Ochrana spotřebitele • Počátky již v 70. letech • Jako politika do PEU zavedena MAAS. SML. • Dnes čl. 169 SFEU • Pojem spotřebitele • Proč právo chrání SP? Problém 1. • Vyrábíte zboží ve státě A, dovezete toto zboží do státu B, kde Vám místní úřady zakáží prodej tohoto zboží, protože není homologováno pro místní trh. • Homologaci se sice pokusíte získat, ale marně, protože místní technické normy jsou odlišné od norem státu A. Stát B přitom trvá na jejich uplatnění s ohledem na ochranu spotřebitele. • Problém? Národní veřejnoprávní technický standard. Problém 2. • V rámci konkurenčního boje používáte reklamu, která úspěšně oslovuje cílového zákazníka. Konkurence však namítá, že tato praktika je nekalosoutěžní, neboť klame spotřebitele. Žaluje Vás u soudu a ten Vám nařizuje se daného jednání zdržet. • Problém? Různá úroveň ochrany spotřebitele v různých členských státech. Problém č. 3 • Koupíte si výrobek (např. rychlovarnou konvici) vyrobený ve státě B. Při standardní manipulací s konvicí (ranní vaření kávy) konvice probije a zrání Vás proudem. Zároveň praskne dno a od pasu dolů se popálíte vřelou vodou. Důsledkem jsou trvalé následky – nevratné poškození zdraví. • Problém? Ne vždy je zboží vyrobeno kvalitně. Problém č. 4 Přes internet si objednáte a zaplatíte zboží ze státu B. Zboží přijde, je nicméně vadné. Druhá strana vadu odmítne uznat. Řešíte problém: • Kde podat žalobu, ve státě A nebo ve státě B? • Podle jakého práva bude soud postupovat – státu A nebo B? • Ve smlouvě je obsaženo ujednání (šlo o formulářovou smlouvu), že se smlouva má řídit právem státu Utopie, který se nachází v centru Sahary a o ochraně spotřebitele zde slyšeli pouze v televizi při vysílání telenovely Nemocnice v růžové zahradě. Právo tohoto státu proto umožňuje požadovat zaplacení i když bylo plněno vadně. Problém č. 5 • Na dovolené ve státě B si koupíte v místním obchodě zboží. Doma, ve státě A se Vám pokazí. Prodejce vadu neuzná, můžete žalovat ve státě A? Problém č. 6 • Přes internet si od prodejce z asijské země Mrt-Vo-Lam koupíte elektroniku. Ta je již při prvním pokusu po rozbalení nefunkční. Řešíte, kde a jak se domoci svých práv. Problém č. 7 • Ve státě A se v mase objeví nový, značně agresivní kmen salmonely. Nemoc se rychle šíří, toalet je zoufale málo. Veřejná správa státu A odmítá nebo je neschopná přijmout ochranná opatření. Hrozí zavlečení nemoci do sousedního státu B. • Problém: vnitřní trh je propojen. Výrobky mohou volně obíhat mezi státy. Snadněji se tak mohou šířit nemoci či otravy … Problém č. 8 • Spotřebitel podepíše smlouvu o koupi zboží. Ta odkazuje na obchodní podmínky. V nich je ujednání, že je kupující oprávněn jednostranně zvýšit kupní cenu. Spotřebitel to musí akceptovat. • Problém: Spotřebitel mnohdy neví co dělá, je ochoten podepsat smlouvu, jejíž obsah nečetl, nebo mu nerozuměl a který je pro něj nevýhodný… Problém č. 9 • Spotřebitel je pozván na zájezd. Zde dostane zdarma oběd, poté probíhá prezentace. Když následně odmítne prezentované výrobky je koupit, je na něj vyvíjen nátlak psychický, následně i fyzický. • Problém: Spotřebitel je mnohdy dotlačen i proti své vůli k uzavření nevýhodné smlouvy… Problém č. 10 • Evropská unie zakázala České republice vyrábět rum a slivovici a slovenskou borovičku. • Problém: Spotřebitel může být klamán proto, že od určitého výrobku očekává určitý původ nebo složení… Úkoly EU v oblasti ochrany sp. • Úkoly EU - zajišťovat: – ochranu zdraví a bezpečnosti – ochranu hospodářských zájmů spotřebitelů – právo na informace, vzdělávání – právo sdružovat se k ochraně svých zájmů. • Legislativa EU: – fragmentární Prameny práva • Zakládací smlouvy • Směrnice • Nařízení Prostředky zajištění ochrany sp. I. • Hmotněprávní – (pozitivně - harmonizace vnitrostátního práva, negativně - limity na jeho obsah) • Kolizní – (ochrana před volbou právního řádu s nižším standardem ochrany) • Procesní – (regulace možnosti spotřebitele žalovat a uplatňovat svá práva) Prostředky zajištění ochrany sp. II. • Veřejnoprávní – Licence – Pokuty – tresty • Soukromoprávní – Omezení smluvní svobody – Neplatnost smlouvy – Odpovědnost a náhrada škody – Důkazní břemeno • Procesní – Pravomoc a příslušnost – Aktivní legitimace spotřebitelských organizací Prostředky zajištění ochrany sp. III. • Ochrana předsmluvní – Informovanost – Složení, cena, balení, vlastnosti – označování • Ve fázi kontraktace ve vztahu k obsahu smlouvy – Zákaz určitých ujednání • Ochrana ex post – Odstoupení – Odpovědnost – Neplatnost sjednaných ujednání Prameny práva • Zakládací smlouvy • Směrnice • Nařízení Ochrana ekonomických zájmů spotřebitele – přehled nejvýznamnějších směrnic • 93/13/EHS, o nepřiměřených podmínkách ve spotřebitelských smlouvách • 87/102/EHS, o sbližování právních a správních předpisů členských států týkajících se spotřebitelského úvěru, v platném znění • 90/314/EHS, o souborných službách pro cesty, pobyty a zájezdy • 2008/122/ES ze dne 14. ledna 2009 o ochraně spotřebitele ve vztahu k některým aspektům smluv o dočasném užívání ubytovacího zařízení (timeshare), o dlouhodobých rekreačních produktech, o dalším prodeji a o výměně Ochrana ekonomických zájmů spotřebitele – pokračování přehledu • 85/577/EHS, o ochraně spotřebitele v případě smluv uzavřených mimo obchodní prostory • 97/7/ES, o ochraně spotřebitele v případě smluv uzavřených na dálku, v platném znění • 2006/114/ES, o klamavé a srovnávací reklamě • 1999/44/ES, o některých aspektech prodeje spotřebního zboží a záruk na toto zboží • 2005/29/ES, o nekalých obchodních praktikách • Nová - o právech spotřebitelů (2011/83) – nahrazuje směrnice 85/577 a 97/7 Ochrana zdraví a bezpečnosti sp. • Soukromoprávní + veřejnoprávní ochrana • směrnice Rady č. 85/374/EHS, o sbližování právních a správních předpisů členských států týkajících se odpovědnosti za vadné výrobky, ve znění směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 1999/34/ES • směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 2001/95/ES, o obecné bezpečnosti výrobků • + řada dalších zejména v oblasti regulace potravin