15. 9. 2005 Odborný seminář k projektu GA ČR 402/03/0555 ‹#› 15. 9. 2005 Odborný seminář k projektu GA ČR 402/03/0555 1 • •Koncepty měření a řízení výkonnosti podniku a jejich využití v praxi • •doc. Dr. Ing. Drahomíra Pavelková •Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně •Fakulta managementu a ekonomiky •Ústav financí a účetnictví 15. 9. 2005 Odborný seminář k projektu GA ČR 402/03/0555 ‹#› 15. 9. 2005 Odborný seminář k projektu GA ČR 402/03/0555 2 1. Co je cílem podnikání a jak hodnotit výkonnost podniku? •podnik by svou činností měl uspokojit všechny stakeholdery – všechny „zúčastněné“ podniku (vlastníci a věřitelé, manažeři, zaměstnanci, dodavatelé, odběratelé, obec, stát aj.) • •všem těmto subjektům záleží na dlouhodobé existenci a dobré situaci daného podniku, každý z nich však sleduje svoje zájmy • •každý subjekt posuzuje svoji úspěšnost podle zhodnocení své investice a porovnává je s alternativními možnostmi, které mohl zvolit 15. 9. 2005 Odborný seminář k projektu GA ČR 402/03/0555 ‹#› 15. 9. 2005 Odborný seminář k projektu GA ČR 402/03/0555 3 •samotný podnikatel (shareholder) v podnikání realizuje svůj podnikatelský záměr za použití zdrojů (kapitálového trhu, trhu pracovních sil, surovin, atd.). Za tyto zdroje platí tržní cenu. To, co mu zůstane, představuje výnos jeho investice. • • vlastníci nesou největší riziko, požadují nejvyšší výnos (výnos by se měl minimálně rovnat výnosu alternativní (stejně rizikové) investice). - •pokud nejsou uspokojeni vlastníci a výnos je nižší – vlastníci z podnikání odcházejí a investují peníze jinde - tento odchod z podnikání se ale dotkne všech zúčastněných. • 15. 9. 2005 Odborný seminář k projektu GA ČR 402/03/0555 ‹#› 15. 9. 2005 Odborný seminář k projektu GA ČR 402/03/0555 4 Základní finanční cíl podniku: •dlouhodobá maximalizace tržní hodnoty • •Rozhodující dílčí cíle podniku: •· trvalá finanční rovnováha •· trvalý dostatečně vysoký hospodářský výsledek, tj. schopnost podniku produkovat efekty pro vlastníky v požadované výši • 15. 9. 2005 Odborný seminář k projektu GA ČR 402/03/0555 ‹#› 15. 9. 2005 Odborný seminář k projektu GA ČR 402/03/0555 5 2. Hodnotové řízení podniku •- aktuálním tématem řady ekonomických studií -předmětem zájmu a ověřování v podnikové praxi - •„Hodnotu nazýváme jednou z nejlepších výkonnostních měřítek výkonu, protože ona jediná vyžaduje k měření kompletní informace. K pochopení tvorby hodnoty musí člověk použít dlouhodobé strategické hledisko, řídit všechny peněžní toky a pohyby v rozvaze, a musí vědět, jak porovnat peněžní toky z různých časových období s ohledem na riziko.“ •[Ameels, Bruggeman, Scheipers] • • • • 15. 9. 2005 Odborný seminář k projektu GA ČR 402/03/0555 ‹#› Tvorbu hodnoty v dlouhodobém časovém horizontu a hodnotovém vyjádření ukazuje: čistá současná hodnota Úspěšný podnik dosahuje kladné ČSH pro vlastníky 15. 9. 2005 Odborný seminář k projektu GA ČR 402/03/0555 ‹#› 15. 9. 2005 Odborný seminář k projektu GA ČR 402/03/0555 7 Kladné ČSH je možné dosáhnout při naplnění těchto předpokladů: •bude tvořena hodnota pro zákazníky (tzn. produkce musí být účelná a pro zákazníka výhodná z hlediska relace užitku a ceny ve srovnání s konkurencí) • •proces transformace vstupů na výstupy bude maximálně hospodárný • •bude zachována rovnováha zájmů stakeholderů 15. 9. 2005 Odborný seminář k projektu GA ČR 402/03/0555 ‹#› 15. 9. 2005 Odborný seminář k projektu GA ČR 402/03/0555 8 3. Měření výkonnosti podniku •Platí: co nelze měřit, nelze řídit •(nelze vyhodnotit úroveň naplnění cíle) • •Cíl podniku – vyjádřit v měřitelné podobě 15. 9. 2005 Odborný seminář k projektu GA ČR 402/03/0555 ‹#› 15. 9. 2005 Odborný seminář k projektu GA ČR 402/03/0555 9 Ukazatele měřící výkonnost podniku •Klasické versus moderní ukazatele • •Dosavadní přístupy k měření výkonnosti: •často se vychází pouze z maximalizace zisku •firmy používají k vyjádření svých cílů značné množství (někdy vzájemně neslučitelných) ukazatelů • •Modernější přístupy hodnotového řízení se snaží o propojení všech činností v podniku i lidí účastnících se podnikových procesů a to jedním zastřešujícím kritériem – dělat vše pro to, aby byla zvýšena hodnota vložených prostředků vlastníky podniku. • •Válka ukazatelů? • 15. 9. 2005 Odborný seminář k projektu GA ČR 402/03/0555 ‹#› 15. 9. 2005 Odborný seminář k projektu GA ČR 402/03/0555 10 Válka ukazatelů • 2 skupiny ukazatelů • •tzv. tradiční ukazatele •(ROI, ROA, ROE, EPS, P/E, ...) •x •tzv. moderní ukazatele založené na hodnotovém řízení • (EVA, CFROI, Shareholder Value Added, …) • • 15. 9. 2005 Odborný seminář k projektu GA ČR 402/03/0555 ‹#› 15. 9. 2005 Odborný seminář k projektu GA ČR 402/03/0555 11 •Vývoj ukazatelů výkonnosti u firmy XY (rozdílné hodnocení výkonnosti v r. 2004 podle klasických ukazatelů výkonnosti a EVA) • 15. 9. 2005 Odborný seminář k projektu GA ČR 402/03/0555 ‹#› 15. 9. 2005 Odborný seminář k projektu GA ČR 402/03/0555 12 Hodnocení ENRONU s využitím klasického ukazatele zisku na akcii (EPS) 15. 9. 2005 Odborný seminář k projektu GA ČR 402/03/0555 ‹#› 15. 9. 2005 Odborný seminář k projektu GA ČR 402/03/0555 13 Hodnocení ENRONU s využitím ukazatele EVA 15. 9. 2005 Odborný seminář k projektu GA ČR 402/03/0555 ‹#› 15. 9. 2005 Odborný seminář k projektu GA ČR 402/03/0555 14 4. Ekonomická přidaná hodnota (Economic Value Added - EVA) •Podstata ukazatele: • •Ukazatel EVA měří, jak společnost za dané období přispěla svými aktivitami ke zvýšení (kladná EVA) či snížení hodnoty (záporná EVA) pro své vlastníky. • •EVA = zisk – náklady na kapitál • 15. 9. 2005 Odborný seminář k projektu GA ČR 402/03/0555 ‹#› 15. 9. 2005 Odborný seminář k projektu GA ČR 402/03/0555 15 balloons1 Proč je ukazatel EVA tak populární? nEVA představuje zastřešení pro ohodnocení všech činností a rozhodnutí firmy a to na základě jejich příspěvku k tvorbě hodnoty – tzn. EVA – měřítko výkonnosti n nČinnosti firmy lze efektivně řídit prostřednictvím EVA – nástroj pro řízení firmy a přijímaní rozhodnutí n nUkazatel EVA lze využít k odměňování 15. 9. 2005 Odborný seminář k projektu GA ČR 402/03/0555 ‹#› 15. 9. 2005 Odborný seminář k projektu GA ČR 402/03/0555 16 Proč je ukazatel EVA tak populární? ŒJednoduchou cestou ukazuje, kdy je podnik úspěšný. Œ �Obsahuje v sobě vyjádření všech cílů a úkolů finančního řízení firmy. Ž ŽJe nástrojem pro propojení strategického a operativního řízení firmy. balloons1 15. 9. 2005 Odborný seminář k projektu GA ČR 402/03/0555 ‹#› 15. 9. 2005 Odborný seminář k projektu GA ČR 402/03/0555 17 Možnosti využití ekonomické přidané hodnoty: üměření výkonnosti podniku ü ükoncept řízení ü üidentifikace faktorů jejího růstu a možnost ovlivňování EVA ü 15. 9. 2005 Odborný seminář k projektu GA ČR 402/03/0555 ‹#› 15. 9. 2005 Odborný seminář k projektu GA ČR 402/03/0555 18 •Obrázek : Výpočet ukazatele ekonomické přidané hodnoty (EVA) a faktory, které hodnotu ukazatele ovlivňují • 15. 9. 2005 Odborný seminář k projektu GA ČR 402/03/0555 ‹#› EVA = zisk – náklady na kapitál Pokud analyzujeme způsob výpočtu ekonomické přidané hodnoty, vidíme faktory, které by mohly pozitivně ovlivnit výkonnost podniku a růst jeho tržní hodnoty: üvýše operativního zisku a míra jeho zdanění üvýše a struktura použitého majetku a kapitálu üvýše nákladů na podnikový kapitál 15. 9. 2005 Odborný seminář k projektu GA ČR 402/03/0555 ‹#› 15. 9. 2005 Odborný seminář k projektu GA ČR 402/03/0555 20 Možnosti, jak zvýšit EVA: ÜZvýšit efektivnost hospodaření (snížit náklady), a tím zvýšit zisk. – ÜZvýšit tržby (růst firmy), ale investovat pouze tehdy, kdy nová investice vydělá více než jsou náklady na použitý kapitál. – ÜSnížit kapitál (odprodat nepotřebný majetek) z neefektivních činností firmy. – ÜŘídit riziko (podnikatelské a finanční), a tím náklady na kapitál. – 15. 9. 2005 Odborný seminář k projektu GA ČR 402/03/0555 ‹#› 15. 9. 2005 Odborný seminář k projektu GA ČR 402/03/0555 21 5. Model Balanced Scorecard (BSC) •Měří výkonnost podniku pomocí čtyř tzv. perspektiv (úhlů pohledu): • Øfinanční Øzákaznické Øinterních procesů uvnitř podniku Ø„učení se a růstu“. • •Vedle finančních měřítek zvažuje i nefinanční měřítka výkonnosti. 15. 9. 2005 Odborný seminář k projektu GA ČR 402/03/0555 ‹#› 15. 9. 2005 Odborný seminář k projektu GA ČR 402/03/0555 22 15. 9. 2005 Odborný seminář k projektu GA ČR 402/03/0555 ‹#› 15. 9. 2005 Odborný seminář k projektu GA ČR 402/03/0555 23 •Finanční perspektiva zachovává finanční měřítka důležitá při sumarizaci ekonomických výsledků. •Měřítka: např. EVA nebo ziskovost (např.ROE), růsty prodeje, tvorba cash flow. • •Zákaznická oblast -pozornost zaměřena na zákazníka. •Měřítka: např. spokojenost a loajalitu zákazníků, ziskovost zákazníků, podíl na trzích, získávání nových zákazníků, udržení zákazníků, příp. další. • •Oblast interních procesů - manažeři zjišťují kritické interní procesy ovlivňující konkurenceschopnost podniku (interní hodnotový řetězec, který sestává z inovačního, provozního a poprodejního procesu) •Měřítka: např. měření nákladů, kvality procesů a doby cyklu • •Oblast učení se a růstu - zaměstnanci, informační systémy a podnikové procedury. •Měřítka: např. spokojenost a loajalita zaměstnanců, jejich výcvik a dovednost, schopnosti s pracovat s informačními systémy, včasná dostupnost informací zákazníkovi či v interních procesech 15. 9. 2005 Odborný seminář k projektu GA ČR 402/03/0555 ‹#› 15. 9. 2005 Odborný seminář k projektu GA ČR 402/03/0555 24 •Ekonomická přidaná hodnota (EVA) se jeví jako velmi výhodný ukazatel finanční perspektivy u BSC: • • -je možné ji využít (prostřednictvím generátorů hodnoty) na všech úrovních řízení napříč organizací • -jednotlivé generátory tvorby EVA lze ztotožnit s hybateli výkonnosti u dalších perspektiv • -má v sobě zakomponovanou úvahu o riziku • -současně vhodným nastavením systému odměňování lze tento ukazatel využít k motivaci zaměstnanců 15. 9. 2005 Odborný seminář k projektu GA ČR 402/03/0555 ‹#› Využití konceptu EVA v podmínkách české ekonomiky: ükoncept ekonomické přidané hodnoty je známý i u nás – zatím spíše v rovině teoretických znalostí akademické sféry a manažerů podniků. ü v praktické rovině je zatím spíše využíván jako součást finančních analýz (a to také zatím není pravidlem) než jako koncept řízení hodnoty podniku. ü nicméně v silném konkurenčním prostředí, kterému naše podniky jsou a budou vystaveny, nemají na výběr – jejich dlouhodobá existence je podmíněna vytvářením adekvátní hodnoty, a to přijetím způsobů řízení, které tento cíl podnikání respektují a zabudovávají jej do podnikových struktur. 15. 9. 2005 Odborný seminář k projektu GA ČR 402/03/0555 ‹#› 15. 9. 2005 Odborný seminář k projektu GA ČR 402/03/0555 26 6. Závěry •ü výběr vhodného ukazatele pro měření výkonnosti podniku není jednoduchou záležitostí a patří v současnosti k nejvíce diskutovaným oblastem v podnikovém řízení. • •ü použití klasických ukazatelů ziskovosti může v některých případech selhávat. Klasické ukazatele posuzují výnosnost kapitálu, avšak bez ohledu na výši podstoupeného rizika. • üje proto nutné implementovat do praxe podniků vedle klasických ukazatelů i nové ukazatele výkonnosti, které lépe ukazují splnění základního cíle podnikání – zvyšování tržní hodnoty podniku (zhodnocení vlastnických podílů). Vhodnou alternativou je využití např. ukazatele ekonomické přidané hodnoty (EVA). • üvedle finančních ukazatelů výkonnosti je nutné zvažovat i nefinanční kritéria – vhodnou alternativou je využití modelu Balanced Scorecard 15. 9. 2005 Odborný seminář k projektu GA ČR 402/03/0555 ‹#› 15. 9. 2005 Odborný seminář k projektu GA ČR 402/03/0555 27 Je nutno si uvědomit, že: •Dosahování kladné ekonomické přidané hodnoty předpokládá, že podnik má konkurenční výhodu, která mu umožňuje dosahovat mimořádných (ekonomických) zisků. • •To je však v případě, že je trh otevřený a není bráněno vstupu dalších konkurentů, pouze dočasná výhoda. 15. 9. 2005 Odborný seminář k projektu GA ČR 402/03/0555 ‹#› 15. 9. 2005 Odborný seminář k projektu GA ČR 402/03/0555 28 •Děkuji za pozornost!