Firemní finance, Přednáška 1 Literatura: Valach, Finanční řízení podniku, EKOPRESS, Praha 1997 Synek, Manažerská ekonomika, Grada, 1996 Organizace seminářů: Testy: 4., 8., 12. seminář Finanční řízení a rozhodování podniku S ohledem na specifika - výrobní firmy - obchodní firmy Základní funkce finančního řízení - získávání zdrojů (peníze a kapitál) - alokace zdrojů = investování - dividendová politika (práce s HV) - evidence a administrativa (obslužný systém, dodávající informace) o byrokratické řízení firmy Při respektování účelových funkcí - maximalizace tržní hodnoty firmy (transformace zisku do tržní hodnoty firmy) - optimalizace podnikatelského rizika o krizový management o graf 1 zisk riziko - respektování časového faktoru (hodnota peněz, kontinuita podnikání) o riskantnější pro stranu závislé na výsledku činnosti tzn. pro dlužníky, protože si půjčujete, pouze pokud musíte v interakci mezi - podnikatelskými subjekty - zaměstnanci o důraz na motivaci týmu - státem Obecná pravidla finanční rozhodování a kritéria efektivního řízení firmy Obecná pravidla finančního rozhodování - vyšší výnos se preferuje před nižším - menší riziko se preferuje před vyšším - za vyšší riziko se požaduje vyšší výkon (výnos) - preferují se dříve obdržené peníze před stejnou částkou obdrženou později - motivace investování do daného aktiva je očekávání vyššího výnosu, než by přineslo investování do jiného aktiva - motivací investování je obecně zvětšení majetku (růst hodnoty firmy, expanze,…) o kritériem je CF respektive zisk o CF je jistota, zisk je potenciál Dva klíčové faktory řízení a financování - faktor času (časové rozlišení) o nesoulad příčin a následků o investice, fakturace,.. - faktor rizika o nejistota ve vstupech a výstupech kritéria efektivnosti řízení firmy - v ekonomice změn zisk neexistuje o změny, inovace probíhají ohromným tempem o vše jde do investic - existuje požadavek minimálního finančního výnosu (z minulých operací) = CENA KAPITÁLU o ve výpočetní seminárce je toto probíráno - maximalizace hodnoty firmy o může to být překonaná teze o ve firmě se začnou dít nekontrolované přerozdělovací procesy § silní podporují slabé § globální firmy ze strachu před slabostí = poklesem obratu, začínají dotovat neziskové divize (části) - požadavek optimálně vyváženého plnění zájmů mnoha stran o pokud u konkurenta docílíte rozeštvání lidí, tak je s firmou konec o vyvažujeme zájmy podnikatelských subjektů, zaměstnanců a státu - plnění „integrované strategie rozvoje firmy“ o není známa obecná metodika tvorby této strategie a faktor nejistoty je mimořádně vysoký - přežití firmy ve dvou úrovních o u malých rodinných firem je to generační výměna vedení o krátkodobá – tlak na CF o dlouhodobá – tlak na integrační trendy – zvláště v obchodě Specifika obchodního podniku - Obchod je specifická podmnožina činností, která vyžaduje o zvláštní kvalifikaci personálu o specifickou strukturu věcných prostředků - specifika v oblasti financování o majetková struktura § velký podíl oběžného majetku v aktivech (dále roste)=ZÁSOBY · pestrost nabídky je konkurenční výhoda § nižší kapitálová intenzita · efekt 80/20 § zvyšující se kapitálová intenzita (substituce práce kapitálem) · parkoviště, moderní sklady, klimatizované prostory § sezónnost obratu a oběžného majetku o kapitálová struktura a nástroje financování § velký podíl obchodních úvěrů (ne bankovní) · dodavatelský o velké obchodní domy platí faktury za 120 dní, je to bariéra vstupu, která selektuje silné od slabých § silní jsou stále silnější (obchodní gravitace) § poplatek za zalistování dodavatele do katalogu § dodavatelé platí marketingové náklady · odběratelský § široké uplatnění frančízy · zkracuje se fáze uvedení na trh , rychlé rozšíření na trhu § nízký podíl vlastního kapitálu na financování => možné problémy v období ekonomického poklesu · dá se pracovat s cizími zdroji (dodavatelský a odběratelský úvěr) · velké firmy, i když mají rezervy, tlačí své dodavatele, aby jim poskytovali dodavatelské úvěry § hlavní zdroj financí je krátkodobý kapitál · závazky vůči dodavatelům · krátkodobé finanční úvěry § odpisy = významný zdroj financování · rentabilita ve velkoobchodě je nízká atak jsou odpisy zdroj financování § hodnota pohledávek se často přibližuje hodnotě zásob · volné prostředky jsou relativně malé, co je ve zboží, je v pohledávkách § využívání podpor spojených s rozvojem malých a středních firem · dlouhodobě přežívají a tak mají sofistikované finanční řízení § relativně časté využívání směnek · supluje hotovost, protože platím a nepotřebuji peníze · pokud nic jiného není (je to často, je to pravidlo), je to signál, že není hotovost § značný význam faktoringu · banka je nátlakový subjekt (urgence dodávek) · přes banky je dnes docela levný o nákladová struktura a rentabilita § rozhodující nákladová položka = NÁKLADY NA POŘÍZENÍ ZBOŽÍ § náklady provozu prodejen a skladů (provozní náklady) · dlouho kvalitní zboží, dobrý personál, parkoviště § vysoké personální náklady § vysoká marže obchodní firmy vs. Neschopnost generovat zisk · když to trh akceptuje, proč ne · udržení kvality zboží (mrazírny) o metody analýzy a plánování § mezinárodní integrace (odvětví se stává průmyslem) · obchodní firmy byly prvními globálními firmami § obchod je středostavovská aktivita · v historické literatuře (Neruda, Herben) · strategie diferenciace je úspěšná (dodavatele Siemensu, který dodává RadioMobilu) o malé firmy mají šanci přežít - co je důležité pro obchodní firmu o místo o sortiment o kapitál o všichni, co jsou do podnikání zapojeni, musí z něj profitovat o cena Cíle podniku (jako východisko finanční politiky) - firemní cíle existují pouze jako cíle zájmových skupin o vlastníci (akcionáři) vs management § motivace managementu podílem na zisku se mu zdá špatná, protože vlastník by měl motivovat management jinak o zákazník vs. Spotřebitel o dodavatelé vs. Odběratelé § velké objemy dodávek § stabilní odběry § dodavatel může ustoupit do stínu když dodávají těmto řetězcům, protože je prodávají řetězce o zaměstnanci § mohou profilovat firmu pozitivně a negativně § zaměstnanec je partner o veřejnost o stát - posilování role vlastníků jako trend o cílová koncepce se odvozuje od individuálních cílů vlastníka § je problém, když má vlastník řídit a neumí to · nejlepší je a.s. § cíle · jistota o obětuji jistotu riziku § samostatnost § udržení podniku a růst podniku § společenské uznání · iracionální reakce · lidé po ní touží § likvidita · extrémní tlak na likviditu § spokojenost zákazníka · obchodník chce opakované nákupy § zajištění pracovníků · vytváření pracovních míst, sociální požitky § obrat · jedna z nejčastějších v obchodě · obchod není inovátor, obchod musí opakovaně prodat § velké množství cílů přináší nesoulad v jejich plnění, což je vina vlastníků - hlavní cíl by měl být růst hodnoty firmy o zisk je obsažen v požadavku na růst hodnoty firmy o operacionalizace cíle § musí být dva předpoklady, aby byla operacionalizace realizována · průběžné ocenění firmy · management musí mít zájem na hodnotě firmy o podíl na firmě § adekvátní je 30% firmy · nebát se prodat podíl na firmě a pak i celou firmu - hierarchie cílů obchodního podniku o provoz § sklad · dobře skladovat výrobky § nákup · nakupovat kvalitní výrobky o marketing § cena, sortiment, inage firmy, reklama, poslání firmy Finanční politika – cíle a nástroje (vč. Dat) - FP = soubor cílů a nástrojů a opatření, jejichž cílem je o Dosažení podnikatelských (finančních) cílů o Zajistit potřebné finanční prostředky - výchozí bod FP jsou cíle podniku - vlastní cíl FP o zajištění likvidity při o minimalizaci ceny peněz Zdroje a nástroje financování firmy - vývoj hospodářských výsledků a neschopnosti generovat zisk - zdroje a jejich oběh (v podstatě oběžných prostředků) - systém finančních instrumentů - zlatá pravidla financování firmy