Obaly a balení Základní vymezení Balení x Obaly •Pozor na terminologii – packaging x packing •Packaging (balení) = nádoba, bedna, krabice, ve které se produkt dostane ke konečnému uživateli; jedná se o součást prezentace produktu a zůstává v něm, dokud ho zákazník nezíská v maloobchodě. Důležitá role pro marketing (jedná se o tzv. rozšířený produkt) •Packing (obal) = externí ochranná vrstva používaná pro bezpečný transport zboží •Nakládání s obaly v ČR přímo řeší zákon č. 477/2001 Sb., o obalech, ve znění pozdějších předpisů •Obaly: • dle určení - spotřebitelské; distribuční; přepravní •Dle použití – jednorázové, vratné • • • Základní vymezení Balení x Obaly •Primární funkce obalu - •ochranná, •skladovací, •manipulační a přepravní, •informační, • ekologická • •Další (sekundární): obchodní, reklamní, užitná, záruční, •přídavná - recyklační • Trendy ve světě obalů (spojeno s trendy e-commerce) •Růst tržeb výrobců obalů •vzrůst ceny papíru o 15 %, •dodávky trvají ze 3 dnů na 6 týdnů •změnil se segment zákazníků - malé obchody, •e-commerce je táhne •B2B zákazníci – příkklon k papíru; proces balení se automatizuje •Boom firem s obalovými materiály, spousta malých e-shopů •E-shopový zákazník čím dál náročnějšíPersonalizace obalů - technologicky je možné, problém je, že musí firma zabalit produkt do správné krabice, pokud má firma více klientů, je problém, proto se dává spíše dopis dovnitř •User experience - tvorba příběhu často spojeno s chranenymi dilnami, v oblaech pouzivani práce chranenych dilen •80% e-commerce obalů tvoří vlnitá lepenka •2/3 nakupujících v Evropě objednávají oblečení a boty •Průměrně 30% zakázek v e-commerce se vrací, u obleční a mody je to až 60 % - roste význam vratných obalů •Ekologie je tzv. sexy – hnědé balení je vnímáno jako ekologické více než bílé Papírové obaly •Spadá pod papírenský průmysl •Ačkoliv papírenský průmysl zaznamenal pokles (cca 5%), ne v oblasti obalových a balicích papírů, kartonů a lepenky •Založeno na dokonalém využití trvale obnovitelných zdrojů (dřevo, sběrový papír) •sběr papíru pro recyklaci je v ČR na vysoké úrovni •Dopad rapidního využívání nákupu přes internet (e-commerce) – ačkoliv poklesl export PpR (papír pro recyklaci) z Evropy do Číny kvůli restrikcím – propad dorovnán, poptávka po PpP převýšila v Evropě nabídku •V ČR se vyrábí cca 800 000 t ročně obalových papírů (spotřeba je 900 000 t ročně) Ceská papírenská produce ale zaznamenaůa růst – hlavně obalové a balící paíry a suroviny pro výrobu vlnitých lepenek (v současnosti tvoří největší část pro-dukce tohoto průmyslového odvětví, založeného na do-konalém využití trvale obno-vitelných zdrojů Jde hlavně o dřevo a také sběrový papír, jehož zpracování je výhodné, ale nikoliv bezproblémové - „Čerstvá vlákna (ze dřeva) a recyklovaná vlákna jsou součástí stejného materiálového cyklu a obojí jsou na sobě extrémně závislé - Pokud by nikdo nevyráběl čerstvé vlákno, nebude z dlouho-dobého hlediska co recyklovat -Export sběrového paíru -http://www.acpp.cz/ -https://www.cepi.org/wp-content/uploads/2020/07/Final-Key-Statistics-2019.pdf Význam PpR resp. recyklace pro obalový materiál •Růst investic v Evropě do nových kapacit pro výrobu obalových papírů s potřebou PpR jako hlavní suroviny. •ČR má přebytek PpR – export do Evropy •Přínosnost recyklace papírových materiálů???? – studie z Yale university a College University v Londýně •masivní recyklace sběrového papíru může mít i negativní dopad na klima, více než výroba nerecyklova-ného papíru na bázi čerstvých vláken •výroba recyklovaného papíru vyžaduje použití více fosilní energie než výroba nového papíru. Recyklace papíru využívá elektřinu ze sítě nebo z kotelen (zemní plyn, uhlí) – tedy zdroje energie s vysokým obsahem fosilních paliv. Čerstvý vláknitý papír však lze vyrábět s energií bez použití fosilních látek, vyrobenou z vedlejších produktů procesu výroby buničiny. Podle studie provedené vědci z Yale University a Uni-versity College v Londýně nemusí být recyklace papírových materiálů zcela jednoznačně přínosná Pure pack - balení •Hodnocení životního cyklu litrového balení čerstvého mléka ukazuje, že nápojové kartony produkují o 83 % méně emisí CO2 než PET lahve na jedno použití a o 77 % méně než opakovaně použitelné skleněné obaly (dle studie Ústavu pro výzkum energie a životního prostředí v Heidelbergu Kompostovatelné plasty •často kompostovatelné pouze v průmyslových kompostárnách. •Oxo a foto degradabilní plasty - jJedna jejich slozka umoznila rozpad na mensi castice, ale stále jsou to plasty •Koupit petku radeji a nechat zrecyklovat, nez nejakou ekoplastovou náhražku a dát do plastů (může zničit celou dávku pro recyklaci) • Balení – jak nalákat zákazníka Společnost Cardbox Packagin - získala ocenění Carton Austria Award za rok 2020. Cenu poroty vyhrála dárková krabice Manner Mini Mix, kterou vyrobil závod společnosti Cardbox Pac-kaging ve Wolfsbergu ve spolupráci se společností Metsä Board, která dodala zpracovávaný karton (skládačkovou le-penku). Za působivým návrhem stojí závod společnosti Car-dbox Packaging v Pinkafeldu. Velká barevná kostka po otevření láká k ochutnání mini dobrot známé potravinářské značky Manner. Propracovaný obal se může proměnit v deskovou hru s velikonočními zví-řátky. Čtyři různé fi gurky mají tyto příchuti: neapolitan, ja-hoda, nugát a mléčná čokolád