Vybraná kapitola z Pavlík a kol. Veřejná politika – Workbook. Učební text vytvořený v rámci
OPVK 2014
3.2 Komparace sportovní politiky
Tato část workbooku se věnuje oblasti sportu jako významné oblasti jak lidské činnosti,
tak i ekonomiky. Postupně jsou identifikovány konkrétní podoby této veřejné politiky v
jednotlivých zemích. Podoba sportovní politiky se v nich liší a proto se tato část knihy zabývá její
identifikací v následujících vybraných zemích.
Austrálie
Ačkoliv má Austrálie Ministerstvo pro sport, které vytváří hlavní koncepce a definuje cíle
sportovní politiky, hlavní roli hraje ve financování v roce 1981 založená Australská sportovní
komise (Australian sports Commission, ASC). ASC je státní instituce, která vykonává
administrativu a rozděluje finanční prostředky jménem australské vlády národním sportovním
programům, poskytuje poradenství a dále podporuje sportovní sektor. Úzce spolupracuje
s velkým množstvím sportovních asociací, centrální vládou a místními vládami. Prostřednictvím
ACS poskytuje federální vláda finanční prostředky sportu, a to ve dvou větvích, první část financí
plyne sportovním organizací na všechny úrovně vlády a ta druhá je zaměřena na mezinárodní
úspěch sportovců na talenty, výzkum a vývoj (Sports funding: Federal Balancing Act, 2013).
• Australská olympijská komise: ta se zaměřuje na financování reprezentantů a
finanční prostředky nezískává od vlády, ale od Australské olympijské nadace,
granty od Olympijské komise.
• Sponzorství: tvoří jeden z hlavních zdrojů finančních prostředků na sport
v Austrálii.
Dánsko
Oblast sportu má v Dánsku v gesci ministerstvo kultury. Stará se o státní sportovní
politiku, profesionální sport i sport „pro všechny“, pořádání mezinárodních akcí a boj proti
dopingu. Podle European Commission (2011) jsou mimo ministerstvo kultury, v specifických
oblastech, zapojeny do této oblasti i ministerstvo školství, ministerstvo integrace (the Ministry
of Integration), ministerstvo sociálních věcí (podpora sportu pro osoby se zdravotním
postižením) a ministerstvo zdravotnictví. Dánský sportovní systém při své organizaci rozlišuje
sport elitní, kde lze nalézt reprezentace, svazy či olympijský výbor, a sport pro všechny, kde se
vyskytují například regionální asociace či nižší soutěže.
Hlavní organizace (Denmark: the official website of Denmark)
• the Sports Confederation of Denmark (DanmarksIdræts-Forbund, DIF) –
založena r. 1896, v roce 1993 sloučena s národní olympijským výborem; nyní má
1,6 mil. členů cca 60 různých národních odborných asociací, které čítají cca
11 000 klubů.
• the Danish Gymnastics and Sports Associations (DanskeGymnastikogIdrætsforeninger,
DGI) – má 1,4 mil. členů rozdělené v 16 regionálních
asociací s 5 000 pobočkami
• the Danish Company Sports Federation (Dansk Firmaidrætsforbund, DFIF) – má
330 000 členů v 8 000 klubech
Podle European Commission (2011) jsou i v Dánsku jedním z příjmů sportu příjmy z
loterie, které plynou přes státní rozpočet do rozpočtu ministerstva kultury a následně do
sportovního odvětví.
Zajímavosti:
• populární sporty: fotbal, golf, plavání, gymnastika, házená, badminton, tenis, střelba,
jezdectví (Sport Event Denmark, 2010)
• 64% populace praktikovala sport alespoň 1x týdně (jeden z nevyšších % v EU),
(European Commission 2009a, 2011)
• 19% populace je členem sportovního klubu, 22% welness a fitness klubů, 12%
ostatní kluby (European Commission 2009a, 2011)
• 14,000 sportovních klubů v Dánsku (European Commission 2009a, 2011)
• 3 ze 4 dětí a ½ dospělých se věnuje nějakému sportu ve volném čase, (Denmark)
• počet olympijských medailí 171 z 37 účastí na OH (41 zlatých, 64 stříbrných, 66
bronzových) (FindTheData, 2013)
Estonsko
Estonsko patří co se týče zapojení svých obyvatel do sportovních aktivit spíše mezi
průměr EU, nicméně se postupně tato neformální statistika vylepšuje s tím, jak se časem zlepšují
podmínky pro sportování v této zemi. V zemi se vyskytuje přes dva tisíce sportovních klubů a
vzhledem k rozložení členské základny je relativně nejpopulárnějším sportem fotbal. V Estonsku
narozdíl od ČR spadá sport do gesce Ministerstva kultury. Stejně jako u většiny ostatních zemí
lze vidět rozvržení sportu a povinností k naplňování sportovní politiky mezi jednotlivé úrovně
vlády od centrální až po ty místní. Stejně jako ve Finsku, tak i v Estonsku existuje platný zákon o
sportu, který mimo jiné definuje různé organizace působící v tomto odvětví. Stejně jako v řadě
zemí EU, tak i v Estonsku lze nají systém financování sportu z hazardu. Zajímavostí je, že
příjmová stránka klubových rozpočtů je v průměru skoro ze třetiny naplněna z veřejných zdrojů
(Statistics Estonia).
Finsko
Finsko patří mezi země s velkou aktivitou rekreačních sportovců, což dokládá statistika
Eurobarometru (2009) poukazující na fakt, že v roce 2009 téměř 72% populace cvičilo alespoň
1x týdně, čímž se tato země zařadila vysoko nad průměr EU. Ze stejného přehledu také vyplývá,
že v zemi v daném roce existovalo okolo 7800 sportovních klubů. Do odvětví sportu jsou
zapojeny i jednotlivé úrovně vlády, což je určeno vlastním zákonem o sportu, a stejně jako v ČR
spadá na nejvyšší vládní úrovni sportovní problematika pod Ministerstvo školství. Od roku 1993
funguje ve Finsku jedna hlavní zastřešující sportovní asociace (SLU), která v posledních letech
zastřešuje více jak 100 různých sportovních federací a organizací. I ve Finsku je možné se z
hlediska financování sportu setkat s příjmy z loterií, protože i v této zemi jde z této aktivity
významná část peníze právě do sportu na základě platných relevantních legislativních aktů.
Podle European Commission (2011) je zde významný příjem do sportovního odvětví z národní
loterijní společnosti a narozdíl od ostatních států velmi přímočarý a jednoduchý systém
směřování peněz přímo do rozpočtu pro sport patřící do gesce Ministerstva školství.
Zajímavosti:
• Jednoznačně nejsledovanějším sportovním odvětvím ve finských médiích jsou
skoky na lyžích.
• Na rozdíl od většiny evropských zemí není ve Finsku nejpopulárnější sport
fotbal, ale lední hokej
Maďarsko
Koncepce sportovní politiky v Maďarsku je založena na tzv. Národní sportovní strategii.
Jde o politický dokument, který je v současné době vytvořen pro roky 2007 - 2020. Obsahuje
dlouhodobé cíle sportovní politiky a jednotlivé dílčí kroky k jejich dosažení.
Sport má v gesci Ministerstvo pro lidské zdroje, konkrétně jeho speciální oddělení – státní
ministr pro sport. Vedle nich významnou roli hraje Maďarská olympijská komise, která
zastřešuje Maďarskou sportovní konfederaci, Maďarskou sportovní konfederaci pro
volnočasové aktivity a Maďarskou asociaci handicapovaných atletů.
Zdroje financování sportovní politiky jsou získávány jak ze státního rozpočtu, z rozpočtu
místních samospráv, z hazardu, ze soukromých zdrojů a z neziskových organizací. Podle
European Commission (2011) v roce 2005 přispěl státní rozpočet na sport 13,6 % z celkových
sportovních příjmů, z místních rozpočtů plynulo do oblasti přes 34 %. V současné době nelze
identifikovat ve státním rozpočtu ani v rozpočtu místních samospráv výdaje na sportovní
politiku. Maďarské instituce evidují pouze získaná umístění Maďarských sportovců a získané
medaile. Hazard se na financování sportu podílel v roce 2009 téměř třemi procenty.
Německo
V Německu jsou hlavní kompetence v oblasti sportu v rukách jednotlivých spolkových
zemí. Každá akce, kterou stát koná v oblasti sportu je založena na principu subsidiarity.
Federální kompetence na poli sportu jsou v rukách Ministerstva vnitra. To koordinuje všechna
opatření, která federální vláda označí za významné pro centrální úroveň, zároveň reprezentuje
federaci v mezinárodních sportovních organizacích a poskytuje finanční podporu
meziregionálním sportovním organizacím, profesionálním a handicapovaným sportovcům.
V Německu funguje cca 62 národních sportovních federací a asi 91 000 sportovních
klubů (DOSB, 2013).
Většina výnosů z hazardních her v jednotlivých spolkových zemích je využito ve
sportovním sektoru, především pro účely propagace sportu pro všechny.
Nový Zéland
Hlavní cíle a směr sportovní politiky určuje na Novém Zélandu Ministerstvo pro sport a
rekreaci. Úkoly pak ale plní dvě vládní agentury – vládní agentura Sport New Zealand (SNZ),
která se stará o sport a rekreaci v zemi, financování, výzkumy apod., a agentura High
Performance Sport New Zealand (HPSZN) odpovědná za rozdělování státních financí
jednotlivým národním sportovním organizacím, které se starají o profesionální sportovce a
reprezentanty země.
HPSZN dostává každoročně 60 milionů dolarů, které využívá na financování šesti
olympijských sportů – atletiku, cyklistiku, plavání, triatlon, yachting a veslován, a pak na rugby,
kriket a nohejbal. Zároveň se stará o program Ministerstva sportu a rekreace na podporu
mladých a talentovaných sportovců. Atleti začlenění do tohoto programu mohou získat až 10 tis.
dolarů na zaplacení startovacích příspěvků a příspěvek na životní náklady až 2000 dolarů za
šest měsíců. Roční rozpočet tohoto programu je 4,3 mil. dolarů.
Za poslední rok investoval SNZ více jak 70 mil. dolarů do sportu. Platí, že převážná část
prostředků jde z vládních zdrojů (2012). Z toho je 19,2 milionu přeposláno sportovním a
rekreačním programům, 4,3 mil. je poskytováno na vzdělávací sportovní programy pro žáky a
studenty a 53,3 milionů je poskytováno profesionálním sportovcům na vrcholové úrovni. Velmi
důležitým zdrojem financí je pro sport na Novém Zélandu hazard a příjmy z něj.
Rakousko
Organizace sportovní politiky je silně spojena s federální strukturou státu. Sportovní
politika je tak odpovědností jednotlivých rakouských zemí. Pouze sportovní záležitosti, které
mají celostátní význam, patří do gesce Ministerstva sportu. To také spravuje a rozděluje fondy
podle zákona o sportu. V roce 2012 bylo rozděleno z fondu všeobecné sportovní podpory přes
54 252 tis. EUR a z fondu speciální sportovní podpory přes 80 mil. EUR. (Ministerstvo obrany a
sportu Rakouska, 2013).
Centrální vláda se snaží propagovat koncepci „sportu pro všechny“. Tento program je
realizován prostřednictvím dílčích programů. V Rakousku funguje přes 14 tis. sportovních klubů
a 59 národních sportovních federací. Průměrně má každý klub 280 členů, nicméně více jak
polovina sportovních klubů má méně jak 200 členů.
Nevládní nejdůležitější sportovní organizace je Rakouská federální sportovní organizace
(Österreichische Bundes-Sportorganisation, BSO), která vznikla již v roce 1969 a jde o
neziskovou asociaci. BSO rozděluje finanční prostředky jednotlivým sportům jak z federálního
rozpočtu, tak ze speciálních fondů.
I v této zemi je důležitým zdrojem sportovních příjmů hazard. Vzhledem k velkému
rozvoji on-line sázení se neustále zvyšuje částka, která je z těchto sázek určena sportu. V roce
2000 šlo o 33,4 mil. EUR, v roce 2009 už to bylo 71,3 mil. EUR. To představuje nárůst o více než
100%.
Rusko
Ruským výkonným orgánem pro oblast sportu je Ministerstvo sportu Ruské federace.
Ministerstvo sportu zodpovídá za vývoj a implementaci veřejné politiky a právní úpravy
v oblasti tělesné kultury a sportu, stejně jako za veřejné služby (včetně prevence dopingu ve
sportu a boj proti němu) a hospodaření se státním majetkem v této oblasti. (Ministerstvo sportu
Ruské federace, 2012). Financování sportu v Ruské federaci je v posledních letech víceméně
stabilní, když největší částka z toho míří do profesionálního sportu a dále pak výrazně méně již
na sport pro veřejnost.
Zajímavosti:
• Populární sporty: lední hokej, bruslení, fotbal, tenis a gymnastika (Russia
profile.org)
• Počet olympijských medailí 408 z 9 účastí na OH (144 zlatých, 126 stříbrných,
138 bronzových) (FindTheData, 2013)
Slovensko
Ústředním orgánem pro oblast sportu je na Slovensku Ministerstvo školství, vědy,
výzkumu a sportu SR. Úlohou ministerstva je legislativní činnost, financování a koordinace
subjektů působících v oblasti sportu. Z veřejných zdrojů je podporován jak vrcholový sport, tak i
ostatní sportovní činnosti (MŠVVS SR a,b).
Některé své kompetence přesunulo MŠVVS na specializované organizace: Národní
sportovní centra a Antidopingová agentura Slovenské republiky. Národní centra mají v gesci
péči o sportovní reprezentaci a talentované sportovce, informační systém o sportu,
zabezpečování soutěží žáků a sportovní vzdělávání mimo vyučování. Ministerstvo vnitra je dále
zřizovatelem Střediska státní reprezentace a Ministerstvo obrany je zřizovatelem Vojenského
sportovního centra Banská Bystrica. Na Slovensku také působí mimovládní sportovní organizace
(z nich nejvýznamnější jsou Slovenský olympijský výbor, Slovenský paralympijský výbor a
Slovenská asociace univerzitního sportu). Co se týče financování sportu na Slovensku, částky
plynoucí do něj se každoročně odlišují, přičemž nejvíce plyne do státních sportovních
reprezentací a rozvoje sportovních odvětví, dále pak do oblasti sportovně-talentované mládeže
či na koordinaci projektů aj.
Zajímavosti:
• Populární sporty: fotbal, tenis, volejbal, basketbal, lední hokej, plavání,
cykloturistika a turistika, lyžování, snowboarding (Sport Slovakia)
• 30% populace praktikuje sport alespoň 1x týdně (European Commission, 2011)
• 9% populace je členem sportovního klubu, 5% fitness klubu a 5% ostatních
klubů v r. 2009 (European Commission, 2011)
• počet olympijských medailí 24 z 9 účastí na OH (8 zlatých, 10 stříbrných, 6
bronzových) (FindTheData, 2013)
Slovinsko
Slovinsko by se dalo zařadit mezi sportovně laděné země s vyšší účastí občanů
sdružujících se ve více než 10 000 sportovních klubech a s veřejnými výdaji okolo 155 mil. eur v
této oblasti (Ministerstvo vzdělání, vědy a sportu, 2013b). Sport jako veřejná politika spadá
stejně jako v případě ČR do gesce Ministerstva vzdělání, vědy a sportu, ale plnění konkrétních
úkolů v tomto odvětví lze nalézt i u regionálních, resp. místních samospráv (Ministerstvo
vzdělání, vědy a sportu, 2013). Stejně jako například ve Finsku lze i ve Slovinsku nalézt
zastřešující organizaci, Sportovní unii Slovinska. I Slovinsko patří mezi země, které mají platný
zákon o sportu, prostřednictvím kterého například jsou definovány jednotlivé subjekty v rámci
této oblasti v tomto státě nebo některé povinnosti jednotlivých úrovní vlád vzhledem k tomuto
typu veřejné politiky. Mezi příjmy do sportovní oblasti lze i ve Slovinsku zařadit příjmy z loterií
a hazardu, nicméně schéma alokace těchto prostředků ve srovnání s ostatními zeměmi je
přímočařejší. K dispozici jsou v této zemi i daňová zvýhodnění pro ty jedince, co podporují sport
prostřednictvím darů.
Španělsko
Španělsko bývá tradičně považováno za sportovní bašty v celosvětovém měřítku. Její
reprezentace se umisťují velmi dobře na různých sportovních mistrovstvích. O to více zajímavé
je, že celková populace patří co se týče sportovních aktivit spíše do průměru EU a navíc zde není
příliš velké zapojení do sportovních klubů v poměru k celkové populaci. Mezi všemi sporty
vládne ve Španělsku jednoznačně fotbal a to jak z hlediska členství ve sportovních klubech, tak i
z hlediska sledovanosti se v této zemi jedná jednoznačně o nejpopulárnější sport s takovými
celosvětově uznávanými ikonami jako FC Barcelona nebo Real Madrid. Čím se však také
Španělsko liší od většiny ostatních zemí v tomto typu veřejné politiky díky charakteru svého
administrativního rozdělení je fragmentace prostřednictvím regionálních vlád, což se odráží i v
charakteru, podobě a fungování veřejné politiky v odvětví sportu.
Turecko
Turecko je jedna z mála zemí na světě, která má sport ukotven přímo již v ústavě1. Sport je
v Turecku tradičně podporován státem, v poslední době, ale velké investice jsou i ze
soukromého sektoru (například nárůst soukromých sportovišť 261, z celkového počtu 2 574
v roce 2011). Zastřešujícím orgánem a zároveň nejvyšší sportovní organizací v Turecku je
Generální ředitelství mládeže a tělovýchovy (GDYS), spadající do gesce premiérské kanceláře.
GDYS bylo založeno 1938 a zaměstnává 6 499 pracovníků (rozhodčí, oblastní zástupci, trenéři,
provozovatelé atd.) V rámci struktury GDYS je registrováno 37 sportovních federací, od r. 1992
je samostatně vedena fotbalová federace (The Turkish Soccer Federation). Každý rok potom
premiér připravuje strategický dokument zabývající se vzděláváním ve sportu (The Sports
Education Plans). Jak je již uvedeno v ústavě, sport je v Turecku podporovanou oblastí, a to pro
všechny občany nezávisle na věku či handicapu. Důležitými organizacemi pod GDYS je Turecký
národní olympijský výbor a Konfederace tureckých amatérských sportovních klubů. (TCF,
2011).
Počet sportovních klubů v Turecku v posledních dekádách neustále roste, když za
posledních dvacet let se víc než zdvojnásobil. Největší zastoupení mezi dohromady skoro
desítkou tisíc sportovních klubů tvoří klasické sportovní či mládežnické kluby, ale vedle nich lze
také naleznout v menšině zastoupené institucionální sportovní kluby, specializované verze
klubů, školní a v neposlední řadě i vojenské sportovní kluby.
Tabulka 1. Výše prostředků převedena do federací od GDYS
2007 2008
počáteční
rozpočet
konečný
rozpočet
počáteční
rozpočet
v TRY 38 465 000 97 486 000 52 810 000
POZN.: TRY (nová turecká lira)= 9,97 KČ
Zdroj: Turecký statistický úřad, 2007
Zajímavosti:
• populární sporty: fotbal, basketbal, házená, volejbal, wrestling, vzpírání, box, taekwondo,
judo a lukostřelba (TCF, 2011)
• počet olympijských medailí 82 z 35 účastí na OH (37 zlatých, 23 stříbrných, 22
bronzových) (FindTheData, 2013)
• 23 % v Turecku sportuje alespoň 1x týdně (2006). (Turecký statistický úřad, 2007)
1 čl. 59: "The State takes measures to develop the physical and mental health of Turkish citizens of
all ages and encourages the spread of sports among the masses. The State protects successful athletes."
Velká Británie
Ministerstvo Kultury, Médií a Sportu (The Department for Culture, Media & Sport - DCMS),
jak už název napovídá, se stará ve Velké Británii také o oblast sportu (DCMS UK). Konkrétně jde
o oblasti profesionálního sportu a antidopingové kontroly, sportovní aktivity pro veřejnost a
oddělení pro sport pro děti, sport ve školách a pro sport rodinu (European Commission, 2011).
Každá ze zemí VB má také ve své působnosti oblast sportu a také nevládní zastřešující
organizaci pro sport: UK Spork – koordinující organizace pro VB, která mimo jiné rozděluje
veřejné zdroje i zdroje pocházející z Národní loterie pro podporu sportu; dále organizace Sport
England, Sport Scotland, the Sport Council for Wales a Sport Nothern ireland. (European
Commission, 2011). Podle European Commission (2011) i v Anglii přichází významný příjem do
sportovního odvětví z oblasti loterie, v případě Agnlie se jedná o Národní loterii (National
Lottery).
Schéma 1. Organizace patřící do oblasti sportu ve VB
Zdroj: Mackenzie, B. (2001)
Zajímavosti:
• Populární sporty: golf, fotbal, tenis, bowls, rugby, plavání, badminton, criket,
atletika a squash (European Commission, 2011)
• 46% populace praktikovalo v roce 2009 sport alespoň 1x týdně (European
Commission, 2011)
• 9% populace je členem sportovního klubu, 14% fitness klubu a 4% ostatních
klubů v r. 2009 (European Commission, 2011)
• počet olympijských medailí 737 ze 47 účastí na OH (216 zlatých, 258 stříbrných,
263 bronzových) (FindTheData, 2013)
• 19,8% z dobrovolníků v VB je dobrovolníky v oblasti sportu v roce 2010 (Sport
Recreation Alliance ,2013)
• Ve VB je cca 151 000 sportovních klubů (Sport Recreation Alliance, 2013)
Srovnání financování sportu dle jednotlivých zemí
Financování sportu a jeho struktura je důležitým aspektem fungování této specifické
oblasti. Jak je vidět z následujících dvou tabulek zajímavým úhlem pohledu při srovnání zemí
může být poměr mezi veřejnými a soukromými zdroji, nebo také v eurech na osobu. V některých
zemích financuje sport z větší části stát, respektive veřejný sektor, v dalších naopak privátní
sektor, který zastupují firmy (například ve formě sponzoringu či darů) nebo také domácnosti
(například ve formě členských příspěvků či vstupné).
Tabulka 2. Financování sportu (2007) dle poměru v %
Země
Veřejné
zdroje
Centrální
vlád
Místní
vlády
Soukromé
zdroje
Domácnosti Firmy
Celkové
příjmy
Austrálie 100
Rakousko (2007) 17,3 13,9 3,3 82,7 74,2 8,6 100
Česká republika
(2008)
31,2 17,7 13,5 68,8 57 n.a. 100
Dánsko (2007) 41,2 8,5 32,7 58,8 39,5 19,3 100
Estonsko (2005) 40,4 10,8 29,6 59,6 39,1 20,5 100
Finsko (2007) 32,8 7,7 25,2 67,2 64,7 2,5 100
Německo (2005) 15,9 0,7 15,3 84,1 76,5 7,5 100
Maďarsko (2005) 47,7 13,6 34,1 52,3 46,9 5,4 100
Nový Zéland
Rusko
Slovensko (2005) 72,3 16,8 55,6 27,7 13,8 13,8 100
Slovinsko (2007) 45,3 12,2 33,1 54,7 15,2 39,5 100
Španělsko (2005) 13,3 4,4 8,9 86,7 86,1 0,6 100
Turecko
Velká Británie
(2008)
13,1 7,4 5,6 86,9 75,9 11 100
USA
Zdroj: European Commission (2011).
Tabulka 3. Financování sportu (2007) per capita v Eurech
Země
Veřejné
zdroje
Centrální
vlád
Místní
vlády
Soukromé
zdroje
Domácnosti Firmy
Celkové
příjmy
Austrálie
Rakousko (2007) 86,4 69,7 16,7 414,1 371,3 42,8 500,5
Česká republika
(2008)
15,6 8,9 6,8 34,5 28,6 n.a. 50,1
Dánsko (2007) 107,8 22,4 85,5 153,8 103,3 50,5 261,7
Estonsko (2005) 48,6 13 35,6 71,7 47,1 24,6 120,3
Finsko (2007) 172,3 40,2 132,1 352,8 339,6 13,2 525,1
Německo (2005) 62,1 2,6 59,5 327,3 298,1 29,3 389,4
Maďarsko (2005) 24,8 7,1 17,7 27,2 24,3 2,8 51,9
Nový Zéland
Rusko
Slovensko (2005) 32,3 7,5 24,8 12,3 6,2 6,2 44,6
Slovinsko (2007) 52 14 38 62,9 17,5 45,4 114,9
Španělsko (2005) 15,6 5,2 10,4 101,6 100,9 0,7 117,2
Turecko
Velká Británie
(2008)
66,6 37,9 21 443,4 386,6 56,9 510
USA
Zdroj: European Commission (2011).
ÚKOL: Do sportu, často i profesionálního, dávají významné peníze centrální i místní vlády.
Pomineme-li mládežnický a amaterský sport a zaměříme se vyloženě na profesionální sport
při otázce financování z veřejných zdrojů, pokuste se nalézt argumenty pro i proti tomuto
typu financování. Dále si vyberte konkrétní profesionální sportovní akci, zjistěte výši podpory
z veřejných zdrojů a pokuste se vytvořit kalkulaci, na základě níž odhadnete, zda se tyto
veřejné peníze investované do dané soukromé akce mohly vrátit do veřejných rozpočtů.
READER: Pro kritickou analýzu, jejíž výstupem mají být argumenty pro a proti, pro zjištění
teoretické konstrukce a navržení postupu kalkulace se podívejte na Gratton a Henry (2002):
http://www.google.cz/books?hl=cs&lr=&id=fdKAAgAAQBAJ&oi=fnd&pg=PP1&dq=example+s
port+policy+expenditures&ots=2T9_rhIQuG&sig=pJ68f-
EiYqUnDLWtu4cvfbvlOK0&redir_esc=y#v=onepage&q=example%20sport%20policy%20exp
enditures&f=false
LITERATURA
[1] Australia. Sports funding: federal Balancing Act, 2013
[2] DEUTSCHER OLYMPISCHER SPORTBUND (DOSB). (2013). Profile of German Olympic
Sports Confederation. [online]. [cit. 24. 10. 2013]. Dostupné na:
[3] EUROPEAN COMMISSION. (2011). Study on the funding of grassroots sports in the EU.
[online]. [cit. 24. 10. 2013]. Dostupné na:
[4] EUROPEAN COMMISSION. (2009a). Eurobarometer Survey on Sport and Physical
Activity highlights large disparities among Member States. DÁNSKO. [online]. [cit. 24.
10. 2013]. Dostupné na:
[5] EUROPEAN COMMISSION. (2009b). Eurobarometer Survey on Sport and Physical
Activity highlights large disparities among Member States. FINSKO. [online]. [cit. ??].
Dostupné na: Eurobarometru (2009)
[6] EUROPEAN COMMISSION. (2009c). Eurobarometer Survey on Sport and Physical
Activity highlights large disparities among Member States. SLOVENSKO. [online]. [cit.
24. 10. 2013]. Dostupné na:
[7] EUROPEAN COMMISSION. (2009d). Eurobarometer Survey on Sport and Physical
Activity highlights large disparities among Member States. VELKÁ BRITÁNIE. [online].
[cit. 24. 10. 2013]. Dostupné na:
[8] FindTheData. (2013). Olympic Medal Count. [online]. [cit. 24. 10. 2013]. Dostupné na:
[9] GRATTON, CH., HENRY, I. P. (2002). Sport in the city: the role of sport in economic and
social regeneration. [online]. Taylor & Francis e- Library. ISBN 0-415-24349-1.
Dostupné na:
[10]DENMARK. The official website of Denmark. [online]. [cit. 24. 10. 2013]. Dostupné na:
[11]MACKENZIE, B. (2001). Structure of British Sport. [[online]. [cit. 24. 10. 2013]. Dostupné
na:
[12]MINISTERSTVO OBRANY A SPORTU RAKOUSKA. (2013). [online]. [cit. 10. 10. 2013].
Dostupné na:
[13]MINISTERSTVO SPORTU RUSKÉ FEDERACE. (2012). [online]. [cit. 25. 10. 2013].
Dostupné na:
[14]MINISTERSTVO SPORTU RUSKÉ FEDERACE: Подведомственные организации
(Rozpočtová a finanční politika). (2013a). [online]. [cit. 25. 10. 2013]. Dostupné na:
[15]MINISTERSTVO SPORTU RUSKÉ FEDERACE: Statistické informace. (2013b). [online].
[cit. 25. 10. 2013]. Dostupné na:
[16]MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, VĚDY, VÝZKUMU A SPORTU SLOVENSKÉ REPUBLIKY (a).
Financování sportu. [online]. [cit. 24. 10. 2013]. Dostupné na:
[17]MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, VĚDY, VÝZKUMU A SPORTU SLOVENSKÉ REPUBLIKY (b).
Sport. [online]. [cit. 24. 10. 2013]. Dostupné na:
[18]MINISTERSTVO VZDĚLÁNÍ, VĚDY A SPORTU. (2013a). [online]. [cit. 20. 10. 2013].
Dostupné na:
[19]MINISTERSTVO VZDĚLÁNÍ, VĚDY A SPORTU. (2013b). Národní program sportu
republiky Slovinska 2014-2023. [online]. [cit. 28. 11. 2013]. Dostupné na:
[20]RUSSIA PROFILE.ORG. (2013). Sport in Russia. 2011. [online]. [cit. 24. 10. 2013].
Dostupné na:
[21]SLOVENSKÝ SPORTOVÝ PORTÁL: Struktura. [online]. [cit. 24. 10. 2013]. Dostupné na:
[22]Sport Event Denmark. (2010). Sports in Denmark, [online]. [cit. 24. 10. 2013]. Dostupné
na:
[23]SPORT ENGLAND (2013). Active People Survey 1 and 7 Q2. [online]. [cit. 24. 10. 2013].
Dostupné na:
[24]SPORT NEW ZEALAND. (2013). Annual report. [online]. [cit. 23. 3.
2014]
[25]SPORT SLOVAKIA: Slovensko a šport. [online]. [cit. 24. 10. 2013]. Dostupné na:
[26]SPORT RECREATION ALLIANCE. (2013). Sport in the UK – Facts and Figures. [online].
[cit. 24. 10. 2013]. Dostupné na:
[27]STATISTICS ESTONIA. (2013). [online]. [cit. 20. 10. 2013]. Dostupné na:
[28]THE DEPARTMENT FOR CULTURE, MEDIA & SPORT UK. [online]. [cit. 25. 10. 2013].
Dostupné na:
[29]TURECKÉ GENERÁLNÍ ŘEDITELSTVÍ MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY. Organizační schéma.
[online]. [cit. 24. 10. 2013]. Dostupné na:
[30]Turecký statistický úřad. (2007). Sport Statistic. [online]. [cit. 24. 10. 2013]. Dostupné
na: