Teoretické a praktické otázky sloužící ke kontrole znalostí po kurzu BPH_PIS1 jaro 2023 – upraveno dne 24.4.2023 Kdo vytvořil : Skorkovský, KPH, ESF MU Datum : 24.4.20222 Komu určeno : Účastníci kurzu BPH_PIS1, kteří splnili docházku a prezentovali ve svých skupinách (v učebně VT206) Důvod : Otázky k zjištění znalostí získaných v průběhu kurzu a samostudia Zdroje : Studijní materiály (SM) , Interaktivní osnova (IO) a MS TEAMS Obecná část řízení procesů: Studijní materiály mimo literaturu uvedenou k předmětům najdete na is.muni.cz ve složce obsahující Studijní materiály (dále jen SM) a v Interaktivní osnově (dále jen IO). Celkem jde o všechny snímky v Power-Pointových prezentacích týkajících se Řízení operací, snímky týkajících se MS Dynamics NAV 2018 a stránky textů obsahujících příklady typu kuchařka (tyto byly editovány v editoru WORDU) pro ulehčení modelování procesů s pomocí MS Dynamics NAV 2018. Upozornění: díky Vašemu vypracovaní prezentovaných úloh spojených s řízením procesů s pomocí MS Dynamics NAV 2018 a s jejich realizací ve výuce zadaných úkolů bude zkouška mnohem lépe zvladatelná. Za včasné a kvalitní prezentace zde děkuji. Bez provedených prezentací nebudete mít ke zkoušce přístup. To stejné platí pro případné nesplnění povinné účasti na výuce. a) Otázky týkající se řízení projektů a souvisejících znalostí (volná rozprava na níže uvedená témata otázky podle Vašich zkušeností) (Otázka 1): · znalost nástrojů: co je to ERP, zpětné vazby v ekonomice (viz schéma s ERP a vygenerovanými položkami-transakcemi), které slouží jako zdrojová data pro analýzy a následná rozhodnutí o případných modifikacích procesů (zpětná vazba) · využití nástrojů Business Intelligence (pokud bude odpřednášeno) · základní znalosti metod (TOC, Critical Chain, Critical Parh Method, Balanced Scorecard a Strategické mapy) · Drum-Buffer-Rope (principy-řízení kapacit CCR) · Metoda Kepner-Tregoe a její hlavní principy (typy otázek, nastavení priorit, výběr variantních řešení) · znalost nástrojů jako je Bostonská matice v návaznosti na životní cykly produktů (jednotlivé fáze PLC =Product Life Cycle), vazba na analýzu bodu zvratu- vazba na analýzu bodu zvratu, který se objevuje i v životním cyklu produktu · metody, které nebyly vyjmenovány, a které jste např. využili ve svých pracích (seminárních) nebo ve své vlastní praxi mimo školu (pokud existují) V této výše uvedené otázce viz bod a) nejde o podrobný popis každé metody, ale důvody, proč by se měly používat nebo proč se používají. b) Balanced Scorecard a její využití (Otázka 2) c) Teorie omezení (TOC) + 5 základních kroků TOC- průtokový a nákladový pohled, používané metriky. (Otázky 4 a 6) d) Stromy současné (CRT) a budoucí reality (FRT) a Evaporating Cloud (EC) -Thinking Tools Basics. (Otázka 5) e) Metoda kritického řetězu (CCPM) a její využití pro řízení projektů, Murphyho zákony, Parkinsonovy zákony, Studentský syndrom, princip štafetového běžce. Srovnání s metodou kritické cesty. (Otázka 7) f) Bostonská matice a Product Life Cycle – využití a vysvětlení. (Otázky 8 a 15) g) Lineární programování a využití principů pro optimalizace. Využiti Řešitele (doplněk Excelu). Co je účelová funkce a matice omezujících podmínek. (Otázka 9) h) P&Q analýza- produktový mix v našem příkladu šlo o dva produkty X a Y – hlavní principy (TOC a možnosti využití. Očekávám interpretaci s pomocí existujících PWP dvou souborů, které byl předvedeny na přednáškách, a jsou součástí studijních materiálů. Jde o soubor TOC_P&Q_Class_Problem a Product mix and TOC (4 produkty s označením P,Q,R a S) (Otázka 11) – oba vyjmenované soubory jsou v IO i studijních materiálech i) Ishikawa fishbone diagram a 5 WHY - a využití v řízení kvality nebo ve Vaší praxi. (Otázka 14) j) Paretova analýza a využití v řízení kvality nebo buffer managementu a propojení s Ishikawou – vysvětlení principu výpočtu Lorenzovy křivky. (Otázka 14 a 18) k) Multitasking – vysvětlení dobrého a špatného multitaskingu. (Otázka 7) l) Buffer Management a využití pro řízení projektů, nárazníky projektu, přípojné nárazníky. (Otázka 7) m) Základy metody Kepner-Tregoe (otázky, výběr variant s pomocí skóre a Nice-to-Have a Must-to-Have . Jak se dají využívat otázky Co, Kde, Kdy, Kdo a Rozsah-viz tabulka metody K-T). (Otázka 12). n) (Otázka 13) - není součástí tohoto souboru otázek! o) Základní princip Littlova zákona. (Otázka 19). p) Drum-Buffer-Rope. (Otázka 21). Bude nahráno po přednášce dne 24.4.2023 10.5.2021. Interní poznámka vyučujícího adresovaná studentům: Všechny otázky jsou postaveny velice obecně. Zkoušející očekává aktivní a tvořivý přístup při odpovědích a diskusi o možných využitích, překážkách a přínosech nástrojů a metod specifikovaných jako okruhy (body) otázek a-p. OTÁZKY TEORIE Otázky a dílčí vysvětlení: 1) Otázky týkající se řízení projektů a souvisejících znalostí – Popis znalostí potřebných pro získání projektu a implementaci ERP systému Zákazník nefunguje optimálně a konkurence tlačí. Poskytovatel nabízí efektivní a elegantní řešení problémů, naučí se základy odvětví (branžové odvětví), které bude implementací podporováno, navrhne optimalizaci procesů ve firmě pomocí TOC, Thinking Tools, BSC, Ishikawy a provede analýzu údajů, jako jsou např. rozpočty, srovnání očekávaných a aktuálních výsledků. Když vyšší moc dovolí, pak stihne toto v termínu a zároveň i deset dalších projektů. Dodavatel i zákazník budou spokojeni. Váš přístup a příklady, tedy pokud existují nebo byly nebo budou řešeny v rámci bakalářských nebo diplomových prací. Jaké znalosti a proč jsou potřeba? Jaké znalosti potřebné pro řízení projektů získáte na ESF MU? Metody řízení projektů? Nějaké další metody? 2) Balanced Scorecard – systém vyvážených měřítek. Vyjmenovat 4 základní oblasti hodnocení a příčinné vazby mezi činnostmi (procesy) spadajícími do jednotlivých oblastí. Procesy a jejich využití k dosažení cílů. Základní oblasti: finanční – získávání kapitálu od investorů (akcionářů)- co to znamená; zákaznické – jak nejlépe oslovit zákazníky, segmentace trhu, vlastnosti a možnosti zákazníků jako v marketingu; interních procesů – jak nejoptimálněji nastavit vnitřní strukturu, abychom dosáhli vizí a slibů, inovace, provoz, následný servis, doba zvratu – kdy se investice vrátí (BEP); učení a růstu – jak udržet schopnost rozvoje, učení, zlepšení, spokojenost, udržení a produktivita zaměstnanců. Na všechny otázky odpovíme a uděláme si představu, kde se děje co. Jak můžeme změřit stav firmy a jeho nedostatky. Matice procesů a cílů a strom příčin a jeho superpozice do BSC (Balanced Scorecard) vrstev. Viz poslední dva obrázky v PWP prezentaci BSC upravené a uložené do studijních materiálů. 3) Otázka 3 není součástí tohoto souboru otázek 4. Teorie omezení – základní principy, řízení podniku podle úzkého místa, základní metriky (T, I, OE). Nákladová a průtokový pohled na řízení operací. Pevnost a váha řetězu. Vysvětlete tyto pojmy! Tři používané metriky: Throughput – Inventory – Operating Expenses Co tyto metriky znamenají? 5. Logické stromy a jejich použití (CRT, Evaporating Cloud a FRT), vazby mezi stromovými strukturami. K čemu se používá strom přechodů a předpokladů? Thinking Tools: Current Reality Tree: Diagram zachycující současný stav společnosti, její úzká místa a problémy tak, jak jsou, bez zakrývání nedostatků. Vysvětlete jeho konstrukci a strukturu. Evaporating Cloud: Nastínění všech cest, které vedou k vyřešení klíčového problému nalezeného pomocí CRT. Tyto cesty jsou ve vzájemném rozporu, nelze uplatnit všechny najednou, lze ale jednu vybrat. Uveďte příklad. Future Reality Tree: Co zobrazuje tato stromová struktura? Transition Tree (TT): Zobrazuje konkrétní postup řešení problému až k cíli metodou současný stav à problém à akce, náprava problému à nový stav, řešení. Prerequisite Tree: Strom s rozepsanými postupnými cíli a odhadovanými překážkami při jejich realizaci. Navádí nás na možná slabá místa, potenciální problémy při realizaci TT. Dobře ale problémy lokalizuje a pomáhá v jejich řešení. Nakreslete strom současné reality na základě seznamu nežádoucích efektů (UDE), které Vám případně předloží zkoušející. Jaký je charakter uzlů, ze kterých je CRT vytvořen? Jaký je charakter uzlů, ze kterých je vytvořen FRT? 6. Pět základních kroků TOC, přínosy TOC Definujte 5 kroků TOC! Zvyšuje se efektivita, snižují se provozní náklady, hodnota zásob klesá a zvyšuje se průtok. Pro vysvětlení využijte prezentaci z webu, která byla vysvětlena na přednáškách (hypertextový odkaz na video australské firma Tocca s dělníky pracujícími na lince). 7. Metoda kritického řetězu – definice a popis. Kritická cesta a Kritický řetěz a rozdíly mezi nimi. Multitasking a maticová struktura firmy. Nárazníky a jejich využití. Murhpyho zákony a Parkinsonovy zákony v souvislosti s řízením procesů. Studentský syndrom. Principy předávání úkolů (princip štafetového běžce). Integrační body. Otázky ušetřeného času a zpoždění v integračních bodech. Nakreslete příklad! Jaký je vztah mezi ušetřeným časem a případným zpožděním nějaké aktivity? Nárazníky – čas, rezervovaný pro řešení nahodilostí a neznámých – ale předvídaných – problémů. Co nárazníky šetří? Co je to nárazník projektu? Murphy – Definujte o jaké zákony jde a uveďte nějaký příklad! Parkinsonův zákon – organizace se zvětšují bez ohledu na růst obejmu práce – je-li jaká! Jaký znáte Parkinsonův zákon, který se neblaze projevuje na délce projektů? Integrační body – Vede-li více procesů do jednoho, co se stane s ušetřeným časem? A jak se projeví případné zpoždění některé aktivity? Multitasking – vyžaduje jasné cíle, nashromážděné rezervy způsobené nadhodnocením práce se obvykle promrhají (studentský syndrom). Multitasking je špatný, když prodloužení jednoho projektu nezkrátí žádný jiný projekt. Kritická cesta – jaká je definice? Pokud dostanete tuto otázku, pak na dodaném materiálu, který se týká CCPM, ukážete průběh projektu vliv časových skluzů na jeho plnění a čerpání nárazníku. Vysvětlete tři typy zón, které se při tom používají. Co to je Buffer management? Jak se nastavují nárazníky? Co je to přípojný nárazník? Co je to projektový nárazník? Co je penetrace nárazníku? Co je princip štafetového běžce? Jaký má vliv jeden z Parkinsonových zákonů (byl zmíněný na přednáškách) na pracovníka, který skončí svůj úkol dříve než je stanovený (plánovaný) čas na tento úkol? 8. Bostonská matice a jak se dá interpretovat pomocí tohoto nástroje životní cyklus ERP systému. PLC – Product Life Cycle: Vývoj, uvedení na trh, růst, dospělost, nasycení, ústup. Bostonská matice je grafickým znázorněním tržního podílu a růstu. Čtyři oblasti (růst, podíl): Psi (0,0); problémové děti (1,0); hvězdy (1,1); dojné krávy (0,1). Vysvětlete! Namalujte Bostonskou matici a pokuste se do ní umístit produkt MS Dynamics NAV a znázorněte v této struktuře PLC! V PLC je uvedený mimo jiné i tak zvaný bod zvratu. V přednáškách byla uvedeny i prezentace elementární analýzy bodu zvratu. Vysvětlete co bod zvratu znamená. Jak odvodíte vzorec pro analýzu bodu zvratu? Nakreslete schéma s touto úlohou spojené. 9. Lineární programování - principy a důvody používání – ukázat princip na nahraném PWP. Případně na Excelu (bude nastaveno v učebně VT206 využití Řešitele- Solveru). Přednáška byla dodána dne 24..4.2023. Na tuto otázku navazuje zadání Úlohy týkající se principů lineárního programování. 10. V roce 2023 není číslo 10 součástí zkušebních otázek 11. P&Q analýza (produktový mix) Vysvětlete pojem produktový mix? Jak se dá z prezentovaného příkladu vypočítat úzké místo? Vysvětlení na prezentovaném příkladu -> samostatný komentář s pomocí existujícího příkladu ze studijních materiálů. Vše s pomocí PWP, který si můžete při zkoušce otevřít. Jsou k dispozici zde dva souboru ke komentování (/druhý z nich ukazuje pohledy na řešení produktového mixu ze čtyř perspektiv (účetní, prodej, výroba a TOC). Opět můžete průběh řešení komentovat s pomocí tohoto souboru. Můžete použít PWP s dvěma produkt nebo PWP ze 4 produkty. 12. Základy metody Kepner-Tregoe K čemu slouží, jaké jsou principy, jak se dá udělat výběr produktu, metody spojené s otázkami. Jak se dají vybrat alternativy, jako se dají zadat možnosti do šablony. Viz tabulka s otázkami Otázky : Je - Není - Rozdíl. 13. Otázka 13 není součástí zkušebních otázek 14. Základní princip metody Ishikawa FBD s vazbou na Pareto analýzu. 15. V roce 2023 není součástí zkušebních otázek 16. Otázka 16 není součástí tohoto souboru otázek 17. Otázka 17 není součástí tohoto souboru otázek 18. Otázka 17 není součástí tohoto souboru otázek 19. Základy Littlova zákona a jeho využití. Rozpracovanost, Čas, Průtok. 20. Otázka 20 není součástí tohoto souboru otázek 21. Drum-Buffer-Rope (DBR) -hlavní princip metody a vazby na Littlův zákon a TOC. OTÁZKY PRAXE s využitím ERP MS Dynamics 2018 NAV: Otázky – část MS Dynamics NAV 2018 NAV. Předpokládá se ukázka na standardní databázi systému na školním počítači, ale pouze v případě kontaktní výuky. V roce 2023 v kurzu BPH-PIS1 byly prezentovány modely na NAV instalovaném na Vašich PC nebo na serveru Orion na PC ve VT206 nebo na učitelském počítači v učebně VT206. Všechny okruhy, které tvoří základy otázek byly probírány ve cvičeních a byly doprovázeny stručnými scénáři – příklady – odhadem 100 stránek příkladů a odhadem 400 snímků v power-pointových prezentacích, které jsou součástí SM (studijních materiálů), MS TEASM a IO. 1. Stručná charakteristika systému ERP systému (MS Dynamics NAV) Rozpad otázky: co si představujete pod pojmem ERP, co je škálovatelnost ERP systému - modulárnost řešení a jeho význam, základní technologické přednosti ERP MS Dynamics NAV ( POZOR zálohování za chodu-verze – pouze pro BPH_PIS2 v zimním semestru), existence kalkulovaných polí, co kalkulované pole zobrazuje (vazba na praktickou otázku č.3.) .Jak se dá využít funkce Navigace (vazba na praktickou otázku č.4.) 2. Okna ERP systému Rozpad otázky: vysvětlení formulářů jako nástrojů ke „zviditelnění“ údajů z tabulek (co je to tabulka?) a to, že je možné těchto oken otevřít více a vysvětlení jejich přínosu. Typy oken – jako jsou karta, seznam a maticové okno – praktická ukázka (např. okno zboží dle lokací spuštěné z karty zboží). Typy polí v tabulkách a relace mezi tabulkami – praktická ukázka (co to znamená Look-Up a pole typu Optionà např. Metody ocenění na kartě zboží na záložce fakturace) 3. Kalkulovaná pole – vysvětlení principu tohoto pole Rozpad otázky: Ukázka tohoto pole na kartě obchodního partnera, Zboží a v okně Zboží dle lokací. Jaké používáte základní klávesové zkratky a kde najdete nápovědu týkající se používání klávesových zkratek? 4. Navigace z položek Rozpad otázky: vysvětlení a přínosy tohoto nástroje. Princip získání informace odkudkoli se mohu dostat kamkoli. Jde o princip příčina - > následek. Praktická ukázka navigace jak z položek, tak i z historie. Přínosy Navigace pro uživatele. 5. Nápověda systému, klávesové zkratky a práce s filtry Rozpad otázky: praktická ukázka užití klávesy F1, tlačítka Nápovědy, vysvětlení a praktická ukázka na deníku fyzické inventury, které se nachází v menu Sklad -- >Zásoby--- > Deníky fyzické inventury nebo při vysvětlení termínu nejlepší cena. Co to je kontextová nápověda. Nahrazení manuálů systémem nápovědy. Jak se dá využít kombinace kláves Ctrl+Alt +F1? K čemu je potřeba klávesa F7 a F8. K čemu se používá kombinace kláves Ctrl+F7? Ukažte jak umíte pracovat s filtry. 6. Bezpečnost systému (pouze v kurzu BPH-PIS2 v zimním semestru) Rozpad otázky: rozsah bezpečnosti na databázi, firmu, tabulku a záznam. Zabezpečení pomocí hesel. Co je to ID a přiřazení uživatelů k předem nadefinovaným rolím a právům s tím spojených. 7. Kmenová data I Rozpad otázky: karta zákazníka nebo odběratele a popis nejdůležitějších polí na záložkách obecné, fakturace, platby a zahraniční obchod jako např. Saldo, Adresa, Platební podmínky, Metody vyrovnání, Jazyk a Měna s vazbou na tabulku měn a směnné kurzy. Co to jsou položky nad tabulkami odběratelů a dodavatelů a jejich vysvětlení. Jak je zobrazit? 8. Kmenová data II Rozpad otázky: karta zboží a popis těch nejdůležitějších polí jako Množství na skladě, Skladová jednotka ( Minimum na skladě, Číslo dodavatele, Množství na nákupních resp. prodejních objednávkách nacházejících se na různých záložkách karty zboží (obecné, plánování, doplnění apod.) Co to jsou položky zboží a jak je zobrazit? 9. Nákupní objednávka (nákup zboží) Rozpad otázky: provedení nákupu vybraného zboží, vysvětlení postupu použitého pro nákup a po zaúčtování klávesou F9 ukázat dohledání vlivu této akce. Finance-à ŽurnályàVěcné položky, Položky dodavatele z karty dodavatele. Položky zboží z karty zboží. 10. Prodejní objednávka (prodej zboží) Rozpad otázky: provedení prodeje vybraného zboží, vysvětlení postupu a po zaúčtování klávesou F11 ukázat dohledání vlivu této akce. Finance->Žurnály->Věcné položky, dále pak z karty odběratele zobrazte jeho položky. Z karty zboží zobrazte položky zboží. 11. Slevy Rozpad otázky: nastavení prodejních slev. Jiná cena než jednotková na kartě zboží, řádková sleva a sleva fakturační. Praktická ukázka v prodejním řádku na Vámi vybraném zboží. Jak se slevy vzájemně ovlivňují? Co je to Nejlepší cena (Best Price)? K interpretaci významu principu Best Price=Nejlepší cena použijte případně nápovědu! 12. Karta kontaktu a profil kontaktu-bude součástí kurzu BPH_PIS2 Rozpad otázky: vysvětlete funkci karty kontaktu, její vazbu na kartu obchodního partnera (dodavatele, zákazníka). Co je to profil? Jaké typy profilů můžete v systému využívat? Kde se nastavuje a k čemu slouží? Co je to obchodní příležitost? Co je to interakce. Jak se interakce může vytvořit? Jak se dá využít dotazník ke konstrukci Paretovy analýzy? Paretova analýza->kampaně, segmenty bylo předvedeno jako i všechny ostatní okruhy jak ve výuce, tak při prezentaci studenů ve výuce. 13. Finanční deník-úvod Rozpad otázky: jaká je struktura deníku? Proveďte vyrovnání otevřené položky zákazníka! Co je to otevřená položka? Jak se vyrovná faktura dodavatele? Jak se zaúčtuje platba od zákazníka? Co je to storno? Ukažte storno na položkách hlavní knihy (viz příklad 261|221) a storno takto vytvořené transakce-> příklad ze cvičení. Lze spárované položky zákazníka (Dodavatele) typu Faktura a Platba „odpárovat“ – zrušit vyrovnání? Storno bylo předvedeno v rámci výuky – > červená čísla“. Využijte kombinaci kláves Ctrl-Alt-F1, abyste ukázali s jakým znaménkem jsou opravné položky na účty zaúčtované. 14. Účetní schéma a jeho konstrukce a využití Rozpad otázky: Jaká je funkce nástroje s názvem „Účetní schéma“? Vysvětlete na již zadané struktuře v systému již zadaném účetním schématu. Jaké standardní reporty se pomocí účetních schémat vytváří? Viz příklad vytvoření jednoduchého DPH reportu. Jak se vytvoří report nad Vámi vybranými nákladovými účty? 15. Základy řízení výroby-pouze pro kurz BPH_PIS2 Rozpad otázky: Co je potřeba pro výrobu? Co je to kusovník? Centra ? Co je to technologický postup ? Výrobní zakázka? Jaké jsou stavy výrobní zakázky? Komponenty výrobní zakázky? Odvod výrobků a odvod komponent (dílců) do výroby. Poznámka: Routing = Technologický postup. 16. Transfery mezi lokacemi Rozpad otázky: Co je to transfer? Kolik se při jednom transferu vytvoří položek? Jak uvidím s pomocí okna Zboží dle lokací kolik mám zboží v průběhu transferu na lokaci vlastní nebo cizí doprava? Co je doba transferu? Co je doba vyskladnění a zaskladnění na lokacích? 17. Základy prodejních analýz-pouze pro kurz BPH_PIS2 Rozpad otázky: Kde v systému najdu a spustím analýzy prodeje? Jaký je jejich princip? Jak se nastavují? Spusťte jednu s analýz a komentujte výsledek a vliv filtrace v hlavičce analýzy. 18. Základy dimenzí Rozpad otázky: Hodnoty dimenzí, jejich použití, kde se dají dimenze nastavit a dohledat. Analýza dle dimenzí 19. Sešit požadavků- výpočet doplnění podle požadavků z prodeje nebo výroby (výrobní požadavky budou probírány až v kurzu BPH-PIS2) Rozpad otázky: Co je to požadavek, čistý požadavek, hrubý požadavek, jak se navrhuje doplňování skladových položek. Co je to bezpečnostní zásoby a průběžná doba na kartě zboží. Nastavení způsobu přiobjednání. 20. Základní principy vyrovnávání zboží (bude dopracováno v kurzu BPH-PIS2) Rozpad otázky: Otevřená položka zboží, číslo položky. Ke studiu použijte primárně soubor 02_Příklad_Prodejní objednávka a to snímky 48-69 21. Základní principy finančních rozpočtů Rozpad otázky: Co je to rozpočet. K čemu rozpočet slouží. Jak se nastavuje. Jak se dá zobrazit výsledek rozpočtu - aktuální částky oproti očekávaným částkám. Jako studijní materiály musí sloužit příklady probírané ve výuce. Dále pak elementární konstrukce účetních schémat používaných při zobrazení výsledku porovnávání částek v matici rozpočtu a aktuálních částek zaúčtovaných s pomocí nákupních nebo prodejních faktur, které vzniknou zaúčtováním nákupních respektive prodejních objednávek.