Základní asertivní dovednosti Dílčí studijní text pro předmět Rozvoj manažerských a komunikačních dovedností © Růžena Lukášová 2015 Umění vyjadřovat své názory a požadavky přiměřenou formou Chcete-li vyjádřit svůj názor či požadavek přiměřenou formou, pak: · o obsahu svého sdělení uvažujte pokud možno předem - zvažujte přitom svá i partnerova osobní práva - zvažujte pravděpodobné negativní účinky na partnera (pokuste se podívat na problém jeho očima) · svůj názor či požadavek sdělte stručně a srozumitelně - formulujte krátce, jednoduše a jasně svoji základní myšlenku (jádro sdělení) - vyvarujte se nadbytečných slov, vyvarujte se neurčitosti (pamatujte, že délka sdělení rozmělňuje jeho účinek, neurčitost pak zatemňuje jeho obsah) · považujete-li to za užitečné, podejte stručné a upřímné vysvětlení svého stanoviska či důvodů (napomůžete tím partnerovu porozumění) · kontrolujte svoje emoce a neprovokujte negativní emoce v partnerovi · projevujte empatii („chápu, že…“, „uvědomuji si, že to pro vás znamená…“) Umění odmítnout nepřijatelný požadavek Umění vyjadřovat své názory a vyjadřovat své názory a požadavky přiměřenou formou Chcete-li asertivně odmítnout požadavek, který je pro vás nepřijatelný, pak: · vyslovte jednoznačné „ne“ · nepodléhejte nutkání podávat nadbytečná vysvětlení (vysvětlujte pouze na základě vlastního rozhodnutí, je-li vysvětlení potřebné pro další vzájemnou komunikaci, ne však proto, že se to „patří“) · vyhýbejte se nadbytečnému omlouvání (máte právo nepřijmout požadavek, který je pro vás nepřijatelný) · je-li pro vás druhá osoba důležitá, doplňte „ne“ empatií a slovně vyjádřeným respektem („nezlob se“, „chápu, že je to pro tebe důležité…“) Umění vyjádřit pochvalu Chcete-li asertivně vyslovit pochvalu, pak: · formulujte ji zcela konkrétně · formulujte ji stručně · chvalte chování, nehodnoťte člověka · chvalte upřímně · oslovte člověka, kterého chválíte, dívejte se přitom do očí Umění vyjádřit kritiku kritiku Chcete-li asertivně vyslovit kritiku, pak: · kritizujte velmi stručně, výstižně a srozumitelně · kritizujte zcela konkrétně, nepoužívejte zobecňující výroky · kritizujte chování, nehodnoťte člověka jako takového · vyjadřujte se v „já“ formě, mluvte za sebe (nelíbí se mi, nejsem spokojen/a) · vyhýbejte se metakomunikačním trikům („myslel jsem si, že ti to dojde….“) · kritiku vyslovujte přátelským tónem · hlídejte své tělo (postoj by měl být uvolněný, ne napjatý a bojovný) Umění přijmout kritiku Jste-li objektem kritiky vy, je dobré se v reakci na kritiku držet následujících zásad: · klidně a pozorně poslouchejte, co vám kritik sděluje · nepoužijte odvetnou kritiku · rozlišujte obsah kritiky a partnerovo dodatečné hodnocení (obsahem se zabývejte, hodnocení ignorujte, nereagujte na něj) · zvažte, zda je vám obsah kritiky srozumitelný (není-li , zeptejte se, požádejte o upřesňující informace) · zvažte, zda je obsah kritiky pravdivý Dojdete-li k závěru, že je či může být pravdivý, pak: - vyjádřete svůj souhlas s každou pravdou (“ano, včera jsem přišel/přišla pozdě“) - vyjádřete svůj souhlas s každou pravděpodobnou pravdou („ano, to je možné“) - vyjádřete svůj souhlas se všemi logickými pravdami Svou chybu přitom ani nezveličujte, ani nebagatelizujte. Můžete vyjádřit vědomí chyby a lítost, ale nestavte se do role „špatného“ člověka. · Dojdete-li k závěru, že obsah kritiky je nepravdivý - informujte partnera („nemyslím si, že…“, „není tomu tak, že …“) - vyjádřete svůj pocit „je mi to líto, ale asi došlo k nějakému nedorozumění…“)