ZÁVĚREČNÁ PRÁCE Ing. Alena Šafrová Drášilová, Ph.D. (dle Kulhavý, Lysoňková, Procházka, Rešlová: Doporučení pro zpracování závěrečných prací) ČASOVÝ PLÁN ¢Teze BP/DP – zápočet za odevzdání projektu do konce semestru jaro 2015, tj. do 15. 5. 2015 ¢ ¢Seminář I. – zápočet za odevzdání teoretické části do konce semestru podzim 2015 ¢ ¢Seminář II. – zápočet za odevzdání kompletní práce nejpozději měsíc před odevzdáním práce do ISu OD VÁS SE OČEKÁVÁ ¢iniciativa, aktivita, samostatnost, zájem ¢práce s informacemi ¢samostatné vyhledávání zdrojů a informací ¢vyhledávání a spolupráce s podnikem ¢vědecké myšlení ¢logické uvažování ¢systematická práce ¢slovní zásoba a formulační dovednosti ¢předkládání alternativ ¢vymýšlení postupu JÁ (NE)BUDU ¢budu číst, psát komentáře radit a konzultovat zvolený postup, metody a návrhy ¢budu vyjadřovat svůj názor a poskytovat zpětnou vazbu ¢budu psát posudek ¢nebudu psát práci za vás ¢nebudu poskytovat konzultace bez přípravy ¢nebudu vymýšlet VO a H ¢nebudu hledat podnik ani literaturu ¢nebudu vymýšlet výzkum ¢ PRAVIDLA SPOLUPRÁCE ¢pokud text posíláte opakovaně, vyznačte do něj změny nebo požádejte o komentář ke konkrétní (pod)kapitole ¢před odesláním textu si jej po sobě přečtěte ¢posílejte ucelený, dopracovaný text ¢komunikujte úsporně – 20 otázek v jednom mailu je lepší varianta, než 20 mailů po jedné otázce ¢nejdřív se snažte si pomoci sami ¢k dispozici máte osobní i elektronické komunikační prostředky všeho druhu i v kombinaci ¢k textům pro udělení zápočtů vyplněný check-list ODBORNÝ TEXT ¢neosobně nebo v 1. osobě jednotného čísla ¢neobsahuje dojmologii, slang, citově zabarvená slovní spojení, učebnicové formulace ¢pojmy jsou nadefinované ¢výroky jsou podložené korektně citovanou literaturou nebo argumenty na základě výzkumu ¢text postupuje v logické návaznosti a od obecného ke konkrétnímu ¢ LOGICKÁ KONSTRUKCE PRÁCE ¢zadání ¢cíl, konkretizovaný cíl ¢výzkumné otázky —deskripce (popis jevů), klasifikace (roztřídění jevů) —predikce (předpověď), explanace (vysvětlení) ¢hypotézy ¢operacionalizace hypotéz ¢metody ke každé VO/H ¢použití metod ¢vyhodnocení ¢diskuse ¢závěry, návrhy STRUKTURA PRÁCE ¢název, abstrakt, klíčová slova ¢úvod, cíle práce, výzkumné otázky, příp. hypotézy ¢teoretická část —Jednotlivé kapitoly —Shrnutí ¢(metodika) ¢praktická část —popis podniku —výsledky —diskuse / návrh řešení / návrh variant / doporučení ¢závěr ¢seznam tabulek, grafů, obrázků, literatury ¢přílohy — ¢ TEORETICKÁ ČÁST ¢obsahuje pouze podstatné a v praktické části využité poznatky ¢neobsahuje všeobecně známé informace ¢každá kapitola začíná úvodem, ve kterém uvedete, jaký cíl má zařazení této kapitoly a jak to souvisí s cílem práce (to, že vás u nějaké kapitoly nenapadne, jaký by mohl být její cíl, je znamením, že tato kapitola do BP/DP nepatří) ¢žádná podkapitola nečerpá z jediného zdroje, kriticky konfrontuje různé názory ¢zdroje jsou odborné (monografie, články) ¢neobsahuje nic, co se týká konkrétního podniku a neodkazuje na něj PRAKTICKÁ ČÁST ¢obsahově koresponduje s teoretickou částí ¢co do rozsahu tvoří 1/2 až 3/5 práce ¢není ryze popisná ¢obsahuje hlavně analýzy dat a diskusi výsledků ¢je završena návrhy a jejich vyhodnocením FORMALITY ¢gramatika a typografie (mezery, pomlčky, odrážky, procenta, jednotky, interpunkce, číslovky, jednopísmenné spojky,…) ¢číslování kapitol (max. 3 úrovně) ¢okraje a číslování stránek ¢číslování grafických prací ¢velikost písma, řádkování NEJČASTĚJŠÍ CHYBY KRITIZOVANÉ V POSUDCÍCH I. ¢Autor nevyužil žádný odborný pramen v cizím jazyce. ¢Autor opakovaně na několika stranách cituje pouze jednoho autora. ¢Chybí polemika s názory autorů, komparace zjištěných dat, propojenost textu s druhou částí práce. ¢Analýzy v praktické části práce jsou založeny na autorových odhadech. ¢Matematicko-statistické nástroje nejsou využity, ačkoli určitý potenciál pro jejich využití byl. ¢Stanovené hypotézy nejsou operacionalizované a ověřování hypotézy je založeno na zcela subjektivních předpokladech a domněnkách. NEJČASTĚJŠÍ CHYBY KRITIZOVANÉ V POSUDCÍCH II. ¢Autor metodu vysvětluje, ale neodůvodňuje její použití./Autor představuje řadu přístupů k vedení lidí, ale nevysvětluje, z kterého bude vycházet při psaní praktické části práce. ¢V praktické části práce autor nevyužívá k diskusi získaných výsledků literární prameny i přesto, že se na teorii odvolává. Nedochází tak k propojení teoretické a praktické části práce. ¢Doporučení, které autor předkládá, jsou obecného charakteru. Nejsou vyčísleny náklady navrhovaných opatření, ani vyjádřeny jejich přínosy. ¢Práce postrádá ekonomická data a také chybí kritický pohled autora na vybranou společnost. ¢V závěru autor nenavrhuje žádná doporučení, chybí přínos práce. NEJČASTĚJŠÍ CHYBY KRITIZOVANÉ V POSUDCÍCH III. ¢V případě použití dotazníku: —dotazník není přiložen, —není uveden počet respondentů, jejich struktura a údaje o základním souboru, —není uvedeno jak a na základě čeho byl dotazník sestaven, —není provedena pilotáž výzkumu (tzn. pilotní výzkum - je dobré před začátkem samotného výzkumu ověřit strukturu otázek a jejich jednoznačnost tím, že necháme dotazník ověřit skupinou respondentů). ¢ NEJČASTĚJŠÍ CHYBY KRITIZOVANÉ V POSUDCÍCH IV. ¢U (polo)strukturovaných rozhovorů často chybí: —počet respondentů, —jejich pozice v podniku a další charakteristiky, —obsah rozhovorů (seznam otázek či témat rozhovorů), —autor neuvádí, jakým způsobem zaznamenával (polo)strukturovaný rozhovor s manažery a jak analyzoval jeho výsledky. ¢ URČITĚ NEPROJDE OBHAJOBOU ¢práce s nekvalitní literární rešerší ¢práce bez vhodného empirického výzkumu ¢práce s nesplněným cílem ¢plagiát ¢