Controlling II. Princip ekonomického řízení Podnik pohledem systémového přístupu Dualita cílů (účelů) podniku Věcná a ekonomická stránka činnosti podniku Řízení finanční (ekonomické) stránky činnosti podniku Řízení finanční (ekonomické) stránky činnosti podniku Finanční (ekonomická) stránka činnosti podniku Pojetí controllingu Controlling = informační podpora ekonomického řízení Controlling = informační podpora ekonomického řízení Operativní ekonomické řízení a jeho podpora informacemi controllingu Operativní ekonomické řízení l základním kritériem úspěchu: dosažení zisku z činnosti podniku (přebytku přírůstků peněžně vyjádřené užitečnosti výstupů podniku nad úbytky peněžně vyjádřené užitečnosti spotřebovaných zdrojů) l nástroje řízení ekonomické účinnosti: l detailní rozbor samostatně sledovaných přínosů částí podniku (střediska v nákladovém účetnictví) spojený s: l rozpočtováním, l průběžnou kontrolou a l informováním (reportingem) l detailní rozbor samostatně sledovaných přínosů jednotlivých druhů výkonů (druhů výrobků, zboží, služeb) obsažený v l předběžných a l výsledných kalkulacích Charakter nákladů v krátkém období (viz bod zvratu v KHNOPI) Jednotkové náklady v závislosti na objemu produkce fixní nákl. jednotkové nákl.= variabilní + produkce (ks) Cost-Volume-Profit úlohy Příklad – cena za výkon střediska Doprava (zadání) Příklad – cena za výkon střediska Doprava (zadání) Příklad – cena za výkon střediska Doprava (Řešení) Příklad – cena za výkon střediska Doprava (řešení) Účetní metoda Variable costing (náklady produktu jen variabilní náklady) Účetní metoda Variable costing (náklady produktu jen variabilní náklady) Zadání (srovnání Variable a Full Costing) Nákladové účetnictví v plných nákladech Nákladové účetnictví v plných nákladech Nákladové účetnictví ve variabilních nákladech Nákladové účetnictví ve variabilních nákladech Omezení aplikace variabilních nákladů Kalkulace se stupňovitým rozvrstvením fixních nákladů Strategické ekonomické řízení Target Costing - důvod Target Costing - postup l Stanovení cílové ceny l Odvození cílových nákladů (odečtením požadované výnosnosti) l Srovnání s předpokládanými náklady (dle propočtové kalkulace) a hledání možností stlačení jejich výše na cílové náklady (hodnotová analýza, restrukturalizace podnikových procesů apod.) Target Costing v praxi Target Costing v praxi Target Costing - příklad Ceny základních modelů Target Costing ve Škoda Auto (resp. VW) l Metoda TC má v koncernu VW dlouhou tradici l „předjezdcem“ značka AUDI r. 1989 l VW se připojil počátkem 90. let l vývoj modelů Golf, Passat, New Beetle l u Škody Auto poprvé vývoj Octavie (1993/1994) Target Costing ve Škoda Auto (resp. VW) Target Costing ve Škoda Auto (resp. VW) Target Costing ve Škoda Auto (resp. VW) Target Costing ve Škoda Auto (resp. VW) Target Costing ve Škoda Auto (resp. VW) Target Costing ve Škoda Auto (resp. VW) Target Costing ve Škoda Auto (resp. VW) Přínosy a omezení Target Costs l Zajišťuje vazbu na trh a na zákazníka a zároveň na výsledkové cíle podniku od časných fází vývoje produktu. l Těžko vyjádřitelná tržní hodnota na úrovni nákladových skupin jednotlivých dílů, problematické stanovení detailních nákladových cílů (intuice/zkušenost). l Komplikované použití u revolučně nového produktu. Life Cycle Costing l Navazuje na cílové náklady (Target Costing) l Všímá si nejen fáze zavedení produktu, ale celého životního cyklu výrobku (vč. likvidace) l Preference peněžních toků (cash flow) a promítnutí principu časové hodnoty peněz Životní cyklus výrobku - teorie Souvislost s maticí BCG (Boston Consulting Group) Life Cycle Costing - ziskovost Life Cycle Costing – cash flow a promítnutí faktoru času Life Cycle Costing – graf strategického řízení Metoda Balanced Scorecard (autorů Kaplan, Norton) Oblasti strategie Převedení strategie do akce (vztahy příčina – následek mezi cíli) Mapa strategie Beyond Budgeting Budoucnost (nejen) ekonomického řízení? Beyond Budgeting - podstata Beyond Bugeting - principy l 455 poboček v domovském Švédsku a 128 v Norsku, Finsku, Dánsku a Anglii l více než 9 tis. zaměstnanců l 34 let vykazuje vyšší ziskovost než konkurenti l ROE2005 = 18%, ROE1.pol.2006 = 23.3% První náznaky Beyond Budgetingu ze 70. let min.století l Reorganizace l 50 poboček l regionální divize l štíhlé Head Office l Kolektivní účast na zisku l cca 4,5 tisíce zaměstnanců l roční obrat kolem 4,8 miliónů EUR l ROCE (jako EAT/CE) Nástroje řízení – odděleny: l Finanční prognózování l Performance management (BSC, ABC) Reporting (výkaznictví) Reporting Porcelán, a.s. Tři základní výrobkové skupiny, a sice: l jídelní soupravy l hrnky l dekorované šálky Základní kapitál: 350 mil. Kč Datum založení: 1. května 1998 Ekonomická struktura Příklad zprávy Rozbor režijních nákladů Rozbor režijních nákladů Návod k řešení seminární práce Úkol 1 - Analýza hospodaření prodejny § tlak na co nejvyšší objem prodeje (měřen v kg) § v seminární práci použito ziskové středisko: + Výnosy (=skutečné tržby z prodeje zboží) - Náklady na prodané zboží (ve VPC) = Obchodní marže z prodeje zboží - Příspěvky na úhradu režií ústředí podniku - Příspěvek za aktraktivitu prodejny - Provozní náklady prodejny = Výsledek hospodaření § pro vedoucího prodejny => které zbožové skupiny nejvýhodnější? Úkol 2 Analýza hospodaření prodejen l analogické prvnímu úkolu l pro oblastního manažera => l liší se mezi sebou prodejny? l na kterou prodejnu se zaměřit? l co doporučit? Úkol 3 Kalkulace l stačí výsledné kalkulace!!! (zadání požaduje i předběžné) l předmětem kalkulace jsou druhy zbožových skupin, kalkulační jednicí 1 kg l kg lze určit díky znalosti vnitropodnikových cen, ve kterých jsou účtovány přírůstky a úbytky analytických účtů xxx.8xx.xxx l kalkulují se pouze prvotní náklady (viz rozpočet.xls) a náklady na zboží Úkol 4 BCG matice l využití skutečných tržeb za rok 2006 z prvních úkolů l bublinový graf v MS Excelu, kde na osách je relativní tržní podíl a růst trhu. l neopomenout doporučení strategie, jak vyžaduje zadání l adresát generální ředitel Úkol 5 - Analýza krycích příspěvků prodejen § úzká vazba na úkol 2 § absolutní výše krycího příspěvku: + Výnosy (=skutečné tržby z prodeje zboží) - Náklady na prodané zboží a dopravu(skutečné) = KP I (obchodní marže) - Provozní náklady evidované za prodejny (skutečné) = KP II (tj. příspěvek na pokrytí nákladů ostatních středisek kromě prodejen) § pro finančního ředitele => jaké ekonomické ukazatele by měla vykazovat nová prodejna? Úkol 6, 7 – Finanční plány l doplnění Rozpočtu.xls o rozpočet na rok 2007 l finanční plán rámcově pro léta 2008 a 2009 l Indexní metoda, hlavní požité indexy zdůvodnit – FŘ a GŘ použijí sestavený plán pro zprávu o očekávaném vývoji. Kompendium ovládání MS Excel Vložení listu l Každý soubor je zároveň tzv. „sešit“, který sestává z „listů“ l Vložení nového listu - nabídka Vložit / List Přepínání mezi listy l klepnutím na ouška dole l pro přepínání lze využít i hypertextové odkazy stejně jako v prohlížečích Internetu Buňky a jejich adresování l List tvoří matice „buněk“, které obsahují: l konkrétní text či číslo („hodnotu“), nebo l vzorec výpočtu hodnoty z hodnot jiných buněk, konkrétně součtu buněk 3 až 5 ve sloupci A Zadání vzorce do buňky l jednoduché vzorce lze do buňky vložit následujícími kroky: l kliknutí na cílovou buňku výsledku B5 l zadání znaménka „=“ z klávesnice l kliknutím na buňku, z níž se počítá l zadáním běžného operátoru „+“,“ -“,“/“,“*“ l kliknutím na buňku s dalším operandem Kopírování buněk l označení levého horního rohu kopírované matice buněk kliknutím a pravého dolního kliknutím při stlačeném tlačítku Shift l Zadání povelu „Kopírovat“ (Ctrl+C) l Označení cílové buňky levého horního rohu l Vložení (Ctrl+V) Funkce Vložit jinak... l Běžné kopírování zkopíruje vzorce v buňkách l Pro kopírování např. z kontigenční tabulky je vhodnější nepřebírat vzorce, ale hodnoty (konkrétní čísla výsledků) z buněk l Místo Vložení (Ctrl+V) je poté vhodné užít funkci z lokálního menu (klik pravým tlačítkem) „Vložit jinak ...“ a v dialogovém okně vybrat volbu „Hodnoty“ Transpozice l Funkci „Vložit jinak“ lze úspěšně užít i k trasformaci řádků na sloupce zatržením boxu „Transponovat“ Funkce pro práci se seznamem – Automatický filtr l celý seznam (i se záhlavím) označit do bloku l v hlavním menu zvolit Data/Filtr/Automatický filtr Funkce pro práci se seznamem – Automatický filtr l Do prvního řádku seznamu se doplní „šipečky“, u kterých se po kliknutí zobrazí seznam všech hodnot v daném sloupci seznamu Funkce pro práci se seznamem - Setřídění l označit seznam i se záhlavím l z menu zvolit Data/Seřadit ... l v následném dialogovém okně zatrhnout dole Se záhlavím a vybrat sloupec, podle kterého bude setříděno Kontingenční tabulka l označit celý seznam l z hlavního menu Data/Kontingenční tabulka... l v následném dialogovém okně zvolit Dokončit Kontingeční tabulka l vložen nový list se zárodkem tabulky l vlastní podoba agregační kont. tabulky se navolí přetahováním položek do záhlaví sloupců a řádků a hlavního pole