You are currently viewing the whole syllabus; go back to default view.
The speed of loading and viewing the syllabus may be slower when showing a large amount of content.
Organizační informace o předmětu
Toto je interaktivní osnova pro studenty v kombinované formě studia. Organizační informace o předmětu pro prezenční studenty jsou uvedeny v online syllabu předmětu v ISu (https://is.muni.cz/auth/predmet/econ/jaro2022/MPH_MGPS) a pokyny a termíny k týmovému úkolu mají prezenční studenti v Organizačních pokynech ve Studijních materiálech v ISu. Prezenční a kombinovaná forma předmětu se liší zejména v obsahu třetího tématu (Leadership vs. Work-life balance) a v průběžných termínech.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je pomoci
studentům efektivněji vést jednotlivce, týmy a organizace v prostředí
společnosti 4.0 s využitím znalostí moderní psychologie.
Předmět
prohlubuje znalosti získané v bakalářských předmětech Management 1 a
Psychologie pro ekonomy a rozšiřuje poznatky z vybraných témat
z předmětu Řízení lidských zdrojů. V rámci předmětu Manažerská
psychologie se student seznámí s psychologickými teoriemi a výzkumy, které
mají aplikaci při vedení lidí a podniků.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- nastavit systémy pro
hodnocení a odměňování zaměstnanců tak, aby měly pozitivní dopady na
motivaci zaměstnanců,
- popsat faktory ovlivňující
pracovní postoje a jejich dopady na organizaci,
- rozeznat nekvalitní metody
výběru a hodnocení zaměstnanců,
- rozeznávat heuristiky/zkreslení
a zohledňovat jejich dopad na činnost podniku,
- vyhnout se chybám při
tvorbě pracovních týmů,
- zvolit styl vedení
podporující výkon podřízených.
Obsah předmětu
Studenti se v předmětu
seznámí s poznatky z šesti oblastí psychologie, které mají přímou
aplikaci v manažerské práci. Probíranými oblastmi jsou:
- psychologie
motivace a s ní související nastavení motivačních systémů a systémů
odměn,
- pracovní postoje, engagement, výkon a jak je
ovlivnit,
- psychodiagnostika
a s ní související výběr a hodnocení zaměstnanců,
- psychologie přesvědčování a změny postoje a
jejich využití ve vyjednávání, cenotvorbě a marketingu,
- psychologie týmové práce, tedy jak vytvořit
efektivně spolupracující tým,
- psychologie leadershipu, tedy jak efektivně vést lidi z pohledu
psychologie.
Harmonogram a časový plán
Forma zátěže |
Počet opakování |
Hodin/ opakování |
Celkem hodin |
Účast na tutoriálu |
2 |
3 |
6 |
Samostudium |
6 |
8-16 |
58 |
Vypracování POTu |
2 |
10-15 |
25 |
Příprava na závěrečný
test |
1 |
15 |
15 |
Celková studijní zátěž 104 |
Harmonogram semestru Jaro 2021
1. tutoriál: pátek 19. 3. 13:00 - 15:50 (online)
termín pro zadání týmového úkolu:
úterý 23. 3.
termín pro odevzdání průběžné
verze týmového úkolu: úterý 20. 4.
průběžný test: středa 5. 5. od 18:00 (online)
odevzdání finální verze týmového
úkolu: úterý 18. 5.
2. tutoriál: pátek 21. 5. 16:00 - 18:50 (online)
řádný termín závěrečného testu: středa 26. 5. 18:00 (online)
Doporučený způsob studia
Předmět je rozdělen do 6 témat
(viz níže). Na nastudování každého tématu jsou vyhrazeny dva týdny, během níž
by si měl student přečíst nejprve povinnou literaturu a následně rozšířit své
znalosti přečtením vybraných částí doporučené literatury nebo souvisejících
výzkumných studií. Po nastudování tématu by měl být student schopen odpovědět
na otázky položené níže u příslušného tématu a být důvěrně seznámen
s problematikou uvedenou v odrážkách pod nadpisem „Na co se zaměřit.“
Základním učebním textem předmětu
je anglicky psaná učebnice Work psychology: Understanding human behaviour in
the workplace (6. vydání). Starší
čtvrté vydání této učebnice vyšlo v českém překladu pod názvem Psychologie
práce (2007, nakladatelství Computer Press). I když se starší a novější verze
z velké části obsahově překrývají, doporučujeme studovat z novějšího
originálu. V do češtiny přeloženém čtvrtém vydání chybí poznatky
z posledních 15 let výzkumu a praxe a navíc má kniha nekvalitně provedený
překlad, který může ztěžovat pochopení některých témat.
Ke každému tématu doporučujeme také další zdroje, jejichž nastudování
pomůže pochopit problematiku více do hloubky. Jelikož jsou poznatky vyučované v
Manažerské psychologii postavené na vlivných výzkumech a teoriích, doporučujeme
vždy k přečtení i nejvýznamnější odborné studie, které se k tématu
vztahují.
U některých témat (níže) jsou uvedeny úkoly. Splnění úkolů pomůže
hlubšímu porozumění problematice. Plnění úkolů není povinné a není kontrolované
vyučujícím.
Podmínky pro ukončení předmětu
Pro úspěšné ukončení předmětu je nutno splnit následující podmínky:
- Získání alespoň 20 bodů (z 40)
za týmový projekt (vč. bonusových bodů za včasnost)
- Získání alespoň
2520 bodů (z 50) za závěrečný test - Získání alespoň 60 bodů za celý
semestr (vč. bonusových bodů)
Za co lze získat body:
- Týmový
projekt 40
bodů (10 + 30 bodů)
- Průběžný
test 10
bodů
- Závěrečný
test 50 bodů
Bonusové body:
- Aktivní
účast na tutoriálech 10 bodů (2 x 5 bodů)
- Včasné
odevzdání úkolu 6
bodů (2 x 3 body)
- Prezentace
úkolu 5
bodů
Známky:
A za 87 a více bodů, B za 80-86 bodů, C za 74-79 bodů, D za
67-73 bodů, E za 60-66 bodů, F za méně než 60 bodů celkem, nebo méně
než 20 bodů z projektu, nebo méně než 25 20 bodů ze závěrečného testu.
Týmový úkol (POT)
Studenti
pracují ve 2-3 členných skupinách, které vytvoří přihlašováním se k rozpisům
témat v IS MU. Studenti pracují na úkolu v průběhu celého semestru a
odevzdávají nejprve průběžnou a na konci semestru finální verzi úkolu.
Na začátku
semestru si tým zvolí jednu rozhodovací heuristiku nebo jedno kognitivní
zkreslení, které bude tématem úkolu. Je možné se inspirovat například seznamem
na Wikipedii: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cognitive_biases . Týmy
zadají svoji volbu do IS v poli „název tématu“. Jedno téma může
zpracovávat pouze jeden tým – pohlídejte si, zda vámi zvolené téma není již
zadáno jiný týmem.
Úkolem je
zpracovat návrh využití zvolené heuristiky/zkreslení ve třech oblastech
souvisejících s prací manažera nebo s působením podniku na trhu
(např. nastavení systému hodnocení zaměstnanců, způsob propouštění zaměstnanců,
nastavení týmové práce, nastavování produktových řad, cenotvorba, nákup, komunikace
se stakeholdery atd.).
Úkol studenti
zpracují pro konkrétní, existující podnik dle svého výběru. Doporučujeme zvolit
si podnik, do kterého má některý z členů volný přístup a pro který mohou
být výstupy týmového úkolu užitečné. Pokud studenti nemají přístup do žádného
podniku, mohou zvolit libovolný obecně známý podnik s veřejně dostupnými
informacemi o činnosti a produktu/službách.
Studenti se
při práci na úkolu opírají o odbornou literaturou, nikoliv o webové
stránky, popularizační knihy a učebnice. Při hodnocení úkolu se klade důraz na
odbornost, faktickou správnost, smysluplnost, realizovatelnost a užitek
navrhovaných řešení a na kvalitu argumentace proč team předpokládá úspěšnost
svých návrhů.
Na druhém
tutoriálu proběhne krátká prezentace finálního úkolu, není povinná, trvá max. 5
minut a je možné za ní získat bonusové body.
You are not enrolled in any topic.
Doporučená struktura odevzdaného úkolu:
-
představení heuristiky/zkreslení které je
tématem práce,
-
stručné
představení podniku a oblastí v podniku, které jsou předmětem práce,
- představení
konkrétních návrhů na aplikaci využití heuristiky/zkreslení ve 3 různých
oblastech,
- argumentace,
proč by měly mít návrhy pozitivní dopad
na podnik,
- návrh
způsobu měření úspěšnosti realizace návrhů (podle čeho podnik pozná, že to mělo
dopad),
- diskuse
silných stánek a limitů/rezerv návrhů.
Rozsah: max. 9 000 znaků bez seznamu
literatury.
Průběžná a finální verze úkolu mají
stejnou strukturu a plní stejné zadání. Rozdíl je pouze v tom, že průběžná
verze musí obsahovat minimálně 1 jeden návrh na využití heuristiky, zatímco
finální verze musí obsahovat právě 3 návrhy.
Kritéria
hodnocení úkolu (max. 10 bodů za průběžnou verzi, max. 30 bodů za finální):
Obsahová kritéria (70 %)
-
Správnost,
přesnost a odbornost představení heuristiky/zkreslení
-
Relevance
návrhů vzhledem ke zvolené heuristice
-
Využitelnost
a vhodnost představených návrhů
-
Kvalita
argumentace
-
Kvalita
reflexe silných stránek a limitů
Formální
kritéria (30 %)
- Dodržení
všech bodů zadání
- Dodržení
maximálního rozsahu
- Absence
překlepů a pravopisných chyb
- Přehlednost,
strukturovanost
- Dodržení
jednotného citačního standardu (ISO 690)
Kritéria
hodnocení prezentace na druhém tutoriálu (5 bonusových bodů):
-
Dodržení
časového limitu 5 minut
-
Schopnost
vypíchnout klíčové body úkolu
-
Kvalita
a přesvědčivost argumentace
-
Vizuální
stránka prezentace
Body za úkol
jsou konečné, studenti nemají možnost opravy.
U průběžné i
finální verze se uplatňuje bodová penalizace/bonus za pozdní/včasné odevzdání.
U pozdního odevzdání se hodnocení snižuje o jeden bod za každou započatou
hodinu prodlení. Naopak, pokud tým odevzdá úkol před limitem, dostane bonus 1
bod za odevzdání alespoň 1 den (24h) před termínem, 2 body za odevzdání alespoň
3 dny (72h) před termínem nebo 3 body za odevzdání alespoň týden před termínem.
Výše uvedené bonusové body se nesčítají. Tedy lze získat max. 6 bonusových
bodů, 3 body za včasné odevzdání průběžné verze a další 3 body za včasné
odevzdání finální verze.
Shrnutí úkolu
Minimální
rozsah: není
Maximální
rozsah: 5 normostran (tj. 9000 znaků vč. mezer bez seznamu zdrojů)
Formát:
dokument .doc nebo docx pojmenovaný jmény všech členů týmu
Termín zadání
tématu: 23. 3. v „Rozpise témat“ v ISu
Termín odevzdání
průběžné verze: 20. 4. do odevzdávárny „Prubezna verze ukolu“ v ISu
Termín odevzdání
finální verze: 18. 5. do odevzdavarny „Finalni ukol“ v ISu
Termín
prezentace: 21. 5. na tutoriálu (nepovinné)
Hodnocení: 0 – 10 bodů průběžná verze
0 – 30 bodů finální
verze
0 – 6 bonusových bodů
za včasné odevzdání
0 – 5 bonusových bodů
za prezentaci
Aktivní účast na tutoriálech
V průběhu semestru proběhnou dva tutoriály. Studenti na nich budou mít možnost položit otázky týkající se literatury k souvisejícím tématům a vyučující jim pomůže prohloubit znalost ve vybraných tématech. Účast na tutoriálech není povinná. Za aktivní účast na každém tutoriálu může student získat 5 bonusových bodů. Aktivní účastí se myslí účast na celém tutoriálu od začátku do konce (tedy nikoliv v případě pozdního příchodu nebo dřívějšího odchodu) s tím, že student věnuje svou pozornost během tutoriálu probíranému tématu, zapojuje se do připravených aktivit a reaguje na vyučujícího.
Průběžný test
Průběžný test
ověřuje, zda student čte průběžně povinnou literaturu a dávají mu zpětnou vazbu
k tomu, jak studované problematice rozumí.
Test se píše
distančně online přes informační systém Masarykovy univerzity. Obsahem testu jsou první 4 témata. Test má 5 otázek, každé téma bude zastoupeno 1-2 otázkami.
Všechny otázky vychází z povinné literatury. Jedná se o uzavřené
multiple-choice otázky s 5 možnými odpověďmi, z nichž právě jedna je
správná. Pokud student odpoví na otázku správně získá vždy 2 body. Za chybnou
odpověď ztratí 1 bod. Za test je možné získat 0 – 10 bodů. Pokud student
získá záporný počet bodů, do hodnocení předmětu se mu započte 0 bodů.
Většina
otázek testuje porozumění problematice. Nestačí tedy pouhá znalost informace
z učebnice, ale to, zda je student schopen znalost využít u konkrétního
příkladu z praxe.
Test mohou
psát studenti z libovolného místa a mohou přitom využívat učebnici i
internet. Je zakázáno spolupracovat při psaní testu s dalšími lidmi.
Test bude
možné zahájit pouze v průběhu 10 minut v čase stanoveném vyučujícím.
Od zahájení testu bude mít student 5 minut na dokončení testu.
Absolvování
testu není povinné. Pokud student test neabsolvuje, získá do hodnocení předmětu
0 bodů.
Doporučení:
Ke zvládnutí testu by mělo stačit, pokud si student jednou pozorně přečte
povinnou literaturu k příslušným tématům a připraví si výpisky. Formát
testu a čas by měly stačit na to, aby si student dohledal dílčí informace,
pokud ví co a kde hledat. Čas je příliš krátký na to, aby bylo možné najít
odpovědi k tématům, které student nemá nastudované.
Příklad
otázky:
Vedoucí Karlovi před měsícem slíbil, že bude
moci odejít dřív z práce, aby stihl besídku své dcery. Dnes má být
besídka, ale vedoucí nechce Karla uvolnit. Říká mu: „Já jsem vedoucí a mohu si
změnit názor jak chci. Přizpůsob se, nebo si hledej práci jinde.“ Karel cítí
nespravedlnost. O jaký typ nespravedlnosti se dle Teorie spravedlnosti (angl.
equity theory) jedná?
a) distribuční b) procedurální c)
interakční
d) informační e) ztráta důvěry
Termín testu: 5. 5. (nutno začít mezi 18:00 - 18:05)
Počet
bodů: 0 – 10 bodů
Témata pro test: Motivace, Přesvědčování, Leadership, Pracovní postoje a výkon
Závěrečný test
Závěrečný
test se skládá z otevřených a uzavřených otázek, na jejichž zodpovězení
mají studenti půl hodiny. Za test lze získat až 50 bodů. Studium povinné
literatury je dostačující pro získání minimálně 40 bodů. K získání dalších
bodů může pomoci studium doporučené
literatury a dalších zdrojů při hledání odpovědí na otázky položené níže u
jednotlivých témat a při snaze o porozumění vybraným tématům (viz „na co se
zaměřit“ v rozpise témat). Otázky v testu vychází z povinné
literatury a mohou se také týkat bodů pod nadpisem „na co se zaměřit“ uvedených
u jednotlivých témat.
První termín: 26. 5. 18:00 – 18:30
Literatura
Povinná literatura
ARNOLD, J. a
RANDALL et al. Work Psychology:
Understanding Human Behaviour in the Workplace, 2016, Harlow: Pearson
Education Limited. Kapitoly 4, 5, 6, 7, 11 a 12.
CIALDINI, R.
Harnessing the science of persuasion. Harvard Business Review, 2001, R0109D,
s. 72-79.
KAHNEMAN, D. Myšlení
- rychlé a pomalé. Brno: Jan Melvil, 2012. Kapitola 1, strany 25-36
(alternativně anglická verze Thinking, Fast and Slow)
SUNSTEIN, C.
Nudging: a very short guide, Journal of Consumer Policy, 2014, roč. 37,
č. 538, s. 1-7.
Doporučená literatura
CERASOLI, C.
P., NICKLIN, J. M. a FORD, M. T. Intrinsic motivation and extrinsic incentives
jointly predict performance: A 40-year meta-analysis. Psychological Bulletin,
2014, roč. 140, č. 4: s. 980 - 1008.
CIALDINI, R. Zbraně
vlivu: manipulativní techniky a jak se jim bránit. Brno: Jan Melvil,
Brno, 2014.
CONWAY, J. M.
a HUFFCUTT, A. I. Psychometric properties of multisource performance ratings: A
meta-analysis of subordinate, supervisor, peer, and self-ratings. Human
Performance, 1997, roč. 10, č. 4, s. 331-360.
DAY, D. V. et
al. Advances in leader and leadership development: A review of 25 years of
research and theory. The Leadership Quarterly, 2014, roč. 25, č. 1, s.
63-82.
HAYES, N. Psychologie
týmové práce: Strategie efektivního vedení týmu. Praha: Portál, 2005.
HOCH, J. E.
et al. Do ethical, authentic, and servant leadership explain variance above and
beyond transformational leadership? A meta-analysis. Journal of Management,
2018, roč. 44, č. 2, s. 501-529.
HUFFCUTT, A.
I. a WOEHR, D. J. Further analysis of employment interview validity: a
quantitative evaluation of interviewer related structuring methods. Journal
of Organizational Behavior: The International Journal of Industrial,
Occupational and Organizational Psychology and Behavior, 1999, roč. 20, č.
4, s. 549-560.
JUDGE, T. A.
a KAMMEYER-MUELLER, J. D. Job attitudes. Annual Review of Psychology,
2012, roč. 63, s. 341-367.
KAHNEMAN, D. Myšlení
- rychlé a pomalé. Brno: Jan Melvil, 2012.
KANFER, R.,
FRESE, M. a JOHNSON, R. E. Motivation related to work: A century of progress. Journal
of Applied Psychology, 2017, roč. 102, č. 3, s. 338 – 355.
KLEIN, C. et
al. Does team building work? Small Group Research, 2009, roč. 40, č. 2,
s. 181-222.
van
KNIPPENBERG, D. a SITKIN, S. B. A critical assessment of
charismatic—transformational leadership research: Back to the drawing board? The
Academy of Management Annals, 2013, roč. 7, č. 1, s. 1-60.
KULHAVÝ, V.
PROCHÁZKA, J. Cvičebnice pro předmět Řízení lidských zdrojů. Brno:
Masarykova univerzita, 2015.
PARKER, S. K.
Beyond motivation: Job and work design for development, health, ambidexterity,
and more. Annual Review of Psychology, 2014, roč. 65, s. 661-691.
PROCHÁZKA, J,
VACULÍK, M. a SMUTNÝ, P. Psychologie efektivního leadershipu. Praha:
Grada, 2013.
PROCHÁZKA, J.
et al. The Czech adaptation of the Klein et al.’s unidimensional target-neutral
scale of commitment, E+M. Ekonomie a
Management, 2019, roč. 22, č. 4, s. 52-67.
RIKETTA, M.
The causal relation between job attitudes and performance: a meta-analysis of
panel studies. Journal of Applied Psychology, 2008, roč. 93, č. 2, s.
472-481.
RYAN, A. M. a PLOYHART,
R. E. Applicants’ perceptions of selection procedures and decisions: A critical
review and agenda for the future. Journal
of Management, 2000, roč. 26, č. 3, s. 565-606.
SALAS, E. et
al. Understanding and improving teamwork in organizations: A scientifically
based practical guide. Human Resource Management, 2015, roč. 54, č. 4,
s. 599-622.
SCHMIDT, F.
L. a HUNTER, J. E. The validity and utility of selection methods in personnel
psychology: Practical and theoretical implications of 85 years of research
findings. Psychological Bulletin, 1998, roč. 124, č. 2, 262 - 274.
THALER, R. a
SUNSTEIN, C. Nudge (šťouch) : jak postrčit lidi k lepšímu rozhodování o
zdraví, majetku a štěstí, Zlín: Kniha Zlín, 2010
THOROUGHGOOD,
C. N. et al. Bad to the bone: Empirically defining and measuring destructive
leader behavior. Journal of Leadership & Organizational Studies,
2012, roč. 19, č. 2, s. 230-255.
WOODS, S. A.
a WEST, M. A. The psychology of work and organizations. Andover:
South-Western/Cengage Learning, 2010.
VACULÍK, M. Assessment centrum: psychologie ve výběru a
rozvoji lidí. Brno: NC Publishing, 2010.
Pracovní motivace
Přednáška
Cíl kapitoly
Kapitola vás seznámí s moderními
psychologickými teoriemi a s jejich využitím při nastavení hodnotících
systémů a systémů odměn a při individuální práci se zaměstnancem. Získáte
znalosti na základě kterých se budete v pozici manažera schopni vyhnout
chování majícímu destruktivní dopady na motivaci a budete schopni nastavit základní
parametry systémů hodnocení a odměňování tak, aby podporovali motivaci
zaměstnanců.
Kapitola rozvíjí znalosti, které máte
z bakalářského studia z předmětů Management a Psychologie pro ekonomy
(nebo ekvivalentních předmětů na jiných vysokých školách).
Časová zátěž
8 hodin
1.1 Na co se zaměřit
- Slabiny
a rezervy klasických motivačních teorií
- Teorie
spravedlnosti
- Teorie
stanovování cílů
- Sebedeterminační
teorie
- Vnitřní,
vnější, autonomní a regulovaná motivace
- Efekt
vytěsnění vnitřní motivace
- Motivace
skrz redesign pracovní pozice
1.2 Povinná literatura
ARNOLD a RANDALL (2016) – strany 265 - 308
1.3 Doporučená literatura
CERASOLI, NICKLIN a FORD (2014)
KANFER, FRESE a JOHNSON (2017)
PARKER (2014)
1.4 Úkol
Shlédněte video Dana Pinka o
motivaci.
Odkaz: https://www.ted.com/talks/dan_pink_the_puzzle_of_motivation
Otázky k zopakování
1.
Co je to motivace? Jaký je rozdíl mezi termíny motivace
a motiv?
2.
Díky čemu ovlivňuje dobře stanovený cíl pozitivně
výkonovou motivaci?
3.
Jaké charakteristiky má práce, která člověka baví?
4.
V čem je rozdíl mezi vnitřní a autonomní motivací?
5.
Jak nastavit výkonové finanční odměny, aby
nevytěsňovaly vnitřní motivaci?
Přesvědčování a změna postoje
Cíl kapitoly
Kapitola vám vysvětlí, jaké
psychologické faktory se podílí na tvorbě a změně postoje a na ekonomickém
rozhodování. Dokážete rozpoznat různé formy přesvědčování v komunikaci a
také je úspěšně využít v obchodních jednáních i v soukromém životě.
Získáte také přehled o nudgingu a jeho cílech a formách. Díky získaným
znalostem budete schopni úspěšněji přesvědčovat druhé a zároveň se zvýší vaše
schopnost rozpoznat a odolat manipulaci.
Časová zátěž
4 hodiny
1.1 Na co se zaměřit
- Vznik a
změna postoje
- 6
modalit zvyšujících úspěšnost přesvědčování
- Sociální
normy
- Nudging
a jeho využití v praxi
- Systém
1 a Systém 2
- Heuristika
ukotvení a reprezentativity
1.2 Povinná literatura
CIALDINI (2001)
SUNSTEIN (2014)
KAHNEMAN (2012) strany
25-36
1.3 Doporučená literatura
KAHNEMAN (2012)
CIALDINI (2014)
THALER a SUNSTEIN (2010)
1.4 Úkol
Podívejte se na přednášku Roberta
Cialdiniho o sociálních normách. Jak by bylo možné využít principy
z přednášky k motivaci studentů v tomto předmětu?
Odkaz: https://www.youtube.com/watch?v=HNxDinw_Kjo
Otázky k zopakování
- Jaké jsou modality zvyšující účinnost
přesvědčování?
- Proč se nudgingu přezdívá “liberální
paternalizmus”?
- Jak byste mohli při vyjednávání o výši platu mohli
využít tzv. kotvu nebo jiné heuristiky (vyhledejte si další na internetu a
v literatuře)?
- Proč nosí herci v reklamách hrající lékaře
kolem krku stetoskopy? Jaké jiné praktické příklady stejného principu
naleznete?
Leadership
Cíl kapitoly
Kapitola vás seznámí s nejnovějšími a
nejrozšířenějšími teoriemi, které vysvětlují kdo má v rámci skupiny
největší šanci stát se leaderem a jaké chování leadera vede k úspěšnosti
skupiny. Získáte znalosti, díky kterým budete schopni v organizaci
nastavit procesy výběru, rozvoje a hodnocení vedoucích pracovníků tak, aby
jejich styl vedení podporoval kladné pracovní postoje a výkon zaměstnanců.
Časová zátěž
8 hodin
1.1 Na co se zaměřit
- Transakční, transformační
a laissez-faire leadership
- Limity a rizika
charismatického a transformačního leaderhsipu
- Etický, autentický a „servant“
leadership
- Destruktivní/toxický
leaderhsip
- Vztah mezi stylem vedení,
výkonem a pracovními postoji
- Měření leadershipu
- Rozvoj leadershipu
1.2 Povinná literatura
ARNOLD a RANDALL (2016) – strany 497 - 535
1.3 Doporučená literatura
DAY et al.
(2014)
HOCH et al. (2018)
van
KNIPPENBERG a SITKIN (2013)
PROCHÁZKA,
VACULÍK a SMUTNÝ (2013)
THOROUGHGOOD et
al. (2012)
Otázky k zopakování
1.
Jaký styl vedení vede podporuje efektivitu týmů a
jednotlivců?
2.
Jaké chování leadera oslabuje pracovní postoje a
pracovní výkon následovníků?
3.
Jaká jsou rizika transformačního leaderhsipu?
Pracovní postoje, pracovní angažovanost a pracovní výkon
Cíl kapitoly
Kapitola vás seznámí s psychologickou
koncepcí pracovního výkonu a s problematikou pracovních postojů, které
s pracovním výkonem úzce souvisí. Dozvíte se, jak pracovní postoje
vznikají, jaké faktory je ovlivňují a jak je možné je měřit. Díky znalostem
z této kapitoly budete vědět, na co se ptát v průzkumech
zaměstnanecké spokojenosti a budete vědět jak přímo i nepřímo ovlivňovat
spokojenost zaměstnanců a jejich závazek k organizaci a tím i jejich
pracovní výkon.
Časová zátěž
12 hodin
1.1 Na co se zaměřit
- Pracovní výkon vs.
výsledky práce
- Pracovní spokojenost a co
jí ovlivňuje
- Závazek k organizaci
a co jej ovlivňuje
- Psychologické faktory
fluktuace zaměstnanců (employee turnover)
- Psychologický kontrakt
1.2 Povinná literatura
ARNOLD a RANDALL (2016) – strany 178 – 184, 209 - 264
1.3 Doporučená literatura
JUDGE a KAMMEYER-MUELLER (2012)
PROCHÁZKA et al. (2019)
RIKETTA, M. (2008)
Otázky k zopakování
1.
Ovlivňuje pracovní spokojenost pracovní výkon nebo
výkon pracovní spokojenost?
2.
Jak se mění pracovní spokojenost v průběhu života,
tedy v průběhu kariéry? Proč?
3.
Jaký manažerem ovlivnitelný faktor může výrazně
zvyšovat/snižovat pracovní spokojenost zaměstnanců?
Pracovní týmy
Cíl kapitoly
Kapitola vás seznámí s psychologickými
faktory, které snižují efektivitu týmové práce a mohou vést k selhání
týmů. Díky získaným znalostem budete schopni předcházet vážným selháním týmové
práce a budete vědět, jaké nástroje můžete použít při budování efektivních pracovních
týmů.
Časová zátěž
10 hodin
1.1 Na co se zaměřit
- groupthink
- skupinové zahálení (social
loafing)
- skupinová polarizace
- fáze vývoje skupiny/týmu
- týmové role
- budování týmu -
teambuilding
1.2 Povinná literatura
ARNOLD a RANDALL (2016) – strany 445 - 496
1.3 Doporučená literatura
HAYES (2005)
KLEIN (2009)
SALAS et al.
(2015)
1.4 Úkol
Seznamte se na YouTube s faktory vedoucími ke
groupthink.
Odkaz: https://www.youtube.com/watch?v=CWEvJciU0Zc
Otázky k zopakování
1.
Co je nevýhoda brainstormingu?
2.
Jaká jsou rizika velmi soudržných týmů? Jak se jim dá
předcházet?
3.
Jsou teambuilidingové aktivity efektivnější u malých
nebo velkých týmů?
Předpovídání a měření pracovního výkonu
Cíl kapitoly
Kapitola vás seznámí s psychometrickými
charakteristikami psychodiagnostických metod a s metodami, které jsou
nejčastěji využívány pro výběr a hodnocení zaměstnanců. Získáte znalosti, díky
kterým budete schopni rozeznat nekvalitní metody výběru a hodnocení zaměstnanců
a dokážete posoudit, zda je design výběrového řízení nebo plošného hodnocení
zaměstnanců dobře nastavený.
Časová zátěž
16 hodin
1.1 Na co se zaměřit
- Spolehlivost
(reliabilita) psychodiagnostických metod
- Prediktivní
a inkrementální validita psychodiagnostických metod
- Inteligenční
testy (Cognitive ability tests) ve výběru zaměstnanců
- Praktické
úkoly (Work sample tests) ve výběru zaměstnanců
- Assessment
a development centra ve výběru a hodnocení zaměstnanců
- Shoda
hodnotitelů (inter-rater agreement) u vícezdrojové zpětné vazby
- Zdiskreditované
metody v pracovní psychologii
1.2 Povinná literatura
ARNOLD a RANDALL (2016) – strany 113 – 177, 185 – 208
1.3 Doporučená literatura
RYAN a PLOYHART (2000)
CONWAY a
HUFFCUTT (1997)
HUFFCUTT a
WOEHR (1999)
SCHMIDT a
HUNTER (1998)
VACULÍK (2010)
Otázky k zopakování
- Za jakých okolností byste při výběru zaměstnanců
využili grafologii, MBTI a test kresby stromu?
- Může mít metoda s nízkou reliabilitou vysokou
validitu?
- V čem jsou problematické výsledky vícezdrojové
zpětné vazby, ve které je každý manažer hodnocen vždy pěti hodnotiteli?
- Podle čeho by se dalo poznat dobře připravené a
provedené assessment centrum?
- Je lepší mít výběrový rozhovor předem připravený a
strukturovaný nebo ho nechat volně plynout a směrovat ho podle odpovědí
uchazeče?
Bonusové téma: Work-life balance
Toto téma je učeno v prezenční formě předmětu Manažerská psychologie