie úředníka, před uplynutím se sestavuje navazující PV • Návrh PV připravuje OPVV v součinnosti s daným úředníkem a jeho nadřízeným; konečná verze musí být odsouhlasena VO i daným úředníkem (v případě VO ředitelkou KrÚ JMK) • Vyhodnocování PV provádí 1x/3 roky VOD nebo VO ve spolupráci s OPVV Kromě výše uvedeného do PV vstupují také výstupy z hodnocení zaměstnanců V rámci hodnocení zaměstnanců může nadřízený (hodnotitel) i hodnocený navrhnout další vzdělávání a rozvoj – podklad pro aktualizaci PV Ing. Jarmila Beránková, Ph.D., manažerka kvality, KrÚ JMK Projekt „Vzdělávání v eGon centru Jihomoravského kraje“ • Vybudováno vzdělávací eGon Centrum – určeno pro vzdělávání zaměstnanců úřadu a příspěvkových organizací JMK – v Administrativním a školícím středisku Krajského úřadu JMK (Cejl 73, Brno) – svou činnost zahájilo 1. 3. 2010 • Vzdělávací akce v oblasti SW a IT • Školí vlastní lektoři (z OI) • Kurzy: MS Excel pro mírně pokročilé, MS Excel 2007 – praktická práce, MS Word pro pokročilé, MS Word 2007 – praktická práce, Power Point pro začátečníky, Power Point pro mírně pokročilé, Informační systém datových schránek • Forma kurzů: prezenční a e-learningová „Zvyšování kvality lidských zdrojů formou vzdělávání v orgánech JMK“ (Projekt 6 v 1) • Záměrem projektu je inovativní formou posílit proces dalšího specifického profesního vzdělávání pracovníků KrÚ JMK a volených zástupců JMK vedoucí ke: • Zvýšení účinnosti strategického a procesního řízení (aktivita č. 1) • Zefektivnění a transparentnosti ekonomických procesů (aktivita č. 2) • Zvýšení znalostí systému evaluace veřejných politik a projektového řízení (aktivita č. 3) • Zlepšení znalostí a aplikace právních norem a protikorupční prevence (aktivita č. 4) • Zavedení nových moderních metod řízení a zvýšení kompetencí (aktivita č. 5) a • Znalostního potenciálu lidských zdrojů (aktivita č. 6.) Vzdělávání v rámci nejrůznějších projektů (1) Ing. Jarmila Beránková, Ph.D., manažerka kvality, KrÚ JMK Vzdělávání v rámci Zdravého Jihomoravského kraje: • Kurzy první pomoci (nejrůznější „druhy“) • Zajištěny ve spolupráci s Rychlou záchrannou službou Jihomoravského kraje „Snadný návrat po rodičovské dovolené a strategie rovných příležitostí na KrÚ JMK“ dnes součástí projektu „Slaďování rodinného a pracovního života zaměstnanců JMK a jeho PO“ • Původně měl být projekt financovaný z ESF (nebyl schválen) – financován ze sociálního fondu JMK • Financováno: • výdaje související se vzděláváním zaměstnankyň a zaměstnanců čerpajících mateřskou a rodičovskou dovolenou. • úhrada externím dodavatelům kurzů, odměna interním školitelům, hlídání dětí v dětském koutku • Vzdělávání v: • Počítačové dovednosti (word, excel pro mírně pokročilé) • Měkké dovednosti – komunikace, zvládání stresu, time-management • Novinky v zákonech, novinky na KrÚ • V roce 2011 pilotní běh kurzu; v roce 2012 je toto vzdělávání součástí projektu „Slaďování rodinného a pracovního života zaměstnanců JMK a příspěvkových organizací JMK Vzdělávání v rámci nejrůznějších projektů (2) Ing. Jarmila Beránková, Ph.D., manažerka kvality, KrÚ JMK Hodnocení efektivnosti vzdělávacích akcí na KrÚ JMK • Namátková kontrola: – Kvalita vzdělávací akce daná hodnocením účastníků, hodnocením přímého nadřízeného nebo testem – Cena akce na zúčastněnou osobu a den • Kvalita se posuzuje: – Hodnocení akce účastníkem: „celkové hodnocení kurzu“ (0-100 % dle dotazníku) – Hodnocení nadřízeným účastníka akce: „celkový přínos pro oddělení/odbor“ (0-100 %) – Testem (zejména v oblasti jazyků, IT, legislativy) • Finanční přijatelnost (dle kritérií) • Každý rok je do porady vedení KrÚ JMK předkládána Zpráva o vzdělávání zaměstnanců zařazených do KrÚ JMK a členů volených orgánů JMK Ing. Jarmila Beránková, Ph.D., manažerka kvality, KrÚ JMK Benchmarking krajů v oblasti vzdělávání zaměstnanců • Od roku 2008 JMK zapojen do mezikrajského benchmarkingu • Porovnání krajů v 5 oblastech (původně ve 4): – Lidské zdroje • Průměrné roční personální náklady na 1 zaměstnance v daném roce – Autoprovoz – Kancelářské potřeby a telefonie – IT – Správní řízení Ing. Jarmila Beránková, Ph.D., manažerka kvality, KrÚ JMK Ukázka: benchmarking krajů v oblasti vzdělávání zaměstnanců 62,1 65,5 49,0 56,4 64,1 79,0 72,6 63,1 62,3 66,8 72,2 55,0 64,9 67,4 51,6 58,5 64,3 80,7 75,4 66,3 67,8 66,3 73,2 58,7 66,3 70,8 54,4 60,9 64,7 80,6 77,0 67,5 67,6 68,8 78,6 58,2 56,1 40 45 50 55 60 65 70 75 80 85 Jihočeský Jiho-moravský KarlovarskýKrálové-hradecký Liberecký MoravskoslezskýOlomoucký Pardubický Plzeňský Vysočina Zlínský Středočeský Ústecký F. Podíl zaměstnanců s vysokoškolským vzděláním (v %) VŠ vzdělání 2010 VŠ vzdělání 2011 VŠ vzdělání 2012 1,6 1,7 1,6 1,0 3,0 1,5 2,7 2,1 1,8 1,6 1,3 1,2 1,4 1,8 1,0 0,8 1,6 1,4 2,9 1,9 1,6 1,6 1,4 0,8 1,3 2,2 1,0 0,7 3,5 1,7 1,2 1,6 1,5 2,9 1,9 1,4 1,0 0,0 0,5 1,0 1,5 2,0 2,5 3,0 3,5 4,0 Jihočeský Jiho-moravský KarlovarskýKrálové-hradecký Liberecký MoravskoslezskýOlomoucký Pardubický Plzeňský Vysočina Zlínský Středočeský Ústecký C. Podíl nákladů na vzdělávání k nákladům na platy (v %) Podíl nákladů 2010 Podíl nákladů 2011 Podíl nákladů 2012 Benchmarking krajů v oblasti vzdělávání zaměstnanců • V rámci benchmarkingu – přenos dobrých praxí (resp. nejlepších praxí ) – Realizace hromadných vzdělávacích akcí na základě plánu hromadných vzdělávacích akcí pro zaměstnance úřadu, obcí a příspěvkových organizací – Proškolování formou e-learningu – Akreditace vlastních vzdělávacích programů – Využívání vlastních zaměstnanců jako lektorů pro různá školení apod. Ing. Jarmila Beránková, Ph.D., manažerka kvality, KrÚ JMK Vzdělávání úředníků jako součást neustálého tzv. celoživotního vzdělávání • „Celý náš život je vzdělávání – jsme stále se učící bytosti; v každý okamžik, na každém místě, za jakýchkoliv okolností se něco přidá do zásoby našich vědomostí. Od chvíle, kdy mysl započne pracovat, je neustále v pohybu. Ať je v paláci či chalupě, v parku nebo na poli, bez ohledu na to, čím se zrovna zabývá, je každý člověk věčným studentem. Tohle jsou zákony, které jsou hluboko zakódované v celém lidstvu.“ – Edward Paxton Hood, Self-Education: Twelve Chapters for Young Thinkers, 1852 (O sebevzdělávání: Dvanáct kapitol pro mladé myslitele) Ing. Jarmila Beránková, Ph.D., manažerka kvality, KrÚ JMK Nemáte-li otázky… pak děkuji za pozornost a přeji hezký zbytek dne  Ing. Jarmila Beránková, Ph.D. manažerka kvality, pověřena řízením ÚŘK berankova.jarmila@kr-jihomoravsky.cz