Výzkumný design 23.3.2016 Jak začít • Téma, problematická oblast • „Desk research“: analýza sekundárních dat a literatury (odborné publikace, zprávy z médií, výstupy z výzkumných projektů, formální i neformální dokumenty, výroční zprávy atp. ), umožňuje získání základních znalostí o zkoumané problematice a zpřesnění designu výzkumu • Literatura, teoretické pozadí problému: problém v literatuře? Nová projekce stávajícího teoretického konceptu? • Jasná identifikace problému • Formulování hlavních a dílčích výzkumných otázek (kolik?) • Formulace hypotéz (anebo ne?) Verifikace vs. tvorba teorie Logika výzkumného procesu (de Vaus 1996: 21) Hypoteticko-deduktivní strategie • Cílem je zobecnitelnost a přenositelnost • Postupy jsou veřejné a replikovatelné • Výsledky jsou ne-jisté (statistická pravděpodobnost) • Co největší variabilita hodnot zkoumaných proměnných • Přesné a správné měření • Identifikace a kontrola efektů skrytých proměnných • Vhodný výběr předmětu výzkumu Induktivní výzkumné strategie Strategie zaměřující se na sběr a analýzu dat, a na jejich písemné zpracování • Narativní výzkum • Fenomenologie • Etnografie • Zakotvená teorie • Case study Jak se výzkumná strategie vztahuje k výběru metod? • Výzkumný problém→ • → výzkumná strategie→ • → teoretický rámec→ • → metoda/technika • Přístup orientovaný na problém VS. přístup orientovaný na metodu Základní podstata kvantitativního výzkumu: Může nalézt řešení jen pro problémy, které je možno popsat v termínech vztahu mezi pozorovanými proměnnými. Co je to hypotéza? • Předběžná odpověď na výzkumnou otázku • Vztah(y) které chceme testovat v našem výzkumu • Domněnka o kauzálním a ne-kauzálním vztahu mezi jednou nebo víc nezávislými proměnnými a závisle proměnnou • Typicky je hypotéza je napojena na širší konceptuální rámec/teorii Potřebuji hypotézu? „…hypotézy se mají ve výzkumu používat, je-li to vhodné, a ne z povinnosti a automaticky. Toto přesvědčení vychází z náhledu, že hypotézy mají ve výzkumu důležitou roli, pokud mohou být dedukovány z teorie nebo jsou pomocí teorie vysvětleny, takže výzkum, který je testuje, skutečně testuje teorii, která za hypotézami stojí.“ K. Punch – Úspěšný návrh výzkumu (2015, str. 47) Hypotézy by měly: • Mít schopnost vysvětlovat • Formulovat očekávaný vztah (a jeho sílu) • Být ověřitelné • Být formulovány co možná nejjednodušeji • Vztahovat se k obecným, ne specifickým jevům • Být věrohodné Jak hypotéza vypadat nemá – příklad „Kromě klasických reklam je spotřebitel čím dál silněji ovlivňován reklamou podprahovou, která je mu podsouvána prostřednictvím seriálů.“ Příklad „Pohlaví má vliv na výši osobní spotřeby finančních zdrojů rodiny.“  „Výše osobní spotřeby finančních zdrojů rodiny se liší dle pohlaví.“ Návrh výzkumného projektu (Research proposal) 14 Výzkumný projekt by měl obsahovat: • Problém nebo předmět výzkumu Co přesně chci studovat (zkoumat)? K čemu to poslouží? Má navrhovaný výzkum praktické využití? Význam výzkumné otázky • Slouží jako základ celého návrhu resp. samotného výzkumu. • Je-li správně formulovaná, vyzdvihne: – Rozsah výzkumu – Proměnné – Cílový soubor 16 • Přehled literatury Co ostatní zjistili o problému? Jaké existují teorie k tématu a co říkají? Jaký výzkum byl doposud realizován? Jsou výsledky konzistentní, nebo se závěry studií liší? 17 • Předmět výzkumu Přesnější specifikace problému: výzkumná otázka Předmět popište obecně v teoretických pojmech i specificky v konkrétních termínech –konceptualizace. 18 • Nástroje měření - Co jsou klíčové proměnné výzkumu? - Jak je budete definovat a měřit? - Budou vaše definice a techniky měření převzaté z dřívějších výzkumů, nebo vyvinete vlastní koncepty a nástroje? - Nástroj (např. dotazník) je dobré dát do přílohy. 19 • Metoda sběru dat Jak budete sbírat data? Bude použit survey (průzkum) nebo experiment či jiná výzkumná metoda? Realizujete nový výzkum, nebo použijete sekundární analýzu již existujících dat?  Pokud má výzkum dopad na zkoumané osoby, jak zajistíte, že nebudou výzkumem ohroženy či poškozeny? Etika výzkumu. Zdroje