1 11.10.2005 1 Český důchodový systém a jeho reforma 11.10.2005 2 Obsah trocha teorie důchodový, penzijní členění a charakteristika představení ČDS historie, problémy možná řešení ,,Bezděkova komise" 11.10.2005 3 Trocha teorie definice Co to je důchodový systém? rozpor důchodový X penzijní Co je cílem penzijního systému? rozdílný náhled na cíle PS cílem je zabezpečení příjmu postproduktivní populace jak měřit? 11.10.2005 4 Trocha teorie členění existuje celá řada členění, např: osobní rozsah (všichni, výdělečně činní, trvalý pobyt, určité skupiny) účast osob (dobrovolná, povinná) rozsah státní garance podoba a rozsah solidarily (příjmová ­ intragenerační a mezi(inter)generační) daňové zvýhodnění (je/není, zvýhodnění příspěvků nebo dávek ­ jedná se o odložený příjem) správa (státní, veřejná, soukromá) 11.10.2005 5 Trocha teorie členění (2) důležitými aspekty pro členění jsou: vztah mezi příspěvkem a dávkou způsob financování rozdíl - důchodové zabezpečení X pojištění rozdíl ­ fondové X kapitálové financování 11.10.2005 6 Trocha teorie členění (3) matice: vztah mezi příspěvkem a dávkou způsob financování DCDB fondové průběžnézpůsob financování vztah mezi příspěvkem a dávkou 2 11.10.2005 7 DB PAYG VÝHODY příjmová solidarita rizika nese stát nízké administrativní náklady (marketing) indexace automatická NEVÝHODY citlivost na demografické změny náchylnost k politickým zásahům nízká motivace (slabá vazba příspěvek dávka) obtížnost změny zralého systému důchody + administrativa = počet EA * průměrný vyměřovací základ * příspěvková sazba PS x (VZ/M) x (1-PV) = D/M x PD/PP 11.10.2005 8 DC FONDY (FDC) VÝHODY vyšší ,,spravedlnost" preference jednotlivců průhlednost, transparentnost konkurence = vyšší kvalita služeb vyšší odolnost (?) vůči demografickým rizikům NEVÝHODY rizika nesou účastníci obtížná předvídatelnost dávek solidarita je potlačena vyšší náklady na administrativu finančně náročný přechod (příspěvky + zhodnocení)/naděje na dožití = důchod + administrativa 11.10.2005 9 srovnání dvou předcházejícíh Payg DB příspěvek Př(2)=Př(1)*(1+w) (1) P(1)*Př(1)=D(1)*dů(1) (2) P(2)*Př(2)=D(2)*dů(2) (3) P(1)*Př(1)*(1+w)=D(2)*dů(2) fondový DC předpokládejme přerozdělení aktiv směrem od mrtvých k živým (1) P(1)*Př(1)*(1+y)=D(2)*dů(2) předpoklady: 2 období 1 a 2, stacionární populace = přispěvatelé P(1)=P(2) a důchodci D(1)=D(2) důchod záleží na růstu mezd w nebo na zhodnocení y jaký vliv by mělo uvolnění dvou výše uvedených (žlutých) předpokladů? 11.10.2005 10 NDC VÝHODY vazba příspěvek dávka vhodný v případě málo rozvinutého kapitálového trhu snadný přechod oběma směry trh práce NEVÝHODY není to příliš složité pro občana? odtržení příjmové a výdajové strany - absorpce demografických změn náročné na vstupní data a fungování IS vměšování politiky ("příspěvky + zhodnocení")/naděje na dožití = důchod + administrativa 11.10.2005 11 DB fondový ˇ vyskytuje se zřídka (historie) ˇ zaměstnanecké penzijní plány ˇ viz spor u KPMG 11.10.2005 12 Názory institucí a ekonomů na ideální systém Světová banka třípilířový systém kritika od Stiglitz, Orzsag: 10 mýtů ILO výše důchodu má být předem odhadnutelná, se státní zárukou 4 vrstvy: testované soc. zabezpečení, DB payg, kapitálové ČR je vázána úmluvami 102 (1952) a 128 (1967) o výši důchodu k předchozí mzdě 40/45 % EU reforma systému s ohledem na trh práce, finanční udržitelnost, solidaritu a spravedlnost systému 3 11.10.2005 13 Názory jiných zájmových skupin občané současní důchodci brzcí ,,důchodci" vzdálení důchodci finanční instituce stát 11.10.2005 14 Český důchodový systém charakteristika (1) dvousložková dávka 11.10.2005 15 dávka jednotná výměra ­ 1400 Kč procentní výměra, odvozená z dosahovaných výdělků a délky doby pojištění: převyšuje-li částku 8400 Kč, počítá se plně částka 8400 Kč, z částky nad 8400 Kč do 20500 Kč se počítá 30 % a z částky nad 20500 Kč se počítá 10 %. 11.10.2005 16 Český důchodový systém charakteristika (2) - GRR 11.10.2005 17 Český důchodový systém charakteristika (3) - výdaje 11.10.2005 18 Český důchodový systém historie (1) založen na PAYG a DB 1990: nová správa - ČSSZ 1991: uzákonění indexace (10 % inflace + vliv reálné mzdy) 1993: zavedení pojistného na sociální zabezpečení 1994: zákon o penzijním připojištění se státním příspěvkem 4 11.10.2005 19 Český důchodový systém historie (2) 1995: prodlužování věku odchodu do důchodu (2/4), ,,zvláštní účet důchodového pojištění" ve SR 96-02: drobné úpravy: změny sazby, zápočet náhradních dob, úpravy předčasných a pozdějších odchodů, úpravy systému připojištění, valorizace 2003: (1) prodloužení DV na 63 let, (2) omezení předčasného důchodů, (3) redukce náhradních dob, (4) umožnění souběhu, (5) přesunu 2 p. b. pojistného (z 26 % na 28 % v. z.), (6) OSVČ se v letech 2004 až 2006 zvedá v. z. z 35 % na 50 % rozdílu mezi dosaženými příjmy a vynaloženými výdaji 11.10.2005 20 Český důchodový systém problémy míra solidarity stárnutí populace příjmy a výdaje systému zvýhodnění OSVČ oproti zaměstnancům předčasné důchody, rozsah náhradních dob 11.10.2005 21 Solidarita 11.10.2005 22 Nivelizace ­ ženy 2002 11.10.2005 23 Stárnutí populace IMZ (65+/20-64) 11.10.2005 24 Příjmy a výdaje pojistného ­ žádná reforma 5 11.10.2005 25 Zvýhodnění OSVČ oproti zaměstnancům 11.10.2005 26 Reforma českého důchodového systému PARAMETRICKÁ zvýšit příjmy (sazba pojistného, odchod do důchodu, nezaměstnanost) snížit výdaje (snížení důchodů, odchod do důchodu) SYSTÉMOVÁ změna systému příklon k FDC přechod na NDC migrační politika propopulační politika 11.10.2005 27 Vliv změny věku odchodu do penze na výši výdajů (v % HDP) 11.10.2005 28 Příklon k FDC možnost vyvázat část pojistného do nově vzniklých fondů nebo navýšit současné platby otevřené otázky: jaká má být míra státní garance ? jak financovat transformační náklady ? systém citlivý na hodnotu reálného výnosu a naději dožití v době odchodu do penze povinně nebo opt-out (!?) doporučení státu podle věku a příjmu? 11.10.2005 29 Vývoj reálné mzdy a zhodnocení penzijních fondů 11.10.2005 30 Transformační náklady - IPD předpoklad: 2004, mladší 40 let, 10 % (28) 6 11.10.2005 31 Přechod k NDC nulová redistribuce, ale garance minimálního (příjmově testovaného) důchodu 4.920 Kč (1,2 násobek ŽM) v 67 letech stát omezeně platí za nepříspěvkové doby každoroční indexování podle nárůstu objemu zaplaceného pojistného minimální věková hranice 62 let, jinak 67 let (aspoň 40 roků pojištění), jinak 72 let (25 roků) ­ pravidelné úpravy hranic 11.10.2005 32 Srovnání výše dávek současného DB a zvažovaného DC 1.967, 4.917, 3.986 11.10.2005 33 Relace nově přiznávaného důchodu k průměrné mzdě (v %) 11.10.2005 34 Bezděkova komise 11.10.2005 35 Závěry Bezděkovy komise politické strany ­ na cvičení shoda KDU-ČSL+US-DEU + přiblížení ODS (neoficiálně) současný systém dlouhodobě neudržitelný (ale do 2030 ano !?) nutnost pokračování v reformách shoda na zvyšování hranice odchodu do důchodu možnost částečného zapojení fondového pilíře závěr1: přiblížení stanovisek závěr2: pokud budou definovány cíle nového penzijního systému, jde očekávat větší přiblížení názorů jednotlivých politických stran