Návrh struktury POT pro předmět MKH_MEMA (jaro 2016) Cíl POT: Ucelená analýza pobočky nadnárodní společnosti (MNC), která působí na českém trhu, zejména s důrazem na vztahy mezi mateřskou společností a pobočkou. Předpokládaný rozsah práce: 10–15 NS Název práce Jméno a příjmení autora Doporučená struktura práce: 1. Představení společnosti o název, mateřská společnost, náplň činnosti, základní ekonomické údaje (viz. příloha č.2), doba působení na trhu v ČR – max. 1 NS 2. Vztah pobočky a nadnárodní společnosti v oblasti organizačního uspořádání o Zhodnoťte stupeň centralizace činností ve vztahu centrála – pobočka většina činností vysoký stupeň decentralizována centralizace 1 2 3 4 5 Zdůvodnění: o Stupeň centralizace je pro pobočku a její fungování na trhu: velmi nízký nízký vyhovující vysoký velmi vysoký 1 2 3 4 5 Zdůvodnění: o Ohodnoťte prosím, jaká je pravomoc pobočky při tvorbě její strategie: nízká, strategii vysoká, strategii si určuje centrála tvoří pobočka 1 2 3 4 5 Zdůvodnění: o Jaká je role pobočky v rámci MNE (vyberte odpovídající označení)? □ pobočka prodává zboží/poskytuje služby centrály □ pobočka prodává zboží/poskytuje služby centrály, ale také jej vyrábí □ pobočka vyrábí produkty pro centrálu i/nebo ostatní pobočky (nezaměřuje se na výzkum a vývoj) □ pobočka vyvíjí i vyrábí některé produkty MNE a následně je prodává □ pobočka je co se týče vývoje, výroby a prodeje nezávislá – vyvíjí i vyrábí nové produkty a vstupuje s nimi na nové trhy Zdůvodnění: 3. Kontrolní mechanismy o členství zástupců MNC v kontrolních orgánech pobočky (zastoupení expatriantů návaznost na přílohu č. 1), o v top managementu pobočky apod., o reporting Zdůvodnění: 4. Prostředí a strategie Ohodnoťte, prosím, na škále 1-5 dynamiku (rychlost změn) prostředí v následujících oblastech: Statické, Dynamické, téměř beze změn rychle se měnící Konkurence 1 2 3 4 5 Zákazníci 1 2 3 4 5 Dodavatelé 1 2 3 4 5 Technologie 1 2 3 4 5 Zdůvodnění: Ohodnoťte, prosím, na škále 1-5 míru nejistoty a nepředvídatelnosti v následujících oblastech: úplně úplně nepředvídatelné předvídatelné Konkurence 1 2 3 4 5 Zákazníci 1 2 3 4 5 Dodavatelé 1 2 3 4 5 Technologie 1 2 3 4 5 Zdůvodnění: Vyberte tvrzení typická pro strategii pobočky (vyberte odpovídající označení): □ Máme široké portfolio produktů, které navíc často měníme. □ Jsme často první na trhu s novým produktem, i když ne všechny nové produkty se ukáží jako rentabilní/ziskové. □ Rychle reagujeme na signály o možných nových příležitostech na trhu. □ Často jsme iniciátory změn na trhu či vyvoláme reakce konkurence. □ Vzhledem k naší strategii se může stát, že nezaujmeme silnou pozici na všech trzích, na které vstoupíme. □ Snažíme se udržet stabilní pozici na trhu, ať již díky vyšší kvalitě produktů, nižší ceně, nadstandardním službám atp. □ Nabízíme stálé, spíše užší portfolio produktů. □ Nejsme iniciátoři změn ve svém oboru. □ Nezabýváme se současným vývojem v oblastech, které se přímo netýkají naší produkce. □ Snažíme se maximálně soustředit na produkty v rámci stávajícího portfolia, např. na zvyšování produktivity, efektivity, využití kapacit, dosahování úspor z rozsahu apod. □ Snažíme se udržet relativně stabilní portfolio produktů, ale ve vybraných oblastech, jejichž vývoj sledujeme, jsme schopni rychle reagovat na vývoj na trhu a využít zajímavých příležitostí. □ Většinou nejsme první na trhu s novým produktem, ale díky důkladnému monitorování trhu jsme často tzv. následovateli (druzí či třetí na trhu), a nový produkt často nabídneme levněji nebo s nadstandardní službou. □ Nemáme dlouhodobou strategii týkající se trhů či produktů. □ Nesnažíme se jako mnozí konkurenti agresivně udržet pozici na trhu, ani neriskujeme tolik jako naši konkurenti. □ Reagujeme na vývoj prostředí, které nás nutí provádět změny. Zdůvodnění: 5. Finanční řízení (popis způsobu finančních toků mezi pobočkou a mateřskou společností) 6. Organizační struktura – model Stopford-Wells Model Stopford-Wells zahrnuje dvě proměnné – zahraniční tržby a produktovou diverzitu. Produktovou diverzitou je chápán podíl či procento produkce podniku, které je obchodováno v zahraničí (mimo domovskou zemi podniku). Existuje však více přístupů k jejímu měření. Při zpracování POT zkuste využít různé přístupy pro měření diverzity (uvedené níže) a zkuste se k nim vyjádřit. Zařaďte podnik (pobočku) dle diverzity produkce obchodované v zahraničí: 1. Dle počtu činností registrovaných dle CZ-NACE (vychází z předpokladu, že podnik ty činnosti, které realizuje v jedné zemi, realizuje i v dalších). Předpokládaná klasifikace podniků je o Jedna ekonomická činnost (jeden registrovaný kód CZ-NACE) o Dvě činnosti o Tři a více činností Dále u MNE zkuste zjistit, zda uvedené východisko opravdu platí – tedy zda podnik má opravdu registrované stejné ekonomické činnosti v domovské zemi a v pobočce (lze ale srovnat i dvě pobočky apod.) 2. Dle počtu skupin produktů, které podnik obchoduje v zahraničí o Je třeba uvést, co je považováno za skupinu produktů (může se lišit, jde např. o podobné produkty vyráběné na téže výrobní lince, produkty pro určitou skupinu zákazníků apod.) o Předpokládaný počet skupin produktů je v jednotkách, případně v desítkách o Lze uvést srovnání – kolik skupin produktů podnik má celkem a kolik z nich obchoduje na vybrané pobočce/vybraných pobočkách Dle různých kritérií diverzity lze pak podnik zařadit do modelu Stopford-Wells. Následně stanovíte podíl dosahovaných tržeb v zahraničí (mimo zemi centrály) k celkovým tržbám MNC a vyjádříte v %. Výpočet: Diverzita: Podíl zahr. / celkových tržeb: Grafické znázornění: 7. Poznámka o Vztah ke zpracovávané organizaci: o Pozice případně funkce osoby se vztahem k organizaci: Příloha č. 1.: Základní ekonomické údaje o zpracovávané organizaci: 1. Název a právní forma. 2. Vlastnická struktura – počet nejvýznamnějších vlastníků s uvedením státní příslušnosti dle rejstříku 3. Vlastník (zakladatel) - majoritní 3.1. stát vlastníka, zakladatele 3.2. počet zahraničních poboček 3.3. počet členů v představenstvu / z toho zahraničních 3.4. počet členů v dozorčí radě / z toho zahraničních 3.5. % dosažených tržeb na celkových tržbách vlastnící společnosti 4. Počet zaměstnanců za vybraný rok (uveďte za poslední 3 roky) 5. Celková aktiva za vybraný rok Kč (uveďte za poslední 3 roky) 6. Celkové tržby za vybraný rok Kč (uveďte za poslední 3 roky) 7. Přidaná hodnota Kč (uveďte za poslední 3 roky) 8. Hosp. výsledek po zdanění za vybraný rok Kč (uveďte za poslední 3 roky)