Balanced Scorecard Ing.J.Skorkovský,CSc. and various listed resources Department of Corporate Economy Balanced Scorecard and continuum of value (1st part) •Balanced Scorecard is a step in the continuum describing value • and how the value is created Mission – why we exist- proč existujeme Values – what is important to us- co je důležité Vision – what we want to be- kam jdeme Strategy – our game plan – strategie postupu Strategy map – translate to strategy Balanced scorecard – measure and focus See next show Vysvětlivky k předchozímu snímku •MISE : Vyjádření toho, proč a k čemu organizace existuje, co chce dělat, co umí. Základním posláním každého podniku je svým zákazníkům poskytovat buď nějakou službu nebo jim prodávat nebo jinak poskytovat svoje výrobky. • •Vize (anglicky Vision) je pojem, který se používá v rámci strategického řízení. Vize je to představa žádoucího budoucího cílového stavu a má podobu jednoduchého popisu jeho podoby a ideálního stavu, kterého chce organizace svojí strategií dosáhnout. (TOC – FRT) • •Vize je součástí motivačních faktorů (jedná se o největší motivátor) v organizaci - pomáhá “táhnout za jeden provaz směrem k jejímu naplnění”. Klíčové je, aby se s vizí ztotožnili všichni manažeři a zaměstnanci v organizaci. Stanovení vize je vhodné pro všechny typy a velikosti organizace. Bez ní chybí jasně vyjádřený směr, kterým se chce organizace vydat a špatně se tak stanovují další motivátory. • •Metoda SMART umožňující dosahovat cíle •S - Specific – specifické, konkrétní cíle (např. snížení množství nakažených v čase) •M - Measurable – měřitelné cíle -kdo neměří, ten neřídí (kolik ventilátorů, roušek, respirátorů, vyléčených, atd.) •A - Achievable/Acceptable – dosažitelné/přijatelné •R - Realistic/Relevant – realistické/relevantní- vzhledem ke zdrojům (kapacity, průtok, …) •T - Time Specific/Trackable – časově specifické/sledovatelné (měření-testování za období, ) • • Balanced Scorecard and continuum of value (2nd part) •Balanced Scorecard is a step in the continuum describing value • and how the value is created Target – what WE need to do (plan, project, budget, …) Personal Objectives – what I need to do Strategic Outcomes (výsledky, závěry) Satisfied Shareholders Delighted Customers Efficient and Effective Processes Motivated and Prepared Workforce Co potřebujeme Co musí udělat já sám, abychom dosáhli cíle Spokojená společnost Zdraví občané Metody a jejich kontrola Motivovaná pracovní síla technika, pomůcky, léky Definition (zdroje a definice) •BSC developed by Robert Kaplan and David Norton •BSC examines a firm´s performance in four critical areas Finances – how should we look to our shareholders ? Customers – how should we look to our customer ? Processes – at which business processes must we excel ? Learning and Growing – how will we sustain our ability to change and improve ? Resource : Operation Management, Quality and Competitiveness in Global Environment, Russel &Taylor Basic strategy map (two lower BS levels) Resource : Operation Management, Quality and Competitiveness in Global Environment, Russel &Taylor (not the red ones) Human capital Organizational Capital Information Capital Supplier Relationship Lower cost of ownership JIT delivery TQM – High quality supply ISHIKAWA SIX SIGMA Production and Services Lower cost of production Continuous improvement (Kaizen) Reduced cycle time (see Little´s law-15.4. 2019) Shorter production lead times Working capital efficiency (fin. leverage) MRP,MRP_II Advanced Planning and Scheduling Good Resource Planning Perfect way of cost calculation (actual-expected) Application of Theory of Constraints (Thinking Tools) SCM-Supply Chain Management Lower cost of transport Better way of replenishment Better delivery performance Risk Management Financial risks Cash flow management Operational risk Technological risk Analytic applications BI, Budgets->see next slides, transaction processing applications=ERP, ..) Excellent training of resources Efficient and flexible structures and reporting system, teamwork, culture TQM-Total Quality Management Vaše úloha 1 Sešit požadavků (MRP) Součást výuky PIS1 Budget model in ERP-setup (rozpočty) Total budgeted amount =380 Budget model in ERP – (sales of consulting services) Sales Line (invoice) 24.1.2019 Sales Line (invoice) 31.1.2019 Sales Line (invoice)7.2.2019 General Ledger entries 400+480+60=940 Budget- Planned-Actual Basic strategy map (two upper BS levels) Resource : Operation Management, Quality and Competitiveness in Global Environment, Russel &Taylor (not the red ones) Competitive prices Low cost of supply Perfect Quality Deliveries in time Finance Become industry cost leader (Gartner Magic Quadrant Matrix) – 19.4.2021 Maximize use of existing assets Improve cost management Processes – at which business processes must we excel (see previous slide) ? Strategy Increase value of customer account Stars and Milk Caws segments of Boston Matrix (19.4.2021 Stable product portfolio New resources generation (higher market share ) R&D related to current product portfolio Shareholder value Balanced Scorecard worksheet Resource : Operation Management, Quality and Competitiveness in Global Environment, Russel &Taylor Explanations : FTL-full truck load, LTL- less than truck load , SPC=statistical process control, EDI=electronic data interchange, Cycle time=time/unit=(e.g.7 min/1 customer request) (50+80)/2 Some units for measuring (home study- introduction I) •Will be presented later in sections such as : –Little´s law (WIP=Throughput *LT) – Konec dubna 2021 will be presented –Theory of Constraint… was presented •Takt Time (TT) – rhythm in which we have to produce in order to satisfy customer demand (demand is 240 toaster ovens and we can produce these in 480 minutes ->TT= 480/240=2 •Lead Time (LT) – Number of minutes, hours, or days that must be allowed for the completion of an operation or process, or must elapse before a desired action takes place –see next slide • Tyto parametry budou vysvětleny v přednášce týkající se Littlova zákona v letním semestru ERP outputs and BSC Report generated from ERP MS Dynamics NAV w Based on KPI estimation in % out analysed company is excellent, but on the other hand, collecting money, credit limit and overdue management is falling behind Resource : Operation Management, Quality and Competitiveness in Global Environment, Russel &Taylor (only radar chart) ERP forms related to customer aging report BSC and OM Finances – how should we look to our shareholders ? Customers – how should we look to our customer ? Processes – at which business processes must we excel ? Learning and Growing – how will we sustain our ability to change and improve ? Project management Theory of constraints and Thinking Tools Production Critical chain Drum –buffer-rope MRP-MRP-II,JIT,APS Linear programming Cutting, blending Total quality management Pareto, ishikawa Product postitioning Little´s law Boston Matrix Gartner QM Workflow CONWIP Logistics EOQ, ABC Decision making Kepner-Tregoe Hurviwtz Business Intelligence Yield management Prospect theory Úloha 1 Úloha 1 Strategické iniciativy (dolní dvě BSC vrstvy mají zde definovaný Cíl- Měření- Záměr- Akční program) Marketingové dovednosti Zákaznická databáze Přišli poprvé Nepříjemné překvapení Obrat prodejního kanálu Poměr WIN/LOST Cíl Měření Záměr Akční program Marketingové dovednosti % dovedností % zákazníků s OK daty Do 100% -rok Do 80 % -2 roky Školení Nový SW Udržet si zákazníky Zvětšit podíl na trhu Poměr WIN/LOST Počet problémů o 50 % - 2 roky (snížení) Počet nových klientů o 100 % - 2 roky (zvýšení) Program cíleného marketingu Podpora image Akční prodeje Poskytnutá hodnota Lepší vztahy Růst prodeje Růst marží Spokojení akcionáři Tabulka jako podklad pro konstrukci grafu JSS (FRTàBSC) a eliminaci nepotřebných aktivit (obdoba postupu při zavádění štíhlé výroby) JSELIT Výsledný graf po aplikaci JSS (strategická mapa) (transpozice strategických cílů ->BSC vrstev) Klíčová obrazovka pro Úlohu 2 Strategická mapa I •Standardní BSC oblasti –Finanční –Zákaznická –Procesní –Učení •Varianta BSC (Úloha 2) –Kvalita výuky –Studenti –Způsoby využívání nástrojů a metod –Nástroje, metody, učitelé • Strategická mapa II • Varianta BSC (Úloha 2) –Kvalita výuky –Studenti –Způsoby využívání nástrojů a metod –Nástroje, metody, učitelé • •Varianta BSC (Úloha 2) –Výsledky testů-kvalita výuky •dobé výsledky • práce –Studenti •akceptují pravidla •dobrá informovanost •kvalitní studijní materiály •rychlá reakce na požadavky •plánování zkušebních termínů •transparentní pravidla –Způsoby využívání •plány on-line přednášek •kvalitní studijní materiály •Interaktivní osnovy –SW nástroje, metody, učitelé –CISCO –Adobe-Connect –SKYPE –MS Teams –Zoom meeting –Učitelé (lidský kapitál) • • Interaktivní osnova Všechny materiály přehledně na jenom místě Kvalitní informace o učivu a úkolech a jejich rychlá dostupnost Kvalitní výsledky zkoušek stojících na jasných otázkách a odevzdaných úkolech Inspirativní strategická mapa ze čtyřmi cíli. Jak dosáhnout vybraných strategických cílů I. •Popis překážek (CRT) – příklady UDE • (náhodný výběr, který nemusí sloužit k vytvoření konkrétního CRT) – - neznalost implementace SW nástrojů – - složité ovládání – - nutnost používat licence (dostupnost, finanční náročnost,..) – - nekvalitní připojení k síti (nedostatečná šířka přenosového pásma) – - starší verze operačních systémů (to snad už ne) – - nedostatek literárních zdrojů – - špatná informovanost o zkouškách a termínech – - nesprávně strukturované materiály – - špatně nastavené komunikační protokoly (desítky obdobných dotazů podávaných e-mailem studenty jednomu vyučujícímu) – – – – – Jak dosáhnout vybraných strategických cílů I. •Popis žádoucích efektů – příklady DE • (náhodný výběr, který nemusí sloužit k vytvoření konkrétního FRT) –SW nástroje jsou dostupné jak na straně studenstva tak na straně profesorského sboru (SKYPE, MS Dynamics NAV, interaktivní osnova i když jde o jednosměrné předávání informací) ) –rychlá reakce na požadavky studentů –synergie písemných zdrojů (Word, knihy, internet, PWP) –s on-line přenáškami –kvalitní plánování –flexibilita obou stran (vyučující i studenti) –adaptabilita obou stran na nové podmínky –studijní materiály dodávané včas a srozumitelnou formou –transparentní předávání hodnocení – – – – – – – Strategická mapa a FRT (jak dosáhnout stanoveného cíle) •Varianta BSC (Úloha 2) –Výsledky testů, kvalita výuky •dobé výsledky • práce –Studenti •akceptují pravidla •dobrá informovanost - FRT - 3 •kvalitní studijní materiály •rychlá reakce na požadavky •plánování zkušebních termínů •transparentní pravidla –Způsoby využívání •plány on-line přednášek •kvalitní studijní materiály – FRT 2 •Interaktivní osnovy –SW nástroje –CISCO –Adobe-Connect –SKYPE –MS Teams – FRT 1 –Zoom meeting • • •Varianta BSC (Úloha 2) –Výsledky testů, kvalita výuky •dobé výsledky • práce –Studenti •akceptují pravidla •dobrá informovanost •kvalitní studijní materiály •rychlá reakce na požadavky •plánování zkušebních termínů •transparentní pravidla –Způsoby využívání •plány on-line přednášek •kvalitní studijní materiály •Interaktivní osnovy •SW nástroje –CISCO –Adobe-Connect –SKYPE –MS Teams –Zoom meeting • • Studenti s pro Úlohu 2 vyberou pouze jeden FRT a jeden CRT, které budou navázané na jeden nebo možná i více strategických cílů. Zde jsem uvedl pro inspiraci tři možnosti (FRT1-FT3). Grafický nástin řešení (BSC-CRE-EC-FRT) = Strategický cíl x Textové pole: X X = Nežádoucí efekt x = Klíčový problém (např. on-line přednášky nejsou v čase synchronizovány s dodávkou relevantních studijních materiálů- jaké problémy jsou spojeny s SC ) = neporozumění zadání = injekce (jak to řešit) = Žádoucí efekt Výsledky testů Nástroje Způsoby využívání Studenti SC SC = Vybraný strategický cíl = Vyřešeno Strategy Map-The Simple Model of Value Creation To achieve our vision, how must our organization learn and improve ? To satisfy our customer, which processes must we excel at ? To achieve our vision, how must we look to our customers? If we succeed, how will we look to our shareholders ? Resource : Strategy Maps, Kaplan and Norton Learning and growth perspective Internal perspective Customer perspective Financial perspective Strategy Abychom dosáhli vize co musíme zlepšit Které procesy musíme Korektně nastavit a řídit ? Jak musíme být chápání zákazníky, aby se nám podařilo dosáhnout vize ? Jak bude chápat majitelé, akcionáři, společnost naši snahu o dosáhnout vize ? Strategická mapa (BSC)- velmi zjednodušené schéma Potřeba unikátních zdrojů-znalostí Vyhledávání zdrojů Náklady na zdroje Parametry výběru zdroje IQ kreativita flexibilita míra shody SZ a PZ Zdroj Školení PZ Testy Vyškolený zdroj nízká míra úspěšnosti Dodávka služeb Spokojený zákazník Konkurenční výhoda Vyšší tržní podíl Zisk Spokojení majitelé profil zdroje TOC CONWIP Workflow 26/11 Test 1 •What is the main goal of a company? • A) Obtain the highest profit B) Find solutions that will be in the best interests of stakeholders C) Produce as many products as possible D) A and C E) None of the above B) Test 2 •Which of the following is Operations Management Technology not concerned with? • • A)Product & Service Technology B)Process Technology C) Globalization technology D)Information Technology E)All of the above C) Test 3 •Which of the following would be considered an input when converting inputs into outputs during the transformation process? •A) Land B) Capital C) Raw Materials D) Facilities E) All of the above E) Test 4 •Which of the following is not a key element of supply chain management ? •A)Purchasing B) Suppliers C) Location D) Logistics E) Managers decision E)