Reklamní agentura dostala zakázku na zpracování měsíční reklamní kampaně jistého produktu (penzijní připojištění). Celkový ob ˙      do televize a rozhlasu dohromady nelze umístit více než 50 % celkového rozpočtu na reklamu, ˙      do každého z pěti médií je třeba umístit alespoň 10 % celkového rozpočtu, ˙      do žádného z pěti médií nelze umístit více než 30 % celkového rozpočtu, ˙      reklamu je třeba rozvrhnout tak, aby reklamou bylo "osloveno" - alespoň 2,5 mil. osob ve věku od 30 do 50 let, - alespoň 0,8 mil. osob v příjmové skupině nad 10000,- Kč měsíčně, - alespoň 1,5 mil. osob s minimálně středoškolským vzděláním. Následující tabulka přináší informace týkající se struktury diváků (čtenářů) daných médií z hlediska uvedených tří hledisek ( druh média televizerozhlas časopis noviny poutače počet osob dané kategorie na 1000 Kč věk 30-50 320 280 140 240 120 příjem > 10000 120 90 60 60 50 středošk. vzd. 350 200 120 140 60 Cíl: Oslovit za daných podmínek maximální počet lidí. Matematický model: Řešení x1 ???objem prostředků vynaložených do televize v mil. Kč 3 x2 ???objem prostředků vynaložených do rozhlasu v mil. Kč 2 x3 ???objem prostředků vynaložených do časopisu v mil. Kč 1 x4 ???objem prostředků vynaložených do novin v mil. Kč 3 x5 ???objem prostředků vynaložených do poutačů v mil. Kč 1 Maximum Zmax = 750x1 + 420x2 + 300x3 + 360x4 + 180x5 v tis. "oslovených" osob 4650 Omezení x1 + x2 + x3 + x4 + x5 ? 10 celkový rozpočet rek 10 10 x1 + x2 ? 5 max. částka do 5 5 320x1 + 280x2 + 140x3 + 240x4 + 120x5 ? 2500 podmínka pro věk v tis. osob 2500 2500 120x1 + 90x2 + 60x3 + 60x4 + 50x5 ? 800 podmínka pro příjmovou skupinu v 830 800 350x1 + 200x2 + 120x3 + 140x4 + 60x5 ? 1500 podmínka pro vzdělání v tis. osob 2050 1500   x1, x2, x3, x4, x5 ? 1 min. vynaložená částka v mil. Kč x1, x2, x3, x4, x5 ? 3 max. vynaložená částka v mil. Kč Z optimálního řešení uvedeného modelu, plyne následující rozvržení reklamy: do televize budou vynaloženy 3 mil. Kč, do reklam