Veřejné zakázky 2. Přednáška – 26.2.2020 Úvod k veřejným zakázkám… •Co je to veřejná zakázka (ekonomický versus právní pohled) •Veřejná zakázka jako veřejný projekt •Veřejná zakázka je pouze jednou z možností, jak realizovat veřejný projekt… •Trh veřejných zakázek •12 % HDP, 560 mld. Kč, •Zákon 134/2016 Sb. Zákon o zadávání veřejných zakázek •Zákon 320/2001 Sb. O finanční kontrole •https://www.vestnikverejnychzakazek.cz/ •http://www.portal-vz.cz/cs/Uvodni-strana •https://www.uohs.cz/cs/uvodni-stranka.html • Jak se zadávat veřejnou zakázku •Zadavatel určuje co bude poptávat (vymezí předmět plnění veřejné zakázky) •Určí jakým způsobem (v jakém druhu zadávacího řízení) •Zadavatel jako klíčová postava – určuje celý charakter veřejné zakázky •Na rozdíl od jiných subjektů je omezen ve své smluvní volnosti (dodržování zákonných pravidel, zvažování dopadů zvoleného postupu na daný trh – nesmí docházet k nedůvodnému omezování hospodářské soutěže. Nemůže si dělat co se mu zlíbí byť se mu to jeví jako logické…. •=> Zadavatel je povinen zajišťovat své potřeby formalizovaným postupem, který je upraven zákonem a podléhá dozoru Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Kdo je zadavatelem? •Kdo je zadavatelem § 4 zákona •Veřejný zadavatel – stát, organizační složka, ÚSC •Ale i soukromá společnost či OSVČ, která využívá dotace •Subjekt, který dle zákona není zadavatelem, ale zahájí zadávací řízení postupem podle zákona (je zadavatelem až do ukončení zadávacího řízení) •Jedno zadávací řízení nemusí realizovat pouze jeden – jednotliví zadavatelé mohou spolupracovat formou společného zadávání, nebo formou centrálního zadavatele •Zadávací řízení nemusí dělat sám (čas, lidské zdroje, odbornost ) – třetí osoba – Ale vždy je to zadavatel, kdo nese odpovědnost! Pozor! I zakázka na službu administrace či poradenství při administraci zadávacího řízení je veřejnou zakázkou….zřejmě se bude jednat o zakázku malého rozsahu… Fáze zadávacího řízení •1) Vymezení zadávacích podmínek veřejné zakázky •Určení plnění, které požaduje •Stanovení požadavků na dodavatele (kvalifikace) •Stanovení kritérií hodnocení •Smluvní podmínky •Končí uplynutím lhůty pro podání nabídek •2) Zadávací řízení •Realizace vlastního zadávacího řízení •Končí uzavřením smlouvy, nebo zrušením zadávacího řízení •I kvalitně zpracovaná zadávací dokumentace a dodržení zákonného postupu mohou být znehodnoceny tím, když zadavatel důsledně nevyžadoval plnění všech smluvních podmínek..(již není předmětem regulace) Vymezení zadávacích podmínek •Opravdu víš, co chceš a potřebuješ? •(identifikace potřeb a způsobu, čas, rozpočet….) •(jak bude poptávku realizovat, jakou osobu bude považovat za vhodného partnera…) •Víš co chceš => srozumitelně to popiš •Složitá plnění => nutnost předběžných tržních konzultací (cílem je zjištění informací důležitých pro vymezení předmětu veřejné zakázky). •Možný také průzkum trhu – vyhledání relevantních informací z veřejně dostupných zdrojů… Zadávací řízení •Aktivace „nákupu“ •Zahájení zadávacího řízení •Úspěšný konec – uzavření smlouvy s dodavatelem •Vyber tu nejlepší nabídku podle předem stanovených podmínek! (otevírání nabídek, posouzení, hodnocení, oznamování výběru, apod…) Co je to veřejná zakázka (právní hledisko) •Pořízení určitého plnění za úplatu •Zadavatel + úplatná smlouva s dodavatelem + plnění = veřejná zakázka •I tzv. koncese – přenos rizika na dodavatele, možnost požívat užitky z poskytovaného plnění •Dodávky, služby, stavební práce •Za předmět zakázky lze platit i skrytě – pořád je to veřejná zakázka (% z kupní ceny prodeje obecních bytů, které pobírá realitní kancelář). Základní zásady zadávání •Transparentnost - „hra s odkrytými kartami“ – přehlednost, dohledatelnost, přezkoumatelnost jednotlivých kroků •„Úkony musí činit tak, aby byly pochopitelné a zdůvodnitelné i pro ostatní a aby bylo možno úspěšně zkontrolovat jejich zákonnost“. •Pozor také na stanovení hodnotících kritérií, kvalifikace, i další kroky.. •Přiměřenost (adekvátnost, uměřenost, patřičnost) •Zadávací podmínky nesmí ve výsledku způsobovat bezdůvodně (nepřiměřené) překážky soutěže mezi dodavateli. •Rovné zacházení (stejná pravidla pro všechny) •Všichni potenciální dodavatelé musí mít zajištěny rovnocenné šance a stejnou příležitost na úspěch (od začátku až do konce). Nikdo nesmí být zvýhodněn na úkor jiného. •Zákaz diskriminace (žádný z dodavatelů nesmí být postupem zadavatele znevýhodněn oproti svým konkurentům) (zjevná, skrytá). Předmět veřejné zakázky – požadavky zadavatele musí být vždy odůvodněny charakterem veřejné zakázky. „Jednání zadavatele může zároveň narušovat více základních zásad a mezi jednotlivými zásadami tak nemusí v určitých případech existovat příliš jasná hranice. Jednání zadavatele, které je diskriminační, často vede například i k porušení zásady přiměřenosti a rovného zacházení, případně transparentnosti (a pochopitelně i naopak). Jednotlivé zásady totiž nestojí izolovaně. Zadavatel by proto měl před zahájením zadávacího řízení i v jeho průběhu ke každému kroku přistupovat nestranně a zodpovědně a promyslet jej z vícera úhlů pohledu. Při tvorbě zadávací dokumentace, stejně tak i při navazujících krocích v procesu zadávání, může často pomoci i vžití se do role dodavatele a komplexní vnímání svého postupu.“ (ÚOHS, 2019) Předmět veřejné zakázky – co poptávám? •Vím co chci? Umím to jednoduše popsat? •S výjimkou zajištění zcela jednoduchých potřeb není nejlepším přístupem „fixovat se“ na jedno řešení!!! •Plnění v zadávací dokumentaci musí být natolik jednoznačné, aby bylo následně zadavateli nabídnuto co opravdu chce a potřebuje.. •Zadavatel je limitován, jakým způsobem předmět plnění popíše. •Špatné vymezení – nedostanu co chci, nebudu schopen porovnat nabídky. •Je nutné definovat konkrétní způsob řešení •Neomezit soutěž •Nepoužívat konkrétní odkazy na výrobky a jejich výrobce či služby Předpokládaná hodnota a režim veřejné zakázky. •Při pořizování každého plnění je nutné předem zjistit, jaký předpokládaný finanční výdaj bude muset na jeho pořízení vynaložit => stanovit předpokládanou hodnotu – určuje další postup •Jak stanovit předpokládanou hodnotu ….aneb za kolik to asi tak bude? •Údaje o zakázkách stejného či podobného předmětu plnění •Veřejně dostupné údaje na internetu •Cena bez DPH •Cena po dobu účinnosti smlouvy • Když znám předpokládanou hodnotu • •Zakázka malého rozsahu •Podlimitní veřejná zakázka •Nadlimitní veřejná zakázka •Určují režim, mohu zvolit jiný (přísnější), toho se ale musím držet! •Limity veřejných zakázek •Nařízení vlády č. 172/2016 Sb., o stanovení finančních limitů a částek pro účely zákona o zadávání veřejných zakázek https://www.zakonyprolidi.cz/print/cs/2016-172/zneni-20200101.htm?sil=1 • Limity veřejných zakázek •Zadavatel nesmí podhodnotit VZ •Sankce, zákaz plnění, apod… •„umělé rozdělení zakázky“ – takto ne! •Může zadávat zvlášť, ale v režimu odpovídají součtu… •Jeden funkční celek •= místní, věcná a funkční souvislost… Děkuji za pozornost J •Marketa.Palenikova@econ.muni.cz § 4 zákona ozvz • •Zadavatel •(1) Veřejným zadavatelem je •a) Česká republika; v případě České republiky se organizační složky státu2) považují za samostatné zadavatele, •b) Česká národní banka, •c) státní příspěvková organizace, •d) územní samosprávný celek nebo jeho příspěvková organizace, •e) jiná právnická osoba, pokud •1. byla založena nebo zřízena za účelem uspokojování potřeb veřejného zájmu, které nemají průmyslovou nebo obchodní povahu, a •2. jiný veřejný zadavatel ji převážně financuje, může v ní uplatňovat rozhodující vliv nebo jmenuje nebo volí více než polovinu členů v jejím statutárním nebo kontrolním orgánu. •(2) Zadavatelem je osoba, která k úhradě nadlimitní nebo podlimitní veřejné zakázky použije více než 200000000 Kč, nebo více než 50 % peněžních prostředků, poskytnutých z •a) rozpočtu veřejného zadavatele, •b) rozpočtu Evropské unie nebo veřejného rozpočtu cizího státu s výjimkou případů, kdy je veřejná zakázka plněna mimo území Evropské unie. •(3) Při zadávání sektorových veřejných zakázek podle § 151, včetně sektorových koncesí podle § 176 odst. 3, je zadavatelem také osoba uvedená v § 151 odst. 2. •(4) Pokud zadavatel podle odstavců 1 až 3 zahájí zadávací řízení, i když k tomu nebyl povinen, je povinen ve vztahu k zadávané veřejné zakázce dodržovat tento zákon. •(5) Za zadavatele se považuje také jiná osoba, která zahájila zadávací řízení, ačkoliv k tomu nebyla povinna, a to ve vztahu k tomuto zadávacímu řízení a do jeho ukončení. •