Stručný úvod MKH_RIOP a (MPH_RIOP a BPH_PIS1 a MKH_RIOP) Jaromír Skorkovský, KPH,ESF MU BRNO 2 File:Old factory.jpg Zisky klesají, náklady stoupají, … A my od Vás potřebujeme… Dotazy Data 1 ERP, Excel,UML,BI… Data 2 Cíl DP (BP) (vylepšení, realizace návrhu) DELTA = |Data1-Data2| !!!!!! = výsledek návrhové části (hodnota skladů klesá, náklady klesají, tržby stoupají, konkurenční schopnost stoupá,..atd,) Zadání DP (BP) To co potřebuje podnik <>Zadání !!!! takže : •Změnit podnik •Změnit zadání •Přesvědčit manažery Vybraná klíčová slova •Metody – potřeby (co chceme měnit a jak to budeme dělat) •Produktivita, efektivita, výkon, zisk, ……. – metriky (T,OE,I,KPI,.., definice) •Teorie omezení – nástroje, Kritický řetěz, CPM a PERT •MRP, MRP-II, JIT, DBR a CONWIP - nástroje •MS Dynamics NAV (ERP systém) – nástroj – ukázky (24 hodin trenikgu) •Plánování výroby a logistika – procesy •Kapacitní omezení zdrojů– parametr omezení (stroje, lidé, materiál,..) •Řízení jakosti a vybrané nástroje s tím spojené (Ishikawa, Kaizen,.) •Workflow – nástroje •Balanced Score Card (bude použito pro konstrukci Strategické mapy) •Prospektová teorie •OLAP-Business Intelligence •Metoda Kepner-Tregoe •Littlův zákon (Factory Physics) •Portfolio znalostí studentů = SZ (stávající znalosti) •Požadované znalosti = PZ • 3/11 Očekávání studentů •Kredity – co jiného a dobrá perspektiva (na trhu práce je nedostatek obdobně vzdělaných zdrojů) •Orientace v ERP a metodách rozhodování využívajících strukturovaná data z ERP nástrojů •ERP a účetnictví (reporting, controlling-nástroje pro manažerské účetnictví) •Praktický předmět – zkušenosti z oboru (reálné hodnocení desítek Vašich předchůdců) •BI – praktické využití – rozšíření obzorů, vliv na rozhodování •Tajemství – co je za rohem (co Vás může čekat v praxi) •Efektivita implementace ERP systémů •ERP obecně – charakteristiky a funkčnosti •Na pozadí funkcí ERP si zopakují základy účetnictví, logistiky, výroby nákup a prodej, apod. •Sweet sides of the ERP Osnova •TOC •Balanced Score Card • Ishikawa FBD – řízení kvality + integrace s Pareto pravidlem •Metody řízení projektů (CC,CPM,CONWIP) •Product Life Cycle •Metoda Kepner-Tregoe •Littlův zákon •Flexibilita úpravy přednášek – sokratovská metoda výuky • • • • • • Časový plán MKH_RIOP- odhad •21.2. – projekty a teorie omezení •8.3.- viz osnova (zadání POT1) –termín odevzdání POT1 bude oznámen e-maily •25.4. – viz osnova – prezentace POT1 • Logika příspěvku (možný model) MRP MRP-II JIT ( TQM ) DBR ( TOC ) CONWIP APS OP(1) Produktivita (metriky) % využití zdroje Takt zdroje Plánování výroby Řízení nákladů Materiál Kapacita zdrojů Zaměstnavateli Požadované Znalosti = PZ Stávající Znalosti studentů = SZ BSC-závěr prezentace OP(2) OP(3) OP(4) OP(N) OP(N+1) OP(N+2) Mění se chování zdroje 7/11 Řízení kvality Prodej R & D Plánování výroby j0440633 Nákup Sklad komponent Dílenské řízení Expedice Sklad výrobků ZÁKAZNÍK Prodejní objednávka Kusovník a TNG postup Plán výroby(MRP, MPS, VZ)) ) Nákupní objednávka Spotřeba komponent Odhlášení výrobků Nákladka Požadavky Dodací list Základní procesy a oblast využití PlannerOne Call – Offs (EDI) Gantt and APS Prognóza Copyright © Navertica Shown diagram represents a chain of key processes (meaning internal Supply Chain Management represented by „closed loop“ schema). This processes are common for majority of classical productions. In our picture we added some key production processes, which transform painlessly standard MS Dynamics NAV to vertical solution for production industry. The main reasons for production represent firstly expected requirements from customers, which mostly depend on demand curves from past periods (Master Production Schedule) and than on existing sales orders or call-offs. When user has routings and BOMs (Bill Of Material) , then R&D stages can be omitted. Planning by use of MRP-II is done in MS Dynamics NAV and finite optimisation and tuning of the plan is performed by ASP PlannerOne Application. Consumption and final product registration can be carried out by BAR code reader , touch screens of by use of classical printed job tickets. Loads and sub-loads logic is used for transport planning and load of means of transports. Despatch is connected to packaging logic. MS Dynamics NAV (ERP systém 2009 R2) 9/11 10 MS Dynamics NAV 2013 11 NAV 4.0 NAV 5.0 NAV 2009 Classic NAV 2009 RTC NAV 2013 RTC 1.Změna ovládání 2.Funkční horizont se rozšiřuje 3.Systém je složitější 4.Systém má více integrovaných aplikací třetích stran 5.Upgrade = nový projekt 6.Složité metodologie řízení projektů a implementací ERP 7. Míra schopností a znalostí •pro firmy často není rozhodující co nový zdroj umí, ale jaký zdroj je (charakteristika osobnosti budoucího zaměstnance, jak umí reagovat na podněty, jak je samostatný,…) : • –schopnost vést kolektiv –míra sebevědomí zdroje –kreativita –flexibilita –IQ • • „Není důležité CO, ale KDO“ • 12/11 Míra schopností a znalostí •diskrepance mezi stávajícím portfoliem znalostí (SZ) a firmami poptávanými znalostmi (PZ) se zmenšuje (ale stále existuje) • Znalosti získané studiem Požadované specifické znalosti nebo předpoklady pro jejich rychlé osvojení firmy tento segment znalostí bohužel často neumí využít jako svoji budoucí konkurenční výhodu Na ESF potřeba maximalizovat potřeba umět využít („prodat „) (SZ) (PZ) 13/11 ANd9GcR6I9HgfGtDmV7wXIcqLE8lPfZx_v13fEfRtlgzQgqS0MOE4BM&t=1&usg=__0jw2_M8p9sxU-cY8B-ofPT5_vXQ= ANd9GcSFhSanublsKGNHyzI_yRPb6rrMBdPgB2Rr3ONFmbBUfggWbJU&t=1&usg=__7poJWUXNXs4wV9HPLhVSHQZL0pU= Míra schopností a znalostí •míra sebevědomí zdrojů (často zbytečně nízká – zvláště u stávajících znalostí) • •zdroje a jejich představy o svém ohodnocení (často přehnaně vysoká) • • • 14/11 Strategy Map-The Simple Model of Value Creation To achieve our vision, how must our organization learn and improve ? To satisfy our customer, which processes must we excel at ? To achieve our vision, how must we look to our customers? If we succeed, how will we look to our shareholders ? Resource : Strategy Maps, Kaplan and Norton Learning and growth perspective Internal perspective Customer perspective Financial perspective Strategy Causes and effects relationships Strategická mapa (BSC)- velmi zjednodušené schéma Potřeba unikátních zdrojů-znalostí Vyhledávání zdrojů Náklady na zdroje Parametry výběru zdroje IQ kreativita flexibilita míra shody SZ a PZ Zdroj Školení PZ Testy Vyškolený zdroj nízká míra úspěšnosti Dodávka služeb Spokojený zákazník Konkurenční výhoda Vyšší tržní podíl Zisk Spokojení majitelé profil zdroje TOC CONWIP Workflow 17/11 Zvýšení produktivity pomocí zrušení přestávek na kávu Časté představy i velice kvalifikovaných manažerů o úsporách nákladů. 18/11 Děkuji za pozornost