Změny vlastnických vztahů v rozvoji firmy 1. Cíle změn vlastnických vztahů (přátelských i nepřátelských) a) bezprostřední důvody pro změnu (goals) i) u „klasické“ diverzifikace (rozložení) rizika - významný pokles celkových příjmů - krach jedné hlavní aktivity a => významný propad příjmů ii) u „obranné“ diverzifikace - nevyužité výrobní kapacity (vlastní firmy) - vertikální konkurenční hrozby - horizontální konkurenční hrozby (spojení proti „třetí straně“ – GREENMAIL <=> černý & bílý rytíř & golden parachute – role managementu) = OCHRANA VLASTNÍ KONKURENČNÍ POZICE - neadekvátní technologická základna firmy iii) u diverzifikace „využitím příležitosti,“ tzv. „NEKUPTE TO!“ - mám reálnou šanci dostat se mezi špičku (FORTUNA 500 size ranking) - získání dalších (dodatečných) zdrojů (kapacita, podíl na trhu, levná kvalifikovaná prac. síla); obecně spekulace na SYNERGIE - využití volných finančních zdrojů (a jiné investiční možnosti nevidíme) - využití státní podpory (v méně rozvinutých zemích – daňové prázdniny, regulace dovozu!, politika zaměstnanosti, atd.) b) konečný cíl (objective) – rozvoj / růst firmy či obecně posílení její konkurenční pozice 2. Techniky změny vlastnických vztahů a) spekulační odkup (Leverage buyouts) - nákup kryt cizím zdroji (úvěry) - obvykle je kupovaná firma · bez dluhů · s vysokou schopností majetkových záruk => ručení (úvěry, hypotéky) · generátor CF · v dobré situaci i s dobrou perspektivou ? kdo a proč by takovou firmu prodával ? b) prodej / nákup majetku - zeštíhlení / restrukturalizace u prodávajícího (PROSTĚ TO NEUMÍME) - diverzifikace u nakupujícího c) nákup akcií - potřeba získat nutnou míru vlivu d) převzetí podniku managementem (Management Buyout) e) rozdělení firmy f) zánik firmy - bez likvidace (akvizice) - s likvidací g) úpadek <= neschopnost plnit závazky, závazky > majetek firmy 3. Typy a formy integrace a) typy i) horizontální (podniky stejných činností) ii) vertikální (podniky s navazující nebo doplňující aktivitou) iii) konglomerátní (bez návazností) b) formy i) na základě KOOPERACE - tiché společnosti - konsorcia (sdružení – společné vyúčtování) - kartely · přísně zakázáno CENOVÝ · ODBYTOVÝ · VÝROBNÍ (normování, typizace) · KONDIČNÍ (např. dodací podmínky a vše ostatní) ii) na základě KONCENTRACE => jednotné vedení, jediný právní subjekt · akvizice Holding -o fůze splynutím (consolidation) => NOVÁ FA ZAČLENĚNÍ = = sloučením (mergers) · nákup rozhodujícího akc. podílu 4. mergers & acquisition Typy akvizicí a) strukturální akvizice - statutor merger - acquisition affiliation (akvizice jako pobočka, existuje dále) - asset purchase (koupě majetku) b) diverzifikace - do trhů nepříbuzných - do trhů příbuzných 1) Regional Market Extension 2) Technology Market Extension (hliník pro cokoliv) 3) Markets for Substitute Products (substituty na stejném trhu) 4) M. for Complementary P. (počítač -> tiskárna -> náplně) 5) Upstream Markets (ovládnutí trhu konečného produktu – vlna pro svetry -> trh svetrů) 5. Integrace a rentabilita nových celků a) problém = nedostatek RELEVANTNÍCH dat b) otázka skutečných příčin vývoje k integraci a po integraci c) zkušenosti (typické) na úrovni ROE - po integraci jako akvizice mírně ztrátová - náročné na faktickou realizaci => 1x za 2 roky = MAX - po zvládnutí realizační fáze se rentabilita nového celku zvyšuje d) zásadní otázka ^1 proč integrovat, ale = jak integrovat EFEKTIVNĚ e) obecný trend) - velké nadnárodní celky - globalizace - postavení a prognóza firem malých (inovace, zaměstnanost)