HRM v nadnárodních firmách Pavel Štrach ŠKODA AUTO Vysoká škola 14. dubna 2014 Mezinárodní management ŠKODA AUTO a.s. 2 Neoznačený materiál © Pavel Štrach, 2014 Představenstvo: Winfried Krause Winfried Vahland Bohdan Wojnar Michael Oeljeklaus Frank Welsch Karlheinz Hell Werner Eichhorn Struktura přednášky p Permutterova typologie p Expatrianti p Kompenzace expatriantů p Kulturní šok a příprava expatriantů p Výjezdové politiky ve ŠKODA AUTO 3 Neoznačený materiál © Pavel Štrach, 2014 4 Neoznačený materiál © Pavel Štrach, 2014 Evoluce nadnárodních firem (Perlmutter, 1969) p Parent-country nationals (PCN) p Host-country nationals (HCN) p Third-country nationals (TCN) p Přístupy: n Etnocentrický – preference PCN n Polycentrický – preference HCN n Geocentrický – PCN, HCN, TCN stejný status n Regiocentrický – regionální báze 5 Neoznačený materiál © Pavel Štrach, 2014 Expatrianti (I.) Pojetí expatriace 2. pol. 20. století p Tradiční expatriant (Traditional Expatriate) n Starší a zkušený pracovník, vybraný kvůli zkušenosti a znalosti p Mezinárodní kádr (International Cadre) n Pracovníci, kteří putují z jedné zahraniční mise do druhé p Permanentní expatriant (Permanent Expatriate) n Pracovníci, kteří jsou permanentně dislokováni v zahraničí 6 Neoznačený materiál © Pavel Štrach, 2014 Expatrianti (II.) Rozšířené pojetí expatriace ve 21. století p Mladý expatriant (Young Expatriate) n Vyslán za účelem získání zkušenosti. p Dočasný expatriant (Temporary Expatriate) n Vyslán na krátké mise. p Expatriant v tréninku (Expatriate Trainee) n Vyslán za účelem získání manažerské zkušenosti v zahraničí jako součást obecného orientačního tréninku p Virtuální expatriant (Virtual Expatriate) n Expatriant se zahraničním posláním, který je alokován v domovské zemi p Expatriant z vlastní iniciativy (Self-Initiated Expatriate) n Expatiant, který hledá uplatnění v zahraničí sám, např. z osobních či rodinných důvodů. Někdy také tradiční expat, který nechce domů. 7 Neoznačený materiál © Pavel Štrach, 2014 Expatrianti (III.) Trendy v expatriaci p Zkracování výjezdů p Snižování počtu výjezdů s rodinami p Zmenšování počtu expatriantů v rozvinutých zemích p Expatriant jako globetrotter (světoběžník i tulák bez domova) p Expatriace v nekorporátní sféře p Pojetí výjezdů jako nástroje kariérního rozvoje NákladovédůvodyObecné 8 Neoznačený materiál © Pavel Štrach, 2014 Kompenzace expatriantům p Přístup vyrovnávání ztrát p Plat p Optimalizace zdanění p Příplatky p Poukázky – bydlení, vzdělání, přesídlení, doprava 9 Neoznačený materiál © Pavel Štrach, 2014 Komparativní cenová úroveň USA = 100 Data of OECD (2012) retrieved on 2 April 2012 from stats.oecd.org Only OECD countries included. All property prices on 19 August 2005: Tokyo from http://www.realestate-tokyo.com/sale/hot/; Dunedin from http://www.firstnational.co.nz/frames/templates/property.cfm?propertyID=299901; Nitra from http://www.reality.sk/Zakazka.aspx?IDZak=0556-000030 Tokyo, Shibuya-ku, 3 místnosti, byt US$345,000 Dunedin, NZ, Brockville, 3 místnosti US$125,000 Nitra, Slovakia, 3 místnosti US$50,000 Iceland 121 Norway 169 Switzerland 184 New Zealand 136 United Kingdom 133 Germany 113 Australia 170 Canada 131 Japan 152 United States 100 South Korea 83 Turkey 58 Hungary 74 Czech Republic 86 Poland 65 Slovakia 80 10 Neoznačený materiál © Pavel Štrach, 2014 Cenová úroveň a alkohol Trendy: 1980 – 2002 Spotřeba čistého alkoholu per capita ve Francii klesla o 30% v ČR vzrostla o 12% odklon od spirits různé preference v zemích, nicméně spotřebitelské chování se sbližuje (viz násl. slide) Pereltsvaig, A. (2013, March 18) Global Alcohol Consumption. Retrieved on 5 Nov 2013 from http://www.geocurrents.info/cultural- geography/culinary-geography/global-alcohol-consumption Alkohol a spotřební chování 11 Neoznačený materiál © Pavel Štrach, 2014Source: WHO Health Data, 2010 12 Neoznačený materiál © Pavel Štrach, 2014 Alkohol a jeho spotřeba p Pokles spotřeby v tradičních zemích radovánek (Francie, Itálie) p Současný nárůst jinde (Finsko, Japonsko) Source: OECD Health Data, 2011 Alcohol consumption, liters per population aged 15+ 1960 1970 1980 1990 2000 2009 Australia 9.4 11.6 12.9 10.5 9.8 10.1 Czech Republic .. .. 11.8 11.3 11.8 12.1 Finland 2.7 5.8 7.9 9.5 8.6 10.0 France .. 20.4 19.5 16.0 14.2 12.3 Germany 7.5 13.4 14.2 13.8 10.5 9.7 Italy 16.6 18.2 13.2 10.9 9.0 8.0 Japan 5.0 6.1 7.1 8.0 7.6 7.4 South Korea .. .. .. 9.1 8.9 8.9 Luxembourg 13.1 15.6 16.8 14.7 15.4 11.8 Mexico .. .. 3.4 4.9 4.8 5.9 Norway 3.4 4.7 5.3 5.0 5.7 6.7 Poland 6.3 8.0 8.7 8.3 8.3 10.2 Portugal 17.2 17.9 14.8 16.3 12.9 12.2 Slovakia 6.9 12.8 14.5 13.4 8.9 9.0 Sweden 4.8 7.2 6.7 6.4 6.2 7.4 Switzerland 12.1 14.2 13.5 12.9 11.2 10.1 Turkey 0.9 1.1 1.8 1.4 1.5 1.5 United Kingdom .. 7.1 9.4 9.8 10.4 10.2 United States 7.8 9.5 10.5 9.3 8.3 8.8 13 Neoznačený materiál © Pavel Štrach, 2014 Cenová úroveň a BicMac Index (I.) Graph retrieved on 24 October 2012 from the Economist (2012, 26 Jul) Big Mac index from http://www.economist.com/blogs/graphicdetail/2012/07/ daily-chart-17 Bic Mac Index (II.) Map retrieved on 23 March 2013 from http://www.economist.com/content/big-macindex. Graphics retrieved on 23 March 2013 from http://www.marketcalls.in/wp- content/uploads/2012/02/Big+Mac+Index.png 14 Neoznačený materiál © Pavel Štrach, 2014 15 Neoznačený materiál © Pavel Štrach, 2014 Tucet charakteristik ideálního globálního manažera Arabský týmový duch Australský takt Holandská štědrost Anglický soucit Izraelská diplomatická obratnost Italská disciplína Japonská otevřenost Ruská efektivnost Skandinávský důvtip Španělská dochvilnost Švýcarská žoviálnost Americká znalost jazyků Picture on 11 April 2006 from http://www.chemineer.com/ 16 Neoznačený materiál © Pavel Štrach, 2014 Negativa spojená s expatrianty p Odpor – mnoho manažerů se nechce stěhovat p Repatriace – návrat do vlasti je často obtížný a spojený s nižší prestiží a horší kariérou, návrat do vlasti většinou končí opuštěním firmy p Lokální právní rámec – od daní po pracovní povolení p Lokální zvyky – neschopnost porozumět lokálním zaměstnancům a zákazníkům p Náklady – obvykle jsou expatrianti 3-5x dražší než lokální zaměstnanci 17 Neoznačený materiál © Pavel Štrach, 2014 Pozitiva spojená s expatrianty p Kompetence – zpravidla lepší kvalifikace p Rozvoj manažerských schopností – manažeři z domovské země mohou získat v zahraničí mnoho cenných zkušeností p Kontrola – lepší přehled ředitelství o aktivitách v pobočkách p Znalost procedur, myšlenek – přenos z domovské země, přenos řešení z jiných poboček p Nové přístupy – přístupy firmy mohou být lokálním manažerům neznámé 18 Neoznačený materiál © Pavel Štrach, 2014 Kulturní šok (Kalervo Oberg, 1954) Stupeňpřizpůsobení Roztrpčení a nepřátelství (šok) Přizpůsobení Líbánky Bikulturnost (mistrovství) Source: Black & Mendenhall, 1991, Jnl of Intl Bus St, 22:2Q, pp. 225-247; graphic - Economist cover 15 April 2000 6.5 6.0 5.5 5.0 4.5 4.0 3.5 3.0 2.5 2.0 1.5 1.0 0-2 3-4 4-6 6-9 10-12 13-24 25-36 36-48 49+ Čas (měsíce) 19 Neoznačený materiál © Pavel Štrach, 2014 Příprava expatriantů p Selhání (expatriate failure) je typicky výsledkem nedostatečné přípravy: n Důraz na technický trénink namísto kulturních a obchodních zvyklostí n Krátkodobý časový horizont, nezahrnutí stádia repatriace p Druhy přípravy: n Technická kompetence n Komunikace n Schopnost učit se n Motivace k úspěchu n Příprava související se změnou kulturního prostředí (musí zahrnout i rodinu): p Národopisná studia, kulturní asimilátory, výuka jazyků, psychologický trénink, zahraniční stáže 20 Neoznačený materiál © Pavel Štrach, 2014 Fáze tréninku expatriantů p Před (předojezdová fáze): n Jazyk, zvyky, společnost, životní podmínky, atd. n Četba, audiovizuální materiál, krátké návštěvy, diskuse, atd. p Během (pobytová fáze): n Detailní informace „o všem“, zvláště s ohledem na podnikatelské aktivity n Lokální mentor, typicky zkušenější expatriant p Po (fáze repatriace): n Kariérní konzultace, politické prostředí, networking n Hlášení, společenské akce, záměrné přiřazení k jinému sl. staršímu pracovníkovi (mentor) Výjezdová politika ŠKODA AUTO (I.) p Krátkodobá vyslání (do 15 měsíců) p Režim služební cesty n Do 3 měsíců n Primárním cílem projekt, předání zkušeností, technického know-how n Bez přípravy n Bez rodiny n Bez zvláštní evidence 21 Neoznačený materiál © Pavel Štrach, 2014 p Krátkodobá vyslání (do 15 měsíců) p Režim IPD (International Professional Development) n 6-15 měsíců n Zachováno pracovní místo vyslaného n Primárním cílem rozvoj n Bez přípravy n Bez rodiny 22 Neoznačený materiál © Pavel Štrach, 2014 Výjezdová politika ŠKODA AUTO (II.) p Dlouhodobá vyslání (nad 15 měsíců) p FSE (Foreign Service Employee) n 16 - 60 měsíců n Primárním cílem řízení zahraničních závodů a operací n Obvykle s rodinou n 2-3 měsíce příprava n Look and see 23 Neoznačený materiál © Pavel Štrach, 2014 0 50 100 150 200 Počet FSE Výjezdová politika ŠKODA AUTO (III.) p Soulad s výjezdovou politikou koncernu VW p Manažerské pozice n zahraniční zkušenost podmínkou p Nejčastější destinace n Rusko (Kaluga, Nižní Novgorod) n Čína (Šanghaj, Peking) n Indie (Aurangabad, Pune) n Německo (Wolfsburg, Ingolstadt) 24 Neoznačený materiál © Pavel Štrach, 2014 Výjezdová politika ŠKODA AUTO (IV.) 25 Neoznačený materiál © Pavel Štrach, 2014 Diskuse a shrnutí