Téma: Společenská organizace 12. 3. 2019 Struktura přednášky 1) 1) 1)Základní pojmy 2)Kontext vzniku formálních organizací 3)Počátky teorie organizace 4)Následný vývoj teorie organizace 5) 5) Základní pojmy —Organizace = „velké seskupení lidí, které je neosobního charakteru (řízené pomocí neosobních pravidel) a vzniká s konkrétním záměrem“. (Giddens, 2001) — Organizace vznikají v důsledku racionalizace kolektivních lidských aktivit . — X —Instituce = ustanovené způsoby lidského jednání —Byrokracie = typ organizace, v které je administrativa postavená na psaných pravidlech a hierarchickém uspořádání za cílem dosažení maximální efektivity ¡Poprvé toto označení použil francouzský ekonom de Gournay (v roce 1745). •Korporace, koncerny = mocensky vlivné velké firmy i s mezinárodním působením (vlastníci ¹ řídící) Moderní byrokratická organizace —Max Weber —Weber. M. Byrokracie. In : Autorita, etika a společnost. Praha, 1997. —Základní rysy byrokracie (tzv. ideální typ): 1)Jasně vymezené kompetence. 2)Jednoznačná hierarchie pravomocí. 3)Přísně určená pravidla - neosobní charakter výkonu zaměstnání. 4)Psaná pravidla. 5)Specializované vědění, práce na plný úvazek - za ni stálý plat. 6)Oddělení úřadu od bydliště - příslušníci organizace nevlastní hmotné prostředky, s nimiž pracují. Počátky studia formální organizace —Problém: Najít univerzálně platné principy ’vědeckého’ řízení výrobních organizací. —Hl. motiv: efektivnost, ekonomičnost, racionalita — —Zakladatel: Frederic W. TAYLOR —The Principles of Scientific Management (1911) — —Výsledek: Vědecký management (taylorismus) — —V sociologii M. Weber jako první popsal rysy byrokracie — Sociologická teorie od počátků (již v 19. st.) odhaluje dehumanizující účinky placené práce; nejzásadnější kritiku v tomto směru formuloval Karl Marx. S problémy vyplývajícími z vysoce rozvinuté dělby práce se v polovině 20. st. zabýval také Georges Friedmann Nová teorie – směr mezilidských vztahů —Zakladatel: George Elton MAYO —tzv. Hawthornský experiment: — mezi 1927 a 1932 realizoval Mayo se svými kolegy sérii studií v závodě firmy Western Electric v Hawthornu —Výsledek: nový směr mezilidských vztahů (human relations) a koncept „sociálního člověka“ — Pokračovatelé směru —Fritz J. Roethlisberger, William Dickson vymezili dvě hlavní funkce průmyslové organizace: —zajišťovat výrobu (ekonomická funkce) —poskytovat pocit spokojenosti členům organizace (sociální funkce) — — — Vliv neformálních skupin na produktivitu práce ukázka 1 — —Donald Roy ve svém výzkumu prokázal tendenci neformálních skupin mařit řídící strategie. —Předmět: praktiky úmyslného obcházení oficiálního mzdového systému ve vybrané dílně ocelárny ve Spojených státech. —Výsledky byly publikovány v roce 1952 —Výzkum o generaci později (v roce 1979) zopakoval Michael Burawoy a potvrdil dřívější zjištění. — Nové impulsy: —východní modely organizace — tzv. japonský model (kde neplatí Weberova charakteristika organizace) — William Ouchi — Výsledek: nová organizační pojetí — —Od 80-tých let 20.st. – kritické studium managementu, actor-network theory – → úplné pochopení organizací vyžaduje interdisciplinární přístup — Byrokratická organizace vs. organizace nové ekonomiky TRADIČNÍ BYROKRATICKÉ ORGANIZACE ORGANIZACE NOVÉ EKONOMIKY ("post-entrepreneurial corporation„) Hledání jistot: usiluje o zachování vlastnictví a kontroly Hledání příležitostí: vyhledává příležitosti a experimentování Orientace na opakování: efektivita dosahovaná standardizací Orientace na kreativitu: inovace má stejnou váhu jako efektivita Orientace na pozice: autorita se váže na pozici ve firemní hierarchii Orientace na jedince: autorita se váže na odbornou znalost nebo vztahy Orientace na pravidla: odměny za dodržování předepsaných postupů či pravidel Orientace na výsledek: odměny na základě výsledků Formální struktura: komunikační kanály jsou omezené a pevně dané Flexibilní struktura: komunikační kanály jsou otevřené Převzato z: Gelles&Levine (1995) Etzioniho typologie organizací —Každá organizace uplatňuje 3 druhy moci. — —Dle toho pak rozlišujeme : —Normativní organizace (zdůrazňující morální přesvědčení, prestiž organizace). —Odměňující (utilitaristická) organizace – (ekonomická odměna). —Donucovací organizace (hrozba užitím nátlaku, síly). — Typologie organizací (Etzioni) - pokračování - — —Způsoby reakce na uplatňovaný druh moci: —Morální reakce —Kalkulující reakce —Odcizení morální kalkulující odcizující Normativní org. 1 2 3 Odměňující org. 4 5 6 Donucovací org. 7 8 9 Oblasti sociologického výzkumu v podniku: —struktura názorů a postojů k podnikatelské strategii firmy —obsah a síla podnikové kultury —úroveň spokojenosti pracovníků s prací a faktory, které ji ovlivňují —stabilizace pracovníků a fluktuační tendence —průběh a řízení inovačních procesů —situace některých specifických skupin pracovníků v podniku (žen, pracovníků se ZPS, cizinců atd.) —pracovní pozice a role jednotlivých skupin pracovníků —studium sociální struktury skupiny - sociometrie — Literatura (k tématu sociálních organizací): —Georges Friedmann: Rozdrobená práce. Praha 1970. —Weber, M.: Byrokracie. In: Autorita, etika a společnost. Praha 1997, str. 65-91. —Merton, Robert K.: Byrokratická struktura a osobnost. In: Studie ze sociologické teorie. Sociologické nakladatelství (SLON), Praha 2000, str. 178-195. —Etzioni, Amitai: Morální dimenze ekonomiky. Praha 1995. —Reich, Robert: Dílo národů. Praha: Prostor, 1995. —Peters, T. J.- Waterman, R. H.: Hledání dokonalosti (hl. kap. Racionální model). Praha 2001 (či vydání z r. 1993). — —Učebnice, příručky: —Bedrnová, Eva, Nový Ivan a kol.: Psychologie a sociologie řízení. Praha: Management Press, 1998. —Keller, Jan: Sociologie byrokracie a organizace. Praha: Slon, 1996. —Pavlica K. a kol.: Sociální výzkum, podnik a management. Praha: Ekopress, 2000. —