Ekonomicko-správní fakulta Katedra podnikového hospodářství Masarykova univerzita v Brně Lipová 41 a 602 00 Brno-Pisárky P R Ů Z K U M Konkurenceschopnost v zahraničním obchodě Říjen 2006 Kolektiv řešitelů výzkumného úkolu GA ČR se na Vás obrací s prosbou o vyplnění následujících otázek, týkajících se konkurenceschopnosti českých podniků na zahraničních trzích z pohledu marketingu. Vámi poskytnuté informace budou hromadě zpracovány a konkrétní a adresní informace zůstanou pro veřejnost anonymní. Jméno a příjmení tazatele (studenta ESF MU): Jméno podniku a sídlo: (tato informace slouží pro kontrolní účely, nebude při vyhodnocování zpracována a jméno zůstane pro veřejnost utajené) I.Textové pole: 1. Zařaďte, prosím, Váš podnik do některých z dále uváděných kategorií: a) průmysl – investiční zboží. Uveďte,prosím,konkrétně:………………………………. …………………………………………………………………………….. b) průmysl – spotřební zboží. Uveďte, prosím, konkrétně: ……………………………… ……………………………………………………………………………… c) služby. Uveďte, prosím, konkrétně: II. a) mikropodnik (2-9 zaměstnanců) b) malý podnik (10-49 zaměstnanců) c) střední podnik (50-249 zaměnstnaců) d) velký podnik (250 a více zaměstnanců) e) OSVČ (samostatný podnikatel) III.[1] a) se zahraničním vlastníkem b) bez zahraničního vlastníka IV. rok založení(vzniku) podniku: I. HODNOCENÍ FINANČNÍ ÚSPĚŠNOSTI 1 Tržby vzhledem k potenciálu podniku a prostředí, ve kterém se nachází jsou: a) vynikající b) velmi vysoké c) uspokojivé d) nedostatečné e) velmi nízké f) minimální 2.Tento stav je v průběhu posledních tří let: a) stejný b) zhoršuje se c) výrazně se zhoršuje c) zlepšuje se d) výrazně se zlepšuje 3. Za hlavní příčinu/ny stavu označeného v předchozí otázce považujeme (prosím doplňte): 4. Zisk vzhledem k potenciálu podniku a jeho prostředí je: a) vynikající b) velmi dobrý c) uspokojivý d) nedostatečný e) žádný f) mírná ztráta g) výrazná ztráta 5.Tento stav je v průběhu posledních tří let: a) stejný b) zhoršuje se c) výrazně se zhoršuje c) zlepšuje se d) výrazně se zlepšuje 6. Za hlavní příčinu/ny stavu označeného v předchozí otázce považujeme (prosím, doplňte): II. ZAHRANIČNĚ-OBCHODNÍ AKTIVITY 7.Odhadněte, prosím, podíl zahraničních obchodních aktivit Vašeho podniku: A/ export B/import a) 1-30% 1-30% b) 31-49% 31-49% c) 50-79% 50-79% d) 80-100% 80 – 100% 8. Za poslední tři roky tento podíl: a)u exportu: a) výrazně narostl b) narostl c) zůstal tejný d) klesl e) výrazně klesl 8a) Za hlavní příčinu/y označené skutečnosti považujete (prosím, doplňte): b)u importu: a) výrazně narostl b) narostl c) zůstal tejný d) klesl e) výrazně klesl 8b) Za hlavní příčinu/y označené skutečnosti považujete (prosím, doplňte): 9. Pokud se při zahraničních aktivitách objevují problémy, jejich důvodem je/jsou: Uveďte, prosím, více problémů a popište důvody: 1. – problémy a důvody plynoucí z vnitřního prostředí podniku: 2.- problémy a důvody plynoucí z vnějšího prostředí podniku: 10. Zahraniční obchodní aktivity – export/import – uveďte prosím jasně doplněním, o kterou aktivitu z daných dvou při konkrétní odpovědi jde: a) zajišťujeme výhradně vlastními sílami b) část vlastními sílami a část prostřednictvím externích zprostředkovatelů. Uveďte, prosím, důvod: …… c) výhradně prostřednictvím externích zprostředkovatelů. Uveďte, prosím, důvod: ….. 11. V posledních třech letech došlo ke změně způsobu řešení distribuce (export), nákupu (import) a) ano. Uveďte, proč a jak: b) ne. Uveďte, proč: 12. Pro zahraničně-obchodní aktivity v posledních třech letech: a) jsme využili státní podporu. Uveďte, prosím, konkrétně jakou a důvod: Byli jste s touto podporou spokojeni? Pokud ne, proč? … b) jsme využili podporu z fondů EU. Uveďte, prosím, konkrétně jakou a důvod: Byli jste s touto podporou spokojeni? Pokud ne, proč? … c) jsme využili jiný druh podpory. Uveďte, prosím, konkrétně jakou a důvod: d) nevyužili jsme žádnou podporu 13. Pro podporu zahraničně-obchodních aktivit: a) využíváme naše členství v profesní asociaci Pokud ano, uveďte, prosím, proč a jakým způsobem: … b) využíváme poradenství hospodářské (resp. obchodní) komory Pokud ano, uveďte, prosím, proč a jakým způsobem: c) využíváme členství v odbytovém sdružení Pokud ano, uveďte, prosím, proč a jakým způsobem: … d) využíváme služeb profesionálních poradců (např. Czechtrade, Czechinvest apod.) Pokud ano, uveďte, prosím, proč a jakým způsobem: … e) nevyužíváme žádnou z výše uvedených možností. Uveďte prosím, důvod: … 14. Jaká je/jsou konkurenční výhoda/y Vašeho podniku na zahraničním trhu? 15. Pokud došlo ke změně konkurenční/ích výhody na zahraničním trhu za poslední tři roky, jaké byly důvody? 16. Za důvody orientace obchodních aktivit na zahraničí lze označit: Můžete uvést i více důvodů: a) malý domácí trh b) nižší koupěschopnost domácích zákazníků c) absence produktu na domácím trhu (u importu) d) možnost dosažení vyšší marže na zahraničním trhu e) absence poptávky na domácím trhu f) zájem vlastníka podniku g) jiné. Uveďte, prosím: …………………………………………………………………….. 17. Zahraničně-obchodní aktivity podniku jsou realizovány v: Uveďte, prosím země (resp. hosp. seskupení zemí) a podíl zemí v %: a) země Evropské unie podíl % b) USA podíl % c) země ostatní podíl: % 18. Se zahraničně-obchodními aktivitami jsou spojeny znalosti marketingu (například budování pozice na trhu, cenotvorba…), obchodní dovednosti, marketingová podpora (reklama, podpora prodeje…, balení) atd. Uveďte, co z této oblasti považujete za silnou a co naopak za slabou stránku ve Vašem podniku. Uveďte, prosím, více charakteristik. slabá stránka silná stránka 17. Přiřaďte prosím podíl využívání marketingových nástrojů v zahraničně-obchodních aktivitách Vašeho podniku v procentech (dle Vašeho odhadu). a) produkt % b) cena % c) distribuce % d) propagace % e) jiný – uveďte, prosím, jaký % f) jiný – uveďte, prosím, jaký % 18. Můžete, prosím, uvést, proč je preferován určitý nástroj před jiným? 19. Došlo v uplynulých třech letech k nárůstu nebo poklesu výše uvedených podílů? Uveďte, prosím, u kterého/kterých nástroje/ů, jakým směrem (+- nárůst, = pokles) a důvod/y. 20. Pro Vašeho partnera v zahraničí vystupujete jako tvůrce přidané hodnoty. Uveďte, prosím, v čem spočívá Vaším podnikem přidaná hodnota pro zahraniční partnery: 21. Hodnotu pro Vaše zahraniční partnery, kterou vytváříte, představují atributy – užitky, benefity, které Váš partner/ři porovnávají s vnímanými náklady, které vznikají z obchodování právě s Vaším podnikem. Pokuste se uvést několik užitků, které v souvislosti s Vaším podnikem pravděpodobně vnímá/mají Váš/i zahraniční partner/ři a charakterizovat náklady: 22. Na níže uvedené škále označte, jak by jste zhodnotili tzv. marketingová aktiva a schopnosti, kterými Váš podnik disponuje pro oslovování zahraničních trhů. Odlišnou barvou ohodnoťte jednotlivá aktiva a schopnosti pro domácí trh. Vaše hodnocení označte pomocí „x“ a „x“ umístěním na škále, ve které 1 = tímto aktivem/schopností disponujeme jednoznačně, 2 = tímto aktivem/touto schopností disponujeme, ale ne v potřebné míře, 3 = máme bohužel značné nedostatky, 4= toto aktivum/tuto schopnost zcela postrádáme : Aktivum/schopnost: 1 2 3 4 |_____________|________________|______________| Nákladové výhody Technické dovednosti Výrobní know-how Obchodní dovednosti Marketingové dovednosti Know-how v oblasti VaV[2] Vlastnictví patentů Vlastnictví ochr. známek Image podniku Přidaná hodnota Pozice podniku na trhu Značka Vztahy se zákazníky Distribuční síť Dodavatelská síť Kvalita distribuce Úroveň využívání IT[3] Jiné – uveďte: …………….. 23. Pokuste se zamyslet nad otázkou, zda v jednotlivých marketingových nástrojích a marketingových činnostech při zahraničně-obchodních aktivitách existují „místa“, které je potřebné zlepšit (jsou problémy, konkurence nástroj používá lépe apod.). Uveďte je, prosím: a) produkt b)cena c) distribuce d) propagace e) jiný nástroj f) výzkum/průzkum trhu g) plánování (včetně strategického) Děkujeme za poskytnutí informací a za čas, který jste strávil (a) vyplňování otázek. !!! ------------------------------- [1] Otázka se nevztahuje k variantě odpovědi e) u předchozí otázky [2] VaV označuje vědu a výzkum, resp. Výzkum a vývoj [3] IT označuje informační technologie