Adobe Systems Adobe Systems 1 Bakalářské/diplomové práce z oblasti - soutěžní ekonomie - ekonomie dopravy průvodce třemi semestry Martin Kvizda Adobe Systems Soutěžní ekonomie §globalizace + integrace + inovace = ohrožení svobodné konkurence Ømonopoly, kartely, fúze Øpřirozené monopoly, sítě Øveřejné soutěže Ø §„více ekonomický přístup“ v politice hospodářské soutěže Ømikroekonomická teorie a její aplikace Ømetody a jejich funkčnost ve specifických odvětvích – doprava, telekomunikace Øzkušenosti, case studies, good practice Ølegislativní rámec, instituce, efektivnost ̶ ̶ ̶ 2 Adobe Systems Ekonomie dopravy §integrace + růst + technologie + ekologie = rozvoj dopravních služeb Øzměny mobility – predikce poptávky Øsíťové odvětví, regulace, vertikální struktura Øveřejné investice - hodnocení, provozní dotace Ø §dopravní politika EU/národní = liberalizace Ømetody regulace dopravních trhů, historie Øzkušenosti, case studies, good practice Ølegislativní rámec, efektivnost, účinnost reforem Økomparace výkonnosti Økonkurenční prostředí na linkách Øspotřebitelské šetření, odhad poptávky 3 Adobe Systems Harmonogram BPE_TEBP/MPE_TEDP §1. společná schůzka - základní představy o tématu §ideový návrh - poslat e-mailem strukturovaný text – 1 strana A4 §2. společná schůzka - prezentace cíle práce a postupu řešení §Zadání práce - poslat e-mailem pracovní verzi §3. společná schůzka – prezentace Zadání práce, finalizace návrhu ⇒ zápočet § Ø konkrétní harmonogram a pokyny v Interaktivní osnově 4 Adobe Systems Smysl závěrečné práce §dokázat u SZZ, že jste schopni: Øzpracovat zadané téma na úrovni očekávané od Bc./Ing. ekonomie; Øvyhledat, zhodnotit a použít adekvátní informace; Økultivovaným způsobem popsat stav věcí, pracovní postup a dosažené závěry; Øvytvořit přidanou hodnotu a vlastní přínos dokázat; Øvýše uvedené stručně a výstižně prezentovat a obhájit před námitkami. Ø §rozhodně NE: Ø„…seznámit čtenáře se základy problematiky…“ Øencyklopedický přehled vývoje; Økomplexní vyřešení problematiky; Øneprodat výsledky své práce. 5 Adobe Systems Zadání Bakalářské/Diplomové práce §je oficiální a neměnné; §přesně podle něj budete práci psát; §je měřítkem relevance všech pasáží textu vaší práce. 6 Adobe Systems 7 Adobe Systems 8 Adobe Systems Postup tvorby zadání §prohlédněte si BP/DP zpracované vašimi předchůdci - http://www.itregep.cz/cs/publikace/studentske-prace §Akademické psaní BDX_AKAP - povinnost (kdo neabsolvoval, zapíše si jako volitelný předmět) § §návrh (A4) ve struktuře: předmět práce (o čem to bude a proč) – cíl (čeho má být dosaženo, výzkumná otázka) – pracovní postup (co přesně a jak budete dělat) – struktura (z jakých částí se asi bude BP/DP skládat). 9 Adobe Systems Projekt závěrečné práce – konzultace, stáže §externí konzultant (oponent) - praktická doporučení, interní informace, data, zkušenosti… §stáže u partnerů – Ministerstvo dopravy, Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, České dráhy a.s. GŘ, Havel & Partners advokáti, Siemens s.r.o. … §nejlépe rozmyslet hned na začátku a včlenit do Zadání BP/DP 10 Adobe Systems Projekt závěrečné práce – stipendium §můžete získat prostředky na cesty, studijní pobyt, dotazníkový průzkum, nákup databáze… http://www.itregep.cz/cs/projekt-nova-mobilita § §nejlépe rozmyslet hned na začátku a včlenit do Zadání BP/DP §žádost podáte prostřednictvím SO na začátku podzimního semestru 11 Adobe Systems Harmonogram BPE_BAS1/MPE_DIS1 §1. společná schůzka - prezentace témat, přehled literatury a zdrojů, pracovní plán podzimního semestru §individuální konzultace – případný text předem poslat e-mailem §Část uceleného textu – poslat e-mailem §2. společná schůzka - prezentace výsledků práce, diskuse problémů ⇒ zápočet 12 Adobe Systems Struktura Bakalářské/Diplomové práce §platí všechno formálně požadované: http://www.econ.muni.cz/studenti/bc-a-mgr-studium/manual-studenta/radne-ukonceni-studia/zaverecna-b akalarska-diplomova-disertacni-prace § §platí doporučení z Akademického psaní BDX_AKAP § §+ moje doporučení: 13 Adobe Systems Úvod Øváš vlastní motiv pro zpracování tématu Øexplicitní stanovení cíle (převzít doslovně ze Zadání!) Øvysvětlit váš pracovní postup a použité metody + důvod pro výběr metod Ønaznačit očekávané závěry Ønaznačit výjimečnost práce a váš vlastní přínos k tématu 14 Adobe Systems Literární rešerše Øsamostatná kapitola nebo podkapitola, Øpřehled dosavadního zkoumání nebo nazírání zpracovávaného tématu, Øukazuje, co jste všechno vyhledali, přečetli, zhodnotili, použili/nepoužili a proč, Øumožňuje přesně definovat pojmy, objasnit metodiku, vytvořit argumenty, Øodrazový můstek pro vlastní práci. 15 Adobe Systems Jádro práce Øvhodné členění na kapitoly a subkapitoly (ideálně do 2. řádu, výjimečně do 3. řádu), Øje-li to vhodné, dělejte „oslí můstky“, Øodlište přesně části, kde přejímáte, popisujete, odkazujete, od částí, kde děláte vlastní analýzu, diskutujete výsledky, děláte vlastní závěry. ̶ 16 Adobe Systems Výsledky/diskuse Øpodrobně popište, k čemu jste dospěli, Ødiskutujte varianty řešení, Øvysvětlete precizně volbu řešení. ̶ ̶ Institut pro dopravní ekonomii, geografii a politiku 17 Adobe Systems Závěr Ø„Závěr“ není shrnutí, anotace, rešerše! Østručně, výstižně a jasně vysvětlete, k čemu jste dospěli, Ønebojte se decentně pochválit, Øjasně naznačte váš osobní přínos – přidanou hodnotu práce. Ø Ø 18 Adobe Systems Poznámky ke psaní §pište v 1. os. jednotného čísla (Ich forma); §vyhněte se formulacím typu „…bylo rozhodnuto, že…“ – pište přesně, kdo rozhodl + citace; §pište to, co si opravdu myslíte – možná je to vaše poslední odborná práce, kde můžete být upřímní… §přesně rozlišujte to, co si někdo myslí, nebo napsal – pak úplně citujte – od toho, co si myslíte Vy – pak to subjektivně komentujte; 19 Adobe Systems §každou informaci, kterou do práce vložíte, važte jejím významem pro naplnění cíle; §méně je někdy více – nemilosrdně škrtejte; §nepoužívejte krkolomné větné konstrukce, pište jasně a srozumitelně; §přehledná tabulka nebo jednoduchý graf působí lépe než sáhodlouhé vysvětlování; §tabulky a grafy zpracujte sami v jednotném formátu (pokud možno nekopírujte). § 20 Adobe Systems Zakázaná slova, klišé §BP/DP je specifický text výhradně pro odborníky, předpokládejte znalost problematiky – zbytečně nevysvětlujte, raději odkazujte. §Je zakázáno použít: Ønastínit Øseznámit čtenáře Øpopis/popsat Ø…v neposlední řadě… Ørealizovat Ø…bylo uskutečněno… Ø 21 Adobe Systems Literární zdroje a prameny §čím víc zdrojů, tím lépe – ale k věci; §závěrečný seznam použité literatury je právě seznamem skutečně použitých a citovaných zdrojů; §Wikipedie Vás nasměruje, ale není zdrojem; §není článek jako článek (journal); §využijte databáze SVI: http://econ.muni.cz/stredisko-vedeckych-informaci/infozdroje/ §a poučte se: http://josefk.svi.econ.muni.cz/ § § § 22 Adobe Systems Citace zdrojů a pramenů §v textu harvardským stylem Øtitul v seznamu zdrojů: Tomeš, Z. (2013) Ekonomická analýza železnice. Brno: Masarykova univerzita MuniPress Øpřímá citace v textu: … například Tomeš (2013, s. 56) definuje fixní náklady v dopravě jako „nutně vynaložené zdroje bez ohledu na rozsah provozu“. Øodkaz na zdroj v textu: … velký význam mají v dopravě fixní náklady (Tomeš 2013), které se promítají do výsledků… 23 nezkoušejte plagiát, hodně citací je výhoda! Adobe Systems §tabulky, grafy, obrázky: Øvždy uvádět původní pramen Ø„vlastní zpracování“ nebo obojí. § § § § § § § §odkazy na el. zdroje dostupné na webu: Øúplný odkaz v poznámce pod čarou 24 Adobe Systems Poznámky pod čarou nepoužívat §jsou-li zbytné, vůbec nepsat, §jsou-li podstatné, včlenit do hlavního textu, §používat jen pro komplikované citační odkazy (právní normy, zdroje z webu, apod.), §výjimečně pro vysvětlení pojmu nebo doplnění citace. 25 Adobe Systems Pravopisné poznámky §Česká republika, Masarykova univerzita, Evropská unie, České dráhy vs. Czech Republic, Masaryk University … §„… svoji diplomovou práci zaměřuji na …“ vs. „moji“ §cíl = stroj → stroji = cíli vs. cíly §„… rozlišujeme tři faktory…“ vs. „56 faktorů…“ 26 Adobe Systems Revize Vašich textů - co můžete ode mne čekat §1. čtení podrobné – opravuji formu, strukturu, styl i gramatiku + omezeně věcné návrhy §2. čtení stejného dokumentu – sleduji jen úpravy formy a struktury + věcné korektury §další čtení nových textů – opravuji strukturu + věcné návrhy a korekce §práce je vaše – moje připomínky nemusíte bezezbytku akceptovat – cílem je rozumný kompromis mezi vaší a mojí představou o práci 27 Adobe Systems 28 Adobe Systems Prezentace prvních textů §každý představí 10 min. prezentaci (ppt), ve které shrne: Øco zatím dělal, jak postupoval v práci, na jaké problémy narazil; Øjaké našel zdroje, co z nich použil a proč, na co se ještě chystá, jaké s tím byly problémy; Øk čemu dospěl (ukázka zpracovaného textu), předběžné závěry nebo potvrzení předpokladů, literární rešerše, apod.; Øco bude dělat v jarním semestru a proč, jaké problémy hrozí a jak se jim vyhne, jaký bude předpokládaný závěr, naplnění cíle práce a osobní přínos. 29 Adobe Systems Harmonogram BPE_BAS2/MPE_DIS2 §individuální konzultace (text předem poslat mailem) §hotová pracovní verze celé práce -odevzdávárna v ISu §semidefinitivní verze - odevzdávárna v ISu ⇒ zápočet §odevzdání tištěné verze a vložení do archivu v ISu podle Harmonogramu ak. roku §cca 1-2 týdny před SZZ – individuální konzultace prezentace a obhajoby (ppt prezentaci poslat mailem) 30 Adobe Systems Prezentace při obhajobě §kromě prvního a posledního max. 10 slidů §není o obsahu práce, ale o tom: Øz jakých pramenů a proč jste čerpal(a), Øjak jste postupoval(a) při jejich zpracování, Øjaké s tím byly problémy, Øk čemu jste dospěl(a) a Øjaké jste z toho vyvodil(a) závěry. §pochvalte se, jakou má práce přidanou hodnotu a co je v ní Váš vlastní přínos (vezměte si to pozitivní z posudků). 31 Adobe Systems [USEMAP] Hodně štěstí! 32