Ekonomická sociologie (jaro/2019)1 Proměna vzdělanostní struktury ČR v minulých 20 letech Laura Fónadová 2 Expanze vysokoškolského vzdělávání v ČR od roku 1989 Počty studentů veřejných a soukromých VŠ Pramen: Hrubá, L., 2014, diplomová práce 4 Vzdělanostní expanze podle oborů Pro aktuální a podrobnější data viz: http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/statistika-skolstvi/data-o- studentech-poprve-zapsanych-a-absolventech-vysokych 5 Expanze středoškolského vzdělávání v ČR od roku 1989 Žáci přijatí do středního vzdělávání v 2000 a 2009 (reprezentativní vzorek pro ČR) Proměna vzdělanostní struktury české populace Pramen: www.atlasobyvatelstva.cz Proměna vzdělanostní struktury populace Expanze českého vzdělávacího systému vedla k rychlé proměně vzdělanostní struktury společnosti • V roce 1993 máme 7,81 % VŠ obyvatel (starších 18 let) • V roce 2011 máme 12,5 % VŠ obyvatel (starších 15 let) • V roce 2017 je podíl VŠ v populaci (15-74) 20,0 % • Zvýšil se také podíl středoškolsky vzdělaných (z 25,8 % v roce 1996 na 33,7 % v roce 2012). • Skupiny středoškoláků bez maturity a osob s nižším vzděláním postupně mizí. • Feminizace vysokoškolského vzdělávání: VŠ muži v populaci (25-64) z 12 % v roce 2000 na 23 % v roce 2016 (tedy vzrostli přibližně 1,9krát) VŠ ženy (25-64) z 10 % v roce 2000 na 24 % v roce 2016 (tedy nárůst přibližně 2,4krát) Podíl vysokoškolsky vzdělaných lidí (ve skupině 30-34) – rozdíl mezi pohlavími, chlapci = 100, 2012 Zdroj: Tisková zpráva Evropské komise, 2013. Data: Eurostat (EU LFS) Důsledek expanze vzdělávacího systému 0.0 2.0 4.0 6.0 8.0 10.0 12.0 14.0 16.0 18.0 20.0 22.0 % 1998 99 00 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 2013 rok celkem muži ženy v období 1998 až 2013 v ČR (%) Graf 3. Absolventi VŠ v populaci 25-64 Pramen: Doseděl, Katrňák (2017) 11 Otázka Uvažujte o expanzi vzdělávání. Jaké jsou její přínosy a problémy z pohledu jednotlivce i společnosti? Ekonomická sociologie (jaro/2019)12 Důsledky vzdělanostní expanze – z pohledu jedince • Z hlediska jedince vzdělanostní expanze znamená: • inflaci diplomů (negativní) • nižší ekonomickou návratnost vzdělání (negativní) • zvýšení šancí na vzdělání pro potomky ze všech sociálních vrstev (pozitivní) • Vzdělání se proměňuje z pevně dané výhody v poziční výhodu • která musí být proměněna na trhu práce • na trhu práce začínají hrát roli „měkčí“ faktory jako je motivace, znalosti, osobnostní vystupování, originalita, nápady, inovace Ekonomická sociologie (jaro/2019)13 Vzdělávací šance potomků dle vzdělání rodičů Zdroj: Katrňák, Simonová, Fónadová, 2013. Ekonomická sociologie (jaro/2019)14 Důsledky vzdělanostní expanze – z pohledu společnosti • Z hlediska společnosti vzdělanostní expanze znamená: • societální spravedlnost; PROČ? • ekonomickou prosperitu; PROČ? • snižování nezaměstnanosti; PROČ? • politicky konzistentní společnost ; PROČ? Absolutní a relativní pojetí vzdělání Absolutní pojetí vzdělání: vzdělání jako lidský kapitál ̶ vyšší vzdělání znamená vyšší odbornost a kompetence, a proto také lepší zaměstnání a vyšší příjem ̶ teorie vzdělání jako lidského kapitálu nám mnoho neříká, jak se mění efekt vzdělání na zaměstnání v době vzdělanostní expanze ̶ návratnost vzdělání je dána pouze nabídkou a poptávkou po něm, návratnost roste, když je poptávka po vzdělání vyšší než nabídka a naopak Relativní pojetí vzdělání: vzdělání jako poziční výhoda ̶ velikost vzdělání je podmíněna velikostí a složením vzdělanostní kohorty ̶ hodnota vzdělání je kontextuálně vázána (ovlivněna místem a časem) ̶ příklad auta jako poziční výhody a teorie kolony ̶ znalosti a kompetence vs. percentilové pořadí ̶ vzdělanostní stupně neodkazují ke kompetencím, pouze je signalizují Mzdy podle vzdělání – 2016 Zdroj: ČSÚ Ekonomická sociologie (jaro/2019)17 Máme usilovat o další vzdělanostní expanzi? • Z hlediska společenského ANO • I přes vzdělanostní expanzi v minulých letech ČR stále patří mezi země s nejnižším podílem vysokoškoláků v rámci EU Ekonomická sociologie (jaro/2019)18 Závěry • V letech 1990 až 2012 proběhla v ČR vzdělanostní expanze • V dalších letech by měla pokračovat, alespoň do průměrné míry počtu/podílu vysokoškoláků v zemích EU • Je to pojistka české společnosti: • proti nezaměstnanosti, rasismu, xenofobii, extremismu • přináší ekonomickou prosperitu, zvyšuje kvalitu života, snižuje množství sociálních problémů • je to levnější forma sociální politiky státu • V ČR je však problém → • v rychlém tempu vzdělanostní expanze • nerovné šance na vzdělání dle sociálního původu přetrvávají Literatura ̶ OECD (2018). Education at a Glance 2018: OECD Indicators. OECD Publishing, Paris. http://dx.doi.org/10.1787/eag-2018-en (zejména kapitola Czech Republic) ̶ HAMPLOVÁ, Dana a Tomáš KATRŇÁK (2018). Na vzdělání záleží: jak vzdělanostní rozdíly ovlivňují osudy lidí v české společnosti. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury.