Vítejte na Marketingu Marketing Vyučující: Klára Doležalová Katedra podnikového hospodářství Č. dveří: 634 Tel.: +420 549 495 203 E-mail: klarad@econ.muni.cz Konzultační hodiny: ÚT: 13-14 ČT: 9-10 Po domluvě kdykoliv Literatuta Povinná: * DSO Doporučená: * KOTLER, P. Marketing podle Kotlera * KOTLER, P. Marketing od A do Z : osmdesát pojmů, které by měl znát každý manažer * KOTLER, P. Marketing Management * DE PELSMACKER, P. -- GEUENS, M. -- VAN DEN BERGH, J. Marketingová komunikace Průběh procesu STP Segmentace = proces, kt. se spotřebitelé rozdělí do skupin s podobnými potřebami, přáními a srovnatelnými reakcemi na mar. a kom. aktivity Segment musí být: * měřitelný * přístupný * dostatečně velký * rozšiřitelný * akční Segmentační kritéria I. Segmentační kritéria II. Segmentační kritéria II. KRITÉRIA REAKCÍ NA MAR. NÁSTROJE Strategie pokrytí trhu - targeting Strategie targetingu -- výběr cílových skupin * Zaměření se na 1 segment * Selektivní specializace * Výrobková specializace * Tržní specializace * Plné pokrytí trhu Strategie positioningu Volba celkové strategie positioningu Marketingové prostředí Marketingové prostředí společnosti zahrnuje aktéry a síly, které ovlivňují schopnost firmy rozvíjet se a udržovat úspěšné transakce a vztahy se svými cílovými zákazníky. Dělíme jej na mikro a makroprostředí. Mikroprostředí zahrnuje nejbližší účastníky společnosti, kteří ovlivňují její schopnost obsluhovat své trhy. Makroprostředí se skládá z větších společenských sil, které ovlivňují veškeré účastníky v mikroprostředí. Makroprostředí - demografické Analýza velikosti a tempa růstu populace ve městech, regionech a zemích, věkové a národnostní struktury obyvatelstva, jeho postojů a chování a očekávaných rozvojových trendů. Zkoumá se: Makroprostředí - ekonomické * Struktura příjmů a. velmi nízké příjmy b. převážně nízké příjmy c. velmi nízké a velmi vysoké příjmy d. nízké, průměrné a vysoké příjmy e. převážně průměrné příjmy * Úspory, dluhy, dostupnost úvěrů Makroprostředí - technologické Každá nová technologie stimuluje ekonomický růst. Např. rozvoj železniční dopravy vytvářel podmínky pro velké investice až do doby, kdy se začal rozvíjet automobilový průmysl. Rozvoj rozhlasového vysílání byl stimulující pro investice až do doby vzniku televize. Každá nová technologie vytváří významné dlouhodobé důsledky, které nelze vždy dobře předvídat. Antikoncepce zapříčinila vznik menších rodin, větší zaměstnanost žen, větší průměrný příjem rodin. Výsledkem bylo zvýšení výdajů za cestování, za zboží dlouhodobé spotřeby, za luxusní věci. Makroprostředí -- politické a legislativní Zahrnuje zákony, vládní organizace a nátlakové skupiny. Rozdíly: Norsko zakazuje několik forem podpory prodeje -- obchodní známky, soutěže a odměny -- jako nečestné n. nevhodné nástroje propagace. Thajsko vyžaduje, aby distributoři potravin neopomíjeli dodávat na trh levné produkty domácí výroby. V Indii musejí mít distributoři potravin od státu povolení, jestliže chtějí na trh uvést nějaký duplicitní produkt jako je např. nová značka rýže. Analýza SWOT Analýza PEST Porterova anylýza 5-ti konkurenčních sil Cyklus životnosti produktu Matice BCG -- Boston Consulting Group Matice GE -- General Electric Ansoffova matice -- matice: expanze výrobek - trh Struktura plánu Akronym AOSTC: * (Executive Summary) * Analysis (Situation Analysis) * Objectives * Strategies * Tactics * Control Situační analýza Cíle Akronym SMART: * specific * mearurable * achievable * realistic * timed Strategie Taktiky -- akční opatření