Adobe Systems Teoretické koncepty rozvoje cestovního ruchu Martin Šauer Adobe Systems Modely ̶Teorie životního cyklu destinace ̶Miossecův model rozvoje cestovního ruchu ̶Prostorová hierarchie turistických proudů (Lundgren, 1982) ̶Teorie jádro – periférie ̶Mass vs. New Tourism Adobe Systems Životní cyklus destinace Typologie návštěvníků Cohen (1979) ̶Organizovaný masový turista (package, hotelové resorty, zavedené destinace – tradičně přímořská letoviska) ̶Individuální masový turista (od CK kupuje pouze některé služby, svoboda, hlavní turistické trasy a cíle) ̶Turista – průzkumník/objevitel (nevyužívá CK, vyhledává kontakt s místními, určitá úroveň komfortu a bezpečnosti) ̶Turista – tulák (vymezuje se vůči turistickému průmyslu) Tím co stojí za rozvojem destinace je nepochybně osoba návštěvníka, jeho chování, preference, ale také očekávání. Rozvoj = růst návštěvnosti ???. Snaha o typologii návštěvníků – vytvoření profilů – vzorců chování – každý návštěvník si vybírá dle svých preferencí destinace v různé fázi rozvoje. Adobe Systems Životní cyklus destinace Typologie návštěvníků Post-turista (Urry) ̶Turista, který dává najevo, že neexistuje autentický turistický produkt, ̶pokládá předstírané události za to, čím skutečně jsou. ̶Cestovní ruch je pro něj hrou a on přestupuje z jedné kategorie turisty do druhé. ̶Dnes se rozhodne pro objevování nových cest v necivilizované Papue Nové Guinei, příští rok zvolí určitou formu masového cestovního ruchu v některém přímořském letovisku. Tento přístup činí dle Hornerové a Swarbrooka (2003) tradiční typologie turistů zbytečnými. Nicméně – typologie jsou problematické z důvodu velké schématičnosti. Svět kolem nás i my samotní jsme daleko složitějším a pestřejším společenstvím, ne vždy se vejdeme na nějaké škatulky. Post turista – autentický turistický produkt – může něco takového existovat? Adobe Systems Autenticita a cestovní ruch ̶ Jde o autentickou rybářskou vesnici v Norsku? chceme vůbec navštěvovat autentická místa? Není to pouze idealizovaný předobraz toho, co opravdu chceme vidět – upravené, až kyčovité domečky, ulice plné kaváren, barů, cukráren. Výstavní rybárnu a prodejnu suvenýrů. Jak by měla vypadat autentická rybářská vesnice? Adobe Systems Životní cyklus destinace Typologie návštěvníků Post-turista (Urry) ̶Turista, který dává najevo, že neexistuje autentický turistický produkt, ̶pokládá předstírané události za to, čím skutečně jsou. ̶Cestovní ruch je pro něj hrou a on přestupuje z jedné kategorie turisty do druhé. ̶Dnes se rozhodne pro objevování nových cest v necivilizované Papue Nové Guinei, příští rok zvolí určitou formu masového cestovního ruchu v některém přímořském letovisku. Tento přístup činí dle Hornerové a Swarbrooka (2003) tradiční typologie turistů zbytečnými. Tudíž nehledáme autenticitu, ale obrazy (odtuď image), které zapadají do našich představ o vysněné destinaci (vliv médií, instagramu). Takže je to hra na autenticitu, na původnost a opravdovost navštěvovaného prostředí. Mění se i očekávání a preference – přestupujeme z jedné kategorie do druhé. Ovlivněno aktuálními preferencemi a obrazy, které si o destinaci k sobě připustíme. (návštěva Kanárských ostrovů – řada odlišných obrazů i způsobu trávení dovolené). Adobe Systems Životní cyklus destinace - vstupy w-11 Velký vliv psychografických vlivů. Postoje a hodnoty. Pozor mnohdy se chceme vidět lépe, než jací ve skutečnosti jsme. Adobe Systems Životní cyklus destinace - vstupy Iritační index (Doxey, 1975) ilustruje jak interakce mezi turisty a residenty může vyústit do různých stupňů iritace (nevraživosti). Přičemž residenti prochází čtyřmi stádii: ̶euforie – počáteční fáze rozvoje, kdy jsou návštěvníci i investoři vítáni a kdy existuje ze strany místní správy minimální plánování a kontrolní mechanismus; ̶apatie – návštěvníci jsou bráni na milost a dochází k přímému kontaktu návštěvníka s residentem, vztah je spíše formální až komerční, proces plánování zahrnuje spíše marketing; ̶znechucení – dovršení bodu saturace, kdy residenti mají obavy z cestovního ruchu jako průmyslu, nositelé rozhodnutí hledají řešení ve zvyšování infrastruktury na místo omezení růstu turistů; ̶antagonismus – otevřené vyjádření odporu, kdy jsou návštěvníci vnímání jako tvůrci problémů. Rozvoj destinace nelze popisovat pouze pohledem návštěvníků a jejich chování. Důležité je se podívat i na pohled residentů. Příklad antagonismu – tourist go home – Barcelona, Girona, … zeptat se. Adobe Systems Únosná kapacita území - vstupy ̶Fyzicky únosná kapacita ̶Ekonomicky únosná kapacita (ekonomické přínosy vs. náklady) ̶Ekologicky únosná kapacita ̶Institucionálně únosná kapacita (organizační kapacita ovlivňovat CR) ̶Socio-kulturně únosná kapacita ̶Psychologicky únosná kapacita ̶ Únosná kapacita území a efekt turistické pasti Životní cyklus destinace Adobe Systems I. Fáze - Objevování ̶Neorganizování návštěvníci, v malém počtu, otevřeni novým myšlenkám, trendům, dobrodružství; zajímají se o místní kulturu, prostředí a autentičnost (alocentrici, objevitelé) ̶Zpravidla jde o návštěvnost ze vzdálených zdrojových zemí. Dnes nové destinace v zemích třetího světa ̶Žádná pravidelnost ̶Neexistence specifické turistické infrastruktury, využívání místní ̶Iritační index – euforie ̶Následně dochází ke zprostředkování zkušeností – impuls k rozvoji CR Adobe Systems ̶ http://www.sarajevotimes.com/wp-content/uploads/2015/05/Lukomir-Village-travelobosnia.com_.jpg Adobe Systems ̶ http://www.brajdo.com/blog/wp-content/themes/handcrafted/functions/scripts/timthumb.php?src=wp-cont ent/2013/Lukomir01.jpg&w=830&h=0&zc=1 Adobe Systems ̶ https://lh3.googleusercontent.com/-segbd7Hvadc/UEZ3nF1nWII/AAAAAAAATs4/pOQwK3F0pt4ZLxbVqInmECo_ID1h hZ7tQCCo/s912-Ic42/bosna-hercegovina-mtb-385.jpg Adobe Systems ̶ https://lh3.googleusercontent.com/-pFPlumNdTX4/UEZ3jivENsI/AAAAAAAATsc/yz8XDYN9Yisae9xVm65WwebjabvU sYVcgCCo/s912-Ic42/bosna-hercegovina-mtb-357.jpg Adobe Systems ̶ https://lh3.googleusercontent.com/-zEbjbs6lliQ/UEZ3k-p0nbI/AAAAAAAATsg/kf7oXGJCGCA7PPnWNAgtXPyZHl3U KIpTgCCo/s912-Ic42/bosna-hercegovina-mtb-373.jpg Adobe Systems ̶ https://lh3.googleusercontent.com/-ALn5nUEugDo/UEZ3oRw6vHI/AAAAAAAATtA/WHtuhtdK6mEt-wvSh7KTn28Qt_Le SVlJQCCo/s912-Ic42/bosna-hercegovina-mtb-402.jpg Adobe Systems II. Fáze - Vtažení ̶Růst návštěvnosti a pravidelnosti ̶Místní začínají podnikat v CR ̶Kontakt s místními je relativně intenzivní ̶Iritační index – kombinace euforie s jistou mírou apatie ̶Formuje se propagace ̶Začínají se krystalizovat zdrojové oblasti návštěvnosti ̶Sezónnost ̶Růst rozdílů mezi obyvatelstvem ̶Vliv na veřejnou správu Adobe Systems http://www.indietraveller.co/wp-content/uploads/2013/12/burma_overview.png http://i2.cdn.turner.com/cnnnext/dam/assets/121219063519-myanmar-temples-story-top.jpg https://lonelyplanetimages.imgix.net/shop/images/Myanmar__Burma__travel_guide_-_12th_edition.jpg?q= 90&sharp=10&vib=20&w=600 http://www.7daystour.com/wp-content/uploads/2015/10/myanmar-holiday.jpg http://www.intrepidtravel.com/burma-myanmar/best-myanmar-95225 Adobe Systems III. Fáze - Rozvoj ̶Dobře vymezené zdrojové oblasti podpořené propagací ̶Kontrola místních nad rozvojem CR klesá ̶Růst zahraničních investic do infrastruktury ̶Destinace se dostává do katalogů CK a touroperátorů ̶V hlavní sezóně převyšuje počet návštěvníků počet místních obyvatel ̶Dle iritačního indexu – nastupuje apatie ̶Nástup komercionalizace nabídky, ztráta autenticity ̶Pokles kontaktů s místním obyvatelstvem (frekvence a spontánnosti); růst zprostředkovanosti vztahů a jejich obchodní motivace ̶Plánování CR se zdá být nevyhnutelné ̶ Zlomový moment. Adobe Systems Vanuatu ̶ http://selectvacations.com.au/images/Espiritu-Santo-Island.jpg http://static.wixstatic.com/media/603dcf_0fed765611790cac88ccb2ba18fa5894.jpg_1024 http://exp.cdn-hotels.com/hotels/4000000/3580000/3575800/3575726/3575726_12_z.jpg http://wikitravel.org/upload/shared/thumb/9/92/Vanuatu-Tourist-Informatio-Centre.jpg/700px-Vanuatu- Tourist-Informatio-Centre.jpg Adobe Systems IV. Fáze - Konsolidace ̶Zřetelné zpomalování tempa růstu návštěvnosti; absolutně však ještě roste ̶Převážná část místní ekonomiky je vázána na cestovní ruch ̶Narůstá infrastruktura cestovního ruchu, místo získává monokulturní charakter – turistická ghetta ̶Marketing nabývá značné intenzity – nutno vynaložit velké úsilí k získání nových návštěvníků ̶Snaha o rozšiřování turistické sezóny ̶Návštěvníci hledají „turistický ráj“ ̶Místní mohou být znechuceni negativními dopady CR ̶Někteří návštěvníci ztrácí o destinaci zájem Adobe Systems http://www.rajatravel.xyz/wp-content/uploads/2015/01/bali-vacation-spots-c.jpg https://s.yimg.com/ea/img/-/141124/bali_travel_1a75mnu-1a75mo3.jpg http://virtusvita-images.s3.amazonaws.com/Destination/large/bali18.jpg Adobe Systems https://s.w-x.co/31837d3d-1d4d-4160-8dd6-13bf44a29a2f.jpg http://www.dailyherald.com/storyimage/DA/20120909/entlife/709099992/EP/1/9/EP-709099992.jpg&MaxW=80 0&maxH=800&noborder http://img2.bisnis.com/bali/posts/2016/03/24/58367/kuta.jpg Adobe Systems V. Fáze - Stagnace ̶Nejkritičtější etapa destinačního cyklu ̶Počet návštěvníků dosahuje vrcholu, průměrná délka pobytu výrazně klesá, klesají i výdaje na hlavu ̶Nasycení většiny rozměrů únosné kapacity destinace ̶Image destinace je pevně ukotvena, především jako turistické místo masového CR ̶Kapacity již nejsou plně využity, ani v sezónně ̶Organizování masoví turisté ̶Přírodní a kulturní atraktivity jsou nahrazovány uměle vytvořenými ̶Antagonistický postoj místních k turistům (znechucení a nepřátelství) Adobe Systems ̶ http://www.shuttleincancun.com/images/shuttleincancun2_2.jpg Tourism in Cancún: Success or Disaster? Adobe Systems VI. Fáze - Poststagnace ̶Úpadek – vyčerpání zdrojů destinace, snížení kvality životního prostředí, degradace místního životního stylu, ztráta genia loci. ̶Stabilizace – udržování stabilní návštěvnosti v důsledku inovace nabídky a poklesu návštěvnosti na úroveň únosné kapacity ̶Omlazení – nalezení nových forem CR (Atlantic City) a oslovení nových segmentů návštěvníků