Adobe Systems MPV_PVVS Projekty ve veřejné správě 1 Tvorba veřejných projektů – teorie vers. praxe David Póč, Oddělení pro strategii a projektovou podporu Adobe Systems Veřejný projekt ̶Realizace projektů – možnost vyšší efektivity při vynakládání veřejných prostředků? ̶Veřejný projekt ̶Ochrana (1999) – projekty jsou považovány za systémový návrh na alokaci veřejných zdrojů (především investiční akce) ̶Možnost rozšíření pojetí – i na neinvestiční aktivity ̶Široké pojetí - veřejné projekty lze chápat jako jakékoli aktivity plněné v rámci veřejného sektoru při kterých dochází k alokaci veřejných prostředků (problematika specificky vázaných ̶„Výhody“ využití projektového přístupu ̶Možnost jasně vázat předpokládané finální „efekty“ k nákladům ̶Uplatnění možnosti posuzovat jednotlivé varianty řešení – tj. hodnocení veřejných projektů!!! ̶Monitoring postupu a možnosti uplatnění široké spektra kontrolních nástrojů ̶ ̶ Adobe Systems Veřejný projekt (2) ̶Znaky veřejného projektu (splnění alespoň jedné podmínky): ̶Významná část zdrojů pro realizaci pochází z přímého či nepřímého veřejného financování (např. daňové úlevy) ̶Realizace je založena na dalších nástrojích hospodářské politiky (např. různé nařízené regulace) ̶Jsou s ním spojeny významné externality (např. dopady na trh v důsledku realizace projektu) ̶Problémy – vymezení užitků a jejich porovnání (např. nehmotné), možnosti porovnání projektů (např. různé dotační tituly s odlišnými pravidly), nutnost co nejpřesnějšího stanovení cílů projektu ̶Stanovení cílů – při stanovení cílů je nutné zodpovědět velké množství otázek (komu projekt slouží?, lze je identifikovat?, proč je nutné projekt řešit?, jaký stav napravujeme/vylepšujeme?...) a následně kontrolovat plnění cílů (nebyly podceněny zdroje?, neobjevují se nové skutečnosti ovlivňující realizaci – dosažení cílů?...) ̶ ̶ Adobe Systems Projektový cyklus ̶V případě, že dojde k rozhodnutí o řešení určitého problému formou projektu, tak se dnes často uplatňuje fenomén tzv. projektového cyklu – definování jednotlivých částí projektu ̶Příkladem – Dočkal, 2007 definuje 8 etap: ̶1. Existence problému – stanovení řešení (cílů) ve vazbě na možnosti ̶2. Identifikace zdrojů/dotačních podmínek při konsenzu tzv. stakeholders - možné získání účelových prostředků ̶3. Vyhledání dotačního titulu/zdroje a zajištění přijatelnosti projektu – shoda cílů s účelově vázanými prostředky ̶4. Zpracování žádosti – administrativní a další procesy ̶5. Předrealizační příprava – doložení dalších dokumentů/podkladů, vypořádání připomínek/změn ̶6. Realizace projektu – dodržení podmínek, sledování cílů ̶7. Ukončení projektu a udržitelnost – využití výsledků ̶8. Identifikace potencionálních nových problémů/rizik – změna situace a nutnost reakce Do jakého detailu popsat projektový záměr ? Projektový záměr – první krok na cestě k získání dotace Nápad je hotov a co dále? Připravený projekt Žádost Části projektu Přílohy Adobe Systems Veřejné projekty s využitím ESIF ̶Nutnost reflexe legislativního systému ̶Zákon o finanční kontrole ̶Zákon o veřejných zakázkách ̶Zákon o účetnictví ̶ ̶Kombinace s dalšími nástroji veřejných financí ̶Udržitelnost výstupů projektů – princip rozvojových projektů ad. ̶Struktura ESIF – www.strukturalni-fondy.cz ̶ ̶ Děkuji za pozornost! Použité zdroje: Dočkal, V: Strukturální fondy EU – projektový cyklus a projektové řízení. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4390-9 Materiály Národního vzdělávacího fondu ČR Údaje z www.struktralni-fondy.cz