ING. J. SKORKOVSKÝ, CSC. PRO ESF MU Bolesti a přínosy Bolesti ve zpracování informací —Téměř všechno, co vidíme v podniku konkurenta, je dnes možné zreprodukovat kdekoliv na světě (poznámka k Číně) — —Nelze zreprodukovat kulturu (systém) organizace, způsob řízení lidí a vztah lidí k informacím. — —To, co činí podniky výjimečnými, je přístup k lidem a informacím. — —Práce s počítačem není totožná s prací s informacemi !! — — — Bolesti ve zpracování informací •manuální / dávkové zpracování informací •Snímače čárového kódu •roztříštěná datová základna •Homogenní DB, XML porty, •neaktuálnost / nespolehlivost informací •On-line zpracování, automatická kontrola integrity •chybovost / způsob odstraňování chyb, on-line help •Systém řízení kvality, předcházení vzniku chyb — See next slide Pareto (extra session) Ishikawa FBD (extra session) Six sigma TQM Kanban & JIT (extra session) One of the 6σ method Inspiration of 6σ method 6σ Bolesti ve zpracování informací •nespolehlivost chodu systému •Systém s transakčním zpracováním dat, stabilní DB , automatická archivace (vytváření záloh za chodu- zmínka o verzích DB) •komplikovaná implementace vnějších změn •Nástroje pro upgrade, minimalizace nestandardních zásahů, špičkové on-line objektově orientované vývojové prostředí •komplikovaná práce se systémem •Standardní ovládání pro všechny aplikace – jednotné uživatelské prostředí •značný počet obslužných pracovníků (IT manažerů) •Moderní systém vyžaduje méně IT manažerů pouze s IT znalostmi a více IT specialistů se znalostmi řízení procesů •vysoká cena / nízký výkon •Dlouhodobá TCO (Total Cost of Ownership), moderní koncepce Bolesti ve financích a v účetnictví —neoperativní poskytování informací —Navigační funkcionalita, workflow, dimenze, Business Analytics, … —neoperativní porovnávání plánu se skutečností —Aplikace Rozpočet, Cash flow, On-line data…. —obtížné párování faktur a plateb —Funkčnost pro zajišťování automatického i ručního párování pomocí běžných čísel vyrovnání, možnost „odpárování“ uzavřených položek — See next slides Navigace Rozpočet Účet 1 kvartál 2 kvartál 602110 20000 30000 Účet 602100 1.2.2016 10000 1.4.2016 3000 50 % 10 % Bolesti ve financích a v účetnictví —obtížné sledování salda —Nástroje moderních ERP jako jsou např. kalkulovaná pole – on-line ukázka —neprůkazné opravování účetních dokladů —Nutnost generace opravných dokladů –viz NAV —zbytečné / zdvojené pracovní úkony —Integrita databáze- každý záznam je v DB pouze jednou —nerovnoměrné využití pracovníků v průběhu měsíce —Průběžné účtování a inventury – snížení stresu pracovníků v době uzávěrek — Bolesti v CRM – Marketing a prodej —neoperativní poskytování informací —Aplikace CRM přímo navázaná na procesy Prodej, Nákup a Sklad —neprovázanost procesů Prodej - Sklad - Výroba - Účetnictví —Provázání sekvence procesů Prodej- Výroba-Nákup —nedostatečné / neaktuální informace o zákaznících —Kvalitní dotazníky – vyhodnocování profilů, aktivní marketing – návaznost na aplikaci Prodej —nepružnost prodeje —Sledování obchodních příležitostí, statistik, aktivity a úkolů a nastavení korektivních zpětných vazeb —obtížná zastupitelnost prodejců —Lepší informovanost prodejců a rychlý přístup k informacím (záznamům) umožňuje nahraditelnost prodejců —absence podpory elektronického obchodu —Integrace s Outlookem, aplikacemi e-Shopu, B2B, B2C, řízení dokumentů, … — Bolesti ve výrobě —Neprovázanost procesů Prodej - Sklad - Výroba - Účetnictví —Funkčnost Sledování zakázek a Dynamické sledování hlášení akcí —neinformovanost v oblasti nedokončené výroby —Automatické účtování sekvencí 121|611 a deaktivace podle okamžité spotřeby materiálu a zdrojů —neinformovanost o cenách —Kvalitní nastavení kalkulací, sledování vedlejších nákladů (položky ocenění) — — — Prodejní objednávka Nákupní objednávka Sešit poždavků Prodejní řádek Nákupní řádek Zboží Zboží Sledování Bolesti ve výrobě —zbytečná ruční práce s vyhotovováním dokladů —Automatický sběr dat, XML dataporty na elektronická vstupní a výstupní zařízení, MES —obtížné plánování / změny výroby —MPS (hlavní rozvrh výroby), MRP-II, JIT….výrobní prognózy, přímá návaznost prodejních a výrobních zakázek při přímém plánování, ruční MRP, automatické navrhování nákupů (Sešit požadavků) a automatické vystavování nákupních objednávek —obtížné řízení kooperací —Funkčnost Řízení subdodavatelů —omezená kapacita výroby —Plánování pomocí grafických nástrojů, možnost použít TOC nebo zadávání subdodávek externím zdrojům (kooperace) — — — Bolesti ve skladu a v nákupu —neprovázanost procesů Nákup –Sklad –Výroba -Účetnictví —Dynamické sledování —velký objem skladových zásob —Použití modifikátorů a metod doplňování, výpočet čistých požadavků, prognózování, optimalizace dávek —nepružnost nákupu —EDI, automatické vytváření ceníků, alternativní zboží a dodavatelé —nedostatečné / neaktuální informace o dodavatelích —CRM – vazba z Nákupu na CRM a zpět —zbytečné nákupy / platby —Workflow a schvalování operací, systém řízení kvality, výpočet čistých požadavků, používání modifikátorů na kartě Zboží —obtížné řízení skladů v různých místech- lokacích —Optimalizace logistických operací v různých lokacích — Bolesti ve skladu a v nákupu —obtížná zastupitelnost nákupčích (obstaravatelů) —Stejné jako u prodejců (viz marketing a prodej) —nerovnoměrná vytíženost nákupčích —Systém priorit, vyhodnocování aktivit a úkolů, plánování práce zdrojů na obchodních příležitostech —absence podpory elektronického obchodu —Aplikace e-Shop jako součást řešení (All-In-One) —obtížné sledování původu zboží —Aplikace pro sledování zboží (sériová čísla, expirace a šarže) —absence virtuálních skladů (katalogy zboří, které není zatím skladem) —Neskladované zboží —obtížené řízení více skladových míst a uložení podle různých parametrů —Aplikace Skladové jednotky, přihrádky, zaskladnění, vyskladnění, cross-docking Bolesti v servisu —obtížná předvídatelnost potřeb zákazníka —CRM-Servis- sledování trendů předmětů servisu —nedostatečný přehled o prioritě servisních úkolů —CRM – sledování servisních zakázek, pult dispečera —nedostatečný přehled o vytížení servisu —Pult dispečera —obtížné sledování stavu zakázky —Aplikace sledování servisních zakázek a vytváření protokolu servisu —absence přehledu o historii servisních prací —CRM servis – historie a aplikace Plánování úloh —nedostatečná evidence servisních smluv —CRM- aplikace vytváření a řízení smluv — — Zjednodušené schéma využívání ERP ERP Transakce - položky DB ERP Partneři Zprávy Náhledy sample2002-Graphs Informace Informace (trendy) Znalost metod řízení procesů a metrik Rozhodnutí Podnik keys Klíčová znalost keys Klíčová rozhodnutí Ostatní —plánování a efektivní nasazení firemních zdrojů účastných při opravárenských pracích —projekty - řízení oprav investičního majetku —řízení projektové činnosti —archiv změn v polích - protokol změn —účtování více firem v jednom systému a účtování mezi těmito firmami —Business Notification —Modifikovatelná menu podle rolí uživatele —virtuálně rozdělená databáze – centra odpovědnosti —přímé propojení z manažerského IS do Navision —User Portal – Internet / Intranet —Commerce Portal – B2C —Commerce Gateway – B2B —OLAP + Business Analytics — —