1 Asertivní dovednosti 2 Formy asertivity ▪ základní asertivita – přímé vyjadřování svých myšlenek, přání, požadavků, názorů, pocitů ▪ empatická asertivita – vyjadřování (vyslovení) svých myšlenek, přání, požadavků, názorů a pocitů spojené se vcítěním se do pocitů druhé osoby ▪ eskalující asertivita = stupňování asertivního prosazování v případě, že komunikační partner opakovaně porušuje naše asertivní práva či opakovaně porušuje závazná pravidla pracoviště ; více důrazná asertivita, užívá se jako možná reakce na neúspěch při předchozím uplatnění asertivního jednání, a to v případě, že má člověk na prosazení něčeho nárok (tj. má zákonný nárok či je to v jeho pravomoci); v žádném případě ovšem neznamená přechod k agresivitě 3 Základní asertivní dovednosti (pro manažerskou praxi) ▪ vyjadřovat svoje názory či požadavky přiměřenou formou ▪ požádat o laskavost ▪ odmítnout nepřijatelný požadavek ▪ vyjádřit asertivní pochvalu ▪ vyjádřit asertivní kritiku ▪ přijmout kritiku 4 Vyjadřování svých názorů či požadavků přiměřenou formou Chcete-li vyjádřit svůj názor či požadavek přiměřenou formou, pak: ▪ o obsahu svého sdělení uvažujte pokud možno předem - zvažujte přitom svá i partnerova osobní práva - zvažujte možné negativní účinky na partnera (pokuste se vcítit do vašeho komunikačního partnera, podívat na problém jeho očima) ▪ svůj názor či požadavek sdělte stručně a srozumitelně - formulujte krátce, jednoduše a jasně svoji základní myšlenku (jádro sdělení) - vyvarujte se nadbytečných slov, vyvarujte se neurčitosti ▪ považujete-li to za konstruktivní a užitečné, podejte stručné a upřímné vysvětlení svého stanoviska či důvodů (napomůžete tím partnerovu porozumění) 5 Umění požádat o laskavost Chcete-li někoho požádat o laskavost, pak: ▪ dopředu si dobře promyslete, o co chcetepožádat, co konkrétněpotřebujete ▪ svou žádost formulujtesrozumitelně, jasně (jednoznačně) a stručně (bez nadbytečných vysvětlení) ▪ svou žádost vyslovte klidně a bez ostychu, udržujte při tom přiměřený oční kontakt 6 Umění odmítnout nepřijatelný požadavek Je-li pro vás požadavek (či žádost o laskavost), který vyslovil váš partner v komunikaci, nepřijatelný: ▪ vyslovte jednoznačné „ne“, a to jasně a zdvořile ▪ nepodléhejte nutkání podávat nadbytečná vysvětlení ▪ vyhýbejte se nadbytečnému omlouvání (máte právo nepřijmout požadavek, který je pro vás nepřijatelný) ▪ je-li pro vás druhá osoba důležitá, doplňte„ne“ empatií a slovním vyjádřením pocitů. 7 Asertivní pochvala ▪ oslovte člověka, kterého chválíte ▪ pochvalu formulujte zcela konkrétně ▪ pochvalu formulujte stručně chvalte chování, nehodnoťte osobnost člověka ▪ chvalte upřímně ▪ udržujte oční kontakt Asertivní kritika ▪ zvolte vhodnou dobu a vhodné místo ▪ užijte oslovení ▪ kritiku vyslovte velmi stručně, výstižně a srozumitelně ▪ kritizujte zcela konkrétně, nepoužívejte zobecňující výroky ▪ kritizujte chování, nehodnoťte osobnost daného člověka ▪ vyjadřujte se v „já“ formě, mluvte za sebe ▪ obsah a formu sdělení přizpůsobte míře závažnosti nedostatků, buďte konstruktivní ▪ kritiku vyslovte klidně, přátelským tónem, kontrolujte projevy emocí 9 Asertivní reakce na kritiku ▪ Klidně a pozorněposlouchejte, co vám kritik říká ▪ Rozlišteobsah kritikya partnerovo dodatečné hodnocení (obsahemse zabývejte, hodnocení ignorujte, nereagujtena něj) ▪ Zvažte, zda je vám obsah kritikysrozumitelný(není-li , zeptejte se, požádejte o upřesňující informace) ▪ Zvažte, zda je obsah kritikypravdivý či nepravdivý 10 Dojdete-li k závěru, že obsah kritikyje či může být pravdivý: použijte techniku „otevřené dveře“ Dojdete-li k závěru, že obsah kritikyje nepravdivý: informujte partnera vyjádřete svůj pocit Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště11 Asertivní techniky sebeprosazovací obranné Pokažená gramofonová deska Pokaženágramofonová deska Otevřené dveře Další dotazování Přijatelný kompromis 12 Použitá literatura: viz literatura uvedená ve studijním textu k předmětu 13 Děkuji za pozornost.