MPR_REP2 – scénář cvičení 1: Percepce významných výzev 21. století Počet studentů – 38 (nezahrnuta 1 studentka na stáži). Počet skupin – 6 (4 skupiny po 6 a 2 skupiny po 7 studentech) – zařazení studentů do skupin – viz tabulka prezence 1. (6) 2. (6) 3. (7) 4. (6) 5. (6) 6. (7) Téma 1. cvičení: percepce největších výzev 21. století, dynamika a prostorová diferenciace – jednotlivé skupiny připraví samostatné prezentace v rozsahu cca 2 strany na příští cvičení dne 11. března Stručný popis výzvy, hlavní ovlivňující faktory, pozitivní a negativní dopady na společenský rozvoj podle nejvýznamnějších globálních makroregionů (Evropa, Severní Amerika, Jižní Amerika, Asie, Afrika), možnosti ovlivnění – globální, evropská (EU) a národní (ČR) příp. vybraných světadílů (Evropa/EU) Vybrané výzvy a) – globální makroregiony: § demografický vývoj (preferovaná témata – stárnutí populace, dětská populace, migrace, diferenciace), § životní prostředí (preferovaná témata – klimatická změna, biodiverzita, ekologická infrastruktura), § vědecko-technický pokrok (preferovaná témata – nejvýznamnější potenciální oblasti, „chytrá“ města, „zelená ekonomika“), § kvalita života (preferovaná témata – rovnováha mezi hospodářským růstem a kvalitou života, snižování resp. zvyšování společenské diferenciace, volný čas), § globální ideové soupeření na makroregionální úrovni (preferovaná témata – odpovídající role hlavních civilizačních okruhů podle Huntingtona, možné typy potenciálních konfliktů, možnosti řešení). b) – vybrané makroregiony § demokratizace veřejné správy (preferovaná témata – centralizace versus decentralizace, příklady „dobré praxe“, spolupráce veřejného a soukromého sektoru), § regionální politika (preferovaná témata – konvergence versus divergence, parciální a komplexní přístupy, aplikace principu územní integrace). § možnosti využití tzv. place-based přístupů (preferovaná témata – metropolitní oblasti, venkovské oblasti, inspirativní příklady z ČR a EU, komunitní iniciativy), § rozvoj vzdělanosti (preferovaná témata – role společenských věd, optimalizace vzdělávacích systémů, úspěšné vzory a možnosti jejich převzetí), § vybrané parciální výzvy (preferovaná témata – energetika, turistický ruch, studentská mobilita).