ALTERNATIVNÍ ZDROJE FINANCOVÁNÍ 1. Faktoring Definice: Prodej pohledávek podniku faktorovi (banka či specializovaná instituce), který se tak stává fakticky reálným věřitelem ß spojováno obvykle s krátkodobým financováním (s krátkodobými zdroji). Technika: a) faktor nakupuje pohledávky před jejich splatností (resp. ihned při jejich vzniku) b) může jít o (tzv. předmět faktoringu) - jednotlivé pohledávky (zvl. větší) - všechny pohledávky (zpravidla) - objemově vymezený rozsah pohledávek c) z hodnoty pohledávek si faktor sráží - úrok za dobu od nákupu do doby splatnosti (výnos faktorova kapitálu - diskont) - režie (náklady na správu, evidenci, inkaso atd.) - rizikovou provizi - odměnu (pro případ nedobytnosti převzatých pohledávek - tzv. delcredere) - případné další náklady dalších služeb, spojených s faktoringem d) při splatnosti faktur inkasuje pohledávku od dlužníka zisk faktora = INKASO - náklady nákupu pohledávky a náklady související Výhody a nevýhody faktoringu a) prodávající podniky AA rychlé získání platebních prostředků AA vyhnou se péči o inkaso, vč. výdajů s tím spojených - vysoké náklady faktoringu (obětujeme rentabilitu likviditě) vč. časového rozložení plateb b) nakupující organizace (faktor) AA zisk faktora - přebírání rizika nakupovaných pohledávek TH výběr podniků i výběr pohledávek 2. Forfaiting Definice: Zvláštní forma střednědobého a dlouhodobého úvěrování investic, nakupovaných v zahraničí. ß Faktoring v souvislostech zahraničně-obchodních vztahů = FORFAITING. ß Hlavní rozdíly proti faktoringu: – rizika úrokových změn Ü dlouhodobý charakter pohledávek – rizika kurzových změn Ü dlouhodobý charakter pohledávek + zahraničně-obchodní vztahy – záruky třetí osoby na straně dovozce – horizont delší než 1 rok (stroje, zařízení, investiční celky) Technika: a) dodavatel (vývozce) dodá investiční majetek dovozci na úvěr (dodavatelský) b) před lhůtou splatnosti předá vývozce pohledávky forfaitrovi, který ji proplatí c) forfaiter z objemu pohledávky sráží – úrok – režijní náklady (a zisk) – rizikovou přirážku to vše velmi individuálně podle – teritoria – zajištění pohledávky – atd. Výhody a nevýhody forfaitingu a) pro vývozce AA rychlá úhrada pohledávky AA přenesení rizika (nezaplacení, úroková, kurzová) na forfaitra - náklady („dodatečné“ a vysoké) b) pro forfaitra AA zisk forfaitra - přebírání rizika 3. Franšíza Založeno na principu licencí, a to ve sféře nehmotných aktiv. Obvykle v oblasti služeb – obchod (McDonald’s) – vzdělávání atd. Franšízor (poskytovatel licence) získává: – možnost expanze na určitém teritoriu (v určité lokalitě) - to PŘEDEVŠÍM – dobře motivované manažerské lidské zdroje, disponující · podnikatelským duchem · touhou po úspěchu · schopností jednat s lidmi (podřízenými) Franšízant (provozovatel) získává: – právo podnikat pod dobrou obchodní značkou (goodwill) – firemní know-how (v systému školení, i dlouhodobým) – systém mateřské společnosti (organizace, řízení, správa a administrativa, atd.) – síť dodavatelů / odběratelů (méně časté) – distribuční systém to obvykle obligatorně a fakultativně případně i: – financování rozjezdu frančízy (vybavení) – garanci úvěrů – tiché společenství mateřské firmy Varianty koupě franšízy a) koupě za hotové b) leasingová smlouva c) kombinace · koupě za hotové (zdroje franšízanta) a · bankovní úvěr I zde existuje potenciální možnost získání výhod pro frančízanta. 4. Projektové financování Určení: rozsáhlé, kapitálově náročné (extrémně) investiční akce, např. – těžba a zpracování nerostů (nejstarší forma) – energetika – vodní a železniční doprava Charakteristiky: a) mimořádně vysoké riziko investice (spolu s extrémní kapitálovou náročností a rozsahem profilující charakteristika) ß b) složitá organizace a koordinace účastníků projektového financování i) sponzoři projektu (akcionáři) - vkládají do projektu kapitál – mateřský podnik – stavební firmy / dodavatelé technologií – dodavatelé – odběratelé – provozovatel – stát ii) projektová firma, zajišťující – kapitál – technicko-ekonomickou přípravu – dohody se stavební firmou, dodavateli a odběrateli, provozovateli atd. – půjčky a jištění (vůči bankám) iii) stavební firma -o dodavatel (dodavatelé, hlavní dodavatel) investice – stavební část – technologická část iv) provozovatel (uživatel investice) – smlouva o provozování a údržbě investice v) banky (konsorcia bank) - nositelé hlavního zdroje financování vi) budoucí dodavatelé a odběratelé vii) pojišťovací společnosti viii) nezávislí experti na – marketing – právní vztahy a – finanční hodnocení projektu c) projektové financování vychází z podrobného investičního projektu; obsahuje – projektovou dokumentaci – finanční dokumentaci, včetně · technického a · finančně-ekonomického ohodnocení nezávislými experty d) financování projektu je odděleno od stávajících aktivit podniku (mateřské firmy) ß – založení speciální projektové firmy e) věřitelům projekt nabízí i hmotné záruky – zásoby surovin (ropa, plyn, atd.) – smlouvy o stálém odběru produktů projektu stejně jako záruky smluvní např. – kompletační záruka (záruka za zpoždění či překročení nákladů); poskytují sponzoři bance či konsorciu bank – záruky stavebních firem (poskytovaná bankou stavební firmy projektové firmě), např. · záruka za převzetí kontraktu (po vítězství ve výběrovém řízení) · záruka za provedení stavby · akontační záruka (vrácení záloh v případě nezahájení stavby) atd. Výhody: a) rizika projektu jsou z velké části přenášena na banky b) v bilanci mateřské firmy se neobjeví dluhy vůči bankám c) získání úvěru na projekt bývá snazší než získání úvěrů pro řadu firem (vystupujících samostatně) d) životaschopnost projektu je podporována i režimem splátek úvěrů, který se poskytuje buď – formou normální půjčky (mateřskému podniku) – formou půjčky zprostředkující organizaci, která · poskytne vlastníkovi projektu zálohy na budoucí dodávky produktu (suroviny, energie atd.) · prodá produkt a z výnosu splácí bankám úvěr