Analýza rozvahy a výkazu zisků a ztrát Vertikální a horizontální analýza Členění rozvahy oPoložky na straně aktiv jsou členěny podle likvidnosti - od položek nejméně likvidních (stálá aktiva) k položkám nejlikvidnějším (oběžná aktiva) o oPoložky na straně pasiv jsou členěny podle vlastnictví, tj. na zdroje vlastní a cizí. Je z nich možné vyčíst kapitálovou strukturu a tedy skladbu jednotlivých zdrojů použitých k financování podniku. Členění výkazu zisků a ztrát oVýkaz zisků a ztrát (výsledovka) je stupňovitě členěn, přičemž jednotlivé stupně vyjadřují úroveň hospodaření v provozní, finanční a mimořádné činnosti podniku. o oVýsledovka reaguje na změny v podniku a jeho okolí rychleji než rozvaha, díky tomu, že obsahuje údaje pouze za jeden rok. Analýza rozvahy a výkazu zisků a ztrát oAnalýza rozvahy a výkazu zisků a ztrát spočívá v provedení onásledujících tří kroků: o oZjištění absolutní výše položek o Zjišťuje se korunová výše jednotlivých majetkových a finančních položek. Je ovšem nutné zohlednit možnou odlišnost účetních a tržních hodnot (především u stálých aktiv v rozvaze), absenci některých položek v rozvaze (např. majetek pořízený na leasing), různá bonita či nedobytnost vykázaných pohledávek, různá kvalita a zejména prodejnost zásob zboží a pod. oZjištění podílů položek (vertikální rozbor) o Umožňuje lépe srovnávat strukturu rozvahy podniku s jinými podniky. V případě výkazu zisků ztrát se nejčastěji počítají podíly jednotlivých nákladových položek, na tržbách, resp. celkových výnosech. oZjištění časového vývoje položek (horizontální rozbor) o Sledují se změny položek v čase. Může se jednat o vývoj položek vyjádřených jak absolutně v Kč, tak procentním podílem. Tyto změny lze vyjadřovat různým způsobem, přičemž autor preferuje formu bazického indexu (roční hodnoty se vztahují vždy ke společnému výchozímu období a zobrazují tedy kumulované změny). Analýza bodu zvratu oZjišťuje se velikost obratu, který je třeba realizovat, aby byly pokryty všechny náklady. oVýsledkem je potom minimální hranice obratu pod kterou by podnik neměl jít. Q V, N V CN FN VN BZ BZ = V – N = 0 Příklad vertikální a horizontální analýzy oCharakteristika podniku oPodnik se zabývá nákupem zboží za účelem jeho dalšího prodeje, tzn. velkoobchodem a zejména maloobchodem. oPodnik má cca 5 000 zaměstnanců, je právnickou osobou (akciovou společností) se sídlem v Praze. oPodnik svou činnost vykonává prostřednictvím třinácti poboček po celé ČR. oV průběhu roku 1996 podnik změnil majitele. Horizontální analýza rozvahy Horizontální analýza aktiv Horizontální analýza rozvahy Horizontální analýza pasiv Vertikální analýza rozvahy Vertikální analýza aktiv Vertikální analýza rozvahy Vertikální analýza pasiv Horizontální analýza výkazu zisků a ztrát Vertikální analýza výkazu zisků a ztrát Výpočet celkových výnosů v jednotlivých letech Vertikální analýza výkazu zisků a ztrát Zdroje dat a charakteristika finančních ukazatelů oMetody pro vyhodnocování ukazatelů lze rozdělit na dvě skupiny: oelementární metody ovyšší metody Zdroje dat a charakteristika finančních ukazatelů oElementární metody: ov případě absolutních ukazatelů: o - analýza trendů (horizontální analýza) o - procentní analýza (vertikální analýza) ov případě rozdílových ukazatelů: analýza fondů finančních prostředků, resp. cash-flow opřímá analýza poměrových ukazatelů podle jednotlivých oblastí podniku opyramidový rozklad o Zdroje dat a charakteristika finančních ukazatelů oVyšší metody omatematicko-statistické (např. bodové odhady, regresní modelování, faktorová analýza apod.) oNestatistické (např. teorie fuzzy množin, expertní systémy, gnostická teorie neurčitých dat apod.) Srovnatelnost podniků a ukazatelů oSrovnatelností údajů se rozumí především srovnatelnost časová, tzn. že budou srovnatelné údaje (ukazatele) za několik (účetních) období o oCo se týče srovnatelnosti podniků, existuje řada hledisek: oHledisko oboru činnosti oGeografické hledisko oPolitické hledisko oHistorické hledisko oEkologické hledisko oLegislativní hledisko o oPodniky musí být srovnatelné také co do velikosti (lze využít kritéria rozdělující podniky na velké, malé a střední).