1 Cyklus vzdělávání a rozvoje zaměstnanců PODNIKOVÁ STRATEGIE STRATEGIE ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ STRATEGIE VZDĚLÁVÁNÍ A ROZVOJE ANALÝZA POTŘEB VZDĚLÁVÁNÍ REALIZACE VZDĚLÁVÁNÍ MONITOROVÁNÍ A VYHODNOCENÍ VZDĚLÁVÁNÍ Údaje získávané za účelem analýzy potřeb vzdělávání w Aby bylo vzdělávání efektivní, je nezbytné rozpoznat potřeby vzdělávání nejen u jednotlivců a skupin, ale i to, jak jsou jejich potřeby vzdělávání v souladu s celkovými cíli organizace. w Při získávání údajů je třeba si uvědomit, co je základním cílem procesu vzdělávání a rozvoje pracovníků. Jde o to, zajistit způsobilost všech pracovníků ke kvalitnímu výkonu činností pracovního místa, na kterém jsou zařazeni. w Účelná organizační struktura, vytvoření pracovních míst v jednotlivých organizačních jednotkách, zařazení způsobilých pracovníků na tato místa a jejich kontinuální rozvoj jsou tzv. klíčovými faktory výkonu organizace. PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 2 Kompetence V souvislosti s kompetencemi mluvíme o : w současné úrovni kompetencí - při zjišťování současných znalostí, dovedností a postojů jednotlivce pro výkon daného pracovního místa w požadované úrovni kompetencí pro současné nebo budoucí funkční zařazení w o potenciálu kompetencí - kompetence, které nejsou v současné době plně využity a představují potenciál pro rozvoj jednotlivce, organizace. Při analýze potřeb vzdělávání je třeba rozlišit několik úrovní pro definování úrovní kompetencí: w kompetence jednotlivce - základna pro každé hodnocení potřeb, porovnává se úroveň znalostí, dovedností, postojů jednotlivých pracovníků, jednotlivých pracovních míst w kompetence oddělení - vyjadřuje potřeby funkčního oddělení ve vztahu k úkolům a odpovědnostem v rámci celé firmy ( např. marketing, výroba, konstrukce ...) w kompetence organizace - sem zahrnujeme výkonnost celé organizace, potřeby, které mají vazby na cíle, strategie firmy, na vývojové programy a projekty rozvoje. PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 3 Zaměření analýzy vzdělávacích a rozvojových potřeb můžeme graficky znázornit takto VZDĚLÁVACÍ POTŘEBY VZDĚLÁVACÍ POTŘEBY STANDARDSTANDARD ROZDÍL = OSTATNÍ POTŘEBY + POŽADOVANÝ VÝKON AKTUÁLNÍ VÝKON Proces analýzy vzdělávacích potřeb lze rozložit do následujících kroků: 1. Plánování analýzy vzdělávacích potřeb 2 . Sběr informací 3. Vyhodnocení informací 4. Návrh vzdělávacího programu PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 4 w Významnou úlohu při identifikaci potřeb vzdělávání hrají údaje o demografické, sociální, ekonomické a kvalifikační struktuře pracovníků, o míře využití kvalifikace a fondu pracovní doby, i celkové produktivitě práce. Velmi důležité jsou pak informace o fluktuačních tendencích, celkové míře fluktuace a absence. w Informace o fluktuačních tendencích , celkové míře fluktuace a absence pro účely identifikace potřeb vzdělávání jsou využívány dosud v praxi výjimečně, přestože jsou důležité. ANALÝZA POTŘEB VZDĚLÁVÁNÍ IDENTIFIKACE POTŘEB VZDĚLÁVÁNÍ Analýza údajů o organizaci jako celku Analýza pracovních míst a činností Analýza údajů o jednotlivých pracovnících PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 5 Kroky analýzy pracovních míst pro účely vzdělávání a rozvoje pracovníků: w Rozhovor s držitelem pracovního místa w Rozhovor s manažery a bezprostředně nadřízenými w Rozhovor s lidmi, kteří přicházejí s výkonem činností pracovního místa do styku. w Zkoumání cílů pracovního výkonu w Analýza požadovaných kompetencí (kvalifikace) Analýza údajů o jednotlivcích w záznamy výsledků různých zkoušek, testů apod. w analýzy záznamů hodnocení výkonů pracovníků. w informace o aspiraci pracovníků týkající se jejich pracovní kariéry. PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 6 Plán vzdělávání managementu: Listopad 2006 35 000,- KčDistanční studium v jazykové škole Cerifikát II. Cambridge - angličtina Mikuš Josef Červenec 2007 Distanční studium na VŠ VŠ - financeHoráček Pavel Leden 200450 000,- KčKurz ČSJCertifikát MQ Novák Jan TermínNákladyMetodaCíl vzdělávání Jméno/ funkce: Matice vzdělávání ke kvalitě: X X X X X X Školení ISO 9001 x X X Školení Vedení týmů x X Školení Statistické metody x Školení koučování X Zástupce vedoucího X Vedoucí marketingu Poznám ky: Školení 7 základních nástrojů kvality Školení Inovativní myšlení Školení Metody řízení kvality Funkce: Xxx Vedoucí týmu 2 XXx Vedoucí týmu 1 X Referent 2 X Referent 1 PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz