Opatření č.1 1. Seminární úkol:Nabídka cestovního ruchu vybraného okresu •Vážení posluchači, v seminárních skupinách 1 a 2 byl tento úkol již vysvětlen a zadán, nicméně vysvětlím postup i pro seminární skupinu 3, abychom od této chvíle srovnali krok se všemi z Vás. 1. krok •Ve dvojicích jste si vybrali určitý okres. Ve studijních materiálech předmětu/učebních materiálech naleznete mapové podklady. Najdete si svůj okres, kde jsou hranice okresu, hranice obcí se středy a názvy. Ten si jako pracovní kartogram vytisknete. Pokud nyní nebude možné, legendy a klíč si zaznamenávejte do poznámkových bloků, xls. souborů apod., finále snad provedeme později. Hlavním úkolem je především – jak na to, kde najdeme relevantní údaje (příslušné informační zdroje), co (výběr) a jak sestavit hlavní atraktivity nabídky vybraného okresu. Tuto část vypracujete v písemné elektronické podobě a do určitého času vložíte jako zpětnou vazbu samostudia do odevzávárny (termín vložení do 30.3.). 2. krok Analýza a hodnocení primární nabídky cestovního ruchu •a) Primární nabídka – přírodní faktory a předpoklady, kulturně-historický potenciál a) Přírodní předpoklady •Jednoduchým ukazatelem atraktivity krajiny je hodnocení funkčně-prostorové struktury využití ploch (angl. Land use). To lze vyjádřit ukazatelem Potenciální rekreační plochy. Konstrukce tohoto prvku za jednotlivé obce je znázorněna v přiloženém Atlase cestovního ruchu CR – data za procentní zastoupení PRP z rozlohy obce jsou ve studijních materiálech (data PRP). Stupnici rozložení PRP použijte z Atlasu, resp. z přiložené ukázky a zakreslete do přiloženého kartogramu v pastelových barvách. •Jinou ukázku poskytují další mapy z Atlasu – např. Typy rekreační krajiny z Atlasu (také viz obrázek níže) •Důležitými prvky přírodní atraktivity krajiny jsou také NP a CHKO (lze použít informací z Wikipedie), podobně další velkoplošné chráněné útvary - pískovcová skalní města a útvary (Atlas CR), resp. maloplošné chráněné útvary – např. jeskyně, NPP, NPR •Významným rekreačním prvkem jsou také vybrané úseky vodních toků, rekreační vodní nádrže, rybníky a jezera – dobrým nástrojem pro jejich hledání a znázornění je portál mapy.cz, resp. informace o významných střediscích zimních sportů • • Nejaktuálnější a podrobné informace o vybraných prvcích přírodního potenciálu lze vyhledat také na na geoportálu Českého úřadu zeměměřického a katastrálního (dostupné na https://geoportal.cuzk.cz/). • b) Kulturně historické památky a atraktivity •Co vše lze znázornit či popsat – viz mapové listy a texty v Atlase •V celkovém souhrnu lze hovořit zejména o: •- MPR a MPZ, venkovské PR (z Atlasu) – jednoduše lze vyhledat např. na Wikipedii •- významnější hrady a zámky (z Atlasu) •- ZOO •- Chrámy, kláštery a jiné církevní atraktivity •- významné společenské a sportovní akce •- významné technické památky •- nejvýznamnější turistické cíle (návštěvnost za vstupné) •- další Vaše kreativní návrhy • •Podrobnější informace o kulturně-historickém potenciálu lze nalézt na stránkách Národního památkového ústavu (dostupné na https ://www.npu.cz/seznam-pamatek). Zajímavé informace týkající se statistik kultury ČR nabízí Národní informační a poradenské středisko pro kulturu (dostupné na https://statistikakultury.cz/). •V posledních letech sleduje také CzechTourism návštěvnost nevýznamnějších turistických cílů v ČR, přičemž nejaktuálnější údaje jsou k dispozici za rok 2017 (CzechTourism, 2019: Návštěvnost turistických cílů 2018). • 3. krok Analýza a hodnocení sekundární nabídky cestovního ruchu •Návrh významnějších středisek cestovního ruchu •Základní podklad – kapacity a výkony hromadných ubytovacích zařízení (počty lůžek, hostů a jejich přenocování) •Informace – data v učebních materiálech – data – geo.HUZ (o počtech lůžek v HUZ) •Jiný informační zdroj – czso-cestovní ruch – vše o území –výběr profilu a území-vybrané údaje za obec •Do kartogramu vyberu např. 5-6 obcí/středisek s největším počtem lůžek Závěrečné shrnutí a termín vypracování •Pro znázornění nabídky cestovního ruchu vybraného okresu vypracujete: •a) kartogram s vybranými prvky atraktivity cestovního ruchu s legendou (např. stupnice, značkové klíče), návrh viz mapy z Atlasu •b) vypracování cca třístrankového elaborátu – stručný popis nejvýznamnějších atraktivit cestovního ruchu v okrese s uvedením vždy hlavních informačních zdrojů •c) budou-li překážky pro zpracování kartogramu, za úspěšné splnění seminárního úkolu budeme považovat zpracování bodu b) a jeho vložení do odevzdávárny do 30. 3. 2020 •Jakékoliv dotazy či připomínky směřujte laskavě na můj e-mail vyst@econ.muni.cz •J. Vystoupil