Sortimentní politika, nákup a cenotvorba

Plánování sortimentu a princip REDUB

 Složení sortimentu – základní otázky: Co? V jakém podílu? Proč – cíle složení a role kategorií?
 
Plánování sortimentu představuje rozhodování o to, jaké produkty a v jakém množství mít k dispozici pro prodej v jednotlivých prodejnách v určitém čase tak, aby byly naplněny cíle prodejen a bylo dosaženo spokojenosti zákazníků.

Vychází se z řady ukazatelů:

charakter maloobchodní jednotky/ek - prodejen
segmenty a nákupní preference zákazníků prodejen
cíle prodeje pro prodejny
výše a struktura minulých prodejů za zboží a vývoj, 
obrátka SKU
ziskovost kategorií a SKU (případně potenciální ziskovost)
obsah a důvod vratek od zákazníků;
neprodejné zboží, 
módní trendy a novinky, 
odhad životního cyklu produktu,
přání zákazníků, 
výsledky jednání s dodavateli;
substituovatelnost produktů;
kapacity prodejen a kapacity polic, regálů a dalších výstavních zařízení;
kapacity skladovacích prostorů;
rychlost dodání;
komunikační plán;
odhad sezónnosti;
odhad chování konkurence

 Princip REDUB: při rozhodování o složení sortimentu by mělo být zváženo 5 skutečností:

 1. sortiment obsahuje nejlépe ROTUJÍCÍ, nejvíce oblíbené produkty
 2. v sortimentu jsou nabízeny i EXTRÉMNÍ volby, které usnadňují proces výběru zákazníka
 3. složení sortimentu vytváří potřebnou hloubku (DEPTH)
 4. složení sortimentu nabízí UNIKÁTNÍ  produkty (ve srovnání s konkurencí)
5. sortiment obsahuje i značkové produkty (BRAND)…značka (jakákoliv) vytváří sounáležitost…pevný bod, maják