DANĚ • rizikem pro volný pohyb zboží může být i rozdílné zdanění • sjednocení daňových soustav – nereálné • daňová diskriminace zakázána • částečná harmonizace nepřímých daní Článek 110 SFEU (bývalý článek 90 SES) • Členské státy nepodrobí přímo ani nepřímo výrobky jiných členských států jakémukoli vyššímu vnitrostátnímu zdanění než je to, jemuž jsou přímo nebo nepřímo podrobeny podobné výrobky domácí. • Členské státy nepodrobí dále výrobky jiných členských států vnitrostátnímu zdanění, které by poskytovalo nepřímou ochranu jiným výrobkům. Článek 111 SFEU (bývalý článek 91 SES) • Pokud jsou výrobky vyvezeny na území některého členského státu, nesmí být navrácení vnitrostátních daní vyšší než vnitrostátní daně, kterým byly výrobky přímo nebo nepřímo podrobeny. Článek 112 SFEU (bývalý článek 92 SES) • Osvobození od daně a navracení daní při vývozu do jiných členských států s výjimkou daně z obratu, spotřebních a ostatních nepřímých daní, jakož i vyrovnávací poplatky při dovozu z členských států jsou přípustné pouze tehdy, pokud zamýšlená opatření na omezenou dobu předem schválila Rada na návrh Komise. Článek 113 SFEU (bývalý článek 93 SES) • Rada zvláštním legislativním postupem a po konzultaci s Evropským parlamentem a Hospodářským a sociálním výborem jednomyslně přijme ustanovení k harmonizaci právních předpisů týkajících se daní z obratu, spotřebních daní a jiných nepřímých daní v rozsahu, v jakém je tato harmonizace nezbytná pro vytvoření a fungování vnitřního trhu a zabránění narušení hospodářské soutěže. Zákaz daňové diskriminace • ad čl. 110/1 SFEU: (zboží stejného druhu) – přímá diskriminace – minulost – nepřímá - HUMBLOT: Francouzská silniční daň na základě výkonu vozidla. Slabší vozy byly zdaněny až do výše 1100 franků byla vypočítávána, silnější jednorázově 5000 franků – KOMISE v. FRANCIE - různé zdanění vín , kdy sladká byla méně zdaněna než vína likérová • ad čl. 110/2 SFEU (substituční výrobky) – KOMISE v. FRANCIE – různé zdanění whisky a koňaku – KOMISE v. VB – různé zdanění piva a vína Harmonizace - NEPŘÍMÉ DANĚ • na základě čl. 113 SFEU – 1myslné hlasování – stanovisko EP a HSV • Částečná harmonizace především nepřímých daní 1. DPH – harmonizace (směrnice 2006/112/ES) • daňového základu • sazby - stanovení limitů • dodání zboží, přechod vlastnického práva • místa zdanitelného plnění • výjimek tj. osvobození od daně 2. Spotřební daně (stanovení min. výše) Placení DPH Intra komunitární pohyb 1. Plátce DPH – osoba registrovaná k DPH - osvobozené zdanitelné plnění , dodává za cenu bez DPH, přiznává a daní se v zemi pořizovatele 2. Plátce DPH – osoba neregistrovaná k DPH – běžné zdanitelné plnění, dodává za cenu včetně DPH a daní v zemi vývozce Vývoz zboží (3. tj. nečlenská země) 3. Plátce DPH – plátce i neplátce DPH - osvobozené zdanitelné plnění s nárokem na odpočet DPH, následné zdanění v zemi pořizovatele zboží • snaha o přechod od zásady země určení k z. země původu Organizace spolupráce vnitrostátních správ • Nařízení 1798/2003/ES – registrace subjektů obchodujících mezi čl. st. Součástí je přidělení jednotného daňového čísla. Subjekty mají povinnost periodicky podávat hlášení, informace jsou porovnávány na základě elektronické výměny informaci mezi finančními správami Spotřební daně • Fiskální fce • Směrnice Rady 2008/118/ES ze dne 16. prosince 2008 o obecné úpravě spotřebních daní – energetické produkty a elektřina, na něž se vztahuje směrnice 2003/96/ES; – alkohol a alkoholické nápoje, na něž se vztahují směrnice 92/83/EHS a 92/84/EHS; – tabákové výrobky, na něž se vztahují směrnice 95/59/ES, směrnice 92/79/ES a směrnice 92/80/ES. • Placení v místě spotřeby, v případě obchodní přepravy probíhá refundace analogicky jako u DPH Zboží Limit osobní spotřeby cigarety 800 kusů krátké doutníky 400 kusů doutníky 200 kusů tabák 1 kg lihoviny 10 litrů aperitivy 20 litrů víno 90 litrů (z toho max. 60 l šumivého vína) pivo 110 litrů Pohonné hmoty množství dopravované v běžných nádržích zvýšené o 20 l PŘÍMÉ DANĚ • min. rozsah harmonizace 1. směrnice o společném systému zdanění při slučování nebo dělení společnosti 2. směrnice o společném systému zdanění pro mateřské a dceřiné společnosti • pro: – „nevítaná“ daňová konkurence a „lákání“ společností – „vábení“ investorů problém naopak není u zdanění příjmu FO (tedy teoreticky, v praktické rovině jsou problémy i zde) Společná zahraniční a bezpečnostní politika • 50. léta - Evropské obranné společenství (nebylo zřízeno) • 70.léta - Evropská politická spolupráce – systém konzultací mimo rámec ES • 90. léta – EU a SZBP, státy nad ní ale mají plnou kontrolu (mezivládní princip) • 09 – reforma Lis. sml., jen částečně • Charakteristika: – Mezivládní charakter – Omezená vynutitelnost – nutná dobrovolnost čl. st. – Absence legislativy • Nástroje: – Rozhodnutí Evropské rady (vymezují obecné směřování SZBP a strategické zájmy a cíle) – Rozhodnutí Rady (vymezují postoj) • Instituce: – Vysoký představitel Unie pro zahraniční věci a bezpečnostní politiku • zastupuje Unii navenek v otázkách SZBP • předsedá Radě pro vnější vztahy (bez hlasovacího práva) • je místopředsedou Komise pro vnější vztahy • vede Evropskou službu pro vnější činnost – Evropská služba pro vnější činnost Společná bezpečnostní a obranná politika • součást společné zahraniční a bezpečnostní politiky • Zahrnuje: – vojenské operace a – civilní mise Unie. • Zásadně jednomyslnost rozhodování • Není vytvářena evropská armáda, spíše koordinace a ad hoc společné velení národních sil