POT Práce opravovaná tutorem Nezisková organizace Zpracovala: Ilona Klusová, UČO 100595 Kombinované bakalářské studium, 3. semestr Podané ruce Forma organizace : Občanské sdružení -- založeno dle platných právních předpisů ( Příloha č. 1 ) Registrace: Ministerstvo vnitra ČR dne 12. 4. 2000, č.j. VS/1-1/43 487/00-R Stanovy občanského sdružení Podané ruce - (Příloha č. 2) V rámci občanského sdružení zřízeny 2 organizační jednotky s právní subjektivitou: Podané ruce -- Projekt OsA Frýdek-Místek -- se sídlem ve Frýdku-Místku Podané ruce -- Psí pac z Podkrkonoší se sídlem v Jaroměři Podané ruce -- Projekt OsA Frýdek-Místek 1. Základní údaje Název: Podané ruce-Projekt OsA Frýdek-Místek Sídlo: Zborovská 465, Frýdek-Místek 738 02 Právní forma: občanské sdružení - organizační jednotka s právní subjektivitou IČ: 70632596 Zřízena: Na základě usnesení představenstva sdružení dne 6. 3. 2001 pod evidenčním č. 200101; podle článku 7 stanov sdružení Výpis z registru ekonomických subjektů (ARES): Příloha č. 3 Kontakty Frýdek-Místek, Malý Koloredov 811 Kontaktní osoba: Jana Rozehnalová Úřední hodiny: Pondělí a středa 8 -- 12, 13 -- 16, pátek 8 -- 12 Ostrava -- Mariánské Hory, budova SZŠ a VZŠ, 1. Máje 11 Kontaktní osoba: Jaroslava Gajdošíková Úřední hodiny: Úterý a středa 8 -- 12, 13 -- 16, pátek 8 -- 12 2. Organizační struktura Statutární zástupci Řízením organizační jednotky jsou pověřeni tito členové: Helena Fejkusová Ing. Štěpán Křístek Tito členové jsou statutárními zástupci organizační jednotky. Pracovníci projektu (zaměstnanci a dobrovolníci) Management projektu: Helena Fejkusová -- ředitelka projektu OsA Jana Rozehnalová -- zástupkyně ředitelky pro oblast Frýdku-Místku Jaroslava Gajdošíková -- zástupkyně ředitelky pro oblast Ostrava Ilona Brzáková -- vedoucí provozu Ing. Štěpán Křístek -- ekonom Monika Křístková -- účetní Pavlína Mikullová, DiS. -- fundraiser Zaměstnanci: K 31. 12. 2003 bylo v projektu zaměstnáno celkem 91 osobních asistentů. Průměrný počet zaměstnanců přepočtený na celé úvazky za rok 2003 byl 78. Organizační schéma [IMG] 3. Poslání a cíle organizace )* Organizační jednotka je založena za účelem realizace Projektu poskytování služeb osobní asistence podle cíle sdružení uvedeného v článku 3, odstavci I, písmeno B stanov. Cílem projektu je zajistit osobní asistenci místně, časově a finančně tak, aby byla přístupná všem klientům v rozsahu, v jakém potřebují.. Tato tři kritéria jsou průběžně sledována. Výsledek za rok 2003 lze shrnout takto: ˙ V průběhu roku 2003 byla osobní asistence zajišťována v Moravskoslezském kraji. V rámci tohoto regionálního omezení není služba místně omezena a je poskytována klientům na kterémkoli místě to požadují. Služba není zajišťována pouze ve velkých městech, ale i v malých obcích Moravskoslezského kraje. V mnoha obcích je jedinou službou, kterou mohou klienti využít. ˙ Služba klientům je zajišťována 7 dní v týdnu, 24 hodin denně. Vzhledem k rozsahu projektu není reálné donekonečna přijímat nové zaměstnance -- osobní asistenty. Z toho vyplývá, že již není možnost zajistit službu okamžitě, nebo v požadovaném rozsahu. Kritickým bodem je především nedostatek finančních prostředků, který je limitujícím faktorem pro počet asistentů, které lze zaměstnávat. Záleží tedy na vytíženosti jednotlivých asistentů i na požadavku samotném i na místě poskytování služeb. Podle těchto kritérií je poté vyhodnocena momentální situace a služba je poskytována buďto ihned, případně podle potřeb klienta. Situace, kdy nebyla možnost zajistit službu vůbec, nebo v omezeném rozsahu byla řešena následujícími způsoby: - pokud bylo nutné zajistit službu ihned - doporučen jiný poskytovatel - pokud bylo možné začít v menším rozsahu - zahájeno poskytování v rozsahu menším, později rozšíření služby. ˙ Projekt je náročný na realizaci nejen po stránce organizační, ale především po stránce finanční. Jako poskytovatel zaměstnává osobní asistenty, kteří dělají službu přímo u klientů. Podle toho se odvíjí také celkový rozpočet -- největší část tvoří náklady na mzdy a odvody sociálního a zdravotního pojištění. 1. Osobní asistence -- Osobní asistence je sociální služba, v ČR poskytovaná pouze krátkou dobu (od roku 1991) a v poměrně malé míře. Existuje jen několik poskytovatelských organizací, které navíc nemohou poskytovat asistenční služby v potřebné míře. Důvodem této neutěšené situace je současná úroveň legislativy pro sociální služby. V důsledku toho jsou organizace nedostatečně financovány a jsou tak omezovány ve své činnosti. 2. Poskytovatelé osobní asistence -- v ČR prozatím v největší míře fungují ve formě nestátních neziskových organizací. 3. Osobní asistenti -- Osobní asistenti vlastně mají nahradit klientovi jeho handicap. Jejich úkolem je v podstatě kompenzovat klientovo postižení a to pomocí vlastních rukou, nohou a někdy (u mentálně či psychicky postižených klientů u dětí a někdy i seniorů) i hlavy. 4. Klienti osobní asistence -- klienti osobní asistence jsou hlavním článkem osobní asistence. Při ní je totiž vždy na prvním místě klient - jeho potřeby, přání, požadavky, bolest, smutek i smích. Osobní asistence je určena každému, kdo má handicap a potřebuje pomoc druhé osoby aby přežil. Klientem osobní asistence se může stát člověk, který potřebuje ke svému životu nezbytně pomoc druhé osoby. K osobní asistenci patří i nepřeberné množství dalších úkonů, prvotně však musí mít klient zabezpečeny základní biologické potřeby. Klient osobní asistence sám určuje, co, kdy, kde a jak se bude dělat. Osobní asistence se řídí především potřebami a představami klienta a to podle určitých principů. Principy 1. Delimitace - osobní asistence není vymezena taxativně vyjmenovanými úkony, jež mají být prováděny ve vymezeném čase. Osobní asistent může klientovi pomáhat třeba s osobní hygienou, ale právě tak může klienta doprovázet do práce nebo do kina. 2. Deprofesionalizace - klient jako nejlepší odborník na vlastní život sám instruuje své asistenty. Asistenti nejsou vystudovanými sociálními profesionály. 3. Demedikalizace - lékařskou pomoc vyhledává handicapovaný člověk v případě zdravotních problémů, nikoli jako řešení svého života. Osobní asistence není léčbou, ale vyrovnáním nepříznivého stavu. 4. Deinstitucionalizace - uživatel osobní asistence má možnost žít ve svém bytě a řídit osobní asistenci přímo, bez institucionálního mezičlánku. Projekt zpřístupňuje službu osobní asistence zdravotně handicapovaným. Organizační jednotka funguje jako poskytovatelská organizace, která zaměstnává osobní asistenty a poskytuje jejich služby klientům. 4. Rozsah poskytovaných služeb, kalkulace, ceny V roce 2003 bylo poskytnuto celkem 126 888 h služby celkem 270 klientům. V průměru měsíčně byla poskytnuta služba 146 klientům. (* údaje z výroční zprávy za rok 2003) V roce 2003 byla poskytována služba klientům především v městech a obcích Moravskoslezského kraje. Kromě Moravskoslezského kraje, kde je působnost organizace nejvýraznější, působí také v kraji Zlínském, Jihomoravském a kraji Vysočina. Jedná se ale o ojedinělé klienty, kteří službu potřebovali po propuštění z rehabilitačního ústavu v Hrabyni. Náklady na jednu hodinu osobní asistence jsou v roce 2004 stanoveny jako souhrn mzdových, provozních a režijních nákladů s ohledem na zákonnou úpravu minimální mzdy, s ohledem na inflaci a další změny v potřebách klientů. Celkové náklady na 1 hodinu asistence jsou Kč 115,-/hod, z toho Kč 25,- je přímá platba klienta, rozdíl (režijní náklady) je zajištěn úhradou z dotací a jiných finančních zdrojů. Tato částka je pevně stanovená a pro klienta se nemění. Město Frýdek-Místek přispívá na službu přímou dotací klientům, kterým tak snižuje náklady na zajištění služby. Příspěvky obcí pro občany s trvalým pobytem na území obce se v současné době pohybují v rozmezí 5 - 10,- Kč, čímž snižují klientům jejich spoluúčast. Do budoucna se nepočítá se změnou, spoluúčast klienta je pro něho zároveň motivací, služby poskytované zdarma by mohlo být zneužíváno, služby dražší by mohlo ukončit zájem o její poskytování. 5. Informovanost o projektu Informace o službě byly poskytnuty městským a obecním úřadům, praktickým lékařům, ústavním zařízením a organizacím zdravotně postižených. Dále byl navázán a nadále je udržován kontakt s těmito zařízeními a organizacemi (Příloha č. 4) Obce se podílejí na vyhledávání klientů, kteří tuto službu potřebují a částečně na financování služby. Jiné obce přispívají našemu sdružení sjednanou částkou za jednu hodinu služby poskytnuté jejich občanům: Baška, Dobrá, Kopřivnice, Sviadnov, Vojkovice. Lékaři, nemocnice a ústavní zařízení předávají informace o této službě svým pacientům a příp. doporučují sdružení přijetí určitých klientů při propouštění z ústavního ošetřování. S pečovatelskou službou se spolupráce orientuje na zajištění služeb tam, kde se služby vzájemně časově nebo obsahově doplňují. Občanské sdružení své služby nabízí i publikováním v regionálním tisku ve formě inzerátů, zveřejňování kontaktních adres a upoutávkami na akce pořádané sdružením. 6. Výběr a přijímání klientů Na základě kontaktu přímého nebo zprostředkovaného výše uvedenými organizacemi byl s každým klientem veden pohovor za účelem zjištění potřebnosti služby a požadovaného rozsahu a uzavřena smlouva o poskytování osobní asistence. Klient si může svého asistenta vybrat, tento způsob je pro zprostředkovatele daleko výhodnější, klient již svého potencionálního asistenta otestuje, čímž se jeho zkušební lhůta podstatně zkrátí. Pokud nemá klient tuto možnost, je mu asistent vybrán příslušným odpovědným pracovníkem projektu. Podle potřeby se u jednoho klienta může střídat i určitý okruh asistentů. V současnosti zajišťuje projekt asistenci u klientů ve věkovém rozmezí 1 -- 90 let, především se však jedná o starobní důchodce. 7. Kontrola průběhu realizace projektu Základem kvantitativního hodnocení projektu je systém evidence poskytnuté služby. Asistenti zpracovávají výkazy poskytnuté služby, na kterých klienti potvrzují přijatý rozsah služby. Tyto výkazy jsou evidovány, sumarizovány a statisticky vyhodnocovány pravidelně v měsíčních intervalech. Při tom se sleduje: - vytíženost jednotlivých zaměstnanců - počet poskytnutých hodin osobní asistence - počet klientů využívající službu Výsledky kvantitativního hodnocení jsou podkladem pro inkasování plateb od klientů, zároveň jsou podkladem pro výpočet mzdy asistentům. Na průběh projektu dohlíží představenstvo sdružení, které se schází nejméně 6x ročně. V roce 2003 se sešlo v těchto termínech: 7.1., 12.2., 13.3., 12.4., 28.5. a 30.9. Kvalitativní hodnocení projektu je postaveno na průběžných kontrolách klientů a osobních asistentů. Tyto kontroly provádí pověření zaměstnanci. O kontrolách se sepisují zápisy, ve kterých je uváděno jak často služba probíhá, konkrétní cíl služby a subjektivní pocit uživatele služby (* výsledky dotazníků v závěru práce) . 8. Materiální a technické zabezpečení Organizace si pro svou obslužnou a zároveň kontaktní a zprostředkovatelskou činnost pronajímá kancelářské prostory. Kontaktní místo v Ostravě představuje pronájem 7m^2 , kontaktní místo ve Frýdku-Místku -- 45 m^2, kancelářské prostory jsou vybaveny klasickým kancelářským nábytkem a kancelářskými potřebami. Ke své zprostředkovatelské a provozní činnosti organizace využívá hlavně počítačové vybavení na obou kontaktních místech. Další nároky na materiální a technické zabezpečení nejsou, služba je poskytována u klientů v jejich domácnostech. 9. Hmotná zainteresovanost a personální zabezpečení Organizační jednotka má v současné době 142 zaměstnanců -- na plný úvazek i dohod (DPP, DPČ). Průměrná mzda asistenta na plný úvazek se pohybuje v rozmezí Kč 10-11 tisíc, mzdové náklady se upravují současně s legislativní úpravou minimální mzdy. Pro rok 2005 se počítá s úpravou kalkulovaných cen 1 hodiny asistence v návaznosti na zvýšení minimální mzdy. 10. Hospodaření Účetnictví, zdanění, audit Organizace účtuje v podvojném účetnictví, vzhledem k dotovaným nákladům a vzhledem k úlevám za zaměstnávání občanů ZPS (nyní osob zdravotně znevýhodněných) vykazovala dosud daňovou povinnost nulovou. V souvislosti s přijímáním dotací od kapitoly státního rozpočtu je účetní audit povinný. Tento zajišťuje pro občanské sdružení Podané ruce externí firma dodavatelsky. Správce kapitoly má pak možnost kontroly nakládání s prostředky veřejných financí. Veřejná sbírka na podporu osobní asistence Dne 2. 9. 2003 byla zahájena veřejná sbírka na podporu osobní asistence. Veřejná sbírka je osvědčena Krajským úřadem Moravskoslezského kraje pod číslem jednacím VV/6144/Kl-VS/06/2003. Sbírka je povolena na dobu tří let. Výtěžek sbírky bude použit na úhradu mzdových nákladů osobních asistentů a na snížení ceny klientům. Číslo účtu veřejné sbírky je 1025024433/5500, vedený u Raiffeisen bank, a. s., pobočka F-M. Výtěžek za rok 2003 činil 10 671,10 Kč. K dnešnímu dni je finanční výtěžek cca Kč 30 tis. Finanční prostředky zatím nebyly použity. S použitím výtěžku z veřejné sbírky se počítá po uplynutí doby, na kterou byla povolena. V roce 2003 byly osloveny všechny obce a města, ve kterých bydlí klienti (příloha č. 4) s žádostí o spolufinancování projektu. Byly také sledovány uzávěrky nadací a nadačních fondů. Byly navázány kontakty s několika firmami. I když v tomto bodě došlo ke zlepšení oproti roku 2002, je nutné tuto iniciativu nepodceňovat a vyvíjet větší tlak na veřejnou správu a její podíl na financování sociálních terénních služeb pro své obyvatele. Podrobný přehled jednotlivých finančních partnerů je uveden v příloze č. 5 - Přehled nákladů a výnosů. Kromě finanční podpory obdrželo sdružení i několik věcných darů . Poplatky za psy Každoročně v lednu je předsedkyní občanského sdružení p.Helenou Fejkusovou podávána na Městský úřad ve F-M žádost o osvobození z poplatků za psy, spolu se seznamem majitelů (občané města Frýdek-Místek), kteří jsou aktivními členy sdružení a psi v jejich majetku mají řádně složeny canisterapeutické zkoušky a jsou používáni ke canisterapii v ústavech sociální péče a ve speciálních zařízeních pro handicapované spoluobčany ve městě Frýdek-Místek. 11. Rozpočtování, prognózy,plány Rozpočet je zpracováván vždy na další rozpočtové období (1 rok). Při jeho vytváření se postupuje podle platné legislativy rozpočtových a příspěvkových organizací, avšak tento postup není pro občanské sdružení závazný. Podléhá však určitým pravidlům z hlediska možnosti přidělení dotace. 12. Hodnocení efektivity služeb Efektivita zvolené neziskové organizace je hodnocena pomocí dotazníků rozdaných mezi klienty i osobní asistenty. Na začátku loňského roku byly zhotoveno a rozdáno 60 dotazníků, jejichž účelem bylo zjistit nejen efektivitu služeb osobní asistence ale i celkový dojem z jejich poskytování v praxi. Jejich vyhodnocení nabízí příloha č. 6 13. Finanční režim, zdroje, fundraising Jak již bylo uvedeno, organizace financuje své náklady především z dotací, které do roku 2004 byly poskytovány Ministerstvem práce a sociálních věcí, dalšími příspěvky se podílel i magistrát města Ostrava, sponzoři z podnikatelské sféry formou sponzorských darů i ostatní obyvatelstvo věcnými i peněžními dary. Pro rok 2005 se změnil systém přerozdělování veřejných financí. Jednotlivé kapitoly státního rozpočtu budou přispívat krajům, jejich další přerozdělení bude věcí krajských úřadů s tím, že z požadovaného objemu žádaného příspěvku budou na náklady organizačních jednotek uvolněny prostředky ve výši maximálně 70% požadavku. Bude tedy větší odpovědnost na organizační jednotce, jakým způsobem vykryje rozdíl mezi příspěvkem-dotací a skutečnými náklady. 14. Inovace, invence Nově je zaváděn postup při náboru a hledání nových asistentů. Při jejich přijímání není určeno, že musí splňovat vzdělání v oboru. Pro asistenty je proto zaváděno měsíční školení -- zajištěné pracovníky místní Střední zdravotnické školy, úspěšně probíhá supervize. Pro asistenty i pro klienty je zajištěn smluvním vztahem externí psycholog. Pro asistenty, kteří se s tímto druhem práce ještě nesetkali je uspořádán kurs osobní asistence. 15. Problémy organizace Nejožehavější problém mnou zvolené organizace jsou tedy především finance. Ale nejen tato organizace, ale všechny, které zajišťují jakoukoli sociální výpomoc a asistenci mají tento problém a jediné řešení je v legislativní úpravě financování těchto projektů. Mzdové náklady na osobní asistenty by měl být upraven zákonem. Pro stát by se především snížily náklady na jedno místo klienta, který je dosud umístěn v sociálním ústavu, náklady na toto lůžko několikanásobně převyšují mzdové a ostatní náklady zprostředkovatelských organizací pro klienty osobní asistence (odpadají náklady na stravování klientů, ostatní režijní náklady -- teplo, voda, energie atd.) Není však zcela jisté, že tato legislativní úprava přinesla státu úsporu především proto, že je mnoho klientů, kteří by o tyto "státem placené" služby požádali i když doposud jsou v péči svých příbuzných případně nevyužívají pomoci nikoho. Navíc by se již přeplněné ústavy sociální péče, které jsou na takové klienty uzpůsobené, zřejmě přestávaly postupně využívat a provoz takového zčásti zaplněného ústavu je samozřejmě nerentabilní. Dalším problémem úzce souvisejícím s financováním je včasnost (tedy spíše "nevčasnost") již přiznaných a schválených prostředků formou dotací. Tyto prostředky, o něž bylo požádáni již v předstihu (září-říjen předchozího roku) pokud jsou schváleny tak až v únoru běžného roku, čímž je organizace vystavena jisté formě tzv. "druhotné platební neschopnosti". Taková organizace nemá své potřebné zdroje na krytí nákladů začátku rozpočtového období a je na platbách dotací přímo závislá. Není tedy ani jejím zaviněním zpoždění povinných odvodů z mezd orgánům správy daní, sociálního a zdravotního pojištění, což však není v případě penalizace akceptováno. Je samozřejmě možnost požádat o odstranění tvrdosti zákona a prominutí penále, je však pouze na příslušném orgánu, zda této žádosti vyhoví. 16. Konkurence v rámci regionu V regionu existuje více podobných zařízení (např. sdružení SLUNCE, manželé Svojanovští, sdružení REDITUS aj.) tato jsou však úzce specializovaná např. na klienty určitého věku, určitého postižení atd. Tyto organizace a zařízení však nefungují jako konkurence v pravém slova smyslu. Jde naopak o spolupráci, protože poptávka je vysoká, není mnohdy v silách jedné organizace službu zabezpečit, proto je klient odkázán právě na konkurenční zařízení. V tomto směru nelze proto hovořit o pravém konkurenčním prostředí a boji. 17. Závěr -- vlastní hodnocení Péče osobních asistentů sice není profesionálně zdravotnická, ale narozdíl od často uspěchané práce ve zdravotnických zařízeních, nabízí klientům daleko více klidu a prostoru pro jejich osobní i jiné problémy než pouze zdravotní. Největší problém, který by mohl existenci organizace ohrozit, vidím ve finančním zajištění služeb. Z tohoto důvodu by bylo vhodné vytvořit i další -- vedlejší zdroje příjmů -- i za cenu nově přijatých odborníků především odborníků v oblasti podnikatelských aktivit, finančního podnikání atp. Nelze spoléhat pouze na nejistý přísun finančních prostředků ve formách dotací, darů a příspěvků různých organizací, je nutné vytvořit ještě jiné zdroje, tyto ekonomicky zhodnocovat a kladné hospodářské výsledky pak používat jak ke krytí nákladů, tak k rozšiřování poskytovaných služeb, posílení materiální i personální základny. Seznam příloh: 1. legislativa -- registrace sdružení 2. Stanovy občanského sdružení 3. výpis z registru ARES 4. seznam spolupracujících organizací a zařízení a obcí, které přispívají 5. Přehled nákladů a výnosů za rok 2003 6. Výsledky dotazníků-měření efektivnosti Použité zdroje: www.canisterapie.info.cz server ČSÚ server ARES Stránky IS CEDR(Centrální evidence dotací z rozpočtu), stránky MFČR Aspi-Automatizovaný systém práv.informací Legislativa Příloha č. 1 Registrace a vznik sdružení - § 6 zák. č. 83/1990 Sb. (1) Sdružení vzniká registrací. (2) Návrh na registraci mohou podávat nejméně tři občané, z nichž alespoň jeden musí být starší 18 let (dále jen "přípravný výbor"). 1) Návrh podepíší členové přípravného výboru a uvedou svoje jména a příjmení, rodná čísla a bydliště. Dále uvedou, kdo z členů starších 18 let je zmocněncem oprávněným jednat jejich jménem. K návrhu připojí stanovy ve dvojím vyhotovení, v nichž musí být uvedeny: a) název sdružení, b) sídlo, c) cíl jeho činnosti, d) orgány sdružení, způsob jejich ustavování, určení orgánů a funkcionářů oprávněných jednat jménem sdružení, e) ustanovení o organizačních jednotkách, pokud budou zřízeny a pokud budou jednat svým jménem, f) zásady hospodaření. (3) Pokud stanovy neurčují něco jiného, jedná jménem sdružení až do vytvoření orgánů uvedených v odstavci 2 písm. d) přípravný výbor. (4) Název sdružení se musí lišit od názvu právnické osoby, která již vyvíjí činnost na území České republiky. ------------------------------------------------------------------ 1) § 8 občanského zákoníku č. 40/1964 Sb. (úplné znění č. 70/1983 Sb.). Stanovy Příloha č. 2 Článek 1. Název občanského sdružení: Podané ruce Sídlo: Zborovská 465, 738 01 Frýdek-Místek Sdružení působí na území celé České republiky. Článek 2. Společnost Podané ruce (dále jen: společnost PR) je dobrovolným občanským sdružením. Sdružuje členy na základě společného zájmu. Článek 3. - cíle I. Cílem společnosti PR je: A) použití psů k fyzické, psychosomatické, psychické a sociální léčbě a rehabilitaci lidí - canisterapie. Dále podpora, rozvoj a popularizace canisterapie. Pro naplnění tohoto cíle provádí společnost PR zejména: - přípravu canisterapeutů - vedení kurzů canisterapie - pořádání přednášek na téma canisterapie a osvětová činnost - výběr a příprava psů pro canisterapii - konzultace výcviku canisterapeutických psů - návštěvy canisterapeutických psů v ústavech a rodinách u lidí tělesně, mentálně nebo sociálně hendikepovaných - pořádání krátkodobých i dlouhodobých pobytů pro různě hendikepované lidi (příp. děti) s využitím canisterapie B) podpora integrace hendikepovaných lidí do společnosti na základě narovnání příležitostí ve smyslu rezoluce č. 37/52 Valného shromáždění OSN ze dne 3.12.1982 a Národního plánu vyrovnávání příležitostí pro občany se zdravotním postižením schváleného usnesením vlády České republiky č. 256 ze dne 14. 4. 1998. Pro naplnění tohoto cíle společnost PR provádí zejména: - osobní asistenci - školení osobních asistentů a pořádání rekvalifikačních kurzů pro osobní asistenty - vyhledávání osobních asistentů podle potřeb postižených - vyhledávání osob potřebujících osobní asistenci - prosazování osobní asistence jako sociální služby postavené na roveň pečovatelským službám garantovaným obcemi a českým státem - osvětová činnost a propagace osobní asistence C) podpora využívání psů ke kompenzaci postižení lidí fyzicky, mentálně nebo sociálně hendikepovaných, zejména: - výchova a výcvik vodících psů pro lidi s různým typem postižení - výchova a výcvik psů společníků pro lidi staré, osamělé apod. - prosazování uznání vodících psů pro lidi s různým typem postižení jako vodících psů ve smyslu právních předpisů ČR D) zakládání a provoz útulků pro opuštěné a toulavé psy. II. Pro propagaci a uskutečňování svých cílů a informování o své činnosti vydává společnost PR pro svou vnitřní potřebu časopis. III. Při své činnosti spolupracuje společnost PR s jinými subjekty majícími obdobné cíle, jakož i státními institucemi, obcemi a dalšími organizacemi. IV. Při své činnosti se společnost PR řídí obecně závaznými právními předpisy. V. Pro naplnění cílů společnost PR podporuje také vznik jiných subjektů s obdobnými cíli. Článek 4. - členství 1. Členem společnosti PR se může stát fyzická nebo právnická osoba, která souhlasí se stanovami a cíli společnosti PR a chce se aktivně podílet na činnosti společnosti PR. 2. Členství ve společnosti PR vzniká doručením podepsané přihlášky do sídla společnosti PR. 3. Členství ve společnosti PR zaniká: - úmrtím fyzické osoby - zánikem právnické osoby - vystoupením člena ze společnosti PR, a to dnem doručení písemného oznámení o vystoupení do sídla společnosti PR - zrušením členství 4. Členství může být zrušeno rozhodnutím představenstva z důvodů: - závažného porušení povinností člena společnosti PR - jednání člena společnosti PR, které vážným způsobem poškozuje dobré jméno a zájmy společnosti PR - nezájmu o činnost společnosti PR trvajícího déle než dva roky - neplnění povinností člena 5. Čestní členové společnosti PR mohou být jmenováni z řad osobností na poli vědy, kultury, politiky, školství aj., kteří souhlasí s cíli společnosti PR a podporují je - bez práva volit a být voleni. Článek 5. - práva a povinnosti členů 1. Práva členů: - podílet se na činnosti společnosti PR - od 18 let volit a být volen do orgánů společnosti PR - obracet se na orgány společnosti PR s podněty a stížnostmi a žádat jejich vyjádření - získávat informace o činnosti společnosti PR od orgánů společnosti PR a jejich členů - dostávat podporu orgánů a členů společnosti PR pro činnosti k plnění cílů společnosti PR 2. Povinnosti členů: - dodržovat stanovy společnosti PR - v rámci svých schopností a možností se podílet na naplňování cílů společnosti - propagovat společnost PR a její činnost - rozvíjet přátelské a konstruktivní vztahy uvnitř společnosti PR - platit členské příspěvky Článek 6. - orgány Orgány společnosti PR jsou: I. Valná hromada - je nejvyšším orgánem společnosti PR a je tvořena shromážděním členů společnosti PR - valnou hromadu svolává představenstvo, a to nejméně jednou za rok - na žádost nejméně 1/3 členů je představenstvo povinno svolat mimořádnou valnou hromadu nejpozději do 6 týdnů od písemného podání žádosti - o konání valné hromady informuje představenstvo všechny členy společnosti PR nejméně 4 týdny před termínem konání valné hromady, a to písemnou pozvánkou, která může být zveřejněna v časopise společnosti PR. Pro tento účel se za písemnou pozvánku považuje také zpráva elektronickou poštou (e-mail). - valná hromada je usnášeníschopná za přítomnosti 1/3 členů. Nesejde-li se do 30 minut po zahájení valné hromady 1/3 členů, bude valná hromada prohlášena za usnášeníschopnou za přítomnosti alespoň 10 členů. Není-li přítomno alespoň 10 členů a je-li účast na valné hromadě nižší než 1/3 všech členů, není valná hromada usnášeníschopná a představenstvo svolá novou valnou hromadu v náhradním termínu. Valné hromadě náleží: - volit a odvolávat členy představenstva a členy revizní komise 2/3 většinou přítomných členů - projednávat a schvalovat zprávu o činnosti společnosti PR, zprávu o hospodaření společnosti PR a zprávu revizní komise společnosti PR - rozhodovat o koncepci společnosti PR - schvalovat stanovy a změny stanov 2/3 většinou přítomných členů - rozhodovat o zrušení společnosti PR 2/3 většinou přítomných členů Není-li uvedeno jinak, rozhoduje valná hromada prostou většinou přítomných členů. II. Představenstvo - řídí činnost společnosti PR v období mezi valnými hromadami v souladu s usneseními valné hromady a stanovami a naplňováním cílů společnosti PR - má nejméně 5 členů a skládá se z předsedy společnosti PR, místopředsedy společnosti PR, pokladníka společnosti PR a dalších členů představenstva - jednání představenstva svolává předseda společnosti PR nebo kterýkoli ze členů představenstva podle potřeby, nejméně však 6x do roka - je usnášeníschopné, je-li přítomna nadpoloviční většina členů představenstva. Rozhoduje nadpoloviční většinou přítomných hlasů představenstva. V případě rovnosti hlasů, rozhoduje hlas předsedy společnosti PR - klesne-li počet členů představenstva mezi dvěmi valnými hromadami pod 5, svolá představenstvo valnou hromadu ve lhůtě do 6 týdnů, ode dne kdy tato skutečnost nastala Představenstvu náleží: - svolávat jednání valné hromady - připravovat podklady pro jednání valné hromady - zpracovávat zprávu o činnosti společnosti PR a zprávu o hospodaření společnosti PR - volit ze svého středu předsedu, místopředsedu a jmenovat pokladníka - rozhodovat o výdajích nad 3 000,- Kč - spravovat majetek společnosti PR - rozhodovat o investicích společnosti PR - schvalovat rozpočet společnosti PR a jejich organizačních jednotek - rozhodovat o pracovněprávních vztazích společnosti PR - zřizovat organizační jednotky - rozhodovat o zrušení členství III. Předseda - jedná jménem společnosti PR navenek i před úřady a podepisuje dokumenty v rámci působnosti představenstva (nebo tímto úkonem pověří jiného člena představenstva) - předseda jedná za společnost PR samostatně - řídí jednání představenstva IV. Místopředseda - jedná jménem společnosti PR navenek i před úřady a podepisuje dokumenty v rámci působnosti představenstva (nebo tímto úkonem pověří jiného člena představenstva) - místopředseda jedná za společnost PR samostatně - řídí jednání představenstva v době nepřítomnosti předsedy V. Pokladník - spravuje finanční záležitosti společnosti PR - vede účetnictví společnosti PR - zpracovává zprávu o hospodaření společnosti PR za uplynulé účetní období - rozhoduje o výdajích do 3 000,- Kč VI. Revizní komise - dohlíží na hospodaření společnosti PR, jejích orgánů a organizačních jednotek, a to zejména se zřetelem na dodržování obecně závazných právních předpisů a stanov a případných ostatních vnitřních předpisů společnosti PR - o svých zjištěních informuje představenstvo a valnou hromadu - zpracovává zprávu o kontrole hospodaření a účetnictví společnosti PR. Byl-li proveden účetní audit, lze zprávu revizní komise nahradit výrokem auditora. - je nejméně tříčlenná - ze svého středu si volí předsedu revizní komise - jednání revizní komise svolává předseda podle potřeby, nejméně však jednou za rok - členství v revizní komisi je neslučitelné s členstvím v představenstvu - v případě, že počet členů revizní komise klesne v době mezi dvěmi valnými hromadami pod tři, volí na dobu do konání nejbližší valné hromady chybějící členy revizní komise představenstvo Článek 7. - organizační jednotky Organizační jednotky 1. společnost PR pro naplňování cílů své činnosti zakládá organizační jednotky. 2. Organizační jednotky mají právní subjektivitu. 3. Jsou zřizovány usnesením představenstva společnosti PR. 4. Jsou zřizovány podle územního principu nebo předmětu činnosti nebo obojího. 5. Mají předmět činnosti shodný s některou nebo všemi částmi činnosti společnosti PR. 6. Organizační jednotku řídí nejméně dva členové společnosti PR pověření k tomu představenstvem. 7. S příjmy a výdaji hospodaří organizační jednotky samostatně. 8. O svém hospodaření si vedou účetnictví. 9. Je možné je zrušit usnesením představenstva nebo rozhodnutím valné hromady. 10. Mají jméno shodné se jménem společnosti PR, s dodatkem specifikujícím organizační jednotku. 11. Zpracovávají zprávu o činnosti a hospodaření a předkládají ji valné hromadě. Článek 8. - hospodaření Hospodaření a majetek 1. Příjmy společnosti PR tvoří: - členské příspěvky - dary, subvence nebo dědictví - dotace ze státního rozpočtu, od obcí a orgánů státní správy a samosprávy podle pravidel těmito orgány stanovenými - výnosy z majetku společnosti PR - ostatní příjmy spojené s činností směřující k naplňování cílů společnosti PR 2. Se svým majetkem nakládá společnost PR výhradně k naplňování svých cílů. Článek 9. - zánik Zánik 1. společnost PR zaniká: - rozhodnutím valné hromady 2. Zaniká-li společnost PR rozhodnutím valné hromady, provede vypořádání majetku představenstvo způsobem podle usnesení valné hromady. Článek 10. - závěrečné ustanovení Tyto stanovy nabývají účinnosti dnem vzniku společnosti PR. Výpis základních dat registru ekonomických subjektů v ARES Příloha č. 3 Ekonomický subjekt IČO: 70632596 Obchodní jmého: Podané ruce -- Projekt OsA Frýdek-Místek Právní forma: 731 -- Organizační jednotky sdružení Datum vzniku : 6. 3. 2001 Adresa sídla: 738 01 Frýdek-Místek, Místek, Zborovská 465 Základní územní jednotka Okres: 3802 -- Frýdek-Místek CZ-NUTS: CZ0802 ZÚJ: 598003 -- Frýdek-Místek Statistické údaje Institucionální sektor: 15000 -- Neziskové instituce sloužící domácnostem Kat. dle počtu zaměstnanců: 100-199 zaměstnanců Odvětvová klasifikace činnosti 913390: Činnosti ostatních členských organizací Seznam spolupracujících organizací a zařízení Příloha č. 4 - Boromeum Frýdek-Místek - Speciální školy pro žáky s více vadami NADĚJE Frýdek-Místek - Speciální škola pro žáky s více vadami v Kopřivnici, - Nemocnice Frýdek-Místek - II. Radioterapeutická klinika FNsP Paskov - Penzion pro důchodce Frýdek-Místek - Pečovatelská služba Frýdek-Místek - Charita Frýdek-Místek - Nemocnice Třinec -- Podlesí - Nemocnice Třinec -- Sosna - Rehabilitační ústav v Hrabyni - Rehabilitační ústav v Chuchelné - Sportovní klub vozíčkářů Frýdek-Místek - Ostravská organizace vozíčkářů - Liga za práva vozíčkářů Brno - Sportovní klub Ostrava (vozíčkáři) Seznam zařízení, kde pracují naši canisterapeuti - Dětský domov Nový Jičín - Domov důchodců, Frýdek-Místek - Domov důchodců, Nový Jičín - Domov důchodců, Třinec - Domov důchodců, Vítkov - Léčebna dlouhodobě nemocných Radvanice - Rehabilitační stacionář, Poruba - Speciální mateřská škola Nový Jičín - Speciální mateřská škola Uherské Hradiště - Speciální škola Naděje ve Frýdku-Místku - Ústav sociální péče pro mentálně postižené, Tichá - Ústav sociální péče pro ženy, Nová Horka - Ústav sociální péče Kociánka, Brno - Ústav sociální péče pro mentálně postižené Ostravice - Ústav sociální péče pro mentálně postižené Frýdek-Místek - Základní škola, Havířov Seznam obcí, ze kterých pocházejí klienti projektu: Baška, Bystřice n. Olší, Čeladná, Český Těšín, Dobrá, Dolní Sklenov, Fryčovice, Frýdek-Místek, Frýdlant nad Ostravicí, Havířov, Hnojník, Horní Tošanovice, Horní Bludovice, Jablunkov, Janovice, Karviná, Kopřivnice, Kunčičky u Bašky, Lískovec, Lysůvky, Návsí u Jablunkova, Metylovice, Morávka, Mosty u Jablunkova, Oldřichovice, Ostrava, Ostravice, Palkovice, Petřvald, Pražmo, Ropice, Řepiště, Sedliště, Skalice, Skotnice, Staříč, Sviadnov, Šenov, Štramberk, Třinec, Václavovice, Zelinkovice, Vratimov. Přehled krytí nákladů )* Příloha č. 5 Krytí nákladů podle jednotlivých zdrojů viz následující graf. Kapitola MPSV)* +--------------------------------------------------------------------+ |Obchodní jméno:|Podané ruce-Společnost pro |Shoda:Neshoda| | |canisterapii a osobní asistenci | s ARES | |---------------+----------------------------------------------------| |Příjmení a | | |jméno: | | +--------------------------------------------------------------------+ +--------------------------------------------------------------------+ |IČO: |70632596 | +--------------------------------------------------------------------+ +--------------------------------------------------------------------+ |Adresa:|Zborovská |Celková výše dotací (od r.):| | |-------------------------------| 13 220 782,- Kč| | |73801 Frýdek-Místek | | +--------------------------------------------------------------------+ Seznam evidovaných názvů spolu s obcí odpovídající pro dané IČO nebo Rč (poř.číslo je uváděno v tabulce s dotacemi): od r. 2001 +----------------------------------------------------------------------------------------------+ |č.| Zdroj | Název |Právní| Obec | Skutečnost | Shoda | | | | |forma | | | | |--+--------+---------------------------------------+------+-------------+------------+--------| |1 |Dotace z|Podané ruce-Společnost pro canisterapii| 731 |neznámá |725 521,- Kč|Neshoda | | |rozpočtu|a osobní asistenci | |hodnota * | | s ARES | |--+--------+---------------------------------------+------+-------------+------------+--------| |2 |Dotace z|Podané ruce-Společnost pro canisterapii| 701 |neznámá | 55 122,- Kč|Neshoda | | |rozpočtu|a osobní asistenci | |hodnota * | | s ARES | |--+--------+---------------------------------------+------+-------------+------------+--------| | |Dotace z| | |neznámá | |Částečná| |3 |rozpočtu|PODANÉ RUCE - PROJEKT OSA FRÝDEK-MÍSTEK| 701 |hodnota * | 36 128,- Kč|shoda s | | | | | | | | ARES | |--+--------+---------------------------------------+------+-------------+------------+--------| | |Dotace z| | |neznámá | 7 101 000,-|Částečná| |4 |rozpočtu|PODANÉ RUCE - PROJEKT OSA FRÝDEK-MÍSTEK| 731 |hodnota * | Kč|shoda s | | | | | | | | ARES | |--+--------+---------------------------------------+------+-------------+------------+--------| |5 |Dotace z|Podané ruce - Společnost pro | 731 |neznámá | 98 923,- Kč|Neshoda | | |rozpočtu|canisterapii a osobní asistenci | |hodnota * | | s ARES | |--+--------+---------------------------------------+------+-------------+------------+--------| |6 |Dotace z|Podané ruce - Společnost pro | 701 |neznámá |146 188,- Kč|Neshoda | | |rozpočtu|canisterapii a osobní asistenci | |hodnota * | | s ARES | |--+--------+---------------------------------------+------+-------------+------------+--------| | |Dotace z| | | | 5 057 900,-|Částečná| |7 |rozpočtu|PODANÉ RUCE | 731 |Frýdek-Místek| Kč|shoda s | | | | | | | | ARES | +----------------------------------------------------------------------------------------------+ Výsledky dotazníků Příloha č. 6 1) Výsledky dotazníků pro osobní asistenty Většina asistentů se o možnosti této práce dozvěděla od svých známých. Původní profese asistentů je různá. Většina ze současných asistentů nemá zdravotnické vzdělání. Osobní asistenti zaměstnaní na plný úvazek jsou velmi časově vytíženi. Pracují u několika klientů během dne. U některých klientů probíhá služba osobní asistence na tři směny. Asistenti musí k jednotlivým klientům často cestovat pešky či hromadnou dopravou. Asistenti pracující na dohodu o provedení práce jsou většinou studenti nebo lidé, kteří mají ještě jiné zaměstnání na plný úvazek. Tento způsob práce nabízí jedinečnou možnost setkat se s nemocnými či handicapovanými lidmi a získat tak na ně objektivní pohled a také vztah. Většina asistentů pracuje u jednoho klienta. Tento způsob práce vyhovuje většině (76%) asistentů. Ostatní mají výhrady k časové náročnosti, nízkému platu a nedostatečné komunikaci mezi asistenty. Všichni asistenti uvádějí jen pozitivní vztah k práci s handicapovanými lidmi. Tato práce je naplňuje, baví je a líbí se jim. Téměř polovina asistentů (45%) chce tuto práci vykonávat dlouhodobě. Přes polovinu (55%) asistentů již absolvovalo asistenční nebo jiný kurz. Zbylá část byla pouze proškolena u konkrétních klientů. Asistenti však mají v 90% zájem dále se vzdělávat a to prostřednictvím pravidelného školení nebo souvislého kurzu (tyto dvě varianty navrhuje nejvíce asistentů). Konkrétně se asistenti zajímají především o nové informace z oblasti rehabilitace, komunikace a vnitřního lékařství. Cítí potřebu rozumět postižení či nemoci klienta a poskytnout mu potřebné informace nebo získat takové znalosti, aby mohli s klienty provádět správnou a účinnou rehabilitaci. Téměř všichni asistenti (93%) mají úzký vztah se svými klienty. Tento výsledek je potěšující, jelikož základním kamenem kvalitní osobní asistence je právě vztah mezi klientem a asistentem. Tím, že k sobě mají blízko, dochází k sebeotevření klienta a upřímné komunikaci. Díky dobře fungujícímu vztahu mezi klientem a asistentem získá asistent mnoho informací, které jsou mu pak nápomocny při řešení problémů a také v pochopení chování klienta. K dotazu, zda si někteří asistenti s klientem neporozuměli, 46% mi potvrdilo že se setkali s klientem, se kterým nemohli, neuměli nebo nechtěli navázat užší vztah. Jelikož při osobní asistenci dochází k vytvoření a rozvoji specifického vztahu mezi asistentem a klientem, bylo dalším zájmem zjistit, jak se asistenti vyrovnali s odchodem klienta. Většina dotazovaných se s tímto vyrovnala dobře, ale malé části tato situace učinila potíže a vyrovnávali se s ní obtížně. Ze zkušeností osobních asistentů při práci s handicapovanými či nemocnými klienty převládají pozitivní zkušenosti. Krásné je, že tou "pozitivní zkušeností" míní 42% asistentů právě vřelý vztah mezi nimi a klienty. Někteří asistenti uvádějí i špatné zkušenosti, které jsou zapříčiněny hlavně handicapem, nemocí či stářím klienta. Někteří z asistentů se chtějí podílet i na jiných činnostech v organizaci a pomáhat jí tímto k dosahování jejích cílů. Upozorňují i na jisté problémy, které bude nutno v blízké budoucnosti vyřešit (např.: nedostatečná komunikace mezi osobními asistenty, program vzdělávání asistentů, pracovní skupiny asistentů, zohlednění fyzických sil asistenta pracujícího u jednotlivých klientů, časté střídání asistentů u klientů, apod.). 2) Výsledky dotazníků pro klienty osobní asistence Většina klientů se o této sociální službě informovala od svých známých. Impulsem pro využívání asistenčních služeb byla u většiny klientů náhlá změna zdravotního stavu (23%). Službu využívají klienti po různě dlouhou dobu. Asistenti k nim docházejí na různý počet hodin za den. Doba, po kterou je asistent přítomen je samozřejmě závislá na náplni práce. 30% klientů potřebuje přítomnost asistenta 1h/den což je největší část dotazovaných. Nejvíce klienti využívají služby "pomoc při zajištění chodu domácnosti" (39%). Nejvíce využívanou komponentou této služby je stravování (39%), zahrnující jak přípravu tak donášku jídla. Druhou nejvíce využívanou službou je služba "pohyb" (32%) a její komponenty "doprovod" (44%) a "přesuny, vstávání a ukládání" (32%). Třetí v pořadí je služba "podávání stravy" s komponentami "pomoc při jídle" (53%) a "pomoc pří pití" (47%). Čtvrtou pozici má služba "hygiena osobní" (12%) a její komponenty "hygiena běžná denní" (60%) a "hygiena celková" (40%). Nejméně využívanou službou (z využívaných služeb) je "pomoc při poradenství". S kvalitou poskytovaných služeb je spokojeno 86% klientů zcela a 14% má výhrady. Nikdo z respondentů neshledal službu jako neuspokojivou. Částečná nespokojenost klientů je s největší pravděpodobností způsobena častým střídáním asistentů u některých klientů. Na otázku, zda je klientům nepříjemné, že k nim chodí více asistentů odpovědělo 48% souhlasně. Doba, ve které u klientů probíhá asistence vyhovuje všem dotazovaným. Všichni dotazovaní klienti důvěřují svým asistentům a jsou s nimi spokojeni. Klienti hodnotí svůj vztah s asistenty ze 71% jako přátelský a z 29% jako pracovní. Nikdo jej nevidí jako konfliktní. Někteří klienti se domnívají, že by pro ně byl vhodnější jiný asistent a to takový, který by měl dostačující fyzický potenciál. Cenu za služby definují klienti z 90% jako optimální. Velmi pozitivně hodnotí existenci této služby. Práce osobních asistentů si váží a uvědomují si, že jejich pomoc potřebují. Často asistenty chválí a projevují jim dík. Klienti hodnotí kladně ochotu, vlídnost, ohleduplnost, takt, lidskost a empatii (schopnost vcítit se) osobních asistentů a možnost komunikace s nimi. 40% dotazovaných uvedlo své oblíbené asistenty. (* čerpáno z výroční zprávy za rok 2003)