■Plánování nRadim Dodek n Copyright © Unicorn Systems a.s. 2 Plán nCo je projekt? nCo je projektový plán a k čemu mi bude? nJak by měl plán vypadat? nJak plán udělat? nCo by nemělo chybět? nCo k tomu budu potřebovat? n n Projít jednotlivé body agendy, nezapomenout zmínit předpoklady, vysvětlit, že daná specifika se mohou lišit u různých typů projektů a je třeba si z workshopu odnést spíše způsob přemýšlení nad plánem a základní metodiku a tu poté správně aplikovat na to, co potřebujeme naplánovat Zmínit, že je třeba hlavně používat selský rozum. Absenci selského rozumu nezachrání žádná metodika. Bez této vlastnosti neuspěje žádný manager Zmínit KISS Copyright © Unicorn Systems a.s. 3 Co je projekt? nČasově a nákladově omezené úsilí za účelem realizovat množinu definovaných výstupů (naplnění definovaných cílů) podle standardů a v požadované kvalitě. nJedinečný proces, který se skládá z řady koordinovaných a řízených činností s termíny zahájení a ukončení. Realizuje se pro dosáhnutí cíle, který vyhovuje specifikým požadavkům včetně omezení jako je čas, náklady nebo zdroje. nSoubor činností s jasným cílem, který je omezen časem, financemi a dalšími zdroji nProjekt je řízený proces změny n Slide slouží k nastolení správného přemýšlení nad tím, co se vlastně plánuje a vymezení pojmu projekt jako takového – pokud zadání nesplňuje tyto body, nejedná se o projekt a k plánování dané aktivity by mělo být přistoupeno jinak Copyright © Unicorn Systems a.s. 4 Co je projektový plán - Teorie n n n n n n n n n n n nZdroj: https://managementmania.com/cs/plan-projektu Copyright © Unicorn Systems a.s. 5 Co je plán - praxe n2 (někdy i více) plánů různé granularity dle potřeb různých lidí, které musí být vzájemně konzistentní po celou dobu projektu n Každý si pod pojmem plán představí něco jiného. Zpravidla ale platí, že se jedná o chronologický seznam dílčích aktivit, které se mají stát a které se vzájemně nějakým způsobem ovlivňují. Proč potřebujeme 2 plány? 1.Pro interní účely – plánujeme detailně na úroveň jednotlivých úkolů (úkol by zpravidla neměl mít více než 16hodin, vysvětlit proč). Slouží jako podklad pro kapacitní plánování, odhadování časové náročnosti, atd 2.Pro externí účely – zpravidla méně detailní, obsahuje hlavní milníky z pohledu klienta (nemá smysl dávat detaily, klient jim buď stejně nerozumí, nebo jej nezajímají, protože to je Vaše práce, ne jeho). Zpravidla tam chce mít jednoznačné informace o tom, kdy on bude muset něco dělat 3.Vysvětlit obrázky – obrázek pro klienta vlevo, screenshot z JIRA vpravo – detail na úroveň úkolu pro jednotlivce na projektu 4.Plán potřebujeme pro řízení projektu, abychom věděli, co kdy má dělat a co se stane, když se daný úkol nestane/nestihne v daném čase. Chápeme, že plán není neměnný, ale je potřeba, abychom věděli, jaký dopad bude mít určitá skutečnost (ať už časový, nebo nákladový). Bez plánu se jen složitě odhadují celkové náklady na projekt Copyright © Unicorn Systems a.s. 6 Modelový příklad nVytvořit projektový plán tzv: Engineering projektu nOčekávané výstupy ze strany klienta (co jste slíbili v nabídce): nAnalytická dokumentace pro další fázi nSeznam funkčností systému nSeznam nefunkčních požadavků (tzv. non-functional requirements) na systém nTestovací strategie nSWA document nNávrhy obrazovek n n n nPředpoklady nVyvíjíte podle metodiky Waterfall, nebo RUP nSnažíte se o tzv ‚optimální plán pro všechny‘ n n n Vysvětlit, co je metodika Waterfall a RUP a Scrum, popsat, co je engineering projekt Dále pak vysvětlit potřebu jednotlivých výstupů (proč jsme slíbili zrovna tyto) Vysvětlit, co je myšleno optimálním plánem pro všechny - pracujeme jen na výstupech pro klienta, nebo na mitigacích rizika, zároveň se to všechno snažíme dělat za co nejméně úsilí/peněz Vysvětlit, že plánujeme/pracujeme jen na dvou typech úloh – na výstupech pro klienta, na věcech, které mitigují rizika – jako třeba PoC, jako třeba status reporty, schůzky s klientem, jako management – na ty je třeba nezapomenout, i když jsme je klientovi explicitně neslíbili – pro jejich nedělání bychom vždy měli mít jasný argument a přistupovat k tomu jako k riziku Copyright © Unicorn Systems a.s. 7 Postup nVytvořit PBS nOdvodit WBS nOdhadnout časovou náročnost aktivit nSeznam rizik/předpokladů nVytvořit interní plán nExterní plán tvořit nebudeme, protože se dá odvodit z interního jeho zjednodušením n Celé je to trochu zjednodušené a slouží to spíš k pochopení za 90 min, rozhodně to není určené k tomu, že podle toho odřídí někdo celé EP Copyright © Unicorn Systems a.s. 8 PBS – Product breakdown structure nCo to je? Product breakdown structure – vydefinovat jednotlivé produkty a meziprodukty, které mají během projektu vzniknout Copyright © Unicorn Systems a.s. 9 PBS – Výchozí stav n Vycházíme z toho, co jsme slíbili v nabídce a to začneme rozpadávat a přidávat další výstupy/mezivýstupy, které mitigují rizika Copyright © Unicorn Systems a.s. 10 PBS – Jak by to mohlo taky vypadat n Vysvětlit, proč jsme přidali ty 3 nové, na co jsme rozpadli původní. Zároveň vysvětlit, že přidávat se dá téměr do nekonečna, ale že jsme si dali zadání, že děláme optimální plán – tzn – co nejnižší rizika za akceptovatelné náklady. Upozornit na návaznosti projektu – Začínáme high level designem, z něj odvodíme seznamy funkčních/nefunkčních požadavků, následně dopíšeme zbytek analýzy a zároveň děláme SWA dokument a s tím spojené PoC, rozebíháme návrhy obrazovek, testovací strategii, nakonec píšeme seznam rizik a out of scope Copyright © Unicorn Systems a.s. 11 WBS – work breakdown structure nJak odvodím z PBS WBS? nProč bych tím vlastně měl ztrácet čas, když už mám PBS? WBS se odvodí tak, že se s maximální mírou znalosti pokusím vymezit pracovní jednotku, která musí být odpracována, aby bylo možné výstup/mezivýstup dokončit. Zároveň přidávám pracovní aktivity, která mitigují rizika. Zároveň slouží pro lepší pochopení, co je pod daným produktem – aby to bylo jasné nejen klientovi, ale i internímu týmu (když se dohaduje, za kolik jde něco udělat/neudělat) Copyright © Unicorn Systems a.s. 12 WBS – Modelový příklad Ke každému výstupu jsem rámcově popsal, co má vzniknout a přidal několik položek navíc, které mají mitigovat rizika – v případě, že bude třeba projekt udělat za méně času, tak tohle je možnost, kde sekat, za předpokladu, že nám nevadí nárůst rizik na projektu Copyright © Unicorn Systems a.s. 13 Časová náročnost Nyní již víme, jak dlouho trvají jednotlivé aktivity, jaké jsou mezi nimi návaznosti. Tím pádem můžeme dokončit plán a zároveň stanovit nákladovou částku za projekt (za předpokladu, že víme, kolik stojí 1 MD každé role Takže vím, v jakém pořadí budu odbavovat jednotlivé aktivity a generovat výstupy, jsem to schopen říct klientovi, aby si v daný čas udělal čas na revize Vím, kolik to bude stát Dokážu to zaplánovat, organizovat, kontrolovat a řídit a následně i vyhodnotit Copyright © Unicorn Systems a.s. 14 Vytvoření plánu Definujeme vstup a výstup pro jednotlivé deliverables a jednání s klientem, těm přiřadíme termín – postupujeme postupně podle aktivit. Granularitu plánu definujeme podle velikosti projektu. Copyright © Unicorn Systems a.s. 15 Seznam rizik/předpokladů nDefinujeme rizika, která mohou ovlivnit splnění daného plánu nDefinujeme předpoklady, se kterými počítáme, aby byl plán uskutečnitelný Nikdy nesmíme zapomenout, s jakými riziky náš projekt počítá a s jakými předpoklady. Toto je dobré sdílet interně a ideálně i s klientem. Bez tohoto se může stát, že za měsíc bude Váš plán vypadat jako absurdní dokument, který nemá žádný vztah k realitě Copyright © Unicorn Systems a.s. 16 Řízení rizik nRisk list nSeverita, dopad a opatření nSoučást pravidelného vyhodnocování stavu projektu nRisk => Problém Copyright © Unicorn Systems a.s. 17 Příklad seznamu rizik Copyright © Unicorn Systems a.s. 18 Rady na závěr nPoužívejte selský rozum nKISS nNikdy nic nepředpokládejte a vždy ověřujte ■Děkuji >