Z:\Personal\Pearson Project\Globe+\JPEG+\Globe 6.jpg Z:\Personal\Pearson Project\Globe+\JPEG+\Globe 1.jpg Nadnárodní podniky 1 Cíle přednášky —Seznámit se s procesem vstupu na zahraniční trh a s formami vstupu na zahraniční trh — —Pochopit význam vhodné organizační struktury vzhledem k efektivní implementaci strategie. — —Seznámit se s typy organizačních struktur vhodnými pro danou úroveň a rozsah internacionalizace firmy 2 Nadnárodní podniky – proces vstupu na zahraniční trh Nalezení konkurenční výhody podniku Analýza trhů a nalezení lokální výhody (výhody místa) Výběr formy vstupu na zahraniční trh Výběr optimální organizační struktury 1 4 2 3 3 1. Proč chce podnik expandovat do zahraničí? —Proaktivní důvody —úspory z rozsahu, —příležitost k růstu, —přístup ke zdrojům, —pobídky —Reaktivní důvody —globální konkurence, —obchodní překážky, —legislativa a další omezení v domácí zemi, —požadavek zákazníka — —Konkurenční výhoda podniku (monopolní výhody, vlastnictví přírodních zdrojů, patentových práv, technologie, znalosti, úspory z rozsahu, značka, organizační struktura, …) — 4 2. Kam chce podnik expandovat —Analýza prostředí (PESTLE, STEEPLE, Porter, etc.) — —ale také vzít v úvahu —regionální komparativní výhody —bariéry mezi zeměmi (realizace 4 svobod (EU),…) —vztahy mezi obchodními bloky —… —příklad: ČR 5 3. Jak vstoupí podnik na zahraniční trh? Formy vstupu —Bezkapitálové způsoby —Kapitálové způsoby •Joint ventures • Plně vlastněné podniky • Brownfield • Greenfield • Akvizice • Fúze Export • Přímý export • Nepřímý export • Smlouvy • Licence • R a D smlouvy • Smluvní výroba • Aliance • Franchising • Ostatní 6 7 4. Organizační struktura Samsung SH700 Top 5 90s Mobile Phones Samsung Electronics —Zasažen ekonomickou krizí —Radikální reorganizace 2009 —Vytvoření dvou divizí —Změna na postech vedoucích pracovníků – 5 z 8 — http://www.google.com/images?q=tbn:Zxj0lVmRjTtGJM::www.techgadgets.in/images/samsung-logo-nov.jpg&h =94&w=107&usg=__SzgNIo4BYA--pBR8CcQkdcVxCPs= 8 Alcoa — —Menší organizační jednotky —Propojila geograficky vzdálené pobočky, ale se stejným zaměřením (Brazílie, Australia) — — Alcoa logo 9 Organizační struktura 10 Kdy je třeba změna organizační struktury (nejčastější důvody): 11 Jaké jsou možnosti organizování? Model Stopford a Wells 13.04 12 Zahraniční oddělení / pobočka Regionální divize Výrobkové divize Maticová organizační struktura Zahraniční oddělení/pobočka/mezinárodní divize 13 Mezinárodní divize —Organizována dle funkcí, produktů nebo geograficky — —IBM World Trade — —Pepsi Cola International See full size image http://www.google.com/images?q=tbn:kpDvrmz6TBlc3M::letstalkretail.files.wordpress.com/2009/06/oldsc hoolpepsi.jpg&h=94&w=135&usg=__UCk7qVVazqZG5NtQhWmhQC2eMiU= 14 Funkcionální struktura —Funkční specializace (integrovaná globální struktura) — —Úspory z rozsahu — —Zaměření na jeden nebo málo produktů, počátky internacionalizace — 15 Výrobkové divize (divizní struktura) — 16 Regionální divize (geografická struktura) — 17 Maticová organizační struktura Logo 1260862067_xerox%2520logo ge-logo 18 Stopford-Wells – o čem jsme mluvili 13.04 19 Kritéria rozhodování o organizační struktuře 20 Příklad: Proctor & Gamble’s “Think Globally—Act Locally” —P&G’s Global/Local Structure —Philosophy —Global business units — —Market Development Organizations (MDO) — —Global Business Services (GBS) — — —Corporate functions — —Think globally — —Act locally — —Enabling P&G to win with customers and consumers — —Be the smartest/best Procter and Gamble Logo.svg http://www.google.com/images?q=tbn:NDvTM_BGia-f4M::www.huntersourcing.net/casestudies/Gillette_Logo .jpg&h=94&w=126&usg=__l9pU2BtSSoIE6Wcs5HLKzj2ths4= 21 http://resources3.news.com.au/images/2010/04/12/1225852/849923-deal-bartlett.jpg Jaké jsou možnosti organizování? Bartlett-Ghoshall Christopher A. Bartlett thinking about new organizational strategies Sumantra Ghoshal Sumatra Ghoshal after defining transnational organizational strategy 22 Bartlett-Ghoshall 23 Lokální odpovědnost a stupeň integrace Multinational 24 Mezinárodní organizační strategie (International) 25 Mezinárodní organizační strategie — —z počátku divize či oddělení, později pobočky v zahraničí —centralizace „core competence“ —využívají strategii centrály, s mírnými úpravami —znalosti vytvářeny v centrále a směřují k pobočkám — —SROVNÁNÍ S OSTATNÍMI OS —nevhodné při velkém množství produktů nebo velkému objemu tržeb v zahraničí —lepší využívání znalostí a schopností mateřské společnosti —nižší úspory z rozsahu —méně reflektují místní poptávku — 26 Globální organizační strategie 27 Globální organizační strategie (Global) — —pobočky v zahraničí koordinované z centrály —implementují strategii centrály —centrální nákup, integrace vývoje, … —Znalosti vytvářeny v centrále, kde také většinou zůstávají — —SROVNÁNÍ S OSTATNÍMI OS —standardizovaný globální produkt zákazníkům na celém světě —úspory z rozsahu —inovativní —nejsou volné zdroje ani motivace zohledňovat lokální poptávku — Sony-logo toyota ikea-logo 28 Multinacionální organizační strategie 29 Multinacionální organizační strategie —decentralizované pobočky —nezávislé pobočky —strategie zohledňuje lokální prostředí a jeho příležitosti —znalosti vytvářeny v pobočkách, kde většinou zůstávají — —SROVNÁNÍ S OSTATNÍMI OS —slabá globální integrace —silná lokální odpovědnost philips_logo logo-shell danone 30 Multinacionální organizační strategie —Nestlé —Založen 1866 —Pobočky v Anglii, Německu, Španělsku, US —18 R&D, 100 IT —230 000 zaměstnanců, pouze 1600 ve Vevey —1998 nové vedení —Snaha o dosažení úspor z rozsahu 31 Peter Brabeck (Chief Executive Nestlé): „Propojení s místními konzumenty je pro nás velmi důležité. Proto náš podnik zůstává fragmentovaný a proto se snažíme zůstat tak blízko k zákazníkovi, jak jen to jde.“ (Financial Times, 13 March 2000) — Transnacionální organizační strategie 32 Transnacionální organizační strategie —diverzifikovaná síť poboček s různou strategickou úlohou —nezávislé pobočky, specializované —toky zboží, znalostní a kapitálové toky v rámci celé sítě —síťová struktura — —SROVNÁNÍ S OSTATNÍMI OS —vysoká vzájemná závislost všech subjektů —vysoký stupeň modifikace výrobků —vysoký stupeň adaptace marketingu — 33 Transnacionální organizační strategie —ABB —vznik 1988 — —1300 poboček, v každé front-line operating manager —country manager —business area manager http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:9heAufYsJSSkpM:http://www.sverigeturism.se/smorgasbord/smorgasbo rd/image/local/abb.jpg 34 Transnacionální organizační strategie Country manager •Lidé •Zákazníci •Individuální lokální potřeby Business area manager •Produkt •Technologie •Front-line operating manager 35 Transnacionální organizační strategie —11 Executive vice presidents (Executive comittee) — Executive Comittee Busines Area manager Country manager Front line operating manager 36 Transnacionální organizační strategie —hledá rovnováhu mezi dříve zmíněnými typy organizačních struktur —kde je to možné – globální produkt (využívá úspory z rozsahu jako globální společnost) —kde je třeba – lokální přizpůsobení, lokální služby — 37 EXHIBIT 8-8 Organizational Alternatives and Development for Global Companies 38 Kontrola v nadnárodních společnostech —Přímá —Nepřímá —McDonald’s v Moskvě —Problém: kontrola kvality —Řešení: výstavba dodavatelské pobočky, trénink manažerů —Další možnosti: osobní návštěvy, pravidelné schůzky — —Příklady: rozpočet, reporty —Finanční výkazy: —Účetní standardy země pobočky —Účetní standardy země centrály —Konsolidační — — Role MIS (IBM case) 39 — — —Děkuji za pozornost 39748906GlobalForum_50_150dpi http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:9heAufYsJSSkpM:http://www.sverigeturism.se/smorgasbord/smorgasbo rd/image/local/abb.jpg http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:jI2cThZj-YL_oM:http://www.topnews.in/files/nestle_0.jpg http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:zcGDbtAkZtL5WM:http://www.florint.com/disney50.jpg http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:NBCZ9YwglWa1oM:http://images.businessweek.com/ss/06/07/top_brand s/image/nestle.jpg http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:uUWB-Zcvuo8UHM:http://www.badlani.com/blog/wp-content/uploads/20 06/12/unilever-brand-imprint.jpg http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:Dkrc1W9NbO7QPM:http://www.omio.com/blog/wp-content/vodafone-logo .jpg http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:UWQKvnf3uAKVLM:http://www.banda.cz/webs/d/danceenergy/usr_files/ image/Nike_logo.jpg http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:IZGu5Sz-WzL5uM:http://adsoftheworld.com/files/images/AdidasFallC ollection.jpg world McDonald's 40