Kurz: Marketing v EU - AUTOKOREKČNÍ CVIČENÍ Kap. 1 Z daných možností je pouze jedna správná: 1. V mezinárodním marketingu základní marketingová filosofie: a) zůstává stejná základní marketingová filosofie a obsah nástrojů a metod; liší se jejich rozsah b) zůstává stejná filosofie, nástroje a metody; liší se obsah a rozsah jejich použití c) se liší; zůstávají stejné nástroje a metody co do rozsahu i obsahu 2. Mezi čtyři základní skupiny odlišností mezinárodního marketingu od marketingu národního, které vymezil Kulhavy, patří: a) společenské, ekonomické, kulturní a organizační b) geografická vzdálenost, fyzická povaha, společnost a lidé jako jednotlivci c) organizační, technologické, politické a geografické 3. Jednotná strategie a realizace marketingových plánů pro všechny trhy bez nutnosti adaptace je typická pro marketing (resp. marketingovou koncepci): a) multinacionální b) globální c) glokální 4. Nejvyšší stupeň integrace ze všech světových integračních seskupení je vlastní: a) NATO b) Evropskému společenství c) WTO 5. Účinky globalizace a integrace na podnikatelskou sféru se projevují jako: (uveďte aspoň pět příkladů: ---------------------------------------------- ---------------------------------------------- ---------------------------------------------- ---------------------------------------------- ---------------------------------------------- 6. Zdrojem konkurenční výhody jsou: (doplňte) a) intelektuální kapitál b) kvalita managementu c) náklady na kapitál a pracovní sílu d) ......................................... e) ......................................... f) ......................................... Kap. 2 V případě variantních odpovědí je vždy jedna možnost správná 1. Mezi důvody integračních snah v západní Evropě po druhé světové válce patří (doplňte): a) ekonomické: .................................................................... ................................................................... .................................................................. b) politické: .................................................................. ................................................................... 2. Jako předchůdce Evropského hospodářského sdružení (EHS) můžeme označit: a) OECD a celní unii Beneluxu b) celní unii Beneluxu a ESUO c) OEEC a ESVO 3. Evropské hospodářské sdružení (EHS) vzniklo na základě: a) Pařížské smlouvy b) Římské smlouvy c) Haagské smlouvy 4. Mezi cíle EHS stanovené v roce 1957 lze zařadit: a) vytvoření celní unie, společné regionální a zemědělské politiky a společné zahraničně-bezpečnostní politiky b) vytvoření měnové unie, společného trhu, společných pravidel hospodářské soutěže a společné dopravní politiky c) vytvoření celní unie, společného trhu, společných pravidel hospodářské soutěže a společné zahraničně-obchodní politiky 5. Členy ESVO (Evropské sdružení volného obchodu) v současnosti jsou: a) Norsko, Irsko, Island a Švýcarsko b) Norsko, Island, Lichtenštejnsko a Švýcarsko c) Norsko, Finsko, Island a Švýcarsko 6. Evropské společenství provádí společnou: a) zemědělskou, obchodní a regionální politiku b) regionální, zdravotní a vzdělávací politiku c) obchodní, výrobní politiku a politiku cestovního ruchu 7. Jednotný evropský akt je programem: a) zahraničně-obchodní politiky EU b) dokončení vnitřního trhu EU c) zahraničně-bezpečnostní politiky EU 8. Název "Evropská unie" vznikl na základě smlouvy: a) Římské b) Maastrichtské c) Amsterdamské 9. Tři pilíře Evropské unie označují cíle za oblasti: (uveďte) a) .................................................... b) ....................................................... c) ....................................................... 10. Kodaňská kriteria se týkají podmínek pro nové zájemce o: a) vstup do Evropského společenství b) vstup do Evropské měnové unie (EMU) c) členství v rámci Schengenské dohody 11. O významu internetu pro podnikatelskou sféru se pojednává v: a) Kodaňské smlouvě b) Maastrichtské smlouvě c) Amsterdamské smlouvě 12. Partnerství pro vstup označuje smlouvu mezi ES a kandidátskou zemí, obsahující: a) rámcové podmínky vstupu b) časově vymezeny úkoly pro další období asociačního procesu c) číselně stanovené kritéria pro další období asociačního procesu (výše HDP, procento inflace, nezaměstnanosti atd. 13. K pozitivům společné měny euro patří: (uveďte alespoň tři) a) ...................................... b) ...................................... c) ...................................... 14. Pojem "screening" znamená: a) proces kontroly plnění stanovených kritérií asociačního procesu b) proces národní harmonizace legislativy s legislativou ES c) proces kontroly adekvátního použití finančních prostředků v rámci programu PHARE Kap. 3 1. Hlavním rozhodovacím orgánem ES je: a) Evropská rada b) Evropská komise c) Evropský parlament 2. Zastupování zájmů členských států na území ES je vlastní: a) Evropské radě b) Evropské komisi c) Evropskému parlamentu 3. Iniciátorem a zpracovatelem legislativních návrhů je: a) Evropská rada b) Evropská komise c) Evropský soudní dvůr 4. Rozhodovací pravomoc v oblasti hospodářské soutěže má: a) Evropská rada b) Evropská komise c) Evropský parlament 5. Právem uzavírat smlouvy mezi ES a třetími státy, resp. mezinárodními organizacemi disponuje: a) Evropská rada b) Evropská komise c) Evropský parlament 6. Zastupování zájmů ES jako celku je vlastní: a) Evropské radě b) Evropské komisi c) Evropskému parlamentu 7. Evropský parlament se podílí na těchto významných aktivitách Rady a Komise: (vyjmenujte alespoň tři) ............................................................. ............................................................. ............................................................. 8. Jako poradní orgán při tvorbě legislativy působí: a) Evropský parlament b) Hospodářský a sociální výbor c) Evropský soudní dvůr 9. Jednotný výklad legislativy ES zajišťuje: a) Rada ministrů b) Komise c) Evropský soudní dvůr 10. Evropský summit je: (doplňte charakteristiku) ........................................................................ 11. Finančním ústavem ES je: a) Evropská investiční banka b) Evropská centrální banka c) Evropský systém centrálních bank 12. Obsah rozhodnutí Evropského soudního dvora je: a) nezávazný b) fakticky závazný c) fakticky závazný pouze v některých případech Kap. 4 1. Jednotný vnitřní trh (JVT) je založen na čtyřech svobodách, a to: (doplňte) a) ................................................. b) ................................................. c) ................................................. d) ................................................. 2. Zákaz daňové diskriminace dovozu a vývozu v rámci jednotného vnitřního trhu je spojen s: a) volným pohybem zboží b) volným pohybem osob c) volným pohybem kapitálu 3. Kromě čtyř základních svobod je fungování JVT podmíněno řešením dalších oblastí, např.: (uveďte alespoň pět) a) ................................................. b) ................................................. c) ................................................ d) ................................................. e) ................................................. 4. Uveďte strategické cíle EU pro budoucí období: (vyjmenujte alespoň čtyři) a) ............................................................................... b) ............................................................................... c) ............................................................................... d) ............................................................................... 5. Harmonizovaná sféra znamená: a) vzájemné uznávání národních technických požadavků na výrobky b) sjednocení technických požadavků na výrobky c) označení výrobků značkou CE 6.Technické parametry DVD přehrávačů specifikuje normalizační instituce: a) CEN b) CENELEC c)ETSI 7.Zkratka PECA se týká: a) dokumentu, ve kterém je vyjádřena shoda výrobku s evropskou normou b) dohody mezi Českým normalizačním institutem a Evropským výborem pro normalizaci c) dohody o vzájemném posuzování shody a akceptace průmyslových výrobků 8.Daňová harmonizace: a) je dokončena ve všech oblastech b) není sjednocena výše daní z přidané hodnoty a spotřebních daní c) je sjednocena výše daně z přidané hodnoty, ale není sjednocena výše spotřebních daní 9. Ochrannou známku lze v rámci EU registrovat třemi způsoby, a to: (uveďte) a) ........................................................................................... b) ............................................................................................. c) ............................................................................................. 10. Volný pohyb osob umožňuje změnu místa pobytu: a) za účelem výkonu pracovní činnosti a studia, ale ne za účelem podnikání b) za účelem podnikání, studia, ale ne za účelem výkonu pracovní činnosti c) za účelem podnikání, výkonu pracovní činnosti i studia 11. Hospodářská soutěž je v EU zajištěna několika podmínkami. Uveďte alespoň pět: a) ..................................................................................... b) ..................................................................................... c) ..................................................................................... d) ..................................................................................... e) ..................................................................................... 12. Podmínky podnikání a volného pohybu právnických osob: a) jsou zcela harmonizovány b) nejsou vůbec harmonizovány c) jsou pouze částečně harmonizovány Kap. 5 1. Komunitární právo je před právem členských zemí aplikováno přednostně: a) vždy b) pouze pokud se týká oblastí společných politik c) v určitých případech se upřednostní domácí právní úprava pokud není v rozporu s komunitární 2. Primární právo obsahuje: a) zakladatelské smlouvy a právní akty týkající se jednotlivých oblastí života EU b) různé programy, prohlášení, bílé knihy a nepsané základní právní zásady c) zakladatelské smlouvy, asociační smlouvy, smlouvy o rozpočtu, mezinárodní smlouvy a nepsané základní právní zásady 3. Druhy aktů jsou: a) nařízení, směrnice, rozhodnutí, doporučení a stanoviska b) nařízení směrnice, direktivy, rozhodnutí, doporučení a stanoviska c) nařízení, rozhodnutí, zákony, doporučení a stanoviska 4. Z právních aktů má obecnou platnost pro všechny členské státy: a) nařízení b) směrnice c) rozhodnutí 5. Pro další vývoj EU jsou významnější závěry publikované: a) v bílé knize b) v zelené knize 6. Základními zákony týkajícími se oblasti technické harmonizace a duševního a průmyslového vlastnictví jsou: (doplňte) 7. Legislativa ES chrání spotřebitele i v případě, že: a) smlouva je sjednaná mimo obchodní provozovnu b) produkt je zakoupen mimo území členských států, se kterými ES nemá smluvní vztahy c) prodávající a kupující neuzavřeli kupní smlouvu v žádné formě 8. V právu obchodních společností jsou harmonizovány otázky : a) všech typů společností b) akciových společností c) společností s ručením omezeným 9. V oblasti daňové legislativy byly již plně harmonizovány: a) daně přímé i nepřímé b) daně přímé c) daně nepřímé d) daně ještě nebyly plně harmonizovány 10. V oblasti ochrany hospodářské soutěže se sleduje: a) pouze výše dosaženého zisku b) hospodářská a finanční síla soutěžitele c) struktura zahraničních vlastníků 11. V rámci ochrany bezpečnosti práce a sociálních práv pracovníků mají pracovníci právo spolurozhodovat o: a) rozdělení zisku b) délce pracovní doby a dovolené na zotavenou c) otázkách spojených s bezpečností práce 12. Srovnávací reklama v EU je: a) povolena b) zakázána c) povolena s určitým omezením Kap. 6 1.Kvalitní strategie musí vycházet ze tří součástí: a) management, zdroje, příležitosti b) podmínky, prostředky, cíle c) stakeholdeři, dostatek kapitálu, zaměstnanci 2. K externím podnětům internacionalizace patří: a) nákup licence, změny v poptávce b) změny v tržním a institucionálním prostředí c) vlastníci, změny politických rozhodnutí 3. Které součásti celkové firemní strategie kromě marketingové se musí většinou upravit v případě vstupu firmy na zahraniční trh? Uveďte alespoň tři: a) ....................................................................... b) ....................................................................... c) ....................................................................... 4. Postup tvorby marketingové strategie lze soustředit do čtyř kroků. Jsou to: a) podrobné zmapování prostředí, analýza odvětví, analýza vnitřních zdrojů firmy, formulace marketingové strategie b) analýza konkurence, analýza vlastních zdrojů, SWOT analýza, formulace marketingové strategie c) analýza prostředí, formulace vize, STEP analýza, formulace marketingové strategie 5. Konkurenční výhoda může vycházet z: Uveďte alespoň pět možností: a) .................................................. b) .................................................. c) .................................................. d) .................................................. e) .................................................. 6. Generické strategie (autor Michael Porter) vychází z těchto konkurenčních výhod: a) nízká cena, vysoká produktivita, vyspělé technologie b) nízké náklady, odlišení se, možnost a schopnost zacílení c) dostatek kapitálu, znalost trhu, flexibilita 7. Silná centralizace rozhodování, standardizace marketingových činností a malá možnost rozhodování na lokální úrovni je typická pro organizační strukturu: a) "deštníkového" typu b) makropyramidu c) transnacionální organizaci 8. K charakteristikám cílového zahraničního trhu, které by měl marketér znát, patří: Uveďte alespoň pět: a) ........................................... b) .......................................... d) ............................................ d) .......................................... e) ............................................. 9. Mezi tzv. obchodní metody patří: a) franchising, piggybacking, licence b) kooperace, joint ventures, piggybacking c) přímý a nepřímý vývoz, piggybacking 10. Heterogenita u segmentace znamená: a) odlišnost od konkurenčních segmentů b) nabídka vyhovující všem zákazníkům segmentu c) nabídka různým segmentům 11. Strategie umísťování (positioning) se může opírat o: Uveďte alespoň pět možností. a) ...................................................... b) ...................................................... c) ...................................................... d) ...................................................... e) ...................................................... Kap. 7 1.Uveďte alespoň pět ekonomických rozdílů mezi členskými zeměmi ES: a) .............................................................. b) .............................................................. c) .............................................................. d) .............................................................. e) .............................................................. 2. Pojem "průmyslový klastr" označuje: a) spolupráci výrobců z jednoho odvětví v oblasti společného výzkumu, nákupu nebo odbytu s cílem snížení nákladů b) určitou lokalitu, která se úzce specializuje na určité průmyslové odvětví, produkující výrobky s velmi vysokou přidanou hodnotou c) územně nebo produktově vymezenou spolupráci výrobců v podobě tzv. vertikální integrace 3. Uveďte, jakým způsobem může ovlivnit politické prostředí vládnoucí politická strana v té-které zemi: a) ........................................................................ b) ........................................................................ c) ........................................................................ 4. Gert Hofstede vymezil čtyři faktory hodnot určujících určitou národní kulturu. Vyjmenujte je: a) ......................................................................... b) ......................................................................... c) ......................................................................... d) ......................................................................... 5. SLEPT neboli STEP analýza je v případě mezinárodního marketingu doplněna o další dvě resp. tři dimenze. Je to: a) CO (concentration -- koncentrace na určitý trh), CU (culture -- kultura), O (obstruction -- překážka) b) CO (country -- specifika určité země), CU (culture -- kultura), O (organization -- kupní cování organizace) c) CO (collection -- shromážďování informací o daném trhu), CU (customs -- zvyky, obyčeje), O (objectives -- plány, cíle) 6. Generické strategie (autor Michael Porter) vychází z těchto konkurenčních výhod: a) nákladová konkurenční výhoda, odlišení se, zacílení b) nízká cena, vysoká produktivita, vyspělé technologie c) dostatek kapitálu, znalost trhu, flexibilita 7. Silná centralizace rozhodování, standardizace marketingových činností a malá možnost rozhodování na lokální úrovni je typická pro organizační strukturu : a) "deštníkového" typu b) makropyramida c) transancionální organizace 8. K charakteristikám cílového zahraničního trhu, které by měl marketér znát patří: (uveďte alespoň šest) a) .................................................... b) ................................................ c) .................................................... d) ................................................ e) .................................................... f) ................................................ 9. Mezi tzv. tzv. obchodní metody patří: a) franchising, piggybacking, licence b) přímý a nepřímý dovoz a vývoz, piggybacking c) kooperace, joint ventures, piggybacking 10. Heterogenita u segmentace znamená: a) odlišnost od konkurenčních segmentů b) nabídka vyhovující všem zákazníkům segmentu c) možnost oslovit segment komunikačními nástroji 11. Strategie umísťování (positioning) se může opírat o: (uveďte alespoň pět možností) a) .................................................... b) ................................................ c) .................................................... d) ................................................ e) .................................................... Kap. 8 1. Získávání sekundárních dat pro marketingový výzkum je v EU spojeno s těmito problémy: (uveďte alespoň tři příklady) a) .................................................................................. b) ................................................................................. c) ................................................................................. 2. Euroinfocentrum slouží jako: a) všeobecné informační centrum o dění v EU pro všechny kategorie zájemců b) speciální informační centrum určené zejména pro podnikatelské subjekty c) speciální informační centrum určené pro občany kandidátských zemí 3. "Gfk" je název: a) mezinárodní agentury zabývající se výzkumem maloobchodu b) německé agentury zabývající se výzkumem německé ekonomiky c) mezinárodní agentury zabývající se marketingovým výzkumem 4. Komoditní průzkum poskytuje informace o: (doplňte charakteristiku) ................................................................................................................. 5. Uveďte alespoň čtyři příčiny problémů sběru informací v průběhu primárního výzkumu v mezinárodním prostředí: a) .................................................................................................. b) .................................................................................................. c) .................................................................................................. 6. Pojmová ekvivalence v marketingovém průzkumu znamená podobnost anebo stejnost pojmu v závislosti na: a) variabilitě znalosti produktu, resp. určitého stupně používání b) lexikálním překladu výrazu c) sociálních hodnotách nebo interakci s jinými lidmi 7. Různé stádium životního cyklu výrobku v různých zemích EU způsobuje problémy v ekvivalenci: a) vzorku b) měření c) funkční 8. Koncentrace z tzv. "12 C" -- koncepce používané při mezinárodním marketingovém výzkumu znamená: (doplňte charakteristiku) ........................................................................................................... Kap. 9 1. Zasílání informací o novinkách ohledně produktu patří mezi produktovou vrstvu: a) jádro b) reálný produkt c) rozšířený produkt 2. Různé stadium životního cyklu výrobku v různých zemích EU lze využít tímto způsobem: (doplňte příklad) ............................................................................................................ 3. Silný image a pozitivní efekt krajiny původu je faktor důležitý pro: a) adaptaci produktu b) globalizaci produktu c) standardizaci produktu 4. Uveďte alespoň osm limitů standardizace produktu v zemích EU: a) ........................................... b) ......................................................... c) ........................................... d) ......................................................... e) ........................................... f) .......................................................... g) ............................................. h) .......................................................... 5. Uveďte tři úrovně image v mezinárodním marketingu: a) ............................... b) ................................. c) ................................. 6. Uveďte několik úrovní značek v mezinárodním prostředí: a) ...............................b)..........................c)..........................d)..................... 7. Adaptace v případě poskytování záruky je nutná, když: (doplňte příklad) ........................................................................................ 8. Právně je možné chránit: a) značku, zeměpisný původ výrobku a zeměpisné označení výrobku b) značku, název výrobku a obchodní jméno c) značku, zeměpisné označení, resp. původ výrobku a obchodní jméno Kap. 10 1. Netarifní překážky ovlivňují výši ceny produktu např.: a) zvýšením nákladů za vystavení různých certifikátů b) různou výší daně z přidané hodnoty c) nepříznivým směnným kurzem používaných měn 2. Kupní síla patří mezi cenu ovlivňující: a) institucionální faktory b) ekonomické faktory c) výrobkové faktory 3. Způsob balení ovlivňuje výši ceny v rámci: a) platebních podmínek b) dodacích podmínek c) kupních podmínek 4. Clo při exportu v rámci zemí EU se platí v případě: (uveďte komoditu) .................................................................... 5. Strategie "evropského cenového koridoru" znamená: (doplňte charakteristiku) ............................................................................................................. 6. Multizonální cenová strategie znamená, že: a) existuje jedna cena pro několik zón b) existuje několik cen pro jednu zónu c) existuje několik cen pro několik zón 7. Kulturní rozdíly ovlivňují cenotvorbu: (doplňte příklad) ............................................................................................................. 8. Transferové ceny jsou ceny: a) za náklady spojené s distribucí produktu a služeb b) kopírující různé náklady v různých zemích c) za vnitrofiremní převody mezi mateřskou společností a dceřinnými společnostmi v zahraničí 9. Výhody transferových cen jsou: (uveďte alespoň tři příklady) a) ..................................................................... b) ..................................................................... c) ..................................................................... varianta B -- u některých otázek je možnost více správných odpovědí 1.Mezi determinanty cenové politiky pro zahraniční trhy nepatří: a) míra inflace, clo, daně b) směnné kurzy, netarifní překážky c) segmentace, e-komerce 2. S bariérami efektivní cenové politiky ze strany vládních opatření může podnik bojovat: a) intervenčními opatřeními b) využitím techniky vázaného prodeje c) pomocí marketingového výzkumu 3. Vliv netarifních překážek na cenu se projevuje v podobě: a) zvýšených nákladů za vystavení certifikátů b) zvýšených nákladů na specifické úpravy obalů c) zvýšených nákladů na dopravu 4. Mezi podnikové a produktové faktory ovlivňující cenovou politiku patří: a) výzkum a vývoj b) charakter poptávky c) struktura spotřeby 5. Mezi ekonomické faktory ovlivňující výši ceny patří: a) politika WTO ohledně cen b) organizace prodejních kanálů c) rozdílné příjmy 6. Dodací podmínky jsou (dopište charakteristiku): ....................................................................................... 7. Platební podmínky jsou (dopište charakteristiku): ....................................................................................... 8. Podmínka Incoterms FCA znamená: a) "výlohy a dopravné placeny" b) "vyplaceně dopravci" c) "dopravné a pojistné placeno do" 9. Strategie evropského cenového koridoru znamená, že: a) ceny jsou navrženy pro jednotlivé zóny v EU b) postupně je dosahována stejná cena na všech trzích c) stejná cena se nasadí na všech trzích ihned 10. Transferové ceny: a) se týkají cen za dopravu a přepravu b) se týkají cen za realizaci zboží mezi partnery c) se týkají účtovacích cen za vnitrofiremní převody u multinancionálních firem 11.Pokud je česká koruna vůči euru příliš silná, firma může: a) zdroje nakupovat v domácí ekonomice b) maximalizovat export c) soustředit pozornost na necenové faktory Kap. 11 1. Uveďte alespoň šest "C" -- oblastí, které je nutné analyzovat při distribuční strategii: a) ............................................. b) ................................................... c)............................................. d) ................................................... e) .............................................. f) ................................................... 2. Nejvíce fragmentovaný obchod v EU je: (uveďte příklad země) ..................................................... 3. Nejméně fragmentovaný obchod v EU je: (uveďte příklad země) ...................................................... 4. Družstevní obchod je v zemích EU výrazně zastoupen v: (uveďte země) .......................................................................................... 5. Franchising je v zemích EU silně zastoupen v: (uveďte příklady zemí) .......................................................................................... 6. Oblastí zájmu nákupních aliancí (centrál) retailingových společností je vedle společného nákupu také: (uveďte) .................................................................... 7. Pojem "EURO" se netýká pouze jednotné měny ES, ale také označení ekologické způsobilosti prostředků: a) letecké dopravy b) nákladní kamionové dopravy c) železniční dopravy 8. Stupeń koncentrace maloobchodu a velkoobchodu ovlivňuje distribuční strategii v: a) velikosti vozového parku b) častosti dodávek c) velikosti maloobchodních jednotek 9. Ekonomické možnosti firmy ovlivňují distribuční strategii: (doplňte charakteristiku) ......................................................................................................... 10. Povaha zboží, resp. produktu ovlivňuje distribuční strategii: (doplňte charakteristiku) ......................................................................................................... Kap. 12 1. Prvky komunikačního procesu jsou: a) problém, cílový segment, komunikační cíl, strategie komunikace a médií, implementace a kontrola b) informační zdroj, médium, sdělení, kódování, šum, zpětná vazba příjemce c) problém, informační zdroj, cílový segment, komunikační cíl, médium, implementace, zpětná vazba příjemce 2. Standardizace komunikace v mezinárodním prostředí je možná pokud: (uveďte alespoň pět příkladů) a) ....................................................................... b) ....................................................................... c) ....................................................................... d) ....................................................................... e) ...................................................................... 3. Odlišnosti mezi jednotlivými zeměmi EU týkající se reklamy se projevují: a) jazyku, národnosti, sociodemografické charakteristice b) dostupnosti médií, geografickém pokrytí, preferenci u příjemců c) verbální a neverbální komunikaci, jazykové vybavenosti 4. Zkratka "ESP" znamená v reklamě: a) důraz na unikátní vlastnost produktu b) působení na city c) důraz na ekologii 5. Odlišnosti v legislativě zemí EU ohledně podpory prodeje se projevují například: (uveďte dva příklady) ............................................................................................................... 6. Jakými nástroji se prosazuje snaha o tzv. panevropskou komunikaci? Uveďte příklady: ............................................................................................................... 7. Které faktory navyšují náklady mezinárodní marketingové komunikace a je nutné je zohlednit v komunikační strategii? Uveďte příklady: a) ...................................................... b) ....................................................... c) ....................................................... 8. "off- the- page" prodej je součástí: a) e-komunikace b) osobního prodeje c) přímého marketingu 9. Charakterizujte pojem "off-the-page" prodej: .......................................................................................... 10. Tzv. Robinsonův seznam slouží pro: a) podporu prodeje b) přímý marketing c) osobní prodej 11. Uveďte k čemu Robinsonův seznam slouží: .......................................................................................... 12. Program Ministerstva průmyslu a obchodu ČR "Marketing pro malé a střední firmy" umožňuje marketérům na trzích EU v rámci marketingové komunikace tyto aktivity: (uveďte alespoň tři příklady) a) ........................................................................................... b) ........................................................................................... c) ...........................................................................................