Individuální hodnocení zaměstnanců a manažerů Pojem hodnocení je používán pro činnosti realizované bezprostředním nadřízeným, které oceňují aktivity zaměstnanců související s jejich pracovním zařazením. Hodnocení je vždy realizováno pomocí různých metod, ale řízení lidských zdrojů vyžaduje, aby tento proces probíhal v rámci určitých principů, které zajišťují spravedlnost a účinnost výsledků. Důležitost hodnocení se stále zvyšuje, především s postupující individualizací jednotlivých přístupů, například v rámci rozvoje pracovníků, jejich motivace a případně odměňování. V posledních letech však hovoří odborníci v oblasti řízení lidských zdrojů o tom, že by hodnocení zaměstnanců nemělo mít přímou vazbu na finanční odměňování hodnocených zaměstnanců. Systémem hodnocení budeme označovat souhrn pravidel a technik, které jsou aplikovány v daném podniku. V souvislosti se systémem řízení jakosti podle norem řady ISO 9000:2000 může hodnocení zaměstnanců přispět k plnění článku 6.2 Lidské zdroje v ISO 9001 a článku 6.2 Pracovníci v ISO 9004. V podnicích usilujících o zavedení některé z podob TQM například podle modelu EFQM, pomáhá hodnocení zaměstnanců k získávání objektivních informací o spokojenosti lidí v podniku ,stává se nástrojem řízení a poskytuje zpětnou pro management i hodnocené zaměstnance. 1 Cíle hodnocení zaměstnanců a manažerů Cíle systému hodnocení s přímým dopadem: Systém hodnocení má několik cílů s okamžitým dopadem, které jsou realizovány v průběhu hodnotícího pohovoru: ˇ upřesnění informací, spojených s pracovním místem a kvalitou práce podřízeného zaměstnance na tomto místě, ˇ vypracování bilance o stupni splnění pracovních cílů předcházejícího roku a určení cílů pro rok následující, ˇ diskuse o možnostech a potřebách vývoje zaměstnance: - přeložení na jiné pracovní místo nebo povýšení, spojené s mobilitou stavu pracovníků a vývojem výsledků činnosti. - přeložení na jiné pracovní místo nebo povýšení spojené s vývojem zaměstnance. ˇ identifikace potřeb školení a rozvoje pro zaměstnance a manažery, ˇ případně náměty podřízeného pro zlepšení situace na pracovišti nebo vysvětlení některých postojů zaměstnance. Dlouhodobé cíle systému hodnocení zaměstnanců a manažerů: Dlouhodobé cíle systému hodnocení zaměstnanců a manažerů jsou realizovány jako výsledek hodnotícího pohovoru, jehož závěry jsou používány jako: ˇ základ informací používaných nadřízenými a specialisty řízení lidských zdrojů při rozdělování ročních prémií, při rozhodování o individualizovaných prvcích odměňování nebo při rozhodování o ročním zvyšování platů, ˇ zdroj informací pro nadřízené a specialisty řízení lidských zdrojů při vypracování plánu rozvoje zaměstnanců, ˇ kritérium pro eventuální rozhodnutí o novém popisu pracovního místa, ˇ základ při rozhodování o eventuálním převedení hodnoceného na jiné místo v rámci podniku - povýšení nebo přeložení, ˇ doporučení při hodnocení vedoucích pracovníků. Oceňování zaměstnance, který je vedoucím pracovníkem, zahrnuje i hodnocení kvality jeho procesu řízení spolupracovníků. Výsledky hodnocení jeho podřízených jsou v tomto směru používány jako důležitý zdroj informací. PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz Nepřímé cíle systému hodnocení zaměstnanců a manažerů: ˇ Umožnit zaměstnanci a jeho nadřízenému setkat se minimálně jednou za rok v podmínkách, které umožňují určitý odstup od každodenního tlaku pracovních povinností. ˇ Dát k dispozici novému nástupci souhrnnou informační bázi, která mu umožní rychle poznat své nové spolupracovníky. Výsledky hodnocení zaměstnanců jsou použitelné v průběhu prvních kontaktních pohovo- rů. Je ale samozřejmé, že nesmí být nikdy používány jako jediný zdroj informací, vzhledem k možné subjektivitě a specifice hodnocení každého manažera. ˇ Dát k dispozici oddělení řízení lidských zdrojů informační bázi, která mu umožní plánovité řízení lidských zdrojů. Do této kategorie je také možno zařadit přehled o veškerých kompetencích jedinců firmy. ˇ Předat podřízeným zaměstnancům informace a signály, které jsou nezbytné pro pochopení cílů a vývoje firmy a jejich konkrétní dopady na každodenní úkoly. ˇ Umožnit vedoucímu pracovníkovi lépe pochopit motivaci podřízených, za které je zodpovědný. ˇ Snížit pocit dvojsmyslnosti nebo nejasností, který může existovat mezi nadřízeným a podřízeným, pokud jde o chápání různých rozhodnutí vedoucího. ˇ Dát podnět manažerovi k novému chování, založenému na novém pojetí řízení lidských zdrojů a managementu jakosti, a ne pouze (jak je to stále ještě běžné) přistupovat k zaměstnavatelům jako k vykonavatelům příkazů. ˇ Disponovat informacemi, použitelnými v případě eventuálního zahájení disciplinárního řízení. 2 Typy hodnocení zaměstnanců a manažerů Existují různé typy hodnocení zaměstnanců, závislé na tom, co je objektem hodnocení. Historicky se často hodnocení měnilo a přecházelo z jednoho typu do druhého: ˇ hodnocení celkové se slabým strukturováním práce zaměstnance: Tato forma hodnocení je používána zejména pro státní zaměstnance. Obvykle se provádí pomocí různých hodnotících škál a stupnic známek. ˇ hodnocení psychologických rysů a chování zaměstnanců: "Jsou motivováni? Jsou spolehliví? Jsou seriózní? Jsou dochvilní? Jsou loajální firmě? atd." ˇ hodnocení výsledků práce, kterých zaměstnanec dosáhl. Často se provádí jako srovnávání s cíli, které mu byly zadány. ˇ hodnocení možností vývoje zaměstnanců: "Na jaký typ pracovního místa by mohli být v budoucnosti zařazeni?" Velmi dlouho byly při hodnocení používány pouze první dva popsané typy. Americký vliv a systém řízení pomocí cílů později posílil hodnocení pracovních výsledků a výkonnost zaměstnanců. V každém případě je zajímavé upřesnit jednotlivé dimenze, které patří do procesu hodnocení, a jeho vazby na pracovní místa spolupracovníků. Dimenze, které patří do procesu hodnocení 1. Znalosti zaměstnance 2. Používané schopnosti 3. Projevy charakteru (osobnost) 4. Schopnost týmové spolupráce 5. Používané know-how 6. Dosažené výsledky 7. Projevy motivace Je zřejmé, že některé z citovaných prvků hodnocení jsou vcelku objektivní, některé mohou být posuzovány a měřeny (znalosti, schopnosti, pracovní výsledky, ba i kompetence), jiné jsou méně srovnávatelné (osobnost, motivace). Můžeme také konstatovat, že některé prvky hodnocení jsou relativně stabilní (schopnosti, osobnost), jiné mají tendenci se měnit (pracovní výsledky, motivace.). Musíme také zdůraznit, že určité elementy jsou silně vázané na okolí, ve kterém se zaměstnanec pohybuje. Je těžší posuzovat izolovaného jednotlivce než jednotlivce začleněného v dané pracovní situaci a pracovní skupině. PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 3 Individuální hodnotící pohovor Hodnocení nesmí být výsledkem sporadické a spontánní aktivity manažera založené na instinktivním přístupu. Úspěch tohoto procesu vyžaduje přesně promyšlený přístup a metodologii, která zajišťuje jeho kvalitu. Obecně je možné rozlišovat dva přístupy k hodnocení: ˇ první používá během procesu hodnocení "objektivní" metody: testy, zkoušky dovedností apod. V tomto případě nacházíme stejný typ metodologií jako při procesu výběru kandidátů a při náboru zaměstnanců. ˇ druhý používá formu dialogu mezi zaměstnancem a jeho bezprostředním nadřízeným, většinou formou pravidelného každoročního pohovoru. Pravidelný roční hodnotící pohovor je ve většině velkých evropských firem realizován s absolventy vysokých škol, vedoucími pracovníky a zaměstnanci správy. Je méně užíván při hodnocení zaměstnanců v dělnických profesích. Principy pravidelného ročního individuálního hodnotícího pohovoru: Komunikace: Smyslem komunikace je otevřená výměna názorů, předávání a prohlubování informací. Hodně času je věnováno diskusi. Stanovení cílů: Na základě podnikových cílů a cílů daného pracoviště se vyberou a stanoví roční cíle. Cíle by měly být ambiciózní, aby motivovaly hodnoceného, a reálné. Hodnocení výsledků: Na základě cílů stanovených v předcházejícím období vyhodnotit jejich dosažení. Poradenství ze strany nadřízeného: V případě nesplnění dřívějších cílů ukázat hodnocenému, jakým způsobem mohl mít efektivnější výsledky. Navrhnout způsoby, kterými bude moci zlepšit svou další práci. Dohodnout akční plán pro plnění cílů v následujícím období. Kontrolní seznam pro vedení ročního hodnotícího pohovoru: 1. Připravte pohovor podle směrnice Systém hodnocení zaměstnanců 2. V první fázi pohovoru uklidněte hodnoceného a pokuste se navodit pozitivní atmosféru. 3. Mějte připravený plán pohovoru. 4. Během pohovoru zbytečně nespěchejte - počítejte s dostatečným časovým prostorem. 5. Naslouchejte hodnocenému. 6. Formulujte pozitivně případné připomínky. 7. Neodbíhejte od skutečnosti, faktů, objektivních informací a podobně. 8. Mluvte o budoucnosti a snažte se nastínit perspektivy vývoje. PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz Příklad obsahu směrnice - Systém hodnocení zaměstnanců 1. Účel Systém ročního hodnocení zaměstnanců slouží k rozvoji zaměstnanců společnosti a k posuzování jejich výkonnosti. Jeho cílem je tuto výkonnost zvyšovat a poskytovat zaměstnancům i společnosti zpětnou vazbu o jejich práci a zlepšovat vzájemnou komunikaci mezi různými stupni řízení. Hodnocením zaměstnanců naplňují vedoucí zaměstnanci povinnost, jež pro ně vyplývá ze zákoníku práce. Hodnocení probíhá každý rok v období od 2. 1. do 15. 2- . 2. Rozsah platnosti Směrnice je závazná pro všechny zaměstnance společnosti. 3. Pojmy a zkratky 3.1 Pojmy Hodnocený zaměstnanec - zaměstnanec, jehož pracovní činnost je předmětem hodnocení. Sebehodnocení - součást hodnocení zaměstnanců, kterou provádí sám hodnocený zaměstnanec ve formuláři pro sebehodnocení - podle svého pracovního zařazení (viz přílohy 2 až 4). Hodnocení nadřízeným: část systému hodnocení zaměstnanců, kterou provádí nadřízený vedoucí zaměstnanec za pomoci formuláře pro hodnocení - podle zařazení hodnoceného zaměstnance (viz přílohy 2 až 4). Hodnocené období: období 12 měsíců od posledního hodnocení nebo v případě nových zaměstnanců období od jejich nástupu do zaměstnání u společnosti. Období pro provádění hodnocení: období stanovené článkem 1 této směrnice. 3.2 Zkratky BOZP Bezpečnost a ochrana zdraví při práci TH Technicko hospodářský zaměstnanec D Zaměstnanec v dělnické profesi GŘ Generální ředitel FŘ Finanční ředitel VŘ Výrobní ředitel ŘŘLZ Ředitel pro řízení lidských zdrojů MJ Management jakosti ... 4. Hodnocení zaměstnanců Systém hodnocení zaměstnanců člení zaměstnance do tří skupin dle zastávané pracovní pozice: A.Vedoucí zaměstnanci, B.Technicko-hospodářští zaměstnanci, C. Zaměstnanci kategorie D. PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 4.1 Postup provádění hodnocení Hodnocení zaměstnanců probíhá ve 3 krocích podle následujícího schématu, při čemž pro každou skupinu se používají rozdílné hodnotící formuláře. 1. Krok: Na počátku období pro provádění hodnocení, distribuují nadřízení zaměstnanci formuláře pro sebehodnocení (podle zastávané pracovní pozice A1, B1, C1), který hodnocený zaměstnanec vyplní samostatně. Přímý nadřízený vyplní nezávisle na hodnoceném zaměstnanci formuláře pro hodnocení nadřízeným (podle zastávané pracovní pozice A2, B2, C2). 2. Krok: V dohodnutém termínu se sejdou hodnocený zaměstnanec a nadřízený k hodnotícímu pohovoru. Hodnotící pohovor probíhá podle postupu, navrženém v další části této směrnice v jehož závěru se účastníci dohodnou (případně nadřízený stanoví) na dvou až třech osobních cílech hodnoceného pro další období. 3. Krok: V dohodnutém termínu, na základě závěrů z hodnotícího pohovoru, hodnocený zaměstnanec vytvoří akční plán pro dosažení osobních cílů, s nímž seznámí nadřízeného. 4.2 Příprava na hodnocení zaměstnanců Na hodnocení zaměstnanců se vedoucí zaměstnanci v průběhu hodnoceného období připravují průběžným sledováním jejich práce. Vedou záznamy zejména o: pracovních výkonech, absenci, ochotě dělat přesčasy pracovní pohotovosti, délce odborné praxe ve společnosti, absolvovaných školeních a kurzech, neshodách při dodržování BOZP a PO, výsledcích auditů systému řízení jakosti, případně další záznamy podle vlastního uvážení. Postup při hodnocení zaměstnanců 1. Krok: Sebehodnocení zaměstnance. 2. Krok: Hodnotící pohovor. 3. Krok: Stanovení akčního plánu pro plnění dohodnutých cílů. 1. Krok: Hodnocení nadřízeným. PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 4.3 Hodnotící pohovory Hodnotící pohovory probíhají podle následujícího schématu: Před samotným pohovorem nadřízení zaměstnanci, kteří pohovor provádějí porovnají výsledky vlastního hodnocení s výsledky sebehodnocení hodnoceného zaměstnance. Hodnotící pohovor je veden v klidném a nekonfliktním duchu. 1. Na úvod hodnotícího pohovoru je prováděna kontrola splnění osobních cílů z předchozího hodnocení. Tento krok se týká jen zaměstnanců, kteří prošli již v minulém období tímto systémem hodnocení. Průběh hodnotícího pohovoru 1. Kontrola splnění cílů z předchozího hodnocení. 2. Porovnání výsledků hodnocení nadřízeným a sebehodnocení zaměstnance. 3. Doporučení nadřízeného. 4. Vyjádření hodnoceného. 5. Dohodnutí cílů na další období. PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 2. Ve druhém kroku nadřízený seznámí hodnoceného s tím, ve kterých bodech hodnocení se oba liší a v čem se shodují. 3. V tomto kroku navrhne nadřízený hodnocenému doporučení, která povedou ke zkvalitnění jeho práce a osobnímu růstu. 4. Hodnocený zaměstnanec se k doporučením nadřízeného vyjádří a případně vysvětlí svoje rozdílné stanovisko. 5. V tomto kroku se hodnocený a hodnotitel dohodnou (případně nadřízený stanoví) na osobních cílech pro další období. 4.4 Hodnocení vedoucích zaměstnanců Pro hodnocení vedoucích zaměstnanců se používají formuláře A1 - pro sebehodnocení a A2 pro hodnocení nadřízeným (viz příloha č.2). Hodnocení finančního ředitele, výrobního ředitele, vedoucího odboru personálně-správního a vedoucích zaměstnanců z úseku GŘ provádí generální ředitel. (viz tabulka v příloze č.1). 4.5 Hodnocení technicko hospodářských zaměstnanců K hodnocení TH zaměstnanců se používají formuláře B1 - pro sebehodnocení a B2 pro hodnocení nadřízeným (viz příloha č.2). 4.6 Hodnocení zaměstnanců v kategorii D Při hodnocení zaměstnanců v kategorii D se používají formuláře C1 - pro sebehodnocení a C2 pro hodnocení nadřízeným (viz příloha č.4). 5. Související a navazující předpisy Zákoník práce, Kolektivní smlouva, Organizační řád, Příručka jakosti, Pracovní řád. 6. Termín revize Směrnice nepodléhá revizi. 7. Prováděcí a závěrečná ustanovení 7.1 Projednat systém hodnocení v odborové organizaci Odpovídá: Ředitel ŘLZ Termín: ________________ 7.2 Seznámit všechny zaměstnance s uplatňováním systému hodnocení Odpovídá: vedoucí zaměstnanci na všech úrovních Termín: _________________ PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 7.3 Zpracovat rozhodnutí generálního ředitele k provádění hodnocení zaměstnanců za kalendářní rok 2001 Odpovídá: ŘŘLZ Termín: __________________ 7.4 Touto směrnicí se ruší příkaz GŘ č. 165/92 8. Přílohy : Příloha č. 1 Tabulka jednotlivých úrovní hodnocení Příloha č. 2 Formuláře pro hodnocení vedoucích zaměstnanců List 1. Formulář A1 Sebehodnocení List 2. Formulář A2 Hodnocení nadřízeného Příloha č. 3 Formuláře pro hodnocení TH zaměstnanců List 1. Formulář B1 Sebehodnocení List 2. Formulář B2 Hodnocení nadřízeného Příloha č. 4 Formuláře pro hodnocení zaměstnanců List 1. Formulář C1 Sebehodnocení List 2. Formulář C2 Hodnocení nadřízeného Příloha č. 5 Akční plán pro dosažení osobních cílů zaměstnance PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz Příloha č. 1 Tabulka jednotlivých úrovní hodnocení Hodnocená pozice: Hodnotící pozice: 1. GŘ Předseda představenstva 2. FŘ, VŘ, ŘŘLZ, GŘ 3. VO výpočetní techniky , VO právní a kontrolní, vedoucí sekretariátu, VO marketingu, GŘ 4. Vedoucí útvarů, vedoucí odborů a funkce v řídící působnosti hodnotící pozice ředitele (asistent,sekretariát VŘ, atd.) , VŘ, FŘ 5. TH zaměstnanci v přímé řídící působnosti vedoucího odboru, Vedoucí odboru 6. Zaměstnanci mistr dílny PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz Hodnocení vedoucích zaměstnanců A1 ­ Sebehodnocení Jméno a příjmení hodnoceného: ___________________________________________________________________ Funkce:____________________________________________________________ Hodnocené období: __________________________________________________ Při vyplňování se pokuste zamyslet nad tím, jak se vidíte. 1. Při řízení jsem schopen motivovat své podřízené k vyšším výkonům: Vynikajícím způsobem 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Mívám problémy s motivováním podřízených Vidíte ve svých přístupech nějaké rezervy? _________________________________________________________________________________ 2. Při organizování práce svého úseku/oddělení jsem: Vysoce efektivní 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Mám rezervy při organizování práce V čem vidíte své případné rezervy? ___________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________ 3. Při naplňování řídících aktů jsem Velmi důsledný 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Nedůsledný 4. Naplňování koncepce BOZP a její kontrole u podřízených věnuji Maximální pozornost 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Nedostatečnou pozornost 5. Při výkonu své práce jsem: Samostatný a iniciativní nad rámec povinností 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Plním pouze pokyny nadřízených a úkoly plynoucí z legislativy PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 6. Znám kodex zaměstnance společnosti Jednám v souladu s tímto kodexem 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Někdy se mi nedaří jednat v souladu 7. Připravuji na svou funkci (pracovní zařazení) možného nástupce: Věnuji této činnosti maximální pozornost 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Této činnosti se nevěnuji Kdo je rezervou na Vaše pracovní zařazení? ______________________________________ 8. Z hlediska připravenosti pro práci v podniku jsem v uvedených oblastech Odborný růst: Zcela připraven/a 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Potřebuji se zdokonalit Jazyková příprava: Zcela připraven/a 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Potřebuji se zdokonalit Vícefunkčnost: Zcela připraven/a 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Potřebuji se zdokonalit Znalost legislativy: Zcela připraven/a 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Potřebuje se zdokonalit Vidíte-li potřebu svého osobního profesního rozvoje, v čem spočívá? _________________________________________________________________________________ Měl/a byste složit nějaké nové odborné zkoušky nebo absolvovat kurzy? _________________________________________________________________________________ Měl/a byste získat kvalifikaci pro nějaké další pracovní zařazení v rámci našeho podniku? ___________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________ Další část formuláře vyplňte spolu s nadřízeným při hodnotícím pohovoru. Cíle hodnoceného pro období _________________ Termín: Kdo zajistí: 1. 2. 3. Podpis hodnoceného: ____________________________________________ Podpis hodnotitele: ____________________________________________ Datum: _________________________ PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz Hodnocení vedoucích zaměstnanců A2 - Hodnocení nadřízeným Jméno a příjmení hodnoceného: ___________________________________________________________________ Funkce:____________________________________________________________ Hodnocené období: __________________________________________________ Při vyplňování se pokuste zamyslet nad tím, jak vidíte hodnoceného. 1. Při řízení je schopen motivovat své podřízené k vyšším výkonům: Vynikajícím způsobem 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Mívá problémy s motivováním podřízených Vidíte v jeho přístupech nějaké rezervy? _________________________________________________________________________________ 2. Při organizování práce svého úseku/oddělení je: Vysoce efektivní 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Má rezervy při organizování práce V čem vidíte případné rezervy hodnoceného? _________________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________________ 3. Při naplňování řídících aktů je hodnocený Velmi důsledný 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Nedůsledný Zaznamenal jste v hodnoceném období nějaký případ, kdy hodnocený nejednal v souladu s některou podnikovou směrnicí? ______________________________________________ 4. Naplňování koncepce BOZP a její kontrole u podřízených věnuje Maximální pozornost 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Nedostatečnou pozornost Zaznamenal jste v hodnoceném období nějaký případ, kdy hodnocený nejednal v souladu s koncepcí BOZP? ______________________________________________ 5. Při výkonu své práce je hodnocený : Samostatný a iniciativní nad rámec povinností 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Plní pouze pokyny nadřízených a úkoly plynoucí z legislativy 6. Zná kodex zaměstnance společnosti Jedná v souladu s 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Někdy se mu/jí PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz tímto kodexem nedaří jednat v souladu 7. Připravuje na svou funkci (pracovní zařazení) možného nástupce? Věnuje této činnosti maximální pozornost 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Této činnosti se nevěnuje Kdo je rezervou na pracovní zařazení hodnoceného? ______________________________________ 8. Z hlediska připravenosti pro práci v podniku je v uvedených oblastech Odborný růst: Zcela připraven/a 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Potřebuje se odborně zdokonalit Jazyková příprava: Zcela připraven/a 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Potřebuje se odborně zdokonalit Vícefunkčnost: Zcela připraven/a 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Potřebuje se odborně zdokonalit Znalost legislativy: Zcela připraven/a 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Potřebuje se odborně zdokonalit Vidíte-li potřebu jeho/jejího osobního profesního rozvoje, v čem spočívá? _________________________________________________________________________________ Měl/a by složit nějaké nové odborné zkoušky nebo absolvovat kurzy? _________________________________________________________________________________ Měl/a by získat kvalifikaci pro nějakou další profesi v rámci podniku? ___________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________ Nastal v některých bodech významný rozdíl mezi Vašim hodnocením a sebehodnocením podřízeného? V čem to spočívalo? _______________________________________________________________________________ _______________________________________________________________________________ Další část formuláře vyplňte spolu s hodnoceným při hodnotícím pohovoru. Cíle hodnoceného pro období _________________ Termín: Kdo zajistí: 1. 2. 3. Hodnocení provedl: ____________________________________________ Datum: _________________________ PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz Hodnocení TH zaměstnanců B1 - Sebehodnocení Jméno a příjmení: ____________________________________________________ Funkce:____________________________________________________________ Hodnocené období: __________________________________________________ Při vyplňování se pokuste zamyslet nad tím, jak se vidíte. 1. Při získávání ostatních pro poskytování informací a plnění úkolů souvisejících s mou prací jsem schopen motivovat své kolegy: Vynikajícím způsobem 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Mívám problémy s jednáním s kolegy Vidíte ve svých přístupech nějaké rezervy? _________________________________________________________________________________ 2. Při organizování své práce jsem: Vysoce efektivní 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Mám rezervy při organizování práce V čem vidíte své případné rezervy? _________________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________________ 3. Při výkonu své práce jsem: Samostatný a iniciativní nad rámec povinností 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Plním pouze pokyny nadřízených a úkoly plynoucí z legislativy 4. Při zajišťování bezpečnosti práce Dodržuji všechny bezpečnostní předpisy a používám ochr. pomůcky 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Někdy nepoužiji některé ochranné pomůcky. Byl někdy v minulém roce proveden zápis o tom, že jste nedodržel bezpečnostní předpisy? ______________________________________________ 5. Znám kodex zaměstnance společnosti Jednám v souladu s tímto kodexem 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Někdy se mi nedaří jednat v souladu PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 6. Připravuji na svou funkci (pracovní zařazení) možného nástupce: Věnuji této činnosti maximální pozornost 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Této činnosti se nevěnuji Kdo je rezervou na Vaše pracovní zařazení? ______________________________________ 7. Z hlediska připravenosti pro práci v podniku jsem v uvedených oblastech Odborný růst: Zcela připraven/a 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Potřebuji se zdokonalit Jazyková příprava: Zcela připraven/a 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Potřebuji se zdokonalit Vícefunkčnost: Zcela připraven/a 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Potřebuji se zdokonalit Znalost legislativy: Zcela připraven/a 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Potřebuje se zdokonalit Vidíte-li potřebu svého osobního profesního rozvoje, v čem spočívá? _________________________________________________________________________________ Měl/a byste složit nějaké nové odborné zkoušky nebo absolvovat kurzy? _________________________________________________________________________________ Měl/a byste získat kvalifikaci pro nějaké další pracovní zařazení v rámci podniku? ___________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________ Další část formuláře vyplňte spolu s nadřízeným při hodnotícím pohovoru. Cíle hodnoceného pro období _________________ Termín: Kdo zajistí: 1. 2. 3. Podpis hodnoceného: ____________________________________________ Podpis hodnotitele: ____________________________________________ Datum: _________________________ PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz Hodnocení TH zaměstnanců B2 - Hodnocení nadřízeným Jméno a příjmení hodnoceného: _______________________________________ Funkce:____________________________________________________________ Hodnocené období: __________________________________________________ Při vyplňování se pokuste zamyslet nad tím, jak hodnoceného zaměstnance vidíte. 1. Při získávání ostatních pro poskytování informací a plnění úkolů souvisejících s jeho/její prací je schopen motivovat své kolegy: Vynikajícím způsobem 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Mívá problémy s jednáním s kolegy Vidíte ve jeho/jejích přístupech nějaké rezervy? _________________________________________________________________________________ 2. Při organizování své práce je: Vysoce efektivní 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Má rezervy při organizování práce V čem vidíte jeho/její případné rezervy? _________________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________________ 3. Při výkonu své práce je: Samostatný a iniciativní nad rámec povinností 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Plním pouze pokyny nadřízených a úkoly plynoucí z legislativy 4. Při zajišťování bezpečnosti práce Dodržuje všechny bezpečnostní předpisy a používá ochr. pomůcky 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Někdy nepoužije některé ochranné pomůcky. Byl někdy v minulém roce proveden zápis o tom, že nedodržel bezpečnostní předpisy? ______________________________________________ 5. Zná kodex zaměstnance společnosti Jedná v souladu s tímto kodexem 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Někdy se mu nedaří jednat v souladu PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 6. Připravuje na svou funkci (pracovní zařazení) možného nástupce? Věnuje této činnosti maximální pozornost 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Této činnosti se nevěnuje Kdo je rezervou na jeho/její pracovní zařazení? _____________________________________ 7. Z hlediska připravenosti pro práci v podniku je v uvedených oblastech Odborný růst: Zcela připraven/a 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Potřebuje se zdokonalit Jazyková příprava: Zcela připraven/a 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Potřebuje se zdokonalit Vícefunkčnost: Zcela připraven/a 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Potřebuje se zdokonalit Znalost legislativy: Zcela připraven/a 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Potřebuje se zdokonalit Vidíte-li potřebu jeho/jejího osobního profesního rozvoje, v čem spočívá? _________________________________________________________________________________ Měl/a by složit nějaké nové odborné zkoušky nebo absolvovat kurzy? _________________________________________________________________________________ Měl/a by získat kvalifikaci pro nějaké další pracovní zařazení v rámci podniku? ___________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________ Vyskytly se v některých bodech významné rozdíly v sebehodnocení hodnoceného a ve Vašem hodnocení? Pokud ano, v čem to spočívalo? _______________________________________ ___________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________ Další část formuláře vyplňte spolu s hodnoceným při hodnotícím pohovoru. Cíle hodnoceného pro období _________________ Termín: Kdo zajistí: 1. 2. 3. Hodnotící pohovor provedl: ____________________________________________ Datum: _________________________ PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz Hodnocení zaměstnanců C1 - Sebehodnocení Jméno a příjmení: ____________________________________________________ Pracovní zařazení: ___________________________________________________ Hodnocené období: __________________________________________________ Při vyplňování se pokuste zamyslet nad tím, jak se vidíte. 1. Při výkonu zadané práce jsem schopen pracovat: Zcela samostatně 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Potřebuji aby mne někdo vedl Vidíte ve svém pracovním výkonu nějaké rezervy? ___________________________________________________________________________ Je něco, co Vás omezuje ve Vaši práci? ___________________________________________________________________________ 2. Úkoly zadané mým nadřízeným plním: Úkoly plním jen v rozsahu zadání Iniciativně a v případě problému si vím rady 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Mám rezervy při plnění zadaných úkolů Pokuste se uvést příklady události, kdy jste splnil/a úkol lépe než bylo zadání nadřízeného: ___________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________ Vidíte ve svém přístupu k úkolům nějaké rezervy? V případě, že ano, v čem? ___________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________ 3. Při zajišťování bezpečnosti práce Dodržuji všechny bezpečnostní předpisy a používám ochr. pomůcky 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Někdy nepoužiji některé ochranné pomůcky. Byl někdy v minulém roce proveden zápis o tom, že jste nedodržel bezpečnostní předpisy? ______________________________________________ 4. O pracovní prostředky, které jsou mi svěřeny se starám: Zodpovědně a pečlivě 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Někdy bývám nedbalý PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 5. V případě potřeby jsem ochoten podniku pomoci: Když je potřeba jsem ochoten mít pohotovost nebo pracovat navíc 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Jen v rozsahu pracovní smlouvy 6. Znám kodex zaměstnance společnosti Jednám v souladu s tímto kodexem 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Někdy se mi nedaří jednat v souladu 7. Z hlediska mé připravenosti pro práci v podniku jsem odborně Zcela připraven 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Potřebuji se odborně zdokonalit Vidíte-li potřebu osobního profesního rozvoje, v čem spočívá? _________________________________________________________________________________ Chtěl/a byste absolvovat nějaké kurzy pro zkvalitnění Vaší práce? _________________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________________ Chtěl/a byste složit nějaké nové odborné zkoušky? _________________________________________________________________________________ Měl/a byste zájem získat kvalifikaci pro nějakou další profesi v rámci podniku? _________________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________________ Další část formuláře vyplňte spolu s Vašimi nadřízenými při hodnotícím pohovoru. Cíle hodnoceného pro období _________________ Termín: Kdo zajistí: 1. 2. 3. Podpis hodnoceného: ____________________________________________ Podpis hodnotitele: ____________________________________________ Datum: _________________________ PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz Hodnocení zaměstnanců C2 - Hodnocení nadřízeným Jméno a příjmení hodnoceného: ______________________________________ Pracovní zařazení: ___________________________________________________ Hodnocené období: __________________________________________________ Při vyplňování se pokuste zamyslet nad tím, jak vidíte tohoto zaměstnance. 1. Při výkonu zadané práce je schopen pracovat: Zcela samostatně 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Potřebuje aby ho někdo vedl Vidíte v jeho pracovním výkonu nějaké rezervy? _________________________________________________________________________________ 2. Úkoly zadané nadřízeným plní: Úkoly plní jen v rozsahu zadání Iniciativně a v případě problému si ví rady 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Má rezervy při plnění zadaných úkolů Pokuste se uvést příklady události, kdy úkol lépe než bylo zadání nadřízeného: _________________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________________ Vidíte v jeho/jejím přístupu k úkolům nějaké rezervy? V případě, že ano, v čem? _________________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________________ 3. Při zajišťování bezpečnosti práce Dodržuje všechny bezpečnostní předpisy a používá ochr. pomůcky 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Někdy nepoužije některé ochranné pomůcky. Byl někdy v minulém roce proveden zápis o tom, že nedodržel bezpečnostní předpisy? ______________________________________________ PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 4. O pracovní prostředky, které jsou mu/jí svěřeny se stará: Zodpovědně a pečlivě 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Někdy bývám nedbalý 5. V případě potřeby je ochoten podniku pomoci: Když je potřeba jsem ochoten mít pohotovost nebo pracovat navíc 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Jen v rozsahu pracovní smlouvy 6. Zná kodex zaměstnance společnosti Jedná v souladu s tímto kodexem 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Někdy se mu/jí nedaří jednat v souladu 7. Z hlediska připravenosti pro práci v podniku je odborně Zcela připraven/a 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Potřebuje se odborně zdokonalit Vidíte-li potřebu jeho/jejího osobního profesního rozvoje, v čem spočívá? _________________________________________________________________________________ Měl/a by složit nějaké nové odborné zkoušky nebo absolvovat kurzy? _________________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________________ Měl/a by získat kvalifikaci pro nějakou další profesi v rámci podniku? _________________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________________ Nastal v některých bodech významný rozdíl mezi Vašim hodnocením a sebehodnocením zaměstnance? V čem to spočívalo? _______________________________________________________________________________ _______________________________________________________________________________ Další část formuláře vyplňte spolu se zaměstnancem při hodnotícím pohovoru. Cíle hodnoceného pro období _________________ Termín: Kdo zajistí: 1. 2. 3. Hodnocení provedl: ____________________________________________ Datum: _________________________ PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz AKČNÍ PLÁN PRO DOSAŽENÍ OSOBNÍCH CÍLŮ ZAMĚSTNANCE Jméno a příjmení zaměstnance: _____________________________________ Středisko: _______________ Cíl: Termín splnění: Kdo zajistí: Potřebná materiální podpora ze strany zaměstnavatele: ano - ne (zakroužkujte platné) Materiální podpora spočívá v: Dílčí kroky pro splnění cíle: 1. 2. 3. 4. 5. Cíl: Termín splnění: Kdo zajistí: Potřebná materiální podpora ze strany zaměstnavatele: ano - ne (zakroužkujte platné) Materiální podpora spočívá v: Dílčí kroky pro splnění cíle: 1. 2. 3. 4. 5. PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz Cíl: Termín splnění: Kdo zajistí: Potřebná materiální podpora ze strany zaměstnavatele: ano - ne (zakroužkujte platné) Materiální podpora spočívá v: Dílčí kroky pro splnění cíle: 1. 2. 3. 4. 5. V _______ dne: _______________________________________ Podpis zaměstnance: _______________________________________ Podpis nadřízeného: _______________________________________ PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz