Finanční management Nástroje, postupy a základní charakteristika Obsah, struktura a principy finančního managementu oFinanční management lze definovat jako činnost podniku při tvorbě, rozdělování a používání peněžních fondů (kapitálu) na principu efektivní maximalizace zisku a tržní hodnoty majetku podniku. o oFinanční management zahrnuje: 1.Finanční plánování 2.Organizování finančního útvaru 3.Vedení lidí 4.Finanční kontrola o oZ hlediska průběžných manažerských funkcí lze obsah finančního řízení odefinovat jako: 1.Analyzování finančních problémů a úloh 2.Finanční rozhodování 3.Komunikaci při realizaci finančních rozhodnutí s akcentem na koordinaci činností 4.Motivování pracovníků tak aby byly plněny finanční cíle podniku Obsah, struktura a principy finančního managementu oFinanční management má dva základní úkoly: ofinanční rozhodování oinvestiční rozhodování o oPro správné plnění uvedených funkcí finančního managementu je onutné dodržovat základní principy: oPrincip peněžních toků oPrincip čisté současné hodnoty oPrincip respektování faktoru času oPrincip zohledňování rizika oPrincip optimalizace kapitálové struktury oPrincip zohledňování stupně efektivnosti kapitálových trhů oPrincip plánování a analýzy finančních údajů · Finanční plánování oFinanční plánování zachycuje základní finanční vztahy související s produkcí a oběhem (obratem) v podniku. o oFinanční plán tvoří především: oSoustava finančních ukazatelů oPlán výnosů oPlán nákladů oPlán rozvahy oPlán rozdělení zisku oPlán cash-flow oPlánované (předběžné) kalkulace. Finanční plánování oFinanční plánování je vhodné chápat jako proces, který oprobíhá v šesti základních etapách: oAnalýza finančních a investičních možností podniku oStanovení finančních cílů podniku oZpracování variant finančního plánu oVýběr optimální varianty finančního plánu oRealizace vybrané varianty finančního plánu oKontrola finančního plánu. Finanční plánování oZákladní zásady dobrého plánování: oPlán musí zahrnovat všechny činnosti a odpovědnostní útvary podniku oJednotlivé části plánu musí být věcně i časově sladěny oPlánování se musí aktivně účastnit zaměstnanci, kteří budou následně odpovědni za jeho uskutečnění a plnění oPlánování je vždy celoroční aktivita spojená s trvalou kontrolou oPlán musí být pružný a je nutné ho upravovat dle měnících se podmínek tak, aby byl reálný oPlán musí být systematický, tzn. že se musí držet určité metodiky a je nutné ho sestavit písemně. o Finanční management, finanční analýza a finanční ukazatele oFinanční analýza je součástí finančního managementu (poskytuje mu podklady pro plánování, rozhodování a kontrolu) o oFinanční analýzu lze klasifikovat z hlediska času: ostatická analýza odynamická analýza o oFinanční situace podniku je zpravidla posuzována skupinou různých ukazatelů oDůraz přitom musí být kladen na analýzu trendů, na rychlost změny ukazatele, překročení stanovené meze, náhlé poklesy nebo skokové přírůstky apod. Finanční management, finanční analýza a finanční ukazatele oZákladní charakteristiky ukazatelů: oschopnost podniku splácet své závazky v době jejich splatnosti (likvidita) ovýnosnost (rentabilita), která charakterizuje úroveň výtěžnosti vloženého kapitálu orychlost obratu prostředků (aktivita), vypovídající o schopnosti manažerů využívat majetek podniku ofinanční stabilita (finanční struktura, zadluženost) osoubor ukazatelů měřených prostřednictvím kapitálového trhu (např. čistý zisk na akcii, dividenda na akcii apod.) Finanční management, finanční analýza a finanční ukazatele oVšechny podniky mají společný obecný cíl: dosahovat uspokojivé výnosnosti kapitálu (zpravidla odvozené od běžné úrokové míry a od výnosnosti dosahované v daném oboru) při trvale příznivé platební schopnosti a při zachování dlouhodobé existence podniku. Zdroje dat a charakteristika finančních ukazatelů oUkazatel lze chápat jako určitou číselnou charakteristiku ekonomické činnosti podniku o oExistují různé druhy ukazatelů: oStavové oTokové oAbsolutní oRozdílové oPoměrové Zdroje dat a charakteristika finančních ukazatelů oMetody pro vyhodnocování ukazatelů lze rozdělit na dvě skupiny: oelementární metody ovyšší metody Zdroje dat a charakteristika finančních ukazatelů oElementární metody: ov případě absolutních ukazatelů: o - analýza trendů (horizontální analýza) o - procentní analýza (vertikální analýza) ov případě rozdílových ukazatelů: analýza fondů finančních prostředků, resp. cash-flow opřímá analýza poměrových ukazatelů podle jednotlivých oblastí podniku opyramidový rozklad o Zdroje dat a charakteristika finančních ukazatelů oVyšší metody omatematicko-statistické (např. bodové odhady, regresní modelování, faktorová analýza apod.) oNestatistické (např. teorie fuzzy množin, expertní systémy, gnostická teorie neurčitých dat apod.) Srovnatelnost podniků a ukazatelů oSrovnatelností údajů se rozumí především srovnatelnost časová, tzn. že budou srovnatelné údaje (ukazatele) za několik (účetních) období o oCo se týče srovnatelnosti podniků, existuje řada hledisek: oHledisko oboru činnosti oGeografické hledisko oPolitické hledisko oHistorické hledisko oEkologické hledisko oLegislativní hledisko o oPodniky musí být srovnatelné také co do velikosti (lze využít kritéria rozdělující podniky na velké, malé a střední).