Co je vědecký empirický výzkum • • • • • 9. 4. 2019 Social Psych humor Věda vs. zdravý rozum •Věda je systematické a kontrolované rozšíření zdravého rozumu •Od tzv. „zdravého rozumu“ se liší tím, že (1) používá konceptuální schémata (pojmy s jasně vymezeným obsahem), (2) svá tvrzení se snaží systematicky empiricky ověřovat, (3) ctí aspekt kontroly (opakovatelnost pokusů, interpersonalita, pohyb v rámci pozorovatelných vlastností jevů), (4) pátrá po vztazích vědomě a systematicky, (5) odmítá metafyziku. Co dělá vědu vědou? · · Specifický předmět studia. · Obsahově jednoznačná terminologie (vědecký jazyk). · Vlastní teorie, metody a techniky poznávání. · Systematizace poznatků . • * Urban, L. 2008. Sociologie trochu jinak. MODEL EMPIRICKÉ VĚDY MODEL EMPIRICKÉ VĚDY t e o r i e e m p i r i e D E D U K C E I N D U K C E Volba a formulace teoreticko-metodologických východisek • • • • • • Na začátku výzkumu se musíme rozhodnout: •Co chceme zjistit – jaký bude účel a co bude cíl výzkumu? •Musíme se rozhodnout, jaký typ informací/dat nás bude zajímat (kvalitativní x kvantifikovatelné) ? •Jak budeme data získávat? •Jak budeme data analyzovat? • • Punch, K.F., 2008 Rozlišujeme: •Téma resp. předmět výzkumu •Výzkumný problém, zúžení předmětu na některé jeho významné aspekty, tedy co chceme zjistit? •Výzkumná otázka (cíl) - konkrétní otázka na kt. hledáme prostřednictvím výzkumu odpověď. •Hypotézy • • • • Mareš, Rabušic, 2006 Příklad • Představte si, že před zavedením školného si vás MŠMT pověřilo, abyste výzkumem zjistili postoje těch osob, kterých se to nejvíc dotkne, tedy studentů, resp. jejich rodin. Ministerstvo bude nejvíce zajímat, jak se postoje studentů/rodin ke školnému budou lišit: a.Podle socio-ekonomického postavení rodiny dotazovaných; b.Podle jejich politických postojů; c.Podle dalších relevantních kritérií, které mohou mít vliv na postoje ke školnému (ministerstvo zde spoléhá na vaši odbornou erudici). – – 10 Jednotky výzkumu •Individuální osoby •Skupiny (domácnost) •Formální organizace (firmy, úřady, obce či jiné právnické osoby) •Lidské výtvory –materiální (dokumenty, knihy, obrazy) –sociální interakce (předváděcí akce, …) Testování vs. porozumění Kvantitativní Kvalitativní cílem je testování hypotéz cílem je formulace, vytvoření teorie (hypotéz) deduktivní logika induktivní logika omezený rozsah informace o mnoha jednotkách/jedincích mnoho informace o malém počtu jednotek/jedinců redukce reality na proměnné a sledované vztahy mezi nimi redukce počtu sledovaných jedinců/jednotek Návrh výzkumného projektu (Research proposal) 13 Výzkumný projekt by měl obsahovat: •Problém nebo předmět výzkumu • Co přesně chci studovat (zkoumat)? • Kontext výzkumu – relevantnost námětu K čemu to poslouží? Má navrhovaný výzkum praktické využití? • 14 •Přehled literatury • Co ostatní zjistili o problému? Jaké existují teorie k tématu a co říkají? Jaký výzkum byl doposud realizován? Jsou výsledky konzistentní, nebo se závěry studií liší? 15 •Předmět výzkumu • Přesnější specifikace problému: • výzkumná otázka • Předmět popište obecně v teoretických pojmech i specificky v konkrétních termínech –konceptualizace. 16 •Nástroje měření • - Co jsou klíčové proměnné* výzkumu? • - Jak je budete definovat a měřit? - Budou vaše definice a techniky měření převzaté z dřívějších výzkumů, nebo vyvinete vlastní koncepty a nástroje? • - Nástroj (např. dotazník) je dobré dát do přílohy. Typy proměnných •Závisle proměnná je jev, který se výzkumník snaží objasnit, je to to, co bylo něčím zapříčiněno. •Nezávisle proměnná je věc, která vysvětluje (částečně) závisle proměnnou. Je to důvod nebo příčina závisle proměnné. •Intervenující proměnná je současně závislá i nezávislá. Jestli je proměnná závislá nebo nezávislá, určíme z kontextu, který zkoumáme. 18 •Metoda sběru dat Jak budete sbírat data? Bude použit survey (dotazníkové šetření) nebo experiment či jiná výzkumná metoda? Realizujete nový výzkum, nebo použijete sekundární analýzu již existujících dat? •*** •Pokud má výzkum dopad na zkoumané osoby, jak zajistíte, že nebudou výzkumem ohroženy či poškozeny? Etika výzkumu. • Zadání pro prezentaci referátu —Připravte si krátký referát z vámi vybraného odborného příspěvku (v délce cca 7-10 minut). —Při zpracování dodržujte následující strukturu: —Předmět a cíl výzkumu —Kontext problému (tedy na co příspěvek navazuje: teorie, pozadí, okolnosti, relevantnost) —Výzkumná otázka (jak zní konkrétně?), příp. hypotézy —Empirické uchopení —Informace o použitých datech a metodách jejich zpracování —Výsledky, zjištění, závěry (stručně: co bylo zjištěno?) — —Příspěvky vybírejte z: http://sreview.soc.cas.cz/ —Termíny prezentací: od 16. 4. — http://ecx.images-amazon.com/images/I/51-Z3uDkj2L.jpg Zdroje jsou J http://ecx.images-amazon.com/images/I/51kGKXjb1tL.jpg Obálka titulu Jak se vyrábí sociologická znalost http://ecx.images-amazon.com/images/I/51KniFXnwrL.jpg Výsledek obrázku pro research design in social research Doporučená literatura •Císař, O.: Jak na výzkum v sociálních vědách? Výzkumný rámec, atributy a typy vědeckých prací (www.academia.edu). •Disman, M.: Jak se vyrábí sociologická znalost. Karolinum, Praha 2009 (či starší vydání). •Punch, K.F.: Základy kvantitativního šetření. Portál, Praha 2008. •Surynek, A., Komárková, R., Kašparová, E.: • Základy sociologického výzkumu. Management Press, Praha 2001. •Šanderová, J.: Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách: několik zásad pro začátečníky. Slon, Praha 2005. • • •