ROZBOR FINANCOVÁNÍ NNO Z VYBRANÝCH VEŘEJNÝCH ROZPOČTŮ V ROCE 2003 Obsah: A. Metodika Rozboru ˙ Účel ˙ Rozsah sledování ˙ Sledované kategorie ˙ Sledované ukazatele ˙ Metodika sledování B. Komentář k výsledkům Rozboru C. Soubor analytických tabulek a grafů 1. Souhrnné údaje 2. Dotace ze státního rozpočtu 3. Dotace z rozpočtu krajů 4. Dotace z rozpočtu pověřených obcí III. stupně A. METODIKA ROZBORU FINANCOVÁNÍ NNO Z VYBRANÝCH VEŘEJNÝCH ROZPOČTŮ V ROCE 2003 ÚČEL Rozbor financování nestátních neziskových organizací z vybraných veřejných rozpočtů v roce 2003 (dále jen Rozbor) má za cíl sledovat objem poskytnutých dotací nestátním neziskovým organizacím (dále jen NNO) v roce 2003 z vybraných veřejných rozpočtů a to v souladu s předem stanovenými hlavními oblastmi státní dotační politiky1. ROZSAH SLEDOVÁNÍ Rozbor, jako sledování poskytnutých dotací ze státního rozpočtu, je prováděn již od roku 2000, kdy byly poprvé publikovány údaje za rok 1999. V souvislosti s reformou veřejné správy a vznikem krajů byly do Rozboru zahrnuty poprvé za rok 2002 také údaje o poskytnutých dotacích z územních rozpočtů, konkrétně za všechny kraje a pověřené obce III. stupně. Předkládaný Rozbor za rok 2003 na tuto situaci navazuje a obsahuje údaje o poskytnutých dotací ze dvou odlišných úrovní: a) dotace ze státního rozpočtu poskytnuté NNO na základě vyplněné žádosti2 formou rozhodnutí, a to podle schválených Hlavních oblastí státní dotační politiky pro rok 20033 a v souladu se zákonem č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech republiky, b) dotace z rozpočtu krajů a obcí poskytnuté NNO jak na konkrétní projekty, tak na financování běžného provozu organizace, a to v souladu se zákonem č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů. Rozbor nesleduje všechny finanční prostředky poskytnuté z veřejných rozpočtů nestátním neziskovým organizacím. Do výsledné statistiky nevstupují: ˙ finanční prostředky přidělené NNO na základě zákona č. 199/1994 Sb., o veřejných zakázkách, ˙ dotace poskytnuté "ze zákona" (církevní právnické osoby, dotace soukromým a církevním školám, a další výdaje poskytované mandatorně), ˙ dotace poskytnuté na základě zákona č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu a vývoje, ˙ další dotace ze státního rozpočtu, které nebyly poskytnuty v rámci režimu státní dotační politiky (tedy na základě Usnesení vlády ČR č. 642/2002). Rozbor tedy obsahuje údaje o dotacích: 1. ze státního rozpočtu poskytovaných 11 ministerstvy. Ministerstvo Spravedlnosti v roce 2003 neposkytlo žádné dotace NNO. Ministerstvo informatiky ve sledovaném roce teprve vzniklo. Dále nejsou v Rozboru zahrnuty dotace poskytnuté prostřednictvím Ministerstva financí jako správce rozpočtové kapitoly Všeobecná pokladní správa, z jejíž prostředků bylo podpořeno 5 organizací v celkové výši 27 120 tis. Kč; 2. z rozpočtu všech 14 krajů; 3. z rozpočtu 171 pověřených obcí III. stupně. Dotazníkové šetření bylo přitom rozesláno na všech 205 pověřených obcí III. stupně. Celkem 34 obcí tedy nezaslalo žádné údaje a dalších 9 obcí uvedlo, že v roce 2003 neposkytlo NNO žádné dotace. SLEDOVANÉ KATEGORIE 1. Sledované typy nestátních neziskových organizací Pod pojem nestátní neziskové organizace zahrnuje Rada vlády pro nestátní neziskové organizace (dále jen RNNO) občanská sdružení, církevní právnické osoby, obecně prospěšné společnosti, nadace a nadační fondy4. V předkládaném rozboru jsou tedy uvedeny údaje pouze o dotacích poskytnutých níže uvedeným typům subjektů: ˙ Občanská sdružení a jejich organizační jednotky (spolky, svazy, kluby), která se řídí zákonem č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů, ve znění pozdějších předpisů. K 14. březnu 2003 bylo v ČR registrováno 48.689 občanských sdružení a 30.160 jejich organizačních jednotek s právní subjektivitou*; ˙ Církevní právnické osoby, které jsou zřizovány církvemi a náboženskými společnostmi podle zákona č. 3/2002 Sb., o církvích a náboženských společnostech, v platném znění, a které jsou evidovány v Rejstříku církevních právnických osob vedeném Ministerstvem kultury. Ke dni 14. března 2003 bylo v ČR evidováno 4.771 církevních právnických osob*; ˙ Obecně prospěšné společnosti, které jsou zřizovány podle zákona č. 248/1995 Sb., o obecně prospěšných společnostech a o změně a doplnění některých zákonů. Ke 14. březnu 2003 bylo v obchodním rejstříku rejstříkových soudů zapsáno 491 obecně prospěšných společností*. Rozbor tedy nezahrnuje všechny dotace z vybraných veřejných rozpočtů, neboť sleduje jen vyjmenované typy neziskových organizací. Příjemcem dotace z veřejných rozpočtů na veřejně prospěšné účely však mohly být i jiné fyzické či právnické osoby, např. nadace a nadační fondy v případě rozpočtu územních celků. Pozn. Odlišení církevních právnických osob od samotných církví a náboženských společností se stále ukazuje obtížné. I přes změnu metodiky sledování poskytnutých dotací církevním právnickým osobám (pro definování církevních právnických osob bylo použito negativní vymezení), mohou být v údajích o církevních právnických osobách zahrnuty také údaje o církvích a náboženských společnostech. Jedná se především o příspěvky na obnovu církevních památek, u kterých nebylo možné odlišit, zda příjemcem příspěvku byla církevní právnická osoba církví zřízená nebo církev sama. 2. Hlavní oblasti státní dotační politiky Usnesení vlády ČR č. 642/2002 k Hlavním oblastem státní dotační politiky vůči NNO pro rok 2003 obsahovalo dvanáct hlavních oblastí, podrobně strukturovaných do činností NNO, které jsou předmětem dotačních programů jednotlivých ministerstev. Tyto hlavní oblasti byly použity (tak jako v minulých letech) jako základ pro získání strukturovaných údajů o poskytnutých dotacích v roce 2002 ze státního i z vybraných veřejných rozpočtů. Hlavní oblasti Činnosti nestátních neziskových organizací 1. poskytování poskytování sociálních služeb občanům v sociálních služeb nepříznivé sociální situaci; podpora rozvoje poskytování zvláštních sociálních služeb v sociálně vyloučených romských komunitách 2. ochrana a podpora propagace zdravého životního stylu, podpora zdraví, včetně péče programů zvyšujících účast občanů na o zdravotně vlastním zdravotním stavu včetně prevence postižené nákazy HIV/AIDS; pomoc při ohrožení zdraví, poskytování první pomoci; podpora programů zvyšujících účast zdravotně postižených a chronicky nemocných občanů na vlastním zdravotním stavu, podpora programů pro vyrovnávání příležitostí pro občany se zdravotním postižením, podpora programu veřejně účelných aktivit zdravotně postižených občanů; zajištění Evropského roku osob se zdravotním postižením 3. ochrana životního ochrana životního prostředí, přírody a prostředí, krajiny, péče o biodiverzitu; zapojování udržitelný rozvoj veřejnosti do rozhodování v oblasti životního prostředí, environmentální osvěta, vzdělávání a výchova; udržitelný rozvoj na regionální úrovni 4. rozvoj kultury, podpora umělecké tvorby a její prezentace, záchrana kulturního rozvíjení progresivních forem kultury; dědictví podpora neprofesionálních kulturních aktivit; údržba a ochrana kulturních památek a tradic, podpora krajanských spolků v zahraničí a společností přátel v ČR 5. příprava na vstup příprava na vstup do Evropské unie; finanční do Evropské unie, spoluúčast státu na programech financovaných spoluúčast na z fondů EU, komunitní rozvoj včetně programech EU naplňování principu Partnerství, reprezentace ČR v zahraničí 6. rozvoj sportu a péče o zlepšení zdraví a zvýšení fyzické tělovýchovy zdatnosti populace; sportovní reprezentace, včetně přípravy sportovních talentů; zvýšení fyzické zdatnosti, specielních dovedností a návyků určitých profesních skupin (Armáda ČR, Policie ČR, Hasičské záchranné sbory ČR) 7. podpora rovných program rozvoje rovných příležitostí mužů a příležitostí mužů a žen žen 8. rozvoj podpora vysílajících organizací dobrovolnické služby akreditovaných podle zákona o dobrovolnické službě a připravujících dobrovolníky 9. podpora programů zajištění podmínek pro naplňování práv příslušníků příslušníků národnostních menšin a podpora národnostních a jejich programů a aktivit, včetně programů etnických menšin integrace příslušníků romských komunit; integrace cizinců; boj proti rasismu a diskriminaci 10. péče o ohrožené zabezpečování široké nabídky využití volného a problémové skupiny času dětí a mládeže; resocializační a obyvatel integrační aktivity skupin ohrožených sociálně patologickými jevy, primární, sekundární a terciální prevence drogových závislostí, prevence kriminality, výchova k participaci 11. ochrana rozvoj činností zaměřených na rozšiřování spotřebitele a právního vědomí spotřebitelské veřejnosti, ochrana nájemních uplatňování ochrany spotřebitelů v praxi, vztahů podpora rozvoje spotřebitelského hnutí; právně osvětová činnost v oblasti bydlení 12. pomoc při ochrana při ohrožení životů, zdraví, přírody nenadálých a majetků živelnými pohromami, haváriemi, událostech válečnými konflikty, včetně příprav na tyto činnosti; humanitární pomoc poskytovaná v ČR i v zahraničí Kraje a obce se při poskytování dotací NNO nemusí Hlavními oblastmi státní dotační politiky řídit. Jelikož tyto Hlavní oblasti nezahrnují všechny činnosti NNO podporované z rozpočtů územních celků, bylo třeba v dotazníkovém šetření rozesílaném na kraje a pověřené obce III. stupně sledovat také kategorii "Ostatní oblasti". V roce 2003 bylo z územních rozpočtů poskytnuto dalších 86 977 tis. Kč na tzv. Ostatní oblasti. Ostatní oblasti Z rozpočtu krajů Z rozpočtu obcí Počet Dotace Počet Dotace organizací (v tis. organizací (v tis. Kč) Kč) Rozvoj obce a 37 7 841 22 8 183 regionu Podpora zájmových 11 495 202 25 845 aktivit Podpora aktivit 61 34 278 seniorů Podpora aktivit 4 164 dětí předškolního věku Podpora vzdělávání 27 6 474 6 3 697 CELKEM 75 14 810 295 72 167 SLEDOVANÉ UKAZATELE 1. Počet podpořených projektů. Nebylo možné odstranit případy, kdy na projekt jedné NNO byly poskytnuty dotace či příspěvky z několika zdrojů současně, tedy jak různými správci kapitol státního rozpočtu, tak subjekty územní samosprávy. Jeden projekt tedy v souboru může figurovat jako několik projektů. Vzhledem k tomu, že z územních rozpočtů nemusí být poskytovány dotace na základě podané žádosti, neuvádějí obce počty podpořených projektů. V takových případech byly údaje doplněny podle počtu podpořených organizací. Údaje o podpořených projektech je tedy, především v případě obcí, třeba brát pouze orientačně. 2. Počet příjemců dotací, tedy počet podpořených organizací. Počet příjemců finančního příspěvku může být zkreslený tím, že některá NNO realizovala několik projektů, na které mohla obdržet dotace jak v různých Hlavních oblastech, tak z různých veřejných rozpočtů. Taková NNO tedy v souboru může figurovat jako několik subjektů. Stejně jako v minulých letech i v roce 2003 byl sledován ukazatel "Nově podpořené organizace". I zde mohlo dojít k tomu, že nová organizace mohla být z daného rozpočtu podpořena již v minulých letech, ovšem v jiné Hlavní oblasti nebo z jiného dotačního titulu. Ukazatele o počtu podpořených organizací je opět třeba posuzovat pouze orientačně. 3. Objem poskytnutých dotací, tedy přiznaná výše dotace, která byla (na základě žádosti nebo jiného předpisu) v procesu rozhodování poskytovatele dotací přiznána danému příjemci. Tak jako v minulých letech byly i zde odděleně sledovány investiční dotace. Od roku 2001 platí nová rozpočtová pravidla pro státní rozpočet5 i pro rozpočty územních celků6. Zatímco v zákoně o rozpočtových pravidlech republiky je pro investiční dotace nově používán pojem "programy reprodukce majetku" (§12 a 13 zákona) a je pro ně zaveden specifický režim, zákon o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů nedefinuje žádné investiční dotace a břemeno jejich rozlišení spočívá na samotných poskytovatelích dotací NNO. METODIKA SLEDOVÁNÍ I když se metodika sledování údajů vstupujících do Rozboru se nijak zásadně nelišila od předchozích let, došlo k několika významným dílčím změnám: 1. Byly zpřesněny definice některých pojmů (částka dotace, církevní právnické osoby). 2. Ministerstvům a krajům byla zaslána elektronická verze dotazníku ve formátu XLS, pověřeným obcím III. stupně byla elektronická verze zasílána na požádání. 3. Ministerstva vyplňovala dotazník nikoli za celý resort, nýbrž za každý dotační titul, na základě kterého byla dotace NNO poskytnuta. Tuto odlišnost oproti minulým rokům si vyžádal požadavek RNNO srovnat údaje z Rozboru s údaji obsaženými v Centrální evidenci dotací ze státního rozpočtu (CEDR). 4. Zpracovatelé Rozboru měli k dispozici jména kontaktních osob, tedy osob odpovědných za vyplnění dotazníku, což umožnilo zpětnou komunikaci nad vyplněnými dotazníky a zároveň vedlo ke zpřesnění všech údajů. B. KOMENTÁŘ K VÝSLEDKŮM ROZBORU Objektivnímu srovnávání údajů Rozboru za rok 2003 s předchozími lety brání především každoroční změna metodiky, sběru i rozsahu dat. Z tohoto důvodu nelze brát časovou řadu od roku 1999 absolutně. I přesto je znatelný nárůst poskytovaných dotací nestátních neziskových organizací ze všech úrovní veřejných rozpočtů. V roce 2003 dosáhl celkový objem sledovaných dotací NNO ze všech úrovní veřejných rozpočtů 5 380 036 tis. Kč. MINISTERSTVA Objem poskytovaných dotací ze státního rozpočtu je sledován již od roku 1999. Celková poskytnutá částka se každoročně zvýšila přibližně o 15%, což několikanásobně převyšuje inflaci ve sledovaných letech. Sledovan Objem Nárůst oproti Nárůst oproti Míra inflace7 ý rok dotací předchozímu roku 1999 v % v % (v tis. roku v % Kč) 1999 2 171 313 2000 2 467 264 13,6 13,6 2,5 2001 nebylo provedeno sledování poskytnutých 4,0 dotací ze státního rozpočtu 2002 3 194 609 29,5 47,1 4,1 2003 3 788 836 18,6 74,5 0,6 KRAJE Dotace poskytnuté NNO z rozpočtu krajů jsou sledovány teprve druhým rokem. Kraje totiž vznikly teprve v roce 2001 a rok 2002 byl tedy pro ně vůbec prvním rokem, kdy mohly dotace NNO poskytovat. Tuto skutečnost je třeba brát v potaz, pokud budeme hodnotit objem poskytovaných dotací NNO z krajů, neboť ten se v absolutní částce téměř zdvojnásobil -- z 356 294 tis. Kč v roce 2002 na 634 511 tis. Kč v roce 2003. POVĚŘENÉ OBCE III. STUPNĚ Stejně jako v případě krajů, jsou pověřené obce III. stupně sledovány teprve od roku 2002, avšak neplatí u nich poznámka o jejich krátké existenci. Údaje o pověřených obcích III. stupně nebyly v ani jednom ze sledovaných roků úplné, dotazníky vyplnilo vždy 171 z celkem 205 obcí tohoto typu. Objem poskytnutých dotací NNO pověřenými obcemi III. stupně se ve sledovaných letech zvýšil o 12,4 procenta -- z 851 161 tis. Kč v roce 2002 na 956 689 tis. Kč v roce 2003. _______________________________ 1 pro rok 2003 na základě Usnesení vlády ČR č. 642/2002 2 Usnesení vlády ČR č. 621/2001 3 Usnesení vlády ČR č. 642/2002 4 nadace a nadační fondy podle platných právních předpisů nemohou být příjemcem dotací ze státního rozpočtu. * Zdroj: Český statistický úřad. 5 zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech republiky 6 zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů 7 Zdroj: Český statistický úřad.